صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۶۳

اخبار ویژه روزنامه های 7 دی ۱۳۹۵

کیهان

انتصاب دوباره مدیران نجومی به جای برخورد با تخلفات آنها


«تابناک» نوشت: با انتصاب مدیرعامل سابق و مستعفی بانک صادرات به مدیرعاملی موسسه توسعه و ریاست هیئت ادغام توسعه و آرمان و انتصاب خانم ت‌.ی به عضویت هیئت‌مدیره بانک ت.‌ص یکی از بانک‌های صددرصد دولتی، حالا این نگرانی مطرح است که به جای برخورد شفاف  و قانونی با نجومی‌بگیران، آرام‌آرام مسئولیت در هیئت‌مدیره شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی به این افراد سپرده شود.
پس از انتصاب اسماعیل ‌لله‌گانی، مدیرعامل سابق بانک صادرات به مدیرعاملی موسسه توسعه، خبرهای دیگری هم حکایت از آن دارد که برخی از این نجومی‌بگیران در انتظار نشسته‌اند تا پس از فروکش کردن انتقادها و به اصطلاح آب از آسیاب افتادن دوباره و این بار در قالب پیوستن به بخش خصوصی مشغول به کار شوند. این افراد از جانب سهامداران حقوقی وابسته به نهادهای اقتصادی دولتی و شبه‌دولتی و بانک‌ها موفق می‌شوند تا به اصطلاح به عضویت هیئت‌مدیره درآیند!
انتصاب خانم ی از آن حیث با انتصاب نجومی‌بگیران مقایسه می‌شود که روش انتصاب ایشان کاملا شبیه انتصاب آقای رستگارسرخه در بانک ملت است که سرنوشت آن انتصاب امروز مشخص است.
البته شیب انتصاب این خانم به مراتب تندتر از شیب انتصاب آقای رستگار است، آقای رستگار طی چندین ماه و با انتصابات پیاپی به مدیرعاملی رسید، ایشان به یکباره از مدیریت یک دایره بانکی به عضویت هیئت‌مدیره درآمدند که خود می‌تواند زمینه‌ساز مسائل دیگر باشد.
انتظار مردم از دولت و نهادهای قانونی این است که در برابر این انتصاب‌ها و دور زدن قانون و مقررات کوتاه نیایند و روشن کنند که آیا رایج شدن این سنت در انتصاب‌ها پاسخی شایسته به انتظارات برای برخورد با نجومی‌بگیران هست؟
بعید نیست که این رویه باعث شود تا مطالبه مردم و نظام برای روشن شدن ابعاد نجومی‌بگیران، به حاشیه رانده شود و نارضایتی مردم به قوت خود باقی بماند.

شرق:گویا نگرانی اقتصاد دانان درباره نقدینگی درست بود!

این روزنامه اصلاح‌طلب که سال‌ها به بزک سیاست‌های اقتصادی جریان غربگرا مشغول بوده، با اشاره به «هشدارهای وزیر اقتصاد و راه درباره بازگشت تورم و تامین نشدن اعتبار عمرانی در بودجه امسال» نوشت: گویا نگرانی‌های اقتصاددانان درباره رشد افسارگسیخته نقدینگی و رکود، در حال تحقق است.
به هر روی امسال، آخرین سال دولت تدبیر و امید است؛ از آنجایی که بر اساس سنتی قدیمی در سال‌های منتهی به انتخابات، هر سخنی، از افراد لایه‌های بالای مدیریتی، می‌تواند رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد، بسیاری از آنها، سخت سخن می‌گویند؛ این دو اظهارنظر از دو فرد در سطح وزارت، شاید بتواند گمانه‌های نگرانی درباره اقتصاد کشور را جدی کند.
«شرق» در جست‌وجوی معنای «هسته سخت تورم» با اقتصاددانانی مانند بهروز هادی زنوز، پویا جبل‌عاملی و حمیدرضا برادران شرکا تماس گرفت؛ اما هیچ‌یک از آنها معنای این عبارت را نمی‌دانستند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد علی فرحبخش رابرت گوردن، استاد اقتصاد دانشگاه نورث استرن، سال 1975 میلادی برای نخستین‌بار مفهوم هسته تورم را به ادبیات اقتصادی وارد کرد. در این تعریف برای نخستین‌بار سعی شد نقش عوامل موقتی و زودگذر از عوامل اصلی و بنیادی ایجادکننده تورم جدا شود.
«مسعود نیلی»، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری هم از این عبارت استفاده کرد و گفت: شرق همچنین از حمیدرضا برادران شرکا (رئیس مشارکتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات) پرسید «وزیر اقتصاد اعلام کرده که به هسته سخت تورم» رسیده‌ایم و باید از بازگشت تورم پیشگیری کنیم؛ پرسش این است که «هسته سخت تورم» به چه نقطه‌ای از اقتصاد گفته می‌شود؟ اصلا چه معنایی دارد؟ برادران شرکا در پاسخ می‌گوید: والا من هم نمی‌دانم؛ باید از خودشان پرسید.
به گمان من نمی‌تواند موضوعی جز نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی باشد.
به گمان من، این نگرانی وجود دارد که اگر این حجم نقدینگی که امروز در اقتصاد وجود دارد، سرازیر و تبدیل به تقاضا شود و دولت برای این تقاضا، پاسخ مناسب نداشته باشد، خود به خود آثار تورمی مهمی به وجود می‌آورد. اما اگر شرایطی به وجود آید که تقاضا آزاد شود و این حجم نقدینگی به تقاضا تبدیل شود، امکان بازگشت تورم بسیار آسان امکان‌پذیر است.
وی می‌افزاید: هم نیاز به سیاست‌های انقباضی است و هم موضوع Targeting یا همان هدف‌گذاری اقتصادی است. در اقتصاد کلان بحثی به عنوان
 Target inflation یا هدف‌گذاری نرخ تورم وجود دارد؛ یعنی سیاست‌گذار اقتصادی، نرخ تورم را هدف‌گذاری می‌کند و سپس بانک مرکزی و مجموعه سیاست‌گذاران پولی کشور متعهد می‌شوند که از همه ابزارها استفاده کنند تا آن هدف اعلام شده را محقق کنند. اگر این‌چنین باشد و مردم هم به این هدف اعتماد کنند، به این مفهوم است که هدف می‌تواند محقق شود. پس دو شرط برای تحقق این هدف لازم است؛ نخست اینکه سیاست‌گذار پولی در زمان مناسب، پیش از آنکه عاملان اقتصادی، تصمیم‌های مهم‌شان را گرفته باشند، هدف‌گذاری‌اش را اعلام کند. دوم اینکه مردم به سخن مسئولان پولی کشور باور و اعتماد داشته باشند؛ یعنی وقتی مسئولان اعلام می‌کنند «هدف‌گذاری نرخ تورم» هشت درصد است، در هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند این هشت درصد بیشتر شود.
برادران شرکا درباره عدم تامین بودجه‌های عمرانی نیز تصریح کرد: نباید فراموش کرد زمانی که سخن از بودجه گفته می‌شود، نباید بزرگ شدن دولت را نادیده گرفت؛ یعنی در حقیقت یک دولت بزرگ را نمی‌توان کنترل کرد که حجم بزرگ منابع را صرف بودجه جاری خودش می‌کند.
تا زمانی که نتوانیم دولت را کوچک کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، طبیعی است که اولویت با پرداخت‌های جاری است، نه عمرانی. اگر بخواهیم این ماجرا را ریشه‌ای حل کنیم، لازم است دولت را کوچک و کارآمد کنیم.

وارونه واقعیت ها مماموریت جدید فتنه گران

روزنامه اعتماد دیروز با سعید لیلاز مصاحبه کرد و او را «کارشناس اقتصادی» معرفی کرد. این در حالی است که نامبرده در حقیقت مهره سیاسی سفارت انگلیس است و پس از مدتی سرویس‌دهی به حزب اشرافی کارگزاران، به عضویت مرکزیت این حزب درآمده و هم‌اکنون نیز در برخی شرکت‌های دولتی فعال است. حسین رسام- دبیر سیاسی سفارت انگلیس که در جریان سازماندهی فتنه و آشوب 88 دستگیر شد- در دادگاه تصریح کرد طی چند سال 50 اصلاح‌طلب و از جمله عطریانفر، شمس‌الواعظین و سعید لیلاز را جذب کرد.
لیلاز در مصاحبه با روزنامه اعتماد بدون اشاره به نقش احزاب آلوده‌ای مانند کارگزاران و مشارکت در ناکارآمدی‌های اقتصادی 2 دهه اخیر و رانت‌خواری‌های حزبی می‌گوید: ماشین اقتصاد کار نمی‌کند. این ماشین زیادی فاسد شده و بهره‌وری آن پایین آمده است. من 4 بحران فوری و آنی نه فقط برای اقتصاد ایران بلکه برای تمدن ایران می‌شناسم. بحران اول، فساد است. معتقدم بعد از عراق فاسدترین اقتصاد جهانیم. دومین بحران، بهره‌وری است. رشد بهره‌وری در اقتصاد ایران در 10 سال منتهی به دولت آقای روحانی منفی بوده بعد از آمدن آقای روحانی هم ما شواهدی مبنی بر اینکه این رشد مثبت شده باشد، نداریم. بحران سوم، فقدان سرمایه‌گذاری به دلیل منازعات است و چهارمین بحران، افزایش شکاف طبقاتی به یکی از بدترین حالت‌ها در تاریخ ایران است.
وی ادامه می‌دهد: اگر ندادن رانت منجر به قفل شدن سیستم می‌شود، بهتر است رانت داده شود. چون داشتن یک رشد متوسط اقتصادی لنگان لنگان بهتر از توقف است. من فکر می‌کنم قراردادهای جدید نفتی، در واقع عمل به این توصیه داگلاس نورث بوده است.
باید در ایران این فهم عمومی پدید بیاید که از به خشونت رسیدن مطالبات سیاسی و اجتماعی ما آسیب بیشتری می‌خوریم. در منافع ملی حفظ صلح و ثبات، مهم است. موضوع رابطه عادی با آمریکا یا غرب نیست، بحث اتفاقا خیلی ساده است و آن حفظ منافع! یک گروهی در ساختار سیاسی ایران وجود دارند که نان‌شان در تحریم است، طبیعی است که گروهی هم هستند که منافع آنها در حفظ صلح و ثبات است. اینکه بگوییم این گروه خائن است و آن گروه خادم، موضوعیت ندارد.
لیلاز برخلاف واقعیت‌های فتنه 88 می‌گوید: «در جریان ناآرامی‌های 88 به لحاظ تمدنی به این نتیجه رسیدیم که حفظ این ظرف مهم‌تر از این است که به اهداف‌مان برسیم یا نرسیم. ولو اینکه در اکثریت باشیم یا اقلیت. بنابراین جنبش مدنی در ایران در سال 88 با شعور مدنی خود را متوقف کرد. چون حفظ ظرف ایران برایش مهم‌تر از این بود که به قدرت برسد. باز هم نمی‌گویم ما آدم‌های باشعورتری هستیم، بلکه به این نتیجه رسیدیم که حفظ ثبات در ایران منفعت بیشتری دارد تا بی‌ثبات کردن ایران. طرف مقابل هم در سال 92 به این تجربه دست یافت. بنابراین ما از دو سر طیف سیاسی در ایران حرکت کردیم و به مرکز رسیدیم. یعنی با هم سازش کردیم و دوطرف به مرکز رسیدند تا تفاهم بر سر انتخاب حسن روحانی حاصل شد. یعنی گفتیم نه موسوی و نه جلیلی. این سازش‌ و این فهم مشترک در اقتصاد هم باید پدید بیاید.»
عضو مرکزیت حزب لیبرالی کارگزاران همچنین گفته است: ما با حسن روحانی به درک مشترک رسیدیم. معتقدم از نظر اقتصادی، جناح راست در ایران باید به این نتیجه برسد که حفظ و سلطه انحصارات یا پیش بردن کشور در تحریم‌ها مثل سابق غیرممکن است و منجر به شکست ظرف ما می‌شود. ساختار اجتماعی ما بسیار شکننده است.
درباره این مغالطه چند لایه شایان ذکر است که اولا حزب کارگزاران، اساسا مانند بسیاری از مدعیان اصلاح‌طلبی، ذاتا راست (مدعی لیبرالیسم و کاپیتالیسم) است. ثانیا این حزب و موتلفان آن در دولت‌های موسوم به اصلاحات و اعتدال، بنیانگذار و میراث‌داران اصلی انحصارها و فسادها و رانت‌های اقتصادی هستند. چنان‌که مثلا بابک زنجانی در دوره سازندگی- به واسطه دلالی و توزیع ارز- پر کشیده همین حزب کارگزاران است و برخی وزرا و مدیران هزار میلیاردی از همین حزب تغذیه کرده‌اند و هم‌اکنون در دولت و ستادهای انتخاباتی خاص حضور دارند.
ثالثا راه‌اندازی آشوب نیابتی سال 88 به نمایندگی از سرویس‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا و اسرائیل، نقشی مهم و تعیین‌کننده در لطمه به اقتصاد ایران و تشدید تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت داشت و از این جهت افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، بزرگ‌ترین خیانت‌ها و وطن‌فروشی‌ها را مرتکب شدند که آثار آن تا سال‌ها باقی خواهد ماند.
رابعا فتنه‌گران و آشوبگران برخلاف ادعای اخیر لیلاز، تا توانستند بر آشوب و بی‌ثباتی در کشور دامن زدند و توصیه دلسوزان ناصح از جمله رهبر معظم انقلاب را نشنیده گرفتند و مرحله به مرحله نقشه کودتای مخملین دشمن را اجرا کردند اما در روز نهم دی از قیام ملت مسلمان و بصیر ایران تودهنی خوردند و از آن‌جا بود که ورشکستگی این جماعت آشکار شد. بنابراین لاف گذشت کردن و کوتاه آمدن، حرف گزافی بیش نیست.

بی بی سی:ایران برنده اصلی جنگ حلب است

وبسایت بی‌بی‌سی‌فارسی در تحلیلی نوشت: اگر بخواهیم جنگ داخلی ]؟![  سوریه را دوره‌بندی یا مقطع‌بندی کنیم، بی‌شک بازپس‌گیری حلب توسط نیروهای «اسد و حامیان آنها یکی از نقاط عطف آن خواهد بود. بخش شرقی حلب  که پرجمعیت‌ترین و به لحاظ تجاری پررونق‌ترین شهر سوریه قبل از شروع جنگ بود، در جولای 2012 به دست مخالفان افتاد و تا دسامبر 2016 یعنی بیش از چهار سال یکی از مراکز ثقل اقدامات مسلحانه به شمار می‌رفت.
تمرکز مجموعه وسیع و متنوعی از گروه‌های شورشی در حلب از اسلام‌گرایان افراطی گرفته تا نیروهای معتدل‌تر ملی‌گرا خود تا حدی گویای اهمیت استراتژیک آن در جنگ بود.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: پیشروی‌های مخالفان پس از این پیروزی چنان شدت گرفت که در اوایل سال 2013، یعنی مدتی نه چندان طولانی  پس از تصرف شرق حلب، دمشق نیز در آستانه سقوط قرار گرفت و زمزمه‌هایی درباره شکست حکومت سوریه پدیدار شد.
در آن برهه حساس بود که ایران با سرعت بخشیدن به سازماندهی و پیاده‌سازی نیروهای شبه نظامی شامل شیعیان عراق و افغانستان و پاکستان به همراه نیروهای حزب‌الله لبنان به نجات حکومت سوریه شتافت.
اکنون با تسلط بر حلب، دولت بشار اسد کنترل چهار شهر اصلی سوریه - حما، حمص و دمشق - را در اختیار دارد و بدین ترتیب در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند بر نیمه غربی کشور که بخش عمده جمعیت شهری و منابع طبیعی آن را در خود جای داده مسلط گردد.
با وجود آنکه مخالفان حکومت، شهر ادلب در جنوب غربی حلب و نزدیکی مرز ترکیه را در دست دارند، سقوط حلب تلاش‌ها برای تجزیه  سوریه را به مراتب سخت‌تر خواهد کرد.
مرتفع شدن این چالش، که از لحاظ جغرافیایی در بطن درگیری‌های بین شورشیان و نیروهای طرفدار قرار داشت، نیروهای طرفدار اسد را قادر خواهد ساخت به لحاظ میدانی و تدارکاتی بر دو جبهه عمده غربی یعنی ادلب و شرقی یعنی پالمیرا و رقه تمرکز کنند.
بدین ترتیب، جنگ اسد علیه تروریست در سوریه به - همانطور که او بر آن پافشاری می‌کند - با سهولت سیاسی و دیپلماتیک بیشتری در دو جبهه غربی و شرقی ادامه خواهد یافت.
شبکه دولتی انگلیس اعتراف کرد: پیامدهای بازپس گرفتن حلب از مخالفان صرفا به داخل سوریه محدود نیست این نبرد چند ساله به همان اندازه که مهمترین نبرد میدانی در سوریه بود، نبردی نیابتی بین حامیان و مخالفان منطقه‌ای و بین‌المللی دولت سوریه نیز به حساب می‌آمد. برنده اصلی نبرد حلب در سطح منطقه ایران و بازنده اصلی آن عربستان است، که برخلاف ترکیه حتی نقش چندانی در مذاکرات چندجانبه برای تخلیه مخالفان مسلح و غیرنظامیان از شهر نداشت.
تقویت نفوذ ایران در منطقه از آنجا مشهود بود که توانست به طرز غیرمنتظره‌ای آتش‌بس مذاکره شده برای خروج بازماندگان از حلب را متوقف ساخته و برای از سرگیری آن شرط بگذارد (تخلیه مجروحان و غیرنظامیان از دو روستای شیعه‌نشین کفریا و فوعه در استان ادلب که تحت محاصره شورشیان قرار دارد).
بی‌بی‌سی با بیان اینکه «سقوط حلب در واقع اوج قدرت‌گیری روسیه در مقابل آمریکا در تحولات منطقه‌ای طی چند سال اخیر است.» نوشت: تغییر توازن قوا به نفع اسد همچنین دولت آینده آمریکا را با محدودیت‌هایی  در مدیریت بحران سوریه و تنظیم روابط با کشورهای منطقه از جمله حامیان مخالفان مواجه خواهد کرد.
در شرایط حاضر، برخی گزینه‌ها مانند کناره‌گیری اسد از ریاست‌جمهوری یا انتقال قدرت از طریق مذاکره یا انتخابات دیگر چندان عملی و محتمل به نظر نمی‌رسند.

وطن امروز

خانه‌خواری به اسم روزنامه‌نگاری!

اواخر هفته گذشته جمعی که می‌گویند جزو اهالی رسانه‌ هستند اجتماعی تشکیل داده، انتخاباتی برگزار کرده‌ و می‌گویند برگزیدگان این رأی‌گیری «هیات مدیره انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان تهران» هستند. پیرو این مراسم، یک تشکل موجود و فعال که از قضا اسم آن نیز «انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان تهران» است و وزارت کار نیز گواهینامه فعالیت این تشکل را در تاریخ 6 خرداد 94 به‌مدت 3 سال دیگر تمدید کرده است، اطلاعیه‌ای صادر و تأکید کرد براساس ماده 131 قانون کار و ماده 15 آن، قانوناً امکان فعالیت 2 تشکل همنام با مأموریت مشابه در یک صنف وجود ندارد و اقدام وزارت کار برای اعطای مجوز برگزاری انتخابات به این جمع، از بنیان غیرقانونی است. مواد ذکرشده قانون کار، حق را به تشکلی که سابقاً فعال بوده و مجوز ادامه فعالیت دارد، می‌دهد بنابراین حتی برگزاری این انتخابات نیز غیرقانونی است و وزارت کار عملاً به یک بی‌قانونی تن داده است. اما بررسی سوابق گروه جدید و ماهیت و نسبت آنان با دغدغه‌های صنفی روزنامه‌نگاران نیز قابل تامل است. سیاسیونی مانند مسعود هوشمندرضوی و ماشاءالله شمس‌الواعظین و برخی دیگر از افراد محوری انجمن صنفی موازی و غیرقانونی، گردانندگان اصلی جریانات اخیر طیف فوق‌الذکر هستند. مهم‌ترین سابقه مسعود هوشمندرضوی در انجمن صنفی منحله سابق، مدیرعاملی تعاونی مسکن وابسته به این تشکل است. او در برهه‌ای این سمت را به‌عهده داشت که اتفاقاً ماشاءالله شمس‌الواعظین نیز رئیس هیات مدیره انجمن بود. کارنامه اصلی هوشمندرضوی هم از قضا درباره «مسکن» است و ماشاءالله شمس‌الواعظین هم در مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایی که چند سال پیش ایراد کرده و نوشته، یکی از اصلی‌ترین اقدامات انجمن صنفی متبوع خود را مربوط به مسکن خبرنگاران عنوان کرده است. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد هوشمند رضوی صدمات جبران‌ناپذیری در حوزه مسکن به جمع زیادی از خبرنگاران وارد کرده است. یکی از این ماجراها مربوط به پروژه‌ای است که تعاونی مسکن روزنامه‌نگاران به‌مدیرعاملی هوشمند رضوی بنا بود در قالب پروژه هشتگرد، بعد از اخذ پول و قسط‌بندی و ماجراهایی از این دست که روال هر تعاونی است، مسکن در اختیار  خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قرار دهد اما کمی بعد جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران  که به‌دلیل تخلفات گسترده هیات مدیره تعاونی مسکن (به‌ مدیریت هوشمندرضوی) وابسته به انجمن صنفی منحله سابق (به‌ریاست ماشاءالله شمس‌الواعظین)، موضوع را از طریق قضایی پیگیری کردند. آنها درباره اتفاقاتی که در ماجرای واگذاری خانه‌ها به خبرنگاران اتفاق افتاده است، روایت‌های تکان‌دهنده‌ای مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند: پس از آنکه با تلاش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در پروژه تعاونی مسکن، هزینه زمین مربوط به‌وسعت 7350 مترمربع در هشتگرد به‌صورت تمام و کمال پرداخت شد، به‌یک‌باره و بدون اطلاع اعضا و بدون کسب مجوز  لازم، زمین مربوط به دو قطعه 3750 متری تقسیم و نیمی از آن به عده دیگری واگذار شد! به‌طور روشن‌تر، هیات مدیره نیمی از زمین‌های در اختیار خبرنگاران را که روی آن برای خانه‌دار شدن حساب ویژه باز کرده‌ بودند بدون اخذ مجوز و اجازه، به دیگران واگذار کرده است. پیرو این اقدام عجیب، جمع قابل توجهی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ضمن شکایت قضایی از او کار را به مراجع قضایی کشاندند و در موارد قابل‌توجهی توانستند حقانیت ادعای خود را اثبات کنند. خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است اخیراً اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران دادخواستی را علیه همین افراد صادر کرده و در نامه‌ای به مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران با اعلام اینکه «درباره شرکت تعاونی مسکن اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به شماره 209438، حسب بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناس حسابرسی، تخلفات عدیده‌ای از جمله عدم رعایت مقررات اساسنامه و قوانین بخش تعاون در ادامه امور تعاونی محرز گردید»، خواستار تعلیق آنها شده است

پیام تسلیت رهبر انقلاب
برای درگذشت آیت الله ‌میانجی


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم جلیل‌القدر حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدکاظم حسینی‌میانجی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
درگذشت عالم جلیل‌القدر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدکاظم حسینی‌میانجی را که سال‌ها در سمت نمایندگی امام(رض) و اینجانب در استان لرستان به انجام وظیفه الهی خویش مشغول بود، به خانواده، فرزندان، بازماندگان محترم و همچنین به مردم استان و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم و برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و رضوان الهی را مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۶ دی ماه ۹۵

پرونده فتنه باز است

رئیس قوه‌قضائیه گفت: پرونده فتنه‌گران سال 88 باز است و به آن رسیدگی خواهد شد. به گزارش روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی با گرامیداشت یوم‌الله 9 دی، آن را حماسه‌ای مردمی و آگاهانه توصیف کرد و گفت: اگر این حماسه آگاهانه با حضور خودجوش مردم بصیر نبود، کشور و نظام زیان‌های بسیار بیشتری را متحمل می‌شد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی تاکید کرد: ادعای ما علیه فتنه‌گران این است که با فتنه 88 خسارات عظیمی را به کشور وارد کردند، فرصت‌های زیادی را از بین بردند و بالاتر و بدتر از همه اینکه با نشان دادن چراغ سبز به دشمنان موجب تشدید فشارها و تحریم‌ها شدند و دشمن را به دخالت در امور داخلی کشور و چشم طمع دوختن به آن تشویق و ترغیب کردند. رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه هیچ‌گاه هلهله دشمنان در سال 88 را فراموش نخواهیم کرد، افزود: خوشبختانه مردم بصیر ما از برخی مسؤولان نیز سبقت گرفتند و با حضور آگاهانه خود در روز 9 دی، بساط فتنه را برچیدند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه برخی ایراد می‌گیرند که چرا همچنان به موضوع فتنه می‌پردازیم، اظهار کرد: پرونده فتنه هنوز هم گشوده است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد. البته باید بدانیم فتنه‌های بیشتر و پیچیده‌تری از سوی دشمن طراحی می‌شود که اگر فتنه گذشته را مورد واکاوی، تحلیل و بررسی دقیق قرار ندهیم نمی‌توانیم با فتنه‌های آینده مقابله کنیم.

باید بر دهان مدعیان رفع حصر فتنه‌گران کوبید


سعید قاسمی از فرماندهان سرشناس دفاع‌مقدس و از چهره‌های مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به جنایات سران فتنه در کودتای نافرجام 88 تاکید کرد باید با قاطعیت با آنها که می‌گویند باید از فتنه‌گران رفع حصر شود، برخورد شود. به گزارش رجانیوز، سعید قاسمی در همایش بزرگ بصیرت انقلابی در استان البرز با تأکید بر اینکه فتنه و فتنه‌گران از کره مریخ نیامده‌اند و از درون کشور بودند، متذکر شد: یک نماینده مجلس می‌گوید سران فتنه باید رفع حصر شوند و بعد از یکی از سران فتنه حمایت کرد. فرمانده 8 سال دفاع‌مقدس یادآور شد: اگر یک نفر همان اول به دهان این نماینده مجلس می‌‌کوبید، امروز کار ما به اینجا نمی‌رسید.

دلجویی نمایندگان یزد از معاون روحانی

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که دیروز در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود از سوی تعدادی از نمایندگان استان یزد مورد دلجویی قرار گرفت. جمع دیگری از نمایندگان نیز با تجمع اطراف حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از او درباره دلایل اعتراض شدید مردم یزد به او در نماز جمعه هفته گذشته این شهر پرسیدند. به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور جمعه گذشته سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه یزد بود که پس از آنکه اظهاراتی در نقد دولت گذشته و در حمایت از دولت حسن روحانی مطرح کرد، با اعتراض گسترده مردم متدین یزد مواجه شد. گستره این اعتراضات به اندازه‌ای بود که معاون حسن روحانی نتوانست سخنرانی خود را ادامه دهد و از پشت تریبون پایین آمد.

ایران

انتقاد اصلاح‌طلبان از نامه ۳۰ خارج‌نشین

جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در فضای مجازی، نامه 30 نفر از مخالفان نظام به ترامپ برای افزایش فشار به مردم ایران را محکوم کردند. به گزارش ایلنا، حمیدرضا جلایی‌پور استاد دانشگاه در کانال تلگرامی خود نوشت: «من اصلاح‌طلبم و دموکراسی را راه نجات ایران می‌دانم و در این مسیر از هر نوع فعالیت مدنی و قانونی و زندان رفتن هم دریغ نمی‌کنم. ولی اگر کشور ایران و جان و امنیت ایرانیان به خطر بیفتد، به عنوان تنها مردی که از یک خانواده شهید باقی مانده، تحت فرماندهی آیت‌الله خامنه‌ای به جبهه می‌روم.» حسین نورانی‌نژاد نیز در صفحه شخصی خود نوشته است: «بعد از مجاهدین خلق، حداقل ٣٠ نفر را به اسم می‌شناسیم که هیچ درکی از مفهوم میهن و ملت ندارند.»
ضیا نبوی، فعال دانشجویی ایران هم در پیامی نوشته است «... با همه بى خبری و انزوایى که به آن دچارم، خوب می‌دانم تلاش برای امرار معاش و تمشیت زندگی روزمره شهروندان اینقدر سخت هست که دشوار‌تر کردن آن و افزودن رنجی به رنج‌های آنان هیچ افتخاری به حساب نمی‌آید.» آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در صفحه شخصی خود نوشته است: «به راستی کدامین منطق این سطح از دشمنی با کشور را توجیه می‌کند؟

ادعای جدید الجبیر علیه ایران

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان سعودی نیروهای داوطلب شیعه عراق که تحت عنوان «حشد الشعبی» برای مبارزه با داعش تشکیل شد را یک تشکل فرقه‌ای دانست که به فرمان ایران فعالیت می‌کند. به گزارش عصر ایران، الجبیر دیروز در نشست خبری مشترک با «ناصر جوده» همتای  اردنی اش مدعی شد: حشد الشعبی عراق تحت فرمان افسران ایران است.

استعفای دبیرکل حزب اعتماد ملی

مهدی کروبی در نامه ای به اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، از دبیرکلی این حزب استعفا داد و از آنها خواست با مدیریت «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب، دبیرکل جدید این حزب اصلاح طلب را انتخاب کنند. به گزارش ایرنا، کروبی در این نامه که دیروز و در پی بروز برخی اختلافات در این حزب در روزهای اخیر انتشار یافت، خطاب به شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشته است: «... بدون ورود ماهوی به موارد اختلافی، از تمامی دوستان مصرانه می‌خواهم از هرگونه تشتت و اختلاف که موجب حذف یا درگیری عزیزان حزب می‌گردد، بشدت اجتناب کنید. یقین دارم که با تحمل، گفت‌و‌گو و سعه صدر می‌توانید به تفاهم برسید.»

 صادقی به هیأت نظارت مجلس می‌رود

محمدمهدی برومندی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به ایسنا گفت: با توجه به تشخیص آقای پزشکیان رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، قرار است آقای  محمود صادقی نماینده تهران برای ارائه توضیحاتی در جلسه هفته جاری این هیأت (چهارشنبه) حاضر شود. پیش از این اعلام شده بود که از 16 مورد شکایت علیه صادقی 14 مورد جزو وظایف نمایندگی وی نبوده و پرونده برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود.

جمهوری اسلامی

تاکید عارف بر برخورد با برهم زنندگان سخنرانی معاون پارلمانی رئیس جمهور

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر لزوم برخورد با بر هم زنندگان سخنرانی معاون پارلمانی رئیس جمهوری در نماز جمعه یزد تاکید کرد.
به گزارش ایرنا جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان عصریکشنبه برگزار شد.
در این جلسه رابطین استانی برای تشکیل شورای اصلاح طلبان استانها انتخاب و مقرر شد این شوراها در روزهای آینده در استان‌ها با هماهنگی رابطین توسط احزاب و اشخاص اصلاح طلب استان‌ها تشکیل شود.
همچنین در این جلسه مقرر شد احزاب و اعضای شورا دیدگاه‌های خود درباره شاخص‌های نامزدهای این شوراها ارائه کنند تا توسط کارگروه تدوین برنامه‌های راهبردی جمع بندی و تنظیم نهایی شده و به منظور تصویب در شورای عالی ارائه شود.
در ابتدای این جلسه محمدرضا عارف با اشاره به ضرورت برخورد قانونی با برهم زنندگان نشست‌ها و تجمعات قانونی به ویژه اقدام اخیر عده‌ای علیه معاون پارلمانی رئیس جمهوری در محل مقدس برگزاری نماز جمعه در یزد بر حفظ آرامش در فضای کشور تاکید کرد و از مسئولان مربوط خواست با اینگونه اقدامات برخورد و از تکرار آن جلوگیری کنند.

حبیبی: گزینه‌های درون یا برون حزبی را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری بررسی می‌کنیم

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری قطعا نامزد خواهیم داشت، گفت: محوریت نشست فصلی 23 دیماه حزب، انتخابات 96 و برخی تصمیم‌گیری‌های درون حزبی خواهد بود.
آرش حبیبی عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه نشست فصلی این حزب با شورای مرکزی، دبیران استان‌ها و کمیته‌های مختلف حزب 23 دی ماه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: قبل از این نشست دیداری با مراجع خواهیم داشت و محور این نشست نیز انتخابات اردیبهشت سال آینده و فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های درون حزبی خواهد بود.
وی با اعلام خبر تشکیل کارگروه استانی برای انتخابات شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ این کارگروه‌ها قرار است با شورای هماهنگی استان‌ها فعالیت داشته باشند اما خود حزب برنامه دارد و کاندیداهای پیشنهادی خود را معرفی خواهد کرد کما اینکه ما هزار و 500 نامزد در کل کشور داریم.
حبیبی در پاسخ به سوالی پیرامون تعیین اسامی کاندیداهای حزب مردم‌سالاری برای شهر تهران گفت:هنوز کاندیداهای تهران برای انتخابات شورای شهر مشخص نشده ولی فرم‌هایی آماده کرده‌ایم و اشخاصی نیز ثبت‌نام کرده‌اند و پس از امتیازبندی با معیارهای مدنظر حزب این افراد را انتخاب خواهیم کرد.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری همچنین در زمینه چگونگی ورود این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تصریح کرد: برای ریاست جمهوری کاندیدا خواهیم داشت. هر چند کاندیدای اصلی ما آقای روحانی است اما روی گزینه‌های دیگر درون حزبی یا بیرون حزبی نیز درحال مطالعه مستمر هستیم.

حاضری: یک جریان سیاسی، اندیشه‌های غیرهمسو با خود را تحت فشار قرار می‌دهد

یک فعال سیاسی گفت: یک جریان سیاسی در کشور وجود دارد که اندیشه‌های سیاسی غیرهمسو با خود را تحت فشار قرار می‌دهد.
علی‌محمد حاضری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش عده‌ای برای برهم زدن سخنرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پیش از خطبه‌های نماز جمعه یزد یا حمله به دولت به بهانه منشور حقوق شهروندی، اظهار کرد: این اقدامات به این دلیل انجام می‌شود که یک جریان سیاسی اندیشه‌های غیر همسو با خود را برنمی‌تابد.
وی افزود: تحت فشار قرار گرفتن دولت به خاطر تفاوت دیدگاه و نظر دولت با تفکرات این جریان سیاسی است. همه این اتفاقات و فشارها به دولت ریشه در یک دستگاه نظری دارد که حامیان آن دستگاه نظری به سایر دیدگاه‌ها اعتقادی نداشته و آن را تحت فشار قرار می‌دهند.
این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین خاطرنشان کرد: در قضیه حمله به علی مطهری در شیراز دیدیم که فقط احکام سبکی برای عاملان حمله به این نماینده مجلس داده شد و هیچ برخوردی با آمران آن نشد. شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که این رفتارها از نظر قوه قضائیه تخلف محسوب نشده است و براساس اعتقادات این جریان، حقوق شهروندی نه برای مردم و نه برای نمایندگان آنها هیچ موضوعیتی ندارد.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان: افشای اسرار مذاکرات هسته‌ای در راستای منافع ملی نیست

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت:‌ بیان صحبت‌های محرمانه سران نظام و اشاعه آن با منظورهای هدف‌دار صرفا سهم خواهی سیاسی است و در این بین منافع ملی است که فدا می‌شود.
محمد سالاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به مواضع گروهی دلواپس در مخالفت با دولت و در راستای ضربه زدن به دستاوردهای برجام گفت: متاسفانه عده‌ای نمی‌خواهند شرایط موجود را درک کنند و هر طور که بخواهند و بتوانند چوب لای چرخ حرکت توسعه‌ای کشور می‌گذارند و در این بین چیزی که برایشان مهم نیست مردم و آینده آن‌ها است.
وی با تاکید بر رعایت انصاف و نقل قول درست یادآور شد: مسئولین نظام به تناوب در هر فرصتی که به دستشان آمده، در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که کاری نکنید اعتماد و اطمینان مردم به دولت و نظام دچار خدشه شود و این موضوعی است که رهبری هم بارها در بیانات خود آن را مورد تاکید قرار داده‌اند اما گمان می‌رود عده‌ای نمی‌خواهند به این باور برسند که بدون اعتماد دو طرفه، منافع آن‌ها نیز به خطر خواهد افتاد.
قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی به بهره‌برداری گروه‌های خاص از برخی ضعف‌های دولت اشاره کرد و گفت: دولت تمام هم و غم خود را در راستای دیپلماسی فعال بین‌المللی گذاشت و در این زمینه هم خوب عمل کرد و به دستاوردی رسید که تمام دنیا را مبهوت کرد و در این بین، وزارت خارجه و شخص وزیر امور خارجه تمامی سعی و همت خود را به کار بردند، بنابراین با یک تغییر و جایگزینی در ریاست جمهوری آمریکا که نمی‌توان و نباید تمامی این دستاوردها را به باد داد و برایش جشن گرفت؛ مگر ما فقط با آمریکا وارد رایزنی شده بودیم، ما با یک دنیا وارد تعامل و چانه زنی شده بودیم.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اظهار امیدواری کرد: مسئولین متوجه حساسیت‌ها شده و جلوی این دست بدعت گذاری‌ها را بگیرند و با برخورد درست و قانونی نگذارند که به بدنه دولت و اعتماد عمومی آسیب جدی وارد شود؛ چون با نزدیک شدن به پروسه انتخابات این گونه حاشیه پردازی‌ها می‌تواند مشارکت اجتماعی مردم را نیز کم کرده و این همان چیزی است که دشمنان این کشور و این مردم در پی آن هستند.

کولیوند: با اصلاح قانون شوراها، ثبت نام انتخابات اسفندماه انجام می‌شود


رئیس‌ کمیسیون شوراهای مجلس گفت: در صورت اصلاح قانون انتخابات شوراها ثبت نام از کاندیداهای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اسفند ماه انجام می‌شود.
محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به همزمانی ثبت نام کاندیداهای حضور در انتخابات شوراهای شهر و روستا با تعطیلات پایان سال گفت: در چارچوب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بحث زمان ثبت نام کاندیداها را مورد بررسی قرار دادیم؛ در صورت تصویب این طرح در مجلس یکی از موضوعاتی که در قانون تغییر خواهد کرد همین نکته زمان ثبت‌نام‌ها است.
وی افزود: بررسی این طرح در کمیسیون به پایان رسیده است و در نوبت رسیدگی صحن مجلس و جلسات علنی قرار دارد که بعد از برنامه ششم در مجلس مطرح خواهد شد و ما امیدواریم در صورت بررسی به موقع آن در انتخابات سال آینده این قانون اعمال شود.
نماینده مردم کرج در خصوص وضعیت لایحه جامع انتخابات نیز گفت: دولت هنوز این لایحه را تقدیم مجلس نکرده است و به نظر نمی‌رسد در انتخابات سال آینده این قانون شکل اجرایی به خود بگیرد.

مرعشی: گزینه کارگزاران برای ریاست جمهوری روحانی است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه گزینه این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری روحانی است، گفت: نشست امروز برای هماهنگی کنگره‌های استانی است که در آینده برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی وی در پاسخ به سوالی درباره گزینه انتخاباتی کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری آتی گفت: گزینه ما مشخص است و قطعا روحانی خواهد بود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پایان و در پاسخ به سوالی پیرامون گزینه‌های کارگزاران برای انتخابات شورای شهر خاطرنشان کرد: در این مورد هنوز به لیستی نرسیده‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزینه کارگزاران برای شهرداری تهران محسن هاشمی است، گفت: نه؛ هنوز گزینه ما مشخص نشده است.

ظریفیان: تخریب دولت با نزدیک شدن به زمان انتخابات تشدید می‌شود


یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه فشارها به دولت با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر خواهد شد، گفت: دولت مراقب باشد در دام مخالفان خود نیفتد.
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار عده‌ای علیه دولت در نماز جمعه یزد اظهار کرد: تلاش برای برخورد با دولت از خیلی وقت پیش آغاز شده و تخریب‌ها هم از سال دوم دولت، در عرصه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و برجام آغاز شده است که بسیاری از این تخریب‌ها هم ناجوانمردانه بوده است، این تخریب‌ها سازمان یافته است.
وی با اشاره به اینکه انتقاد سازنده جای خود را دارد و باید از آن استقبال کرد، افزود: با این وجود تخریب‌های سازمان یافته گاهی به شکل عمومی و گاهی هم موردی انجام شده و آن جریان، سازمان یافته و با برنامه تخریب‌ها را انجام داده و اکنون در آستانه انتخابات فرصت بهتری برای فضا سازی علیه دستاوردهای دولت یافته است. درحالی که بخش زیادی از دستاوردهای دولت، مثل برجام دستاور ملی بوده است. هر چند تمام بندهای برجام اجرا نشده است، اما برجام دستاورد ملی بوده است، که اکنون با تخریب غیر منصفانه مواجه شده است.
ظریفیان خاطر نشان کرد: آنچه انجام می‌شود نه نقد مشفقانه، بلکه تخریب سازمان یافته در آستانه انتخابات است تا دستاوردهای دولت تحت الشعاع قرار بگیرد. شاید هیچ پروتکل بین‌المللی تاکنون بند به بند انجام نشده است. یک نمونه به طور مثال در قطعنامه 598 آیا عراق به همه وظایف خود عمل کرده است؟ در معاهدات بین‌المللی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد که با گفت‌وگو باید این مسائل حل شود، اما اکنون برجام هم بهانه‌ای برای تخریب دولت شده است.
اظهارات حداد عادل درباره زمان معرفی نامزدهای اصولگرایان
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در مورد زمان معرفی و برنامه‌های اصولگرایان توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش ایلنا غلامعلی حداد عادل در پاسخ به این پرسش که نامزد اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی مشخصی می‌شود گفت: فعالیت‌های اصولگرایان برای انتخابات درحال انجام است و در آینده نه چندان دور برنامه‌ها و نامزدهای جریان اصولگرا برای انتخابات مشخص و اعلام خواهد شد.

کاظمی: چهره‌های موجه اصولگرا خود را «مهره سوخته» نکنند

پرویز کاظمی می‌گوید: نامزدهای اصولگرا شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند و بعید می‌رسد اختلافات جریان اصولگرا در قالب ائتلاف مرتفع شود.
وزیر دولت نخست احمدی نژاد در گفتگو با خبرآنلاین در ارزیابی روند حرکتی اصولگرایان تا انتخابات 96 با بیان اینکه اصولگرایان به جمع بندی واحد نمی‌رسند، گفت: توصیه می‌کنم آقایانی که وجاهتی دارند به اسم اصولگرایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوند تا وجاهت خود را حفظ کنند.

شرق

پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت
حجت‌الاسلام میانجی


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در پیامی درگذشت عالم جلیل‌القدر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیدکاظم حسینی‌میانجی را تسلیت گفتند. متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است: «بسم‌الله الرّحمن الرّحیم؛ درگذشت عالم جلیل‌القدر مرحوم حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سیدکاظم حسینی‌میانجی را که سال‌ها در سمت نمایندگی امام (رض) و این‌جانب در استان لرستان به انجام وظیفه الهی خویش مشغول بود، به خانواده و فرزندان و بازماندگان محترم و همچنین به مردم استان و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم و برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت و رضوان الهی را مسئلت می‌نمایم».

ابقاي قاضی سراج در هیئت نظارت بر مطبوعات


میزان: آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در اجرای ماده ١٠ قانون مطبوعات با صدور حکمی قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور را برای یک دوره دوساله دیگر به‌عنوان نماینده رئیس قوه قضائیه در هیئت نظارت بر مطبوعات منصوب کرد.

شکایت خانواده شهدای حله از آمریکا


ایسنا: غلامحسین اسماعیلی، رئيس دادگستری کل استان تهران، گفت: در راستای اجرای قانونی که به دادگستری جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد تا دعاوی شهروندان را علیه دولت آمریکا رسیدگی كند؛ درحال‌حاضر برخی خانواده‌های شهدای حله اعلام کرده‌اند که قصد طرح دعوا و شکایت از آمریکا به دلیل حمایت‌های تسلیحاتی‌ای را که از داعش داشته، دارند که به ‌‌دنبال آن ما باب جدیدی را علیه دولت آمریکا باز کردیم.

سخنگوی فراکسیون امید:
فعلا گزینه‌ای غیر از  روحانی مطرح نیست


ایسنا: بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت: نظر اکثریت اصلاح‌طلبان بر آقای روحانی است و فعلا گزینه دیگری غیر از ایشان مطرح نیست. او با اشاره به اینکه درحال‌حاضر سه ‌نفر از اعضای فراکسیون امید عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند و دو نفر دیگر از اعضای فراکسیون هم از قبل در آنجا عضویت داشتند، گفت: دوستان به نمایندگی از ما در شورا حضور دارند؛ پس بدون‌شک فراکسیون امید هم درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ورود خواهد کرد.

بیانیه  ١٧٣ نماینده مجلس 
در حفظ حرمت جایگاه نماز جمعه


خانه ملت: ١٧٣ نماینده مجلس، روز گذشته درباره حمله به معاون پارلمانی رئيس‌جمهوری و حفظ حرمت جایگاه نماز جمعه، بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «تریبون نماز جمعه فارغ از آنکه چه کسی در آن خطابه می کند، در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حفظ شأن آن نیز بر همان میزان حائز اهمیت است که بارها این مهم مورد تأكيد امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بوده است. در همین راستا به‌تازگی در نماز جمعه یزد شاهد بی‌حرمتی به ساحت نماز جمعه و هتک حرمت به معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری بودیم که به‌هیچ‌وجه ‌توجیه‌پذیر نبوده و در تقابل با آموزه‌های دینی انجام شده است؛ بنابراین ضمن دعوت از همه جریانات سیاسی به حفظ آرامش و دوری‌جستن از شکل‌گیری فضای غیراخلاقی به حفظ شأن و کرامت نماز جمعه تأکید کرده و اتفاقات این‌چنینی را محکوم کرده و از دوستان علاقه‌مند تقاضا می‌کنیم حرمت این جایگاه را حفظ کنند».

واعظ‌آشتياني:
ارتباطي با احمدي‌نژاد نداريم


ايلنا: رضا واعظ‌آشتياني، سخنگوی جبهه یاران انقلاب، گفت: ما ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد نداریم. ما تشکلی هستیم که فارغ از بحث‌هایی که درگذشته بوده، شکل گرفته‌ایم و مستقل هستیم جبهه یاران طبق مقررات وزارت کشور و در چارچوب مدار قانونی گام برمی‌دارند و خارج از آن کاری نمی‌کنند.

فلاحت‌پيشه:
اصولگرايان استاد سوزاندن مهره‌هاي سياسي هستند


خبرآنلاين: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: مشکل نخبگان اصولگرا این است که شعاع دیدِ آنها محدود به حوزه محفلی است، حزبی حرف می‌زنند؛ اما محفلی عمل می‌کنند. تا زمانی که این‌گونه عمل کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری موفق نخواهند شد. برخی اصولگرایان استاد سوزاندن مهره‌های سیاسی هستند.

آرمان

روايتی از حضور ايران در سوريه

وزير دفاع با بيان اينكه نظام سلطه و صهيونيست‌ها تمام تلاششان اين است تا فضاي منطقه اين‌گونه باقي بماند، تصريح كرد: حركتي كه در عراق و سوريه توسط تكفيري‌ها در جريان است باعث شده تا پتانسيل جوانان جهان اسلام در اين حوزه مصرف شود و اين جوانان جان خود را در مسيري ناخواسته از دست بدهند. در اين جنگ مسلمانان به نام اسلام، همديگر را مي‌كشند. سردار حسين دهقان اضافه كرد: زير ساخت‌هاي اين كشورها نيز توسط خودشان در حال از بين رفتن است؛ سوريه چندين سال بايد هزينه كند تا خسارات وارده را جبران كند. در واقع نظام سلطه و صهيونيست‌ها دنبال بازسازي نيستند چون جامعه فقير زمينه توسعه خشونت مي‌شود. وي اظهار داشت: دليل حضور ما در سوريه و عراق اين است كه ما امنيت منطقه را امنيت خود مي‌دانيم، پس چنانچه آشوب و بي‌ثباتي در منطقه به وجود آيد امنيت ديگران را متاثر مي‌كند.

 

۱۱هزاركانال تلگرامي با بيش از ۵۰۰۰ عضو

رئيس پژوهشگاه فضاي مجازي كشور از فعاليت نزديك به ۱۷۰ هزار كانال فارسي در شبكه اجتماعي تلگرام خبر داد. مسعود اسدپور با اشاره به اهميت شناسايي كانال‌هاي فعال در شبكه‌هاي اجتماعي و ثبت آنها به عنوان يك رسانه رسمي در كشور گفت: در حال حاضر از ميان ۱۷۰ هزار كانال تلگرامي فارسي زبان بيش از ۱۱ هزار و ۱۰ كانال داراي بيش از ۵۰۰۰ عضو هستند. كانال‌هاي تلگرام روزانه به‌طور متوسط حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار مطلب منتشر مي‌كنند كه در مجموع بين ۵/۲ تا ۳ ميليارد بازديد را طي يك روز رقم مي‌زنند. اسدپور با بيان اينكه هر كاربر ايراني تلگرام به‌طور متوسط در ۱۳ كانال عمومي عضو است و روزانه نزديك به ۱۰۰ مطلب در اين كانال‌ها مطالعه مي‌كند، تاكيد كرد: از كانال‌هاي فعال در شبكه اجتماعي تلگرام ۳۲ كانال بالاي ۵۰۰ هزار عضو و ۷ كانال نيز بيش از يك ميليون عضو دارند كه نشان مي‌دهد اين كانال‌ها تاثير اجتماعي بسيار بالايي دارند.

 

احتمال تغيير زمان ثبت‌نام انتخابات شوراها

عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: اين هيات روز چهارشنبه هفته جاري جلسه‌اي با وزارت كشور خواهد داشت و موضوع تغيير زمان ثبت نام انتخابات شوراها بررسي مي‌شود. قاسم‌ ميرزايي‌نكو درباره احتمال تغيير زمان ثبت نام انتخابات شوراها افزود: درباره تغيير زمان ثبت نام موضوعاتي مطرح شده است كه اين موضوع در جلسه روز چهارشنبه هفته جاري اين هيات با وزرات كشور بررسي و نتيجه نهايي آن اعلام مي‌شود. وي افزود: ثبت نام داوطلبان انتخابات ميان دوره‌اي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، براساس زمانبندي از ۸ اسفند ۹۵ لغايت ۱۴ اسفند ۹۵ به مدت ۷ روز برگزار خواهد شد، از اين رو برخي‌ خواهان تغيير اين زمان به قبل از عيد نوروز و اسفند ماه هستند كه اين موضوع در حال بررسي است.

 

دستورالعمل «عدالت دستمزد» باطل شد

وزارت كار با ابلاغ بخشنامه‌اي، ابطال‌دستورالعمل‌هاي «برقراري عدالت مزدي براي كارهاي هم ارزش در شرايط يكسان» را رسما پذيرفت. با توجه به راي ديوان عدالت اداري مبني بر ابطال دستورالعمل‌هاي«منع تبعيض پرداخت دستمزد بين كارگران براي كارهاي هم‌ارزش با شرايط يكسان»، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با ابلاغ بخشنامه‌اي در تاريخ اول دي سال جاري به مديران كل اين وزارتخانه در سراسر كشور، هرگونه استناد به اين دستورالعمل‌ها را در صدور آرا يا نامه‌هاي اداري فاقد وجاهت قانوني عنوان كرد تا تبعيض در پرداخت دستمزد براي كارهاي هم‌ارزش ادامه داشته باشد. اين بخشنامه در حالي از سوي مديركل روابط كار و جبران خدمت وزارتخانه ابلاغ شد و مهر تاييدي بر ابطال دستورالعمل‌هاي عدالت دستمزدي است، كه پس از صدور راي ديوان عدالت اداري، بازرس كانون عالي شوراهاي اسلامي كار از اعتراض و مخالفت وزارت كار به ابطال اين دستورالعمل‌ها خبرداده بود.

بيانيه ستاد كل نيروهاي مسلح براي ۹دي

ستاد كل نيروهاي مسلح در بيانيه‌اي حماسه ۹ دي را گرامي‌ داشت. اين بيانيه با تاكيد بر اينكه «پژواك فتنه و اعمال فتنه‌گران بايد به مانند آيينه‌اي شكسته هر روز در برابر ترديد‌كنندگان» و آناني كه در پي تطهير سران فتنه هستند قرار گيرد افزوده است: ملت ايران؛ آنها را كه در مقابل قانون گردن كشي كردند و دشمن را به براندازي نظام اميدوار كردند، هرگز نخواهد بخشيد و با روايت مستمر فتنه۸۸، خسارت‌ها، خيانت‌ها و خباثت‌هاي فتنه گران تحت حمايت مثلث شوم آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي را از ياد نمي‌برد. اين بيانيه حماسه ۹ دي ماه را عامل ميرايي و دفن فتنه ۸۸ توصيف و آورده است: حماسه ۹ دي ۸۸ نمايش پايبندي ملت ايران به «اسلاميت» و «جمهوريت» نظام و «ولايت‌پذيري» آنان بوده و با تبلور « بصيرت» و تبعيت از «ولايت فقيه» مظهر نفوذ ناپذيري ايرانيان و «نه» بزرگ آنان به جبهه دشمن قرار گرفت.

كانديدای يكتا، رقيب جدي روحاني

لطف‌ا... فروزنده از اعضاي هيات موسس جبهه يكتا (تشكلی شامل وزرا و معاونان دولت احمدي‌نژاد) گفت: كانديدای نهايي ما مي‌تواند به عنوان رقيب جدي آقاي روحاني مطرح باشد. معاون پارلماني دولت محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه با عصر ايران با اشاره به اينكه دولت آينده نيازمند برنامه مناسبي است، افزود:«يكتا» با توجه به تجربه‌هاي خوبي كه در اين زمينه دارد، در حال تدوين برنامه‌هاي منسجم و جذب نيرويي با ويژگي خاص، اهل تلاش، كار و ساده‌زيست است كه در حقيقت بتواند برنامه روشني داشته و خدمتگزار مردم باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات