صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۸۰

اخبار ویژه روزنامه های 29 آذر 1395

کیهان

رونمایی از انواع تناقض ها در ماجرای خرید هواپیما

روزنامه صبح نو با طرح این پرسش نوشت: ساده‌ترین کار، انگ و برچسب زدن به آن‌هایی است که از روند موجود اداره کشور، انتقاد می‌کنند؛ متحجرها، عقب‌مانده‌ها، واپس‌گراها و... گویی برخی در حال گشودن دروازه‌های تمدن‌اند و منتقدان در حال سنگ لای چرخ گذاشتن. این تصویر معوج، معمولاً در سایه قراردادهای کذایی واردات کالاهای خارجی بیشتر رخ می‌نماید و نمونه اخیرش توافق بر سر خرید بوئینگ است.
این که ناوگان هوایی فرسوده را باید بازسازی کرد، از بدیهی‌ترین حرف‌هایی است که می‌شود زد و در صحت آن، تردید نکرد، اما آیا نمی‌توان در باب اولویت‌بندی کارها پرسید و این که چرا هواپیما این همه در چشم برخی آقایان بزرگ می‌نماید و وضع قطارها و راه‌ها و... با این که سهم بزرگ‌تری در حمل و نقل کشور دارند، در اولویت نیست؟ و در پس این سؤال، نظری دیگر سربر می‌آورد که ظاهراً برنامه‌ای تبلیغاتی و سیاسی ناظر بر انتخابات 96 در دستور کار است که با این نمایش‌ها، کارآمدی و توانمندی دولتی را عیان سازد. که مرتباً از جیب خالی خزانه می‌نالد؛ با این خزانه خالی، چطور می‌شود هواپیمای بوئینگ خرید و100 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد (یا به تعبیر وزیر مربوط از 100 هزار شغل پشتیبانی) کرد!؟ پول این خریدها از کجا تأمین می‌شود؟ این را چرا کسی توضیح نمی‌دهد.
ماجرا البته به همین جا نیز ختم نمی‌شود؛ این که مقابل رئیس ایرباس که بالاخره یک کمپانی است چرا رئیس جمهور ما باید بنشیند و چرا وقتی قراردادی به این حجم در تهران در حال امضا شدن است، مدیر کمپانی مذکور به این جا نمی‌آید و نماینده‌ای می‌فرستد و ما در سطح وزیر مشارکت می‌کنیم... ممکن است گفته شود این‌ها اشکالات مهمی نیست؛ شاید... اما این موارد نشانه‌هایی از دل دادگی‌های بزرگ‌تری است که نگران کننده‌اند. حل مشکل مردم، واجب‌ترین کارهاست و هواپیما هم یکی از ده‌ها مشکل اصلی راه حل اشتباه را با تبلیغات نمی‌توان به سر سفره ملت رساند.

ادعای رشد اقتصادی منهای اشتغال و رونق اقتصادی


روزنامه‌های حامی دولت با ادعای اینکه دولت، رکورد رشد اقتصادی 7/4 درصدی بر جای گذاشته، تصریح می‌کنند آثار رشد ادعایی در زندگی مردم دیده نمی‌شود.
روزنامه‌های ایران و اعتماد و... به نقل از رئیس جمهور و بانک مرکزی از رشد اقتصادی 7/4 درصدی خبر داده اما نوعاً تصریح کرده‌اند جزئیات و کمیت‌های این ادعا منتشر نشده است. «ایران» نوشت: پرسش اساسی در این خصوص این است که چرا با وجود نرخ رشد 7/4 درصدی چندان در زندگی مردم نمی‌توان این بهبود را احساس کرد؟ پاسخ این است که شدت سقوط اقتصاد ایران در سال‌های 91 و 92 به نحوی بود که با وجود همه دستاوردهای گسترده اقتصادی تنها می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال به سطح تولید سال 90 برسیم. اگر از نظر سرانه درآمد هر ایرانی ارزیابی کنیم دست کم 3 تا 4 سال دیگر برای جبران قدرت خرید ملی زمان نیاز است.
بدین ترتیب روزنامه دولت اذعان می‌کند که نهایت ایده‌آل دور از دسترسش، رسیدن به عملکرد دولت دهم در سال 90 است!؟ این روزنامه در عین حال اذعان کرده که تنها کمیت روشن در رشد مدعایی،‌ درآمد نفت است (چیزی که از سوی کارشناسان به عنوان «رشد بی‌کیفیت» ارزیابی می‌شود).
روزنامه ایران براساس شگرد لو رفته حامیان دولت می‌نویسد چند سال دیگر زمان می‌برد تا مردم آثار رشد اقتصادی را لمس کنند. مفهوم دیگر این سخن آن است که حساب 4 سال سپری شده را از دولت نخواهید و 4 سال دیگر از فرصت‌ها و سرمایه‌های کشور را به دولت فعلی بسپارید.
همزمان روزنامه آرمان به سیاق روزنامه ایران از «رکوردزنی رشد اقتصادی نوشته و در عین حال لابلای گزارش تبلیغاتی‌اش مجبور شده به واقعیت‌ها اذعان کند. این روزنامه می‌نویسد: رکورد رشد اقتصادی شکسته شده هر چند که اقتصاددانان این افزایش را به معنای رونق اقتصادی نمی‌دانند.
این روزنامه در ادبیاتی متناقض می‌نویسد: از همین حالا دولت می‌تواند در کارنامه خود این دستاورد را بارها و بارها مطرح کند و از آن به افتخار یاد کند. واکاوی این رشد و اینکه چرا در زندگی مردم مشخص نیست، موضوعی است که شاید در نخستین مواجهه با این خبر، به ذهن خطور کند. چطور رشد اقتصادی به 7/4 می‌رسد، اما هنوز تولیدکننده‌ها از رکود می‌نالند. یا در زندگی مردم این رشد ملموس نیست؟ اقتصاددانان می‌گویند، این رشد به معنای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی کشور نیست؛ زیرا اگر چنین بود نرخ بیکاری به شدت کاهش پیدا می‌یافت. در واقع این نرخ نشان‌دهنده استفاده از ظرفیت‌هایی است که پیش‌تر در ایران وجود داشتند، اما به دلیل اعمال تحریم‌ها مسکوت باقی مانده بودند. حالا مشخص است که چرا مردم تأثیر این رشد چشمگیر را در زندگی خود احساس نمی‌کنند؛ مبنای این رشد افزایش ارزش افزوده بود اما رشدی است که اشتغال به دنبال نداشته است.
بانک مرکزی خبر رشد اقتصادی 7/4 درصدی را داده است، اگرچه بانک مرکزی هیچ جزئیاتی از چند و چون نرخ رشد شش ماهه نخست ارایه نکرده و تنها به گفتن اینکه متعاقباً اعلام می‌شود اکتفا کرده است، اما همین رقم نشان دهنده جهش اقتصادی کشور است.(!)
این روزنامه توضیح نداده که چگونه می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی آزاد وبالفعل شود حال آن که اثری از رونق و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار با خود نداشته باشد؟!
اعتماد اذعان کرد: تورم تک رقمی هم در زندگی مردم احساس نمی‌شود چرا که مردم بهبود را زمانی حس می‌کنند که قدرت خریدشان افزایش یابد.
جالب اینکه براساس گزارش‌های دیگر روزنامه اعتماد، «رکوردزنی افزایش قیمت دلار تا بالای 3954 تومان به عنوان بالاترین رکورد 2 سال گذشته ادامه دارد»، «شاخص بورس در سرازیری و نزول قرار دارد» و «بازار لوازم خانگی گرانی را تجربه می‌کند»!
شاید واقعی‌ترین وجه رشد، افزایش هزینه‌های جاری دولت از 104 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 340 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 96 (3/2 برابر) است حال آن که بودجه عمرانی در همین لایحه، 60 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

گران شدن دلار از جیب مردم،در جیب سوداگران

در حالی که نشریات حامی دولت از عصیانگری دلار و احتمال صعود آن تا بالای 4 هزار تومان خبر می‌دهند، یک روزنامه منتقد دولت نسبت به رانت‌های دولتی بزرگ نهفته در بازار ارز هشدار داد.
روزنامه شهروند در گزارشی تحت عنوان دلار عصیانگر نوشت: قیمت دلار، رکورد دو سال اخیر را شکست و 3954 تومان معامله شد. گرانی عجیب دلار روند قیمت در بازار سکه و طلا را نیز تغییر داد و با وجود آن که نرخ هر اونس طلای جهانی سیر کاهشی به خود گرفته بود، دلار باعث شد بازار ایران برخلاف جهت بازار جهانی حرکت کرده و قیمت سکه و طلا را صعودی کند.
مهدی تقوی کارشناس اقتصادی به شهروند می‌گوید: قیمت ارز در ایران باید کاهش پیدا کند؛ چرا که ما تحریم نیستیم و با اروپایی‌ها معامله می‌کنیم، اگرچه ممکن است آمریکا برخی تحریم‌ها را نگه داشته باشد. افزایش قیمت نفت نیز بر کاهش نرخ تورم موثر است، بنابراین اگر مابقی پول‌های بلوکه شده ایران بازگردد، انتظار می‌رود قیمت دلار در ایران سقوط کند، اما قیمت ارز هم‌اکنون بیش از 3950 تومان است و این از نظر اقتصادی عجیب است. شاید افزایش قیمت دلار ترفندی برای جبران کسری بودجه دولت باشد، اما پشت این افزایش هرچه هست، به جز تحلیل اقتصادی.
روزنامه وقایع اتفاقیه نیز گزارش داد: بازار در سودای دلار 4 هزار تومانی است. دلار رکورد زد. هفته گذشته برای بازار ارز و دلار، روزهایی پرهیجان و صعودی بود؛ روزهایی که برای اولین‌بار از سال گذشته تا به امروز، دلار را از مرز سه هزار و 900 تومان عبور داد و در آخرین روز هفته، به نرخ سه هزار و 954 تومان رساند.
این روزنامه گران شدن قیمت دلار را، کندکننده رشد اقتصادی توصیف کرده است.
در این میان روزنامه شرق معتقد است: اگر نرخ ارز به صورت جهشی افزایش یابد، آنچه موجب فشار بر اقشار آسیب‌پذیر خواهد بود، افزایش نرخ تورم است که می‌تواند اثر خود را به صورت عمومی بر تمام کالاها بگذارد؛ اما تا زمانی که تورم حاصل از سیاست‌های پولی بانک مرکزی و بودجه‌ای دولت کنترل شود، افزایش نرخ ارز اثر چشمگیری بر تورم و نهایتا معیشت خانوار نخواهد گذاشت. اظهار نظر رئیس کل محترم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز در سه ماه آینده بدون توجه به وضعیت اقتصاد کشور انجام شده است. تجربه نشان داده که هیچ‌گاه، با وجود اظهارنظرهای روسای بانک مرکزی، افزایش نرخ ارز بر اساس واکنش واقعی اقتصاد، به بازه‌های قبلی بازنخواهد گشت.
در همین حال روزنامه جوان (نشریه منتقد دولت) از «رانت‌های ارزی بزرگ در پایان عمر دولت یازدهم به خاطر کم‌کاری در تک‌نرخی کردن نرخ ارز» خبر داده و می‌نویسد: اختلاف 720 تومانی میان نرخ ارز مبادلاتی و نرخ آزاد، به نوعی تقدیم رانت به رفقا و تحمیل گرانی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.
قرار بود ارز تک‌نرخی شود اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، ایجاد رانت بیشتر برای کسانی است که توان استفاده از ارز مبادلاتی برایشان فراهم است.
این بالا رفتن قیمت نرخ ارز آزاد و پیگیری نکردن تک‌نرخی شدن ارزها به رغم وعده وعیدهایی که هرچند ماه یکبار از سوی رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان برنامه‌ریزی کشور تکرار می‌شود می‌تواند به نوعی تقدیم رانت به رفقا و تحمیل گرانی به مردم باشد؛ تجربه‌ای که در دولت سازندگی اتفاق افتاد و خیلی از رفقا را یک‌شبه به ثروت‌های بادآورده‌ای رساند.
جوان این را هم پرسیده که رشد اقتصادی مورد ادعای دولت، محصول فروش نفت است یا گران کردن 700 تومانی هر دلار؟!

ملاقات نماینده هاشمی با رئیس گروهک مطرود امام (ره)

رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی به نمایندگی از وی به ملاقات رئیس گروهک نهضت آزادی رفت.
بنابرعکس منتشر شده در اینستاگرام ابراهیم یزدی، محمد هاشمی از طرف هاشمی رفسنجانی به ملاقات یزدی رفته و ضمن آرزوی سلامتی برای وی کتابی قطور را که ظاهراً خاطرات مصور هاشمی رفسنجانی است، به یزدی هدیه داده است.
ملاقات محمدهاشمی با رئیس گروهک نهضت آزادی در حالی است که او سال گذشته از حزب کارگزاران جدا شد و علت این جدایی را پیروی از مکتب امام خمینی توصیف کرد.
گروهک نهضت آزادی از جمله گروهک‌های مرتبط با لانه جاسوسی آمریکا بود که نقش مهمی را گشودن مجاری نفوذ شیطان بزرگ و همچنین شبهه افکنی علیه جمهوری اسلامی ایفا کرد. این گروهک در جریان جنگ تحمیلی عملاً به عنوان بازوی عملیات روانی دشمن در نا امید کردن مردم رفتار می‌کرد و پس از آن نیز با نزدیک شدن به برخی مدیران دولت‌های سازندگی و اصلاحات، به عنوان سرپل نفوذ در عرصه انحراف مسیر سیاستگذاری‌ها عمل می‌کرد. این گروهک نقش ویژه‌ای در آشوب‌های 78 و 88 داشت.
گسیل نماینده‌ای از سوی هاشمی رفسنجانی برای ملاقات با رئیس گروهک ورشکسته نهضت آزادی در حالی است که هاشمی بهتر از هر کسی، موضع صریح حضرت امام خمینی(ره) را درباره نهضت آزادی می‌داند. امام بهمن 1366 در پاسخ نامه وزیر کشور وقت (محتشمی‌پور) با صراحت نوشته: «در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسایل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را- که هر چه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست- بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این از اشتباهات آن‌ها است. در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خوردکه قرن‌ها سربلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آن‌ها به اعتبار آن که متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیزمان را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین- این فرزندان عزیز مهندس بازرگان- بیشتر و بالاتر است. نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند، از این جهت گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده‌اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی‌الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی برخلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، برخلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را -نعوذبالله- تخطئه بلکه مرتد بدانند و یا آنکه همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم برخلاف ضرورت اسلام است. نتیجه آن که نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آن‌ها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند.»
یادآور می‌شود پیش از این نفوذ عنصر فتنه‌گری به اسم عبدالحسین هراتی در دفتر هاشمی- در حالی که سابقه فتنه‌گری و هتاکی علیه حضرت امام و جمهوری اسلامی را داشت- با اعتراض گسترده رسانه‌ها مواجه شده بود.
گفتنی است ابراهیم یزدی دیروز با بدرقه برخی اعضای گروهک نهضت آزادی و حزب منحله مشارکت (شکوری‌راد، نعیمی‌پور، تاج‌زاده و...) به ترکیه رفت.

وطن امروز

دشمنان اطراف ما را حصار بکشند در صنعت موشکی متوقف نمی‌شویم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: اگر دشمنان اطراف ما را حصار بکشند در ارتقای توانمندی، دانش و تولید  در حوزه دفاعی بویژه در صنعت موشکی متوقف نخواهیم شد. به گزارش روابط عمومی سپاه، سردار  امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع هیات‌رئیسه و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با ائتلافی از دشمنان مواجه بوده‌ایم،گفت: این رویارویی تمام حوزه‌ها از قبیل دیپلماسی و اقتصاد، عملیات ویژه و چریکی، جنگ‌های کلاسیک، جنگ‌های روانی و تبلیغاتی، حملات سایبری و حمایت از فتنه‌گران را شامل می‌شود. سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه دشمنان با راهبرد جنگ ترکیبی به مقابله با ما برخاسته‌اند، گفت: در همین راستا  و در مقطع کنونی آنان با استفاده از تیم‌های نخبه در امور مذاکره، بخشی از آنچه را که قبلاً از ما گرفته‌اند به ما بازمی‌گردانند.

نخست‌وزیر انگلیس برای اختلاف‌افکنی به منطقه آمد


 مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا اظهار داشت: باید به نخست‌وزیر انگلیس گفت آمریکا مستکبر اعظم دارد از منطقه خود را بیرون می‌کشد، انگلیس مستکبر صغری چه غلطی می‌تواند بکند. سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی افزود: انگلیس عامل اصلی سرکوب ملت مسلمان و مظلوم بحرین است. آنها افسری را در انگلیس تعلیم دادند و آمریکا دوره فرماندهی و ستاد را به او آموزش داد و پس از مراجعت به بحرین ابتدا دولت را تغییر داد و سپس سرکوب مردم را که خواهان دموکراسی هر نفر یک رأی بودند با کمک سعودی‌ها شروع کرد، آخرین حربه‌های او علیه ملت بحرین سرکوب مردم، لغو تابعیت رهبر دینی آنها و دستگیری مبارزان سیاسی بود. وی افزود: انگلیس که مشاهده کرد مزدورانش ناتوان و شکست خورده‌اند با دعوت غیرشرافتمندانه آنها نخست‌وزیر انگلیس برای اختلاف‌افکنی با جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمد تا با این فرافکنی شکست حاکمان مزدور خود از ملت مسلمان بحرین را بپوشاند. ضمنا با فروش اسلحه، کارخانه‌های اسلحه‌سازی کشورش را راه بیندازد.

نقشه آمریکا برای «تجزیه سوریه» با آزادی حلب عملاً شکست خورد

معاون ستادکل نیروهای مسلح گفت: آمریکا و صهیونیسم بین الملل در منطقه غرب آسیا به دنبال ایجاد سرزمین‌های سوخته هستند و راهبرد‌شان تضعیف کشورهای اسلامی است. سردار سیدمسعود جزایری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تحولات سوریه بویژه موضوع آزادی کامل شهر حلب به دست رزمندگان مقاومت، گفت: تجربه جنگ و مقاومت در سوریه و امروز در حلب، درس‌های آموختنی زیادی دارد. دفاع دولت و مردم سوریه در برابر هجمه گسترده بیگانگان به این کشور، همچون دفاع‌مقدس 8 ساله نشان داد چنانچه عزم و اراده مقاومت در بین ملتی وجود داشته باشد، دشمن هر قدر هم قدرتمند باشد توان ایستادن در برابر آن ملت را نخواهد داشت. وی افزود: با پیروزی رزمندگان سوریه و جبهه مقاومت در برابر دشمن، نقشه آمریکا در تجزیه سوریه و سرنگونی دولت قانونی این کشور و در یک نگاه کلان رویای خاورمیانه بزرگ آمریکا با شکست روبه‌رو شد.


زاکانی: دولت اعتقادی به برخورد با نجومی‌بگیران ندارد

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت اعتقادی به برخورد با نجومی‌بگیران ندارد.  علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با بسیج با اشاره به حقوق‌های نجومی تصریح کرد: علت اصلی اینکه دولت آقای روحانی کسی را به قوه قضائیه درباره حقوق‌های نجومی معرفی نمی‌کند این است که اساسا به این نوع برخورد اعتقادی وجود ندارد و در نگاه و تفکر عده‌ای این دریافت‌ها اشکالی ندارد و بد نیست. وی گفت: برخی فکر می‌کنند به واسطه اینکه آنها جزو ذخایر انقلاب و نخبگان این جامعه هستند، باید از این موهبت برخوردار شوند؛ ذخیره بودن و نخبه بودن یک وجه ممتازی برای آنها محسوب می‌شود که دریافت اینگونه حقوق‌ها اصلا برای آنها اشکالی ندارد.

ایران وظیفه دارد از سوریه حمایت کند

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: ایران وظیفه دارد از سوریه حمایت کند ضمن اینکه اگر تکفیری‌ها قدرت می‌گرفتند آنگاه مجبور بودیم پشت خطوط مرزی خودمان با آنان مواجه شویم. به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی در مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزه‌های علمیه شیراز اظهار داشت: استکبار بنا داشت مرکز خلافت اسلامی داعش را در حلب بنا بگذارد اما این نقشه شوم به فضل خدا نقش بر آب شد.وی افزود: آزادی حلب عیدی بزرگی بود که به ما داده شد و استکبار بار دیگر شکست خورد و اکنون از سر استیصال به اتهام‌زنی به روسیه و این‌ و آن می‌پردازد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: ارتباط و پشتیبانی از گروه‌های مقاومت و حزب‌الله از طریق سوریه صورت می‌پذیرد و هر زمان برخی کشورهای عربی وابسته خیال خیانت به مردم فلسطین را داشتند سوریه در برابر آنان ایستاده و اکنون تاوان این حمایت را می‌پردازد و ایران وظیفه دارد از سوریه حمایت کند ضمن اینکه اگر تکفیری‌ها قدرت می‌گرفتند آنگاه مجبور بودیم پشت خطوط مرزی خودمان با آنان مواجه شویم. رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: سرنوشت جنگ در سوریه با سرنوشت ما گره خورده است اما همه نقشه‌های آنها به دست شیعیان در حلب شکست خورد و شاخ غول شکست، اگرچه دشمنان تلاش کردند بازماندگان جنایتکار داعش را به نحوی نجات دهند.

شرایط برای وحدت حداکثری اصولگرایان فراهم است

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: نیروهای انقلابی زیر یک چتر بسیار گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به روند وحدت در جبهه نیروهای انقلاب گفت: تمام گروه‌های انقلابی و وفادار به انقلاب اسلامی اکنون در موضع اجماع و وحدت با نیروهای انقلاب قرار دارند و به نظر می‌رسد مسیری که برای وحدت در نظر گرفته شده، مسیر موفقی باشد. وی با تاکید بر اینکه نیروهای انقلابی زیر یک چتر گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند، تاکید کرد: انتظار می‌‌رود با حضور تمام گروه‌های انقلابی و اصولگرا در ذیل مکانیزم طراحی شده، زمینه موفقیت نیروهای انقلاب در انتخابات 96 فراهم شود، البته این همگرایی در مردم نیز لازم است و ان‌شاءالله مردم نیز برای دفاع و حمایت از جریان ارزشی و کارآمد در صحنه میدانی به وظیفه خود بخوبی عمل خواهند کرد. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پایان گفت: ان‌شاءالله در آینده نزدیک درباره مکانیزم همگرایی نیروهای انقلابی با مردم سخن خواهیم گفت.

نقش‌آفرینی مولاوردی به جای عراقچی
تمدید تحریم‌ها ناقض برجام نیست!


معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری می‌گوید به عنوان شخصی که در زمینه حقوق بین‌الملل تحصیل کرده، تحریم ISA در چارچوب تمدید تحریم‌ها و نقض برجام نیست. شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با سایت تیار، در واکنش به اجرایی شدن دوباره قانون ۱۰ساله تحریم‌های ایران،گفت: نمی‌توان تصویب و تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران را در راستای نقض برجام در نظر گرفت. وی افزود: همه منتظریم ببینیم آقای ظریف چه راهکاری در پیش می‌گیرد و به‌عنوان شخصی که در زمینه حقوق بین‌الملل تحصیل کرده‌ام این تحریم‌ها را در چارچوب تمدید تحریم‌ها و نقض برجام نمی‌بینم. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: از سال 74 این تحریم‌ها بر کشور ما حاکم بوده و هر از چند سال تمدید می‌شد و رئیس‌جمهور آمریکا هم در این رابطه حق وتو داشته و می‌توانسته تحریم‌ها را به حالت تعلیق در آورد. وی تصریح کرد: در 20 سال گذشته نیز شاهد این قضیه و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران بودیم. اظهارات معاون رئیس‌جمهور در حالی است که پیش از این حسن روحانی و محمد جواد ظریف تصویب تحریم‌های 10 ساله علیه ایران را نقض‌کننده برجام دانسته بودند. اکنون در شرایطی که با تمدید تحریم داماتو عباس عراقچی که در یک سال گذشته نقض عهدهای آمریکا را توجیه می‌کرد، در سکوت خبری است، به نظر می‌رسد مولاوردی مسؤولیت توجیه نقض عهدها و بدعهدی‌های آمریکا را بر عهده گرفته است.

ایران

گاردین: ایران برنده نبرد حلب است

روزنامه گاردین در تحلیلی درباره آزادسازی شهر حلب نوشت: پیروزی در حلب، مسأله‌ای مهم برای همه طرفین حاضر در این نبرد بود. اما زمانی که غبار حاصل از نبردها فرو بنشیند، آنکه پیروز نهایی این میدان خواهد بود، ایران است. به گزارش « ایران» در این مطلب آمده است: برقراری امنیت در دومین شهر بزرگ سوریه و قلب اقتصادی این کشور که درست در مسیر پروژه ایران برای راهیابی به سواحل مدیترانه واقع شده‌است، برای ایران مهم خواهد بود. درواقع حلب می‌تواند مرکز جدیدی برای اهداف ژئوپلتیکی ایران باشد.

پیگیری در اختیار گرفتن اموال بابک زنجانی در خارج


مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی گفت: در رأی این متهم نفتی آمده  است، اگر او بدهی خود  را پرداخت و توبه کند، در مجازاتش تخفیف داده خواهد شد. به گزارش ایرنا، سیداصغر هندی  افزود: تاکنون کمتر از 20 هزار میلیارد ریال از بدهی‌هایمان را در قالب اموال از این متهم دریافت کردیم. البته در اختیار گرفتن اموال این متهم نفتی در خارج از کشور نیز در حال پیگیری است.

جایزه یک میلیون دلاری داعش برای سر دختر ایرانی

گروه تروریستی داعش از تعیین جایزه یک میلیون دلاری برای کشتن دختر ایرانی ‌تبار تبعه دانمارک خبر داد. به گزارش العالم، «جوانا پالانی،» دختر 23 ساله دانمارکی است که با سفر به سوریه، در کنار نیروهای کُرد بر ضد داعش جنگیده و گروهک تروریستی داعش اعلام کرد به کسی که بتواند جوانا را بکشد، یک میلیون دلار جایزه خواهد داد. این در حالی است که وی پس از بازگشت به کشورش اکنون با مجازات 6 ماه زندان روبه‌رو شده است. مجله دانمارکی «برلنسک» نوشت: او اصالتاً یک کُرد ایرانی است که با خانواده‌اش در کودکی به کپنهاگ مهاجرت کرده است.

توضیح مدیری درباره حواشی «دورهمی»

به دنبال واکنش‌های ایجاد شده درباره صحبت‌های مهران مدیری در برنامه «دورهمی»، این کارگردان توضیحاتی را در این‌باره ارائه کرد. به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی پروژه‌های مهران مدیری از طرف او متنی را به شرح ذیل منتشر کرد: «به نام خالق زیبایی‌ها در برنامه «دورهمی» راجع به هر موضوعی که صحبت می‌شود، هیچ شخص خاص یا جناح سیاسی یا جریان مشخصی در نظر نیست. «دورهمی» فقط به نقد نقاط تاریک و روشن خصلت‌های انسانی می‎پردازد. با احترام»

مصر مدعی توقیف یک قایق ایرانی شد

نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای مدعی شد که یک کشتی کوچک ایرانی را در دریای سرخ توقیف کرده است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری کویت، این بیانیه مدعی شده است که مقداری مواد مخدر، تجهیزات مربوط به موبایل، پول ایرانی، پاکستانی و مقداری دلار و دیگر تجهیزات نیز در این قایق کشف کرده است. این بیانیه همچنین مدعی شده است که مقصد این قایق، مصر بوده است.

جمهوری اسلامی


معرفی میرسلیم و باهنر، از اردوگاه اصولگراها برای ریاست جمهوری

طی روزهای اخیر احزاب و جمعیت‌های موسوم به اصولگرا از انتخاب محمدرضا باهنر و میرسلیم به عنوان نامزدهای نهایی خود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خبر داده‌اند. نایب رئیس جبهه پیروان از تلاش‌ اعضای این جبهه برای اقناع باهنر جهت کاندیداتوری در انتخابات 96 خبر داد و گفت: ما زیر چتر ائتلاف حرکت و به اجماع می‌رسیم. به گزارش انتخاب، محسن کوهکن با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی جبهه پیروان اظهار داشت: رویکرد فعلی جبهه این است که برای جلوگیری از تکثر آراء و به منظور رسیدن به برآیند خرد جمعی، تشکل‌های و اشخاص حقیقی و حقوقی به فرد واحدی برسند. کوهکن ادامه داد: جبهه پیروان هنوز برای معرفی مصداق نهایی خود ورود پیدا نکرده است اما چنانچه گردهمایی اصولگرایان تشکیل شود و نظر جمع بر این باشد که تشکل‌ها فرد مورد نظر خود را معرفی کنند ما نیز زیر چتر ائتلاف حرکت و به اجماع می‌رسیم. وی در پایان تصریح کرد:‌ قطعاً اگر جبهه پیروان بخواهد به سمت جمع‌بندی بر روی نامزدنهایی خود برود بعید است که به فردی غیر از آقای باهنر برسد. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از جمع‌بندی شورای مرکزی این حزب برای معرفی «سیدمصطفی میرسلیم» به عنوان گزینه پیشنهادی ریاست‌جمهوری به شورای ائتلافی اصولگرایان خبر داد. ترقی اظهار داشت: نام آقای میرسلیم هنوز به شورای ائتلافی معرفی نشده اما اوایل دی‌ماه این کار انجام می‌شود.

موسوی تبریزی: جلسات مجمع مدرسین با مجمع روحانیون مبازر 5 ماه یکبار برگزار می‌شود


دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جلسات مشترک با مجمع روحانیون مبازر 3 تا 5 ماه یکبار برگزار می‌شود، گفت: در این جلسات بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود که یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری است.
حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسات این مجمع با مجمع روحانیون مبازر اظهار داشت: در این جلسات بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود که یکی از آنها موضوع انتخابات ریاست جمهوری است.
وی همچنین در سوالی پیرامون زمان تشکیل جلسات با مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت: جلسات هفتگی مجمع مدرسین تشکیل می‌شود ولی جلسات مشترک با مجمع روحانیون مبازر 3 تا 5 ماه یکبار برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام موسوی تبریزی در زمینه نحوه ورود مجمع مدرسین در انتخابات شوراها خاطرنشان کرد:موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بررسی می‌شود که ما یک نماینده در آن داریم.

عارف: جریان اصلاحات با یک کاندیدای واحد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز کلید حل همه مشکلات وحدت کلمه است که همیشه جریان اصلاحات بر آن تاکید داشته است. همه بدانند که جریان اصلاحات در انتخابات آینده ریاست جمهوری در اردیبهشت 96 با یک کاندیدای واحد در انتخابات شرکت خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا عارف اظهار کرد: وحدت رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود و شاید مهم‌ترین کلیدواژه در سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری وحدت کلمه باشد. امام راحل آگاهانه بعد از خرداد 1342 بر روی وحدت میان اقشار گوناگون جامعه تاکید می‌کردند.
وی افزود: این نگاه راهبردی امام خمینی (ره) پیروزی انقلاب را فراهم و تضمین کرد. مهم‌ترین مبانی وحدت از نگاه ایشان تاکید بر ارزش‌های اسلامی و اتکا بر ارزش‌های انقلاب بود.
عارف تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب با وجود تمام کینه‌توزی‌های دشمن توانستیم به راه خود ادامه دهیم و مرعوب دشمنان نشویم. امروز دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز دارد و شعارهای انقلاب می‌تواند وحدت جهان اسلام را تضمین کند.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: امروز همه قبول دارند که در منطقه هیچ رویدادی نمی‌تواند بدون نظر ایران اتفاق بیفتد. بنابراین نقش ایران در منطقه خاورمیانه کلیدی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را مخدوش کند.
وی ادامه داد:‌ جریان اصلاح‌طلب هم اگر می‌خواهد گام مثبتی بردارد باید وحدت داشته باشد.

کنعانی مقدم: کاندیدای حزب سبز برای انتخابات ریاست جمهوری 96 یک روحانی است

دبیرکل حزب سبز گفت: گزینه ما برای انتخابات ریاست جمهوری96 فردی روحانی است.
حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،در رابطه با فعالیت‌های حزب متبوعش برای انتخابات شورای شهر در تهران و شهرستان‌ها،گفت: حزب سبز به صورت جدی فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای انتخابات شورای شهر در تهران و شهرستان‌ها آغاز کرده است.
کنعانی‌مقدم تصریح کرد: این حزب قصد دارد در تهران و سراسر کشور لیستی را با سرلیستی شهردار جدید ارائه کند که این سرلیست ممکن است،قالیباف یا گزینه‌های دیگری باشد.
دبیرکل حزب سبز افزود: حزب سبز با شعار تهران هوای تازه‌ می‌خواهد و پاک دستان خادم ملت هستند وارد انتخابات شورای شهر می‌شود زیرا شهر تهران باید براساس اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی مدیریت شود.
وی در پایان در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری 96 خاطرنشان کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری قرار است یک روحانی را معرفی کنیم که این موضوع در حال بررسی است.

موحدی‌کرمانی: نیروهای انقلابی زیر یک چتر گسترده قرار گرفته‌اند

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: نیروهای انقلابی زیر یک چتر بسیار گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند.
محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به روند وحدت در جبهه نیروهای انقلابی، گفت: تمام گروه‌های انقلابی و وفادار به انقلاب اسلامی اکنون در موضع اجماع و وحدت با نیروهای انقلاب قرار دارند و به نظر می‌رسد مسیری که برای وحدت در نظر گرفته شده، مسیر موفقی باشد.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای انقلابی در زیر یک چتر گسترده در حال رسیدن به یک وحدت و همگرایی حداکثری هستند، تاکید کرد: انتظار می‌‌رود با حضور تمام گروه‌های انقلابی و اصولگرا در ذیل مکانیزم طراحی شده، زمینه موفقیت نیروهای انقلاب در انتخابات 96 فراهم شود، البته این همگرای در مردم نیز لازم است و انشاءالله مردم نیز برای دفاع و حمایت از جریان ارزشی و کارآمد در صحنه میدانی به وظیفه خود به خوبی عمل خواهند کرد.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پایان گفت: انشاءالله در آینده نزدیک درباره مکانیزم همگرایی نیروهای انقلاب با مردم سخن خواهیم گفت.

کوهکن: نظر نهایی جبهه پیروان نامزدی «باهنر» در انتخابات 96 است

نایب رئیس جبهه پیروان از تلاش‌ اعضای این جبهه برای اقناع باهنر جهت کاندیداتوری در انتخابات 96 خبر داد و گفت: ما زیر چتر ائتلاف حرکت و به اجماع می‌رسیم.
محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی جبهه پیروان اظهار داشت: رویکرد فعلی جبهه این است که برای جلوگیری از تکثر آراء و به منظور رسیدن به برآیند خرد جمعی، تشکل‌های و اشخاص حقیقی و حقوقی به فرد واحدی برسند.
کوهکن ادامه داد: جبهه پیروان هنوز برای معرفی مصداق نهایی خود ورود پیدا نکرده است اما چنانچه گردهمایی اصولگرایان تشکیل شود و نظر جمع بر این باشد که تشکل‌ها فرد مورد نظر خود را معرفی کنند ما نیز زیر چتر ائتلاف حرکت و به اجماع می‌رسیم.
نایب رئیس جبهه پیروان بر همین اساس تاکید کرد: ما به دنبال فردی هستیم که بر مسائل اساسی و کلان کشور شناخت و تسلط لازم را داشته باشد و بنابراین تاکید جبهه پیروان بر روی آقای باهنر است که به صحنه بیاید، هرچند که او هنوز قانع نشده است و فعلاً موافق کاندیداتوری در انتخابات نیست اما تلاش‌ها برای اقناع آقای باهنر جهت کاندیداتوری ادامه دارد.
وی در پایان تصریح کرد:‌ قطعاً اگر جبهه پیروان بخواهد به سمت جمع‌بندی بر روی نامزدنهایی خود برود بعید است که به فردی غیر از آقای باهنر برسد.

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها با تعدد نامزد روبرو هستند


حبیب زاده گفت: شورای سیاست‌گذاری در سطح مقدماتی در حال فعالیت است و هنوز وارد مصادیق نشده و برای شوراها هم در حال شکل دادن به ساختارها هستیم.
افشین حبیب زاده عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با تسنیم درباره برنامه‌های انتخاباتی تشکل متبوعش، گفت: استراتژی انتخاباتی حزب اسلامی کار در حال نهایی‌شدن است و در حال بحث و گفت‌وگو هستیم اما طبیعتاً با شورای عالی سیاست‌گذاری هم‌راستا خواهیم بود تا در سراسر کشور به یک ائتلاف مشخص برسیم.
عضو خانه کارگر افزود: در خانه کارگر هم استراتژی‌های انتخاباتی در حال بررسی است و هنوز چیزی قطعی نشده اما خانه کارگر هم در ائتلاف با شورای سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شاخصهای کاندیداهای انتخابات شورای شهر در کمیته سیاست‌ها و راهبردهای این شورا در حال بررسی است، گفت: این شاخص‌ها بعد از قطعی شدن شاخصها در صحن شورای سیاست‌گذاری مطرح می‌شود و به تصویب نهایی می‌رسد.
حبیب زاده با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری هنوز ورودی به مصادیق برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نداشته است، گفت: شورای سیاست‌گذاری در سطح مقدماتی در حال فعالیت است و هنوز وارد مسائل جزئی‌تر مانند مصادیق نشده و برای شوراها هم در حال شکل‌دادن به ساختارها هستیم.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره نحوه چینش لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده، گفت: در انتخابات مجلس ما از تشکل‌ها و احزاب دعوت کردیم تا اسم بدهند اما بعد از رد صلاحیت‌ها افراد تشکیلاتی و حزبی به حدنصاب نرسید و از طریق احزاب افرادی که دارای تفکرات نزدیک به اصلاح طلبی بودند به شورای سیاست‌گذاری معرفی شدند.
وی افزود: در انتخابات شورای شهر برخلاف مجلس ما با تعدد کاندیدا روبرو هستیم و باید افرادی که برای مدیریت شهر مفید و با شاخصهای شورای سیاست‌گذاری منطبق هستند، معرفی کنیم.

قزوینی: نشست عمومی مجمع نیروهای خط امام (ره) برگزار می‌شود

دبیر کمیته سیاسی مجمع نیروهای خط امام از برگزاری نشست‌های داخلی و عمومی تشکل متبوع خود خبر داد.
حمید قزوینی دبیر کمیته سیاسی مجمع نیروهای خط امام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از برگزاری نشست‌های تشکل متبوعش خبر داد و اظهار داشت: برگزاری نشست‌هایی مدنظر مجمع قرار دارد که البته هنوز تاریخ دقیق آنها مشخص نشده است.
قزوینی از برگزاری نشست‌های داخلی با حضور اعضای شورای مرکزی تهران و همچنین استان‌ها خبر داد و گفت: نشست‌های عمومی مجمع نیروهای خط امام نیز با حضور بقیه گروه‌ها برگزار خواهد شد که البته جزئیات آن نیز فعلاً مشخص نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نشست‌های استانی مجمع نیروهای خط امام در حال برگزاری است و دوستانی از تهران در آنجا حضور دارند، بیان داشت: برگزاری نشست‌های عمومی شرایط متفاوتی دارد که در کمیته مربوطه به جمع‌بندی خواهد رسید.

آرمان امروز

پیام تسليت رهبر انقلاب براي درگذشت‌آيت‌ا... واعظ‌زاده

مقام معظم رهبري با صدور پيامي درگذشت عالم فرزانه و روحاني روشن‌بين مرحوم آيت‌ا... آقاي حاج شيخ محمد واعظ‌زاده خراساني را تسليت گفتند. متن پيام به شرح زير است: بسم‌ا... الرحمن الرحيم، خبر درگذشت عالم فرزانه مرحوم آيت‌ا... آقاي حاج شيخ محمد واعظ‌زاده خراساني رحمت‌ا...‌عليه را با تاسف و تاثر دريافت كردم. اين روحاني بزرگوار و پركار و روشن‌بين از جمله مردان با همّت و جامعي بود كه علوم اسلامي همچون فقه و حديث و رجال و تراجم را از برترين استاد اين فنون يعني مرحوم آيت‌ا... العظمي بروجردي اعلي‌ا... مقامه فراگرفته و خود در عمر پربركت خويش به تحقيقات بديع در آن و نيز علوم قرآني و تاريخ و كلام پرداخته بود. آثار قلمي و تحقيقي ايشان در برخي از اين رشته‌ها در شمار افتخارات علمي حوزه‌هاي علمي شيعه است و مورد استفاده ماندگار دنياي اسلام خواهد بود، ان‌شاءا... ضايعه رحلت اين عالم جليل را كه در كهنسالي نيز از كار و تلاش علمي باز نماند به فرزندان گرامي و همه بازماندگان و مستفيدان از دانش و تجربه ايشان تسليت عرض مي‌كنم و رحمت و مغفرت الهي را براي ايشان مسألت مي‌نمايم. سيد علي خامنه‌اي/۲۸ آذر ماه.

تسليت آيت‌ا... هاشمي براي درگذشت آيت‌ا... واعظ‌زاده

در پي درگذشت آيت‌ا... واعظ‌زاده خراساني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيام تسليتي تاكيد كرد كه آيت‌ا... واعظ‌زاده خراساني تلاش‌هاي زيادي براي تقويت وحدت و جلوگيري از اختلافات مذهبي داشته است. متن پيام بدين شرح است:«انالله و انااليه راجعون» درگذشت آيت‌ا... محمد واعظ‌زاده خراساني باعث تالم و تاسف خاطر گرديد. عالم بزرگواري كه به عنوان موسس دانشگاه مذاهب اسلامي و نخستين دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، تلاش‌هاي زيادي براي تقويت وحدت و جلوگيري از اختلافات مذهبي داشته است. با تسليت فقدان اين روحاني محقق حوزه‌هاي علميه نجف اشرف، قم و مشهد الرضا، علوّ درجات ايشان و صبر و اجر بازماندگان، بويژه فرزندان آن مرحوم و به ويژه جناب آقاي دكتر صادق واعظ‌زاده همكارمان در مجمع تشخيص مصلحت نظام را از درگاه خداوند باريتعالي خواستارم.

سفر روحانی به ارمنستان، قزاقستان و قزقيزستان

معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهوري گفت: رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در دور جديد سفرهاي منطقه‌اي و به دعوت رسمي همتايان خود به كشورهاي ارمنستان، قزاقستان و قرقيزستان سفر مي‌كند. پرويز اسماعيلي افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ادامه سياست‌هاي دولت براي تقويت مناسبات و تعميق همكاري با همسايگان و كشورهاي منطقه، به دعوت رسمي رئيس‌جمهوري ارمنستان، يكم دي ماه امسال به ايروان پايتخت اين كشور سفر مي‌كند. دكتر روحاني پس از پايان برنامه‌هاي پيش بيني شده در ارمنستان، اين كشور را به مقصد شهر آستانه پايتخت قزاقستان ترك خواهد كرد. وي افزود: دكتر روحاني در آخرين مرحله از سفر منطقه‌اي خود، شامگاه دوم دي ماه وارد بيشكك پايتخت جمهوري قرقيزستان خواهد شد.

هشتم ربيع‌الاول، تعطيل رسمي شد

رئيس مجلس از موافقت دولت با تعطيلي هشتم ربيع‌الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولي عصر (عج) خبر داد. در جريان رفع ايرادات شوراي نگهبان از لايحه احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه كشور، بند الحاقي ۶ ماده ۴۱ اين لايحه كه در آن پيش‌بيني شده بود هشتم ربيع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگري (ع) و آغاز امامت حضرت ولي‌عصر (عج) به عنوان تعطيل رسمي تعيين مي‌شود مورد بررسي قرار گرفت و رئيس مجلس گفت كه اين ايراد مرتفع شده زيرا پيش از اين شوراي نگهبان ايراد اصل ۷۵ (بار مالي) به اين لايحه گرفته بود كه دولت و آقاي روحاني اعلام كردند با اين مصوبه موافق هستند لذا اشكال اصل ۷۵ اين مصوبه مرتفع مي‌شود.

دولت نمي‌تواند پرونده حقوق‌هاي نجومي را ببندد

دبيركل حزب موتلفه با اشاره به سخنان سخنگوي دولت مبني بر اينكه پرونده حقوق‌هاي نجومي بسته شده است و متخلفان حقوق‌هاي غير متعارف را پس دادند، گفت: قوا در جمهوري اسلامي مستقل از هم عمل مي‌كنند. دولت نمي‌تواند پرونده‌اي را كه در مجلس و قوه قضائيه باز است ببندد. محمدنبي حبيبي ادامه داد: سخنگوي دولت نمي‌تواند در نقش روابط عمومي ديوان محاسبات ظاهر شود و بگويد نجومي‌بگيران جرمي را مرتكب نشده‌اند؛ حتي رئيس و دادستان ديوان محاسبات هم نمي‌تواند چنين حرفي را بزند. طبق قانون ديوان محاسبات هم نمي‌تواند چنين حرفي را بزند. وي افزود: طبق قانون ديوان محاسبات هيات‌هاي مستشاري وظيفه احراز تخلف و جرم را دارند.

جبهه يكتا درخواستي براي مجوز نداشته است

سخنگوي وزارت كشور، گفت: تاكنون درخواستي مبني بر ايجاد حزب، تشكل سياسي يا جبهه با نام «يكتا» به وزارت كشور ارائه نشده است. سيد سلمان ساماني درباره «جبهه يكتا» و اعلام اين جبهه براي آغاز فعاليت‌هاي سياسي و انتخاباتي خود، اظهار كرد: وزارت كشور از هرگونه فعاليت سياسي كه منجر به مشاركت گسترده‌تر افراد با نگرش‎ها و گرايش‌هاي مختلف در جامعه شود استقبال و حمايت مي‎كند؛ مشروط بر آنكه در چهارچوب اصول اساسي جمهوري اسلامي و با رعايت موازين قانوني باشد.

صدور حكم ۲۴۳ ميلياردي براي قاچاقچيان ارز

شعبه ويژه قاچاق كالا و ارز گلوگاه شهيد زارعي قاچاقچيان ۱ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار را به پرداخت ۲۴۳ ميليارد و ۴۸۰ ميليون ريال جزاي نقدي محكوم كرد. در ششمين روز شهريورماه سال جاري ماموران انتظامي مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان همدان در حين گشت‌زني خودروهاي عبوري به يك دستگاه خودروی سواري پژو كه سرنشينان آن يك زن و مرد بودند، مشكوك شدند و پس از بازرسي مقدار ۱ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار ارز به ارزش ۶۶ ميليارد و ۱۲۰ ميليون ريال جاسازي شده در كپسول cng اين خودرو به ظن قاچاق كشف و ضبط شد. اين پرونده اول آذرماه سال جاري به شعبه گلوگاهي شهيد زارعي اداره كل تعزيرات حكومتي همدان ارجاع شد و در اين رابطه ۱۰ نفر احضار و پرونده مورد رسيدگي قرار گرفت كه با توجه به پيچيدگي پرونده و با كمك سربازان گمنام امام‌زمان(عج)، احكام قاچاقچيان صادر شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات