صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۵۶

اخبار ویژه روزنامه های 11 دی 1395

کیهان

برجام بی دستاورد هم نبود/17 درصد از ارزش پول ملی کم شد

به گزارش مشرق به یکسالگی اجرای برجام نزدیک می‌شویم و این روزها دولتی‌ها و مذاکره‌کنندگان هم رفته رفته به اشتباهات خود در مواجهه با دشمن اذعان می‌کنند.
اشتباهاتی که عمدتا از جنس عجله در اتمام مذاکرات بود و باعث شد مسایل به طور دقیق بررسی نشود و تیم مذاکره‌کننده از برخی خطوط قرمز تعیین شده عدول کند و به وعده‌های دشمن دل خوش کند.
علاوه بر این، بدعهدی طرف مقابل هم موجب شد دولت یازدهم عملا نتواند دستاورد مدنظر خود را از مذاکرات برداشت کند. اذعان ولی‌الله سیف‌ رئیس کل بانک مرکزی به دستاورد تقریبا هیچ برجام موید این موضوع است.
تاثیرات منفی دلخوشی به کمک دشمن برای بهبود شرایط، این روزها با افزایش جهشی قیمت دلار، طلا و سکه برای عموم مردم ملموس‌تر شده و مردمی که به وعده‌های دولت برای کاهش نرخ ارز امیدوار بودند این روزها با مشاهده واقعیات اقتصادی، به منتقدان جدی سیاست‌های اقتصادی دولت تبدیل شده‌اند.
طبق بررسی روند بازار، در روز 23 تیر 94 که مصادف با روز امضای توافق هسته‌ای میان ایران و 5 کشور دیگر بود، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در این روز به مبلغ 890 هزار تومان معامله شد. این مقدار در معاملات امروز به یک میلیون و 125 هزار تومان رسیده و 235 هزار تومان رشد داشته است.
همچنین روز تصویب برجام در مجلس (27 مهر 94)، قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار، اندکی بیش از 95400 تومان بود. در معاملات روزهای اخیر هر گرم طلا با رقمی بیش از 116 هزار و 300 تومان به فروش رسیده که رشد 22 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نرخ دلار 23 درصد افزایش داشته است.
در روز اجرای سند برجام توسط دولت (27 دی 94) هر دلار در بازار آزاد با قیمت 3624 تومان معامله شده بود. رقمی که این روزها وارد مدار 4150 تومانی شد و رکورد گرانترین دلار تاریخ ایران را ثبت کرد. طبق گزارش‌ها در چند روز گذشته، ارزش دارایی مردم به واسطه افزایش قیمت دلار، حداقل 17 درصد کاهش داشته است.

مدافعان مدیران نجومی چرا برای بی خانمان ها اشک تمساح می ریزند؟!

روزنامه جوان با اشاره به اظهار تأثر برخی مدیران دولتی نسبت به بی‌خانمان‌ها نوشت: رابطه بابک زنجانی با اصغر فرهادی با گرانی تدبیری دلار با بی‌بی‌سی فارسی با ظریف با آمریکا با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با سکه با برنج 16 هزار تومانی و رابطه همه اینها با گورخوابی واضح است یا تاریک؟!  اینها همه یک رابطه مستقیم و خطی دارند، یعنی هر کدام که به صحنه بیاید، بقیه هم ردیف می‌شوند. یعنی اگر دلار از 3 هزار و 800 تومان دوره تحریم‌ها به 4 هزار و 200 تومان پسابرجام و پساتحریم برسد، ناگهان معاون رئیس‌جمهور حرف از بابک زنجانی می‌زند و اگر ظریف از پشیمانی اعتماد به قول کری در امضاء نکردن تحریم‌های ISA بگوید، ناگهان رئیس‌جمهور با گورخواب‌ها احساساتی می‌شود و اصغر فرهادی به میدان می‌آید و بی‌بی‌سی فارسی خودش برای گزارش‌های گورخوابی فیلم می‌سازد، اما تلخی روزگار، مدعی شدن دولت در قضیه «گورخوابی» و کارتن خوابی است، یعنی دولت یازدهم آنقدر روشنفکر است که مثل یک تحصیلکرده با ادب از پدیده گورخوابی متاثر می‌شود و ابراز احساسات می‌کند و نامه یک هنرمند را یادآوری می‌کند و اشک می‌ریزد اما «کار» نمی‌کند و فراموش می‌کند که رئیس دولت است و باید درباره گورخوابی و فقر و فلاکت، پاسخگو باشد، نه مدعی.
دولت صدها نامه دریافت می‌کند، درباره زمینگیر شدن کارخانه‌ها، درباره چرایی واردات تراکتور و خرید کشتی، درباره روند مذاکرات هسته‌ای، درباره وضع آب و خاک و هوا این نامه‌ها ‌را نخبگان و اساتید دانشگاه به دولت می‌نویسند.
اما دولت هیچ نامه‌ای را یادآوری نمی‌کند. دولت پشت تریبون قرار نمی‌گیرد و نمی‌گوید: «امروز نامه‌ای از 400 استاد دانشگاه شریف به دستم رسید درباره تاسف از واردات تراکتور که آن را برای مهندسان صنعتی کمرشکن می‌دانستند» دولت حقوق 57 میلیونی یک مدیر را «درست و قانونی» و صاحب حقوق را «ذخیره انقلاب» می‌داند اما به مردم توضیح نمی‌دهد که چگونه می‌تواند هم از حقوق‌های نجومی راضی و هم از گورخوابی ناراضی باشد؟!
دولت به یک پرسش ساده پاسخ بگوید؛ چگونه زیربار معرفی مدیران نجومی به دستگاه قضا نمی‌رود و سخنگو و وزیران مربوطه این حقوق‌ها را «قانونی» و «صحیح» و «از شیرمادر حلال‌تر» و محدود به چهار نفر می‌دانند و به آن راضی و خشنودند اما در همین حال از کارتن‌خوابی ناراضی‌اند؟!
رئیس‌جمهور یک هفته پس از اعتراف وزیر خارجه‌اش به اشتباه در اعتماد به قول کری درباره تحریم‌های ISA  و یک هفته پس از اوج‌گیری دلار از 3600 به 4200 تومان، حرفی دراین‌باره ندارد. چرا چون سوژه به دستش رسیده است: گورخواب‌ها. او از گورخواب‌ها می‌گوید و از بابک زنجانی که این مواقع می‌آورندش وسط! و نیز با ذکر نامه یک فیلمساز صاحب جوایز اروپایی، سخنان پراحساس روشنفکرانه می‌زند. این داستان گورخوابی را مقایسه کنید با داستانی که یک دولت تصمیم بگیرد فاصله طبقاتی را کم کند. عزم برای ریشه‌کنی فقر، کاری از جنس اقدام و عمل می‌خواهد و ابراز احساسات برای گورخواب‌ها فقط به تریبون‌های پرشور و شر نیاز دارد.
ای‌کاش پشت تریبون‌ها می‌گفتید که گورخوابان وقتی گورخواب شدند که گفتیم «برای رسیدن به توسعه باید عده‌ای زیرچرخ‌های آن له شوند.»

41 ماه پس از وعده 100 روزه فقط حرف اشتغال و رشد اقتصادی هست


روزنامه صبح‌نو نوشت: رئیس‌جمهور حتی وعده داده بود برای حل معضل بیکاری در 100 روز اول فعالیت دولت، آثاری مشخص خواهد شد. با این وجود، حالا در 4 سالگی دولت یازدهم  تعداد بیکاران از مرز 3 میلیون و 300 هزار نفر گذشته و مشکلات خانواده‌ها درباره اشتغال و آینده جوانان همچنان پابرجاست.
به نظر می رسد دولت در ماه‌های پایانی فعالیت خود در کنترل برخی بازارها مانند ارز و سکه نیز ناتوان شده و روند صعودی قیمت انواع سکه و ارز در هفته‌های اخیر نمایان است. قیمت دلار هفته گذشته از مرز 4 هزار تومان گذشت.
اثر منفی افزایش نرخ ارز بر اشتغال را باید در تضعیف تولید و افزایش هزینه‌های بنگاه‌ها به واسطه گرانی ارز و در نتیجه خطر ورشکستگی، از دست رفتن رقابت تولیدات ایرانی در بازارها و در نتیجه اخراج و بیکاری نیروی کار جست‌وجو کرد.
در زمینه باقی ماندن بیکاری، کارشناسان می‌گویند یا مشاوران دولت آنچنان که باید غول بیکاری را جدی نگرفته بودند که به رئیس‌جمهور مشاوره‌های اشتباه درباره حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان می‌دادند و یا اینکه از نیاز شدید موجود در جامعه و مسئله چالش‌برانگیز در خانواده‌ها سوءاستفاده تبلیغاتی شد.
از آن سو این نکته مورد توجه است که نمی‌توان بدون فراهم کردن برخی زمینه‌ها آمار اشتغال‌زایی بی‌سابقه داد و گفت دولت موفق به ایجاد 745 هزار شغل فقط در 6 ماهه اول امسال شده و دستاورد بی‌سابقه‌ای را در تاریخ کشور به ثبت رسانده است. این آمارها بدون تایید مردم و لمس آن در جامعه، تنها مصرف تبلیغاتی در آستانه انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری خواهد داشت و دردی از بیکاری ده‌ها هزار جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی دوا نمی‌کند.
روز پنج‌شنبه پیامی از سوی دولت در کانال تلگرامی مخابره شده که در آن به نقل از وزیر اقتصاد گفته شده بود در نیمسال اول سال جاری یک میلیون و 445 هزار شغل توسط دولت یازدهم فقط در 6 ماه ایجاد شده که به تعبیر طیب‌نیا این عملکرد دولت در کشور بی‌سابقه است!
با این حال، خیلی زود این پیام حذف و مطلب دیگری از سوی وزیر اقتصاد با این مضمون مخابره شده که اشتغال ایجاد شده در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور خالص 745 هزار شغل بوده که این دستاورد در تاریخ ایران بی‌سابقه است.
با این وجود، نگاهی به اظهارات قبل‌تر برخی مقامات دولتی مانند وزیر کار در این باره نوعی تناقض در آماردهی دولت را نشان می‌دهد.
علی ربیعی پیش از این در چند مرحله در پاسخ به منتقدانی که رشد اقتصادی مورد ادعای دولت را با آمار بیکاری متناقض می‌دانستند عنوان کرده بود با پدیده رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه‌ایم، به این معنا که ممکن است اقتصاد رشد کند ولی شغلی حاصل نشود،‌حال چگونه به یک باره این پدیده از اقتصاد ایران رخت بر بسته و7/4 درصد رشد اقتصادی برابر با 750 هزار شغل شده است!؟
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار می‌گوید: نگاهی به آمارهای رسمی وزارت کار نشان می‌دهد که فقط در سال گذشته 1/1 میلیون پرونده اختلاف بین شاغلان و کارفرما در مراکز حل اختلاف تشکیل شده بود و این یعنی دست‌کم 10 درصد از کل شاغلان کشور به مشکل برخورده و احتمال بیکاری آنها زیاد است.
وی افزود: این آمار را اگر به تعداد بیکاران مطلق که بیش از 3 میلیون و 300 هزار نفر است اضافه کنیم واقعیت‌ها را نشان می‌دهد.

طرف مقابل مردم در 9 دی آشوبگران نیابتی دشمن بودند

وی از یک سو در توئیتر نوشت «9 دی روزی است که مردم ایران قطع نظر از خطاهای دو طرف حوادث سال 88، برای حفظ اساس انقلاب اسلامی به میدان آمدند و از طرف دیگر مدعی شد «برنامه‌های صدا و سیما درباره 9 دی به گونه‌ای بود که گویی مایل است با تحریک طرف مقابل، حوادث سال 88 تکرار شود».
آقای مطهری به نحوی اظهارنظر کرده که گویا فتنه‌گران نیز در راهپیمایی 9 دی حضور داشته و به دفاع از انقلاب برآمده‌اند. درست است که در روز 9 دی عموم رأی‌دهندگان به 4 نامزد برای دفاع از انقلاب به خیابان آمدند، اما مسلم است که عنصر وطن‌فروشی مانند میرحسین موسوی عناصر حرمت‌شکن روز عاشورا (اتفاق تلخی که موجب به حرکت درآمدن خشم و خروش مردم در 9 دی شد) را «مردمان خداجو»!! توصیف و از آنها تشکر و جانبداری کرد.
ماجرای خط کشیدن روی جمهوری اسلامی، سر دادن شعار نه غزه نه لبنان در روز قدس، اهانت به تصویر امام خمینی(ره) و میراث گرانقدر او (ولایت فقیه) با تاکید بر اینکه «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» و بالاخره هتاکی بی‌سابقه روز عاشورا به وضوح نشان داد که این فتنه‌گری و آشوب‌انگیزی، اصلا ربطی به طرفین رقابت‌های انتخاباتی ندارد. با این اوصاف معلوم نیست چرا آقای علی مطهری از روشنگری درباره هویت دست‌اندرکاران آشوب نیابتی دشمن در سال 88 ناراحت می‌شود؟ اگر 9 دی حماسه‌ای تحسین‌برانگیز است که هست، پس چرا نباید هویت جریان مقابل و مورد اعتراض آن راهپیمایی عظیم ملی را بازشناسی کرد؟!  آیا بدون «لااله» گفتن می‌شود از «الله» سخن گفت؟! آیا جز این است دین ولایت و برائت توأمان است.
البته با شناختی که آقای مطهری در طول زمان از خود بروز داده، شنیدن مواضع سست و بی‌محتوا از وی دور از انتظار نیست چنان که او اخیرا درباره توافق برجام که محدودیت‌های 15-20 ساله را برای کشور رقم زده گفت «برای بررسی و تصویب برجام، 20 دقیقه هم زیاد بود»!

تورم 9 درصد است یا 45 درصد؟!


روزنامه هفت صبح (از روزنامه‌های اصلاح‌طلب) نوشت: تا انتخابات ریاست جمهوری کمتر از 5 ماه مانده است. آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم دارد به سمت افزایش می‌رود. برخی حامیان دولت نگرانند تورم دوباره دو رقمی شود.
این روزنامه از قول مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: باید کمی به بازار نگاه کنیم. آیا در بازار شما نشانی از تورم 9 درصدی مصرف کننده می‌بینید؟ وقتی قیمت اقلام خوراکی مانند برنج، گوشت سفید یا حبوبات 45 یا 19 درصد افزایش یافته است چطور می‌توان باور کرد که تورم اقتصاد ما 9 درصد باشد؟ من این اعداد را بر مبنای آمارهای بانک مرکزی می‌گویم. این افزایش قیمت‌ها باید خودش را در تورم نشان دهد. اما با تورم اعلامی بانک مرکزی، این اعداد و ارقام گویا در تورم محاسبه نشده است.
دانشمند می‌افزاید: فقط اقلام خوراکی مصرفی مردم نیست. مگر دولت انرژی را گران نکرده است؟ من بعید می‌دانم تورم روی 9 درصد ایستاده باشد. سؤال من از دولت این است که مبنای محاسبات تورم در بانک مرکزی چیست؟ تقاضای من از مسئولان دولت مانند دکتر مسعود نیلی، نوبخت و سایر دوستان این است که برای ما و مردم توضیح دهند تورم را چطور محاسبه می‌کنند؟
رئیس اتاق بازرگانی همچنین گفته است: پیش‌بینی من از تورم در سال آینده این است که هم تورم مصرف کننده و هم تورم تولید کننده افزایش خواهند یافت. وقتی دلار به 4200 تومان رسیده و دولت دلار رسمی را از 3000 به 3300 در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده، طبعاً تورم افزایش می‌یابد.

وطن امروز

حقوق‌های نجومی از محل یارانه مردم پرداخت شد

مهرداد بذرپاش با اشاره به موضوع فتنه گفت: حقوق‌های نجومی از محل یارانه مردم و از جیب مردم پرداخت شد و برخی به اسم قانون جیب مردم را می‌زنند. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سخنانی در جمع مردم  اسلامشهر با اشاره به موضوع فتنه گفت: دیروز این مردم بزرگ آتش فتنه 88 را خاموش کردند و امروز بی‌رمقی و خستگی برخی دولتمردان به اندازه دوران فتنه کام‌ها را تلخ کرده است. 7 سال از 9 دی 88 گذشت و اگر ما مردم «فاستقم کما امرت» نباشیم، دشمنان مردم به منفعت‌طلبی‌های خود ادامه می‌دهند. عضو هیات‌رئیسه سابق مجلس با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان 2 برابر نرخ بیکاری است؛ وضعیت اسلامشهر در بعد اقتصادی و معضل بیکاری را وضعیت مناسبی ندانست و با اشاره به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های خرد و کوچک در اطراف این شهرستان گفت: شهرستان اسلامشهر محل استقرار مجموعه‌ای از کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ که تولیدات آنها بیشتر در زمینه خودرو می‌باشد است که متاسفانه در دوران پسابرجام در حال تعطیلی هستند. بذرپاش افزود: در حال حاضر مسافرکشی با خودروی شخصی و موتور، مشاغل آزاد و دلالی و موارد دیگری از همین دست، در دسترس‌ترین گزینه‌های موجود برای فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه است. وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نگاه قبیله‌گرایانه را کنار بگذاریم و فرصت‌ها را به طور مساوی و با اولویت جوانان تقسیم کنیم و اگر کارها به دست جوانان بیفتد به‌دلیل صداقت و انگیزه فراوان حتما تحولی عظیم ایجاد خواهد شد. وی گفت: اعتماد مردم با حرف به دست نمی‌آید. با نگاه از بالا به پایین نمی‌توان خدمت کرد و نباید با نگاه مستشاری کشور را اداره کرد. معاون سابق رئیس‌جمهور اضافه کرد: حقوق‌های نجومی از محل یارانه مردم و از جیب مردم پرداخت شد و برخی به اسم قانون جیب مردم را می‌زنند. وی تاکید کرد: صرفا مصوبه هیات‌مدیره داشتن مجوز پرداختن حقوق‌های نجومی نیست و السابقون بودن حق ویژه‌خواری ایجاد نمی‌کند. شناسنامه‌دار‌ها با شفافیت اموال خود را به مردم بی‌شناسنامه اعلام کنند. قوانین و سازوکارها را به سمت پر شدن جیب شناسنامه‌دارها می‌برند. بذرپاش افزود: مسؤولان باید در اتاق شیشه‌ای زندگی کنند نه از بالای برج‌های شیشه‌ای به مردم نگاه کنند.
بازنشستگان، مدیر اجرایی شده‌اند و جوانان، مشاور!
عضو هیات‌رئیسه سابق  مجلس همچنین در جمع مردم کن با اشاره به موضوع فتنه بیان داشت: 9 دی سالروز انقلاب سوم بود؛ ٢٢ بهمن سالروز نفی استبداد بود و ١٣ آبان سالروز نفی استکبار. 9 دی روز نفی استحاله بود. وی اضافه کرد: حاصل انقلاب 9 دی، بازمهندسی تشکیلات انقلابیون و هسته‌های جوانان انقلابی در سراسر کشور بود و کشور بعد از مدتی نیاز به دمیدن روح تازه داشت و در 9 دی روح پرفتوح حسینی در جسم ملت دمیده شد. وی ادامه داد: گرانی، تورم و فشار به مردم و دولت در ارائه خدمات ماحصل فتنه‌گران در سال 88  بود که هنوز هم می‌توان پیامدهای منفی آن را 7 سال بعد دید. آیا می‌توانند پاسخگوی مادران کشته‌های حوادث آن سال باشند؟  بذرپاش ضمن انتقاد شدید از برنامه‌های دولت گفت: نگاه تردیدآمیز دولت به توان داخلی و متخصصان جوان این ملت بزرگ و حماسی موجب سرخوردگی سرمایه‌های انسانی کشور شده است. بیش از نیمی از جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی هیچ نقشی در تولید ندارند و وعده‌های پسابرجامی دولت و امید به دشمن منجر به رکود و بی‌تصمیمی می‌شود. بذرپاش تاکید کرد باید در یادمان‌های مشابه 9 دی، نهضتی و حرکتی راه بیندازیم تا در آن مسؤولان دست مردم را ببوسند؛ دست‌بوسی واقعی و از سر اخلاص و خشوع. وی با اشاره به پارادایم‌های مدیران ارشد کشور بیان کرد: چطور در ایام انتخابات مسؤولان اجرایی و نمایندگان مجلس به رأی مردم این منطقه ملتمسانه خیره می‌شوند و انتظار دارند مردم به آنها رأی بدهند، حال آنها هم که باید به وعده‌ها و تعهدات خود عمل کنند، مردم را فراموش کرده اند. وی گفت: قدرت‌طلبان وقتی خودشان جوان هستند، مناصب را برای جوانان می‌دانند اما وقتی پیر و خسته شده‌اند، می‌گویند جوانان عرضه اداره کشور را ندارند و ریش‌سفیدان باید هنوز مناصب اجرایی را دودستی بچسبند.  عضو هیات‌رئیسه سابق مجلس گفت: در کجای دنیا بازنشستگان مدیر اجرایی می‌شوند و جوانان در مراکز تحقیقاتی صرفا فکر می‌کنند و مشاوره می‌دهند!

برخی مسؤولان گفتند گول آمریکا را در فتنه خوردند

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه خوشبختانه برخی مسؤولان عذرخواهی کرده و گفتند گول آمریکا را خورده‌اند گفت: ان‌شاءالله دیگر مسؤولی نباشد که گول آمریکا را بخورد.
به گزارش تسنیم، آیت‌‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، خطیب جمعه تهران با اشاره به حماسه 9 دی و اینکه این روز ایام‌الله است، اظهار کرد: روز 9 دی افرادی در صحنه حضور داشتند که گول سران فتنه را خورده بودند اما زمانی که بیدار شدند به صف راهپیمایان این حماسه بزرگ پیوستند و به اشتباه خود پی بردند و شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند.  وی با بیان اینکه در حوادث سال 88 دشمن خارجی امید پیدا کرده بود بتواند به نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کند، ادامه داد: قدرت‌طلبان داخلی نیز با رمز تقلب پرچم حملات ناجوانمردانه و وحشیانه خود را برافراشته بودند تا به نظام ضربه وارد کنند و 8 ماه در کشور به افساد پرداختند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی تصریح کرد: مردم پس از 8 ماه صبر و خون دل خوردن به خیابان ریختند و با بصیرت خود فتنه را خاموش کردند.

تذکر کمیسیون فرهنگی مجلس به روحانی درباره انجمن غیرقانونی


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس به رئیس‌جمهور درباره تشکیل انجمن غیرقانونی صنفی روزنامه‌نگاران تهران تذکر جدی می‌دهد. حجت‌‌الاسلام احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برگزاری نشست اخیر مجمع مؤسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران توسط برخی چهره‌های انجمن صنفی منحله روزنامه‌نگاران اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی از رئیس‌جمهور برای ارائه نکردن نظام‌نامه جامع برای صنف روزنامه‌نگاری گلایه‌مند است. وی با اشاره به شکل‌گیری انجمن غیرقانونی صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ادامه داد: مجمع مؤسسان این انجمن صنفی افراد معلوم‌الحالی هستند که قادر به مهندسی مجرای مطبوعات نیستند. آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه انجمنی که شکل می‌گیرد باید مدیران آن سوابق روشن و پاکی داشته باشند، افزود: مدیران انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران این شرایط را ندارند. وی ادامه داد: در زمان مدیریت یکی از مدیران این انجمن صنفی در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که در سال 88  منحل شد اتفاقاتی رخ داد که باید مورد توجه قرار گیرد. در پی فشار و لابی‌های گسترده چهره‌های سیاسی انجمن صنفی منحله روزنامه‌نگاران، روز پنجشنبه دوم دی با وجود صراحت «قانون کار» مبنی بر غیرقانونی بودن تشکیل چنین مجمعی در صورت وجود انجمن صنفی قانونی با همین نام، با حضور برخی افراد با گرایشات خاص فکری و سیاسی، نشستی به ‌اسم مجمع مؤسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برگزار شد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه:
ظریف می‌دانست ترامپ  پیروز انتخابات می‌شود


روابط عمومی وزارت امور خارجه ادعا کرد محمدجواد ظریف پیروزی ترامپ در انتخابات را با ارائه ادله و با استناد به استدلال‌های متعدد دور از انتظار نمی‌دانسته و نتیجه به‌دست آمده در این انتخابات را بسیار محتمل می‌دانست. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: همه کسانی که با وزیر امور خارجه از نزدیک کار می‌نمایند و در ماه‌های پیش از انتخابات آمریکا در جلسات مختلف درون و برون سازمانی و در نشست‌های تخصصی و کارشناسی و استراتژیک با ایشان حضور داشته‌اند، می‌دانند یکی از معدود نظرات کارشناسی واقع‌بینانه و دقیق درباره انتخابات آمریکا از سوی ایشان ارائه شده که پیروزی آقای ترامپ در انتخابات را با ارائه ادله و با استناد به استدلال‌های متعدد دور از انتظار نمی‌دانسته و نتیجه به‌دست آمده در این انتخابات را بسیار محتمل می‌دانست؛ موضوعی که برای دیگران نه در ایران، بلکه در سایر نقاط جهان چندان قابل پیش‌بینی نبود. گفتنی است کریمی قدوسی سه‌شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس گفته بود دولت فعلی به رأی آوردن قطعی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دل بستن به اطمینان جان کری در این زمینه امیدوار بود.
 
جمهوری اسلامی

انصاری راد: تفکر احمدی نژادی فسادآور است

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم از رئیس جمهر خواست بطور «شفاف و صادقانه» مشکلات خود را با مردم در میان بگذارد. او با تحلیل پدیده فساد در کشور، یکی از دلایل آن را وجود «تفکر احمدی نژادی دانست، تفکری که از نظر او، قانون را قبول ندارد». این چهره اصلاح طلب تاکید کرد که اصلاح طلبان در کنار رهبری آماده فداکاری برای پیشرفت کشور هستند.
به گزارش ایرنا انصاری رادسپس گفت: به نظر می‌رسد اصولگرایان در انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری در بن بست قرار دارند و شخصیتی که بتواند با آقای روحانی رقابت کند را ندارند.
به گفته انصاری راد: حرف زدن از کاندیدای سایه و عبور از روحانی، وجهی ندارد اما اگر به فرض محال، اصلاح طلب دیگری هم به جای آقای روحانی نامزد می‌شد مورد حمایت اصلاح طلبان قرار می‌گرفت و اصولگرایان شانس چندانی در مقابل او هم نداشتند.
وی عملکرد آقای روحانی را با توجه به موانع موجود و آنچه که از دولت قبل تحویل گرفته است قابل دفاع دانست وگفت که هر چند می‌توانست خیلی بهتر از این هم باشد.

قنبری: دولت برای مقابله با اتاق‌های فکر، روی قشر تحصیل‌کرده سرمایه‌گذاری کند


نماینده سابق مجلس گفت: مردم ما از سال 84 درس گرفته‌اند و به یاد دارند که کشور به سمت و سوی داشت پیش می‌رفت و هر لحظه ممکن بود سایه شوم جنگ بر کشورمان بیفتد.
داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره افزایش فعالیت اتاق فکرهای که علیه دولت شکل گرفته است، گفت: جناح رقیب که تمامی ابزار‌ها را در اختیار دارد، سعی می‌کند در چندماه باقی مانده با افزایش سیاه‌نمایی مهم‌ترین دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرد.
او یادآور شد:‌‌ همان روزهای نخستین که دولت روی کار آمد، جناح مخالف تخریب را شروع کرد، اکنون نیز در ماه‌های پایانی عمر دولت و در آستانه انتخابات بر حجم این تخریب‌ها افزوده خواهد شد و هدف نیز کاملا مشخص است؛ آن‌ها می‌خواهند نگذارند موفقیت‌های کابینه یازدهم ادامه پیدا کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: جریان‌های مخالف با‌‌ همان ابزارهای قدرت که پیش‌تر اشاره شد و همچنین ثروتی که در اختیار دارند، سعی می‌کنند دولت را ناکارآمد نشان دهند و دستاوردهای آن را زیر سوال ببرند.
قنبری با بیان این‌که برجام سندی است که دیگر کمتر شاهد خواهیم بود در تاریخ سیاسی ایران و جهان اتفاق بیفتد، عنوان کرد: برجام باعث شد سایه جنگ از سر ما برداشته شود و ما را از فصل 7 منشور شورای امنیت ملی خارج کرد و باعث شد تحریم‌هایی که جامعه جهانی علیه ما اعمال کرده بود برداشته شود. امروز مشاهده می‌کنیم که شرکت‌های مهم هواپیمایی با ایران معامله می‌کنند و کشورمان به راحتی می‌تواند از آن‌ها را خریداری کند.
او در ادامه افزود: نباید رفتار آمریکا را به کل برجام تعمیم داد، اگر در کنگره این کشور قانونی به تصویب می‌رسد، نباید گفت که کل برجام زیر سوال رفته است، این سند راهگشایی برای شرایطی که کشور در آن قرار داشت، بود.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه امروزه کشور در شرایط مطلوبی به سر می‌برد گفت: زمانی ما در روز زیر یک میلیون بشکه نفت به فروش می‌رساندیم اما امروز مشاهده می‌کنیم که سقف فروش چقدر ارتقا یافته است.
قنبری تاکید کرد: همیشه اختلاف سلیقه در مسائل سیاسی و جناحی وجود دارد اما نباید منافع ملی را فدای آن کرد‌. وقتی جناح رقیب این‌چنین دستاورد مهمی همچون برجام و سایر گشایش‌های اقتصادی را زیر سوال می‌برد نا‌خودآگاه روی اقشار ناآگاه جامعه اثر می‌گذارد که خود می‌تواند آبستن بسیاری از اتفاقات باشد.
او در پاسخ به این سوال که دولت در مقابل این اتاق‌های فکر چگونه باید رفتار کند، ‌اظهار کرد: دولت باید بر روی قشر آگاه و تحصیل‌کرده سرمایه‌گذاری کند در مقابل گروهی سعی می‌کند با تبلیغات، قشر ناآگاه را با خود همراه کنند.
قنبری خاطرنشان کرد: این گروه به خوبی می‌دانند به جایی نخواهند رسید و بنابراین سعی می‌کنند افراد جامعه را دلسرد کنند.
او در ادامه افزود: مردم به خاطر دارند که بعداز سال 84 کشور به کدام سمت و سو رفت و چگونه ممکن بود درگیر جنگ شویم و تحریم‌ها چه بلایی بر سر کشور آورده بود، آگاه شده‌اند و مانند گذشته نیست آنان باتوجه به تجربیات گذشته خود تصمیم می‌گیرند و به خوبی می‌دانند که با شعار نمی‌توان کشور را اداره کرد.

دبیر کل حزب موتلفه: میرسلیم نامزد نهایی حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری است

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد که سید مصطفی میرسلیم نامزد نهایی حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است.
به گزارش ایرنا از کانال تلگرامی حزب موتلفه اسلامی، محمدنبی حبیبی در اجلاس سراسری حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد: سید مصطفی میرسلیم کاندیدای نهایی حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات 96 است.

گرامی‌مقدم: جلسه بررسی استعفای مهدی کروبی به تعویق افتاد


سخنگوی حزب اعتمادملی از به تعویق افتادن جلسه شورای مرکزی برای بررسی استعفای مهدی کروبی خبرداد.
اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این خبر گفت: با نظرسنجی که از اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی انجام شد، تصمیم بر این شد که جلسه بررسی استعفای حجت‌الاسلام مهدی کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی که قرار بود، عصر فردا برگزار شود، به تعویق افتاد.
سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت:‌ زمان جلسه شورای مرکزی برای بررسی استعفا و انتخاب دبیرکل این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب متعاقبا اعلام می‌شود.

واکنش عضو جامعه روحانیت مبارز به اعلام موجودیت جبهه‌های جدید اصولگرایی

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: همیشه در آستانه انتخابات، گروه‌ها و تشکل‌هایی شکل می‌گیرند، این گرو‌ها تحت عنوان جریان خاصی هم فعالیت نمی‌کنند که بگویم اصولگرا یا اصلاح‌طلب هستند، می‌آیند و اعلام موجودیت می‌کنند و پس از انتخابات می‌روند.
حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره رفتارهای سیاسی موجود در ماه‌های منتهی به انتخابات، مانند اعلام موجودیت جبهه‌های مختلف گفت: 38 سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و همیشه در آستانه انتخابات، گروه‌ها و تشکل‌هایی شکل می‌گیرند، این گرو‌ها تحت عنوان جریان خاصی هم فعالیت نمی‌کنند که بگویم اصولگرا یا اصلاح‌طلب هستند، می‌آیند و اعلام موجودیت می‌کنند و پس از انتخابات می‌روند.
او تاکید کرد: تا زمانی که در کشور احزاب و تشکل‌ها کارکرد واقعی خودشان را نداشته باشند، طبیعی است گروه‌هایی در آستانه انتخابات اعلام موجودیت کنند و در پایان آن هم دیگر ما اثری از آن‌ها نخواهیم دید.
این عضو روحانیت مبارز یاد آور شد: برخی افراد دلسوز هم در این میان حضور پیدا می‌کنند و می‌خواهند فعالیت داشته باشند که نباید آنها را نادیده گرفت.
او خاطرنشان کرد: مهم آن است که انتخاباتی پرشور داشته باشیم و افراد زیادی در صحنه حضور داشته باشند اصل نیز را باید بر این گذاشت که انتخابات مهم‌تر از جناح بندی‌های سیاسی است.

شجاعی: کنگره حزب اعتدال و توسعه با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود

سخنگوی حزب اعتدال وتوسعه گفت:‌ کنگره حزب اعتدال و توسعه به‌زودی برگزار خواهد شد و مسئولان کشوری نیز از میهمانان خواهند بود.
اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره برگزاری کنگره سراسری این حزب در دی ماه گفت: اعضا به دنبال تعیین روز مناسبی برای برگزاری کنگره هستند و به‌زودی این کنگره برگزار خواهد شد.
او در ادامه افزود: باید یکسری تمهیدات لازم صورت بگیرد و ما منتظر موافقت دبیرکل و شورای راهبردی حزب هستیم.
شجاعی خاطرنشان کرد: در این گردهمایی اعضا شورای مرکزی، مسئولان حزب در استان‌ها، دبیران احزاب کل کشور و همچنین مهمانان ویژه‌ای از مقامات و مسئولان کشوری حضور خواهند داشت.

ایران

اژه‌ای: اظهارات سراج، ناظر بر تخلف برادر رئیس جمهوری نبود

غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه به ادعای «متخلف» بودن برادر رئیس جمهوری واکنش نشان داد. به گزارش «میزان» بعد از سخنرانی وی در مدرسه معصومیه، یکی از طلاب درباره«پیگیری پرونده برادر رئیس جمهوری و اینکه یکی از مسئولان ذیربط از تخلف او خبر داده بود» پرسید که اژه‌ای در پاسخ گفت: من نمی‌دانم آن مسئول ذیربط که می‌گویید چه فردی است؛ اما اگر منظورتان آقای سراج است، باید بگویم که وی در جلسه‌ای اعلام کرد که یک مدیر متخلف با سفارش برادر رئیس جمهوری در یک پست مدیریتی قرار گرفته است و اظهارات آقای سراج ناظر بر تخلف یا جرم برادر رئیس جمهوری نبوده و این پرونده در دست بررسی است.

بررسی مجدد ادعای «نقش ایران در انفجار آمیا»


دادگاهی در آرژانتین دستور داده است که تحقیق روی پرونده بمبگذاری در مرکز یهودیان در بوینس آیرس با بررسی ادعای «لاپوشانی نقش ایران توسط کریستینا فرناندزرئیس جمهوری سابق» از سر گرفته شود. به گزارش ایسنا آلبرتو نیسمان، دادستان سابق، پیشتر ادعا کرده بود دولت آرژانتین در تلاش است «در ازای معاملات تجاری کلان، ایران را از اتهام دست‌داشتن در این بمبگذاری تبرئه کند» و حال این دادگاه تقاضای انجمن یهودیان مبنی بر رسیدگی مجدد به ادعای نیسمان را پذیرفته است. نیسمان چند روز بعد از طرح این اتهام در منزل شخصی خود با شلیک گلوله‌ای به سرش کشته شد. بازرس این پرونده گفت که نیسمان خودکشی نکرده و به قتل رسیده است. در همین راستا دادگاهی به ادعاهای نیسمان رسیدگی و خانم فرناندز را تبرئه کرد، اما با حکم جدید دادگاه، مجدداً به اتهام‌های او رسیدگی می‌شود. ایران قویاً اتهامات مطرح شده در این باره را رد کرده است.

تهدید مدیرعامل بانک سرمایه با عنوان جعلی


عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از حضور افرادی با عنوان جعلی کارشناس این کمیته در بانک‌ها و شرکت‌های مرتبط با صندوق و دخالت در کار کمیته با تهدید مدیرعامل این صندوق خبر داد. به گزارش خانه ملت، محمود صادقی گفت: این افراد با حضور در «بانک سرمایه» کارمندان و مدیرعامل آن را باعنوان کارشناس کمیته یا افرادی از ارگان‌های نظارتی تهدید کرده‌اند.

تکذیب خبر انتقال اجساد اعضای طالبان به ایران

یک دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، اخبار مربوط به انتقال اجساد شماری از کشته‌شدگان گروه تروریستی طالبان به ایران را تکذیب کرد. وی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: انتظار می‌رود مسئولان محترم استانی در نواحی مشترک مرزی ایران و افغانستان  از بیان مطالب خلاف واقع که تنها بدخواهان روابط نیک دو کشور را خرسند می‌سازد، اجتناب کنند. اخیراً یکی از مقامات استان فراه در غرب افغانستان در گفت‌وگو با یک رسانه خارجی ادعا کرد: «اجساد شماری از کشته‌شدگان طالبان در درگیری‌هایی که در این منطقه صورت گرفته به ایران منتقل شده است.»

شرق

تکذیب عضوگیری داعش در سیستان‌وبلوچستان


تسنیم: استاندار سیستان‌وبلوچستان درباره انتشار ویدئوهایی مبنی بر عضوگیری داعش از جوانان در این استان، گفت: هیچ‌گونه عضوگیری از اهالی استان سیستان‌وبلوچستان به وسیله داعش انجام نشده است. هرچند نمی‌توانیم در‌این‌باره مطلق اظهارنظر کنیم، اما نشانی از عضوگیری داعش از اهالی این استان باشد، نداشته‌ایم. علی‌اوسط‌ هاشمی، درباره تحرکات برخی گروهک‌های تروریستی در مرزهای زاهدان، افزود:‌ پس از آزادی حلب و پیش‌بینی اینکه ممکن است گروهک‌های تروریستی از جمله داعش به فکر انجام عملیات ایذایی در مرزهای سیستان‌وبلوچستان باشند، نظارت بر مرزها را افزایش دادیم. اما با وجود این نظارت تا این لحظه نشان و علائمی که تفاوت را قبل و بعد از آزادی حلب برجسته نشان دهد، نداشته‌ایم و نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران نیز با چشمانی بیدار از مرزهای کشور مراقبت می‌کنند.

اصولگرايان به اجماع نرسند شكست مي‌خورند


ايرنا: مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، گفت: مجموعه نیروهای انقلابی از نظر عقلی، منطقی و حتی براساس نظرسنجی باید یک نامزد داشته باشند و اگر اجتماع نکنند و به اجماع نرسند، بدون شک مانند دوره گذشته شکست خواهند خورد. برای نامزدشدن در انتخابات، کسانی که در مجموعه قرار دارند، خود را در معرض عموم قرار دهند، اما نباید دل به افراد بست و اگر کسی را نخواستند نباید به او بر بخورد و اگر به کسی گفتند در صحنه حضور داشته باشد، باید به او رأی دهند. برای اینکه در انتخابات شکست نخوریم، این تقیدهای کاذب را باید کنار گذاشت و هرکسی را آقایان موحدی‌کرمانی، یزدی و مصباح‌یزدی گفتند، اصولگرایان باید به همان فرد رأی دهند و این فرمول روشنی است. وی درباره احتمال بازگشت محمود احمدی‌نژاد به جمعیت ایثارگران نیز گفت: مسئله جداشدن احمدی‌نژاد ربطی به رئیس‌جمهوری او نداشت و او پیش‌تر از این جمعیت کناره‌گیری کرده بود.

واکنش امام جمعه یزد به پرتاب مُهر به معاون رئيس‌جمهوري


مهر: آیت‌الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد با اشاره به اتفاق هفته گذشته در نمازجمعه یزد که عده‌ای با پرتاب مهر و تسبیح به معاون پارلمانی رئيس‌جمهوری حمله کردند، گفت: از مردم و نمازگزاران تقاضا می‌کنم حرمت نمازجمعه و مسجد را حفظ کنند و اگر صحبتی دارند آن را به من منتقل کنند تا آن را مطرح کنم. نباید با برخی حرکت‌ها بهانه به دست دشمن بدهیم بلکه باید حرمت افرادی که به نمازجمعه می‌آیند، به‌ویژه افرادی که انقلابی هستند را حفظ کنیم.

معاون عملیات ستاد کل:
دشمن پروژه کشته‌سازی را با کشتن ندا آقاسلطان آغاز  کرد


نسیم آنلاین: سردار مهدی ربانی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: بعد از دفاع مقدس دستاوردهای عظیمی داشتیم که در جهت حفظ تمامیت ارضی کشور بود اما دشمن بعد از جنگ تحمیلی دست از تهدیدات خود برنداشت و با تحریم و جنگ فرهنگی به مقابله برخاست و دیدیم که مثلا در انتخابات ٨٨ با تأثیرگذاری بر برخی افراد، سازمان رأی و صیانت از آرا تشکیل شد و موضوع تقلب را مطرح کردند تا فتنه به راه بیفتد. او افزود: دشمن از سوی عوامل واگرا و ضدانقلاب، ناامنی را به شهر آورد و در یک شب تا ٧٠ نقطه را ناامن کردند. آنها پروژه کشته‌سازی را با کشتن ندا آقاسلطان آغاز و در روز عاشورا به مساجد و دین اهانت کردند. او با اشاره به حوادث منطقه، گفت: اگر آن سال کشور ما با آن حوادث مواجه نمی‌شد، امروز شاهد این نبودیم که با نام بهار عربی این وضع را به سوریه تحمیل کنند.

فرمانده کل سپاه:
فتنه‌گران به دروغ می‌گویند دنبال اصلاح هستیم


تسنیم: سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، گفت: فتنه ٨٨ با هدف تضعیف جایگاه ولی‌ فقیه طرح شد اما آنها (فتنه‌گران) خودشان قبول نمی‌کنند و می‌گویند ما دنبال اصلاح هستیم، اما همه می‌دانند این یک فساد است و مردم هم به آن پی بردند و جای تبریک دارد به ملت ایران و خودمان، قدر رهبری نظام و ملت را بدانیم که این‌چنین پشت نظام و پیشرفت انقلاب ایستاده‌اند. او افزود: پیروزی‌ها در همه عرصه‌ها چه فرهنگی و چه اقتصادی نزدیک است، حتی در حلب هم همه جمع شدند مانع آزادی و پیروزی جبهه مقاومت شوند اما حلب هم آزاد شد و یکی دیگر از وعده‌های الهی محقق شد؛ مثل همان خرمشهر خودمان که آن هم از وعده‌های الهی بود.

آرمان

رای باهنر بیشتر از قالیباف است

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم درباره کاندیداهای که از سوی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مطرح می‌شوند، گفت: هیچکدام رقیب جدی برای روحانی نیستند. غلامرضا تاج گردون درباره رقبای اصولگرای روحانی اظهار کرد: بین اینها سبد رای باهنر از بقیه بیشتر است اما باز هم رای آور نیست. او بیش از آقای قالیباف و دیگران رای می‌آورد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: تنها کسی که می‌تواند آقای روحانی را شکست دهد، یک اصلاح طلب قوی است. او معتقد است که بین اصلاح طلبان گزینه‌های رای آوری برای انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند و درباره احتمال تایید صلاحیت چنین کاندیدایی اظهار کرد: اگر وسط بیاید، تاییدش می‌کنیم.

 

واکنش امام جمعه یزد به هتاکی به معاون روحانی

خطیب جمعه یزد گفت: برخی دستهای پنهان اجازه نمی‌دهند کشور ما در عرصه‌های مختلف صنعتی، دفاعی و... پیشرفت کند اما این فضا باید فراهم شود و مسئولان ما باید توان و قدرت جوانان را باور کنند. آیت‌ا... محمدرضا ناصری با اشاره به اتفاقی که هفته گذشته در نمازجمعه رخ داد، افزود: از مردم و نمازگزاران تقاضا می‌کنم تا حرمت نمازجمعه و مسجد را حفظ کنند و اگر صحبتی دارند آن را به من منتقل کنند تا آن را مطرح کنم. وی تاکید کرد: نباید با برخی حرکت‌ها بهانه به دست دشمن بدهیم بلکه باید حرمت افرادی که به نمازجمعه می‌آیند به ویژه افرادی که انقلابی هستند را حفظ کنیم. امام جمعه یزد گفت: مسئولان توان و قدرت جوانان ایرانی را باور کنند و اجازه دهند جوانان رشد کرده و استعدادهایشان را شکوفا کنند.

 

استقبال عربستان از حجاج ایرانی

وزیر حج‌و‌عمره عربستان گفت: عربستان از حجاج ایرانی و تمام حجاج جهان اسلام استقبال می‌کند. محمد صالح بن طاهر بنتن افزود: از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت کردیم و ایران نیز جزو این ۸۰کشور است. او در ادامه با اشاره به اینکه از ایران برای انجام مناسک حج دعوت شده است، اظهارکرد: عربستان از تمام حجاج جهان اسلام بدون توجه به جنسیت و گرایش مذهبی آنها استقبال می‌کند و به آنها خدمات ارائه خواهد داد. وزارت حج و عمره تلاش می‌کند تا حجاج، مناسک حج خود را به آسانی و آرامش انجام دهند و برای اسکان و حمل و نقل آنها خدماتی را ارائه خواهد داد.گفتنی است پس از اینکه عربستان روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد، زیارت حج برای زوار ایرانی لغو شد. همچنین در فاجعه منا که به دلیل سوءمدیریت عربستان اتفاق افتاد بیش از ۵۵۰ شهروند ایرانی از میان حدود هفت هزار زائر کشته شدند.

 

برگزاری کنگره سراسری حزب اعتدال و توسعه

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: کنگره سراسری این حزب دی ماه جاری و یا در نهایت بهمن ماه آتی برگزار می‌شود. مسعود شفیعی افزود: عدم برگزاری کنگره سراسری طی سالیان گذشته به معنای این نیست که اعضا و ساختار اجرایی حزب اعتدال و توسعه از پشتوانه حمایت اعضا و هواداران برخوردار نبوده است. وی گفت: طی این سالها گردهمایی‌های متفاوتی توسط حزب اعتدال و توسعه برگزار شده و اعضا و هواداران حمایت و پشتیبانی خود را از ساختار اجرایی حزب اعلام کرده اند. مسئول سازمان جوانان و دانشجویی حزب اعتدال و توسعه افزود: آموزش‌های اجتماعی و فرهنگی در دستور کار بخش جوانان و دانشجویی حزب قرار دارد، زیرا این حزب اعتقاد دارد فکر و اندیشه سیاسی باید در عمل و رفتار افراد سیاسی تجلی و عینیت داشته باشد.

 

۴۰ درصد مردم عربستان فقیر هستند

معاون فرهنگی سپاه بیان کرد: امروز آمریکا با القای این موضوع که زندگی شما در رابطه با ما بهتر می‌شود به دنبال فتنه‌انگیزی است و آنها تلاش می‌کنند تا ملت ایران را به کنار آمدن و ایجاد رابطه وادار کنند که مقابله با این فتنه نیز بصیرت می‌خواهد. سردار نقدی با یادآوری تجربه امروزی و گذشته کشورها در دوستی با آمریکا به مصر، اردن و ترکیه اشاره کرد وافزود: عربستان سعودی با اینکه روزی ۱۰ میلیون بشکه نفت می‌فروشد و ثروت بزرگی به دست می‌آورد اما ۴۰ درصد مردمش فقیر هستند که دلیل آن نیز اطاعت از دستورات آمریکایی‌ها است. معاون فرهنگی سپاه پاسداران با بیان اینکه ۳۶ سال از تحریمهای فلج کننده آمریکا علیه ایران می‌گذرد به مقاومت ملت ایران اشاره و تصریح کرد: با ادامه این راه آمریکا به زانو در خواهد آمد و ما باید روی پاهای خود بایستیم.

خطيب جمعه تهران:

بايد به درون كشور توجه كرد

خطيب جمعه تهران با اشاره به موضوع برجام، يادآور شد: مقام معظم رهبري از روز اول گفتند كه خوشبين نيستند؛ چرا مسئولان اين سخن را جدي نگرفتند؟ وي ادامه داد: ايشان پيوسته مي‌فرمودند كه آمريكا دشمن است و نبايد به دشمن اعتماد كرد، او گول مي‌زند، تعهد مي‌كند و به وقت عمل عهدشكني مي‌كند. اين امر براي مسئولان ما درس باشد. آيت‌ا... موحدي كرماني خاطرنشان كرد: ان‌شاءا... ديگر مسئولي نباشد كه هنوز به آمريكا دل بسته و اميد داشته باشد. بايد به درون كشور توجه كرد، به امكانات فراواني كه در كشور داريم. چرا جوانان هوشمند و پراستعداد ما بايد بيكار بمانند، بايد با بهره‌گيري از اين امكانات فراوان مشكلات اقتصادي را خودمان حل كنيم. موحدي كرماني همچنين با اشاره به مساله يمن و بحرين، اظهار كرد: رژيم آل خليفه و آل سعود شرمشان باد تا كي اين‌قدر جنايت و ظلم و بستن آب بر روي شيعيان، تيراندازي، حمله ددمنشانه و كشتن كودكان و زنان؟‌اي غافلان! و‌اي از خدا بي‌خبران؛ بدانيد كه «الملك يبقي مع‌الكفر ولا يبقي مع‌الظلم». وي همچنين تصريح كرد: پيروزي حلب را تبريك مي‌گويم. به گفته برخي آقايان اين فقط يك پيروزي نظامي نيست بلكه پيروزي فرهنگي و پيروزي اسلام بر كفر و نفاق و پيروزي حق بر باطل است. حاميان تروريسم به ويژه آل‌سعود ببينند و از غصه بميرند. موحدي كرماني با اشاره به بررسي لايحه بودجه ۹۶ كل كشور، ‌افزود: بودجه بايد مانند خون در تمام بدن، به همه انسان‌هاي ضعيف و ناتوان و اجزاي كشور برسد كه يك انسان بي‌خانمان باقي نماند. انساني كه نتواند نسخه‌اش را بگيرد؛ بنابراين مجلس بايد بودجه را اين‌چنين تنظيم كند نه اينكه بودجه دست عده‌اي باشد و آنها حقوق‌هاي نجومي بگيرند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات