صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۸۸

اخبار ویژه روزنامه های 8 دی ۱۳۹۵

کیهان

آفتاب یزد:صادقی انتحاری است و آب به آسیاب رقیب میریزد


یک روزنامه زنجیره‌ای پس از 6 ماه بهره‌برداری از اقدامات مشکوک و معرکه گیری‌های محمود صادقی در مجلس تصریح کرد اصلاح‌طلبان، صادقی را فردی انتحاری تلقی می‌کنند که آب در آسیاب رقیب می‌ریزد(!)
روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد که در کنار روزنامه‌هایی مانند شرق و اعتماد و آرمان و... معرکه‌گیری‌های محمود صادقی را تیتر یک کرد، حالا با لحنی آمیخته به نگرانی و ترس می‌نویسد: محمود صادقی دل اصلاح‌طلبان را لرزاند. به نظر عده‌ای از اصلاح‌طلبان این عضو فراکسیون امید در عین حال که گاه شجاعانه و جسورانه سخن می‌گوید، اما گاه نیز سر حرفش نمی‌ماند و بابت همان حرف جسورانه فورا عذرخواهی می‌کند در یک دانشگاه مثل شیراز حرف‌های آنچنانی می‌زند. اما در دانشگاه اراک می‌گوید «حرف‌های قبلی‌ام تند بود. یک بار در پست اینستاگرامش از عدم شفافیت می‌‌گوید، یک بار هم در همان اینستاگرام از شفافیت‌ها تقدیر می‌کند... شاید همین چرخش‌های گاه و بی‌گاه محمود صادقی است که باعث می‌شود برخی اصلاح‌طلبان به ستوه بیایند و بگویند «اینکه او یک اظهارنظر نسبتا تندی را مطرح می‌کند و سپس از بابت آن عذرخواهی می‌کند نشان‌دهنده ناپختگی‌اش است.»
آفتاب یزد افزود: در این میان عده‌ای از اصلاح‌طلبان هم معتقدند صادقی با رفتارهای تندش، کار جریان اصلاح‌طلبی را هم خراب می‌کند! او با اتخاذ مواضع خود باعث خواهد شد تا دوباره اعمال فشارها علیه اصلاح‌طلبان فزونی یابد. به بیانی دیگر محمود صادقی گاهی با این روند، نه تنها نماد اصلاح‌طلبی نمی‌شود بلکه آب در آسیاب رقیب می‌ریزد.
گروهی دیگر از اصلاح‌طلبان هم رفتار وی را گونه‌ای از حملات انتحاری می‌دانند که هم خودش را نابود می‌سازد و هم جناحش را.
این روزنامه زنجیره‌ای نوشت: محمود صادقی این روزها در برهه‌ای سخت‌تر از گذشته قرار گرفته، چون طرف حساب مخالفین او دیگر اصولگرایان نیستند،‌ بلکه او با دسته‌ای جدیدتر از مخالفینش رو‌به‌رو شده است، دسته‌ای از میان خود اصلاح‌طلبان.

دلواپسی روزنامه های اصلاح طلب از سرریز اختلافات کابینه به رسانه!


روزنامه آفتاب یزد در این‌باره نوشت «جهانگیری طی تذکری جدی...، ترکان در انتقادی بی‌پرده...، وزیر بهداشت در سخنانی تند...، وزیر رفاه در پاسخ به...، نعمت‌زاده در واکنش به انتقادات... و بسیاری از این دست اخبار تلخ، گیج، مبهم و در عین حال آزاردهنده چندی است که عرصه رسانه‌های دیداری و شنیداری را تحت سیطره خود درآورده است.
در این که ربیعی به اندازه قاضی‌زاده هاشمی رسانه‌ای نیست هیچ شکی وجود ندارد اما در این که چرا دو وزیر باید به جای آن که در یک محیط آرام و بی‌چالش به حل و فصل امور فی‌مابینی بپردازند سر از رسانه‌ها درمی‌آورند باید اندکی تردید به خود راه داد که مسئله چیست؟
این‌گونه تقابل و رودررویی‌ها تازگی ندارد! چندی پیش ترکان و نعمت‌زاده تا جایی که صلاح دانسته بودند از خجالت هم درآمده و یا کمی بعدتر جهانگیری- معاون اول رئیس‌جمهور- در تذکری تند تنزل رتبه اقتصادی (کسب و کار) را به طیب‌نیا یادآور شده بود اما رودررویی قاضی‌زاده هاشمی و ربیعی اندکی متفاوت از تمامی مسائلی از این دست بود که تاکنون رخ داده است.
در اخبار منتشره می‌خوانیم: «توپ وزیر بهداشت حسابی پر است و سفرهای رسانه‌ای خود را رسانه به رسانه و تریبون به تریبون راه انداخته تا بتواند پولی برای طرح سلامت جور کند. پول اصلی هم در دست بیمه‌ها است و کلید این پول هم در دستان وزیر رفاه است.»
وزیر بهداشت نشان داده که تسلط عجیبی بر حرکت‌های زیگزاگی و گیج‌کننده رسانه‌ای دارد اما همین وزیر بهداشت که صراحتا از عدم حضور خود در دولت بعدی خبر داده! در همایشی می‌گوید: «هم‌اکنون حال و روز من این است که باید وام بگیرم برای بیمه، بقیه پول را پرداخت کنم تا طلب من را بدهند. آیا از این خنده‌دارتر در دنیا دیده‌اید؟» و بعد، حرف‌های تندتری حواله وزارت رفاه و بیمه‌ها کرده، ادامه می‌دهد: «ظلم بزرگ دیگری که کرده‌ایم این است که 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم و سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟».
بالطبع وزیر رفاه نیز بیکار ننشسته برای برون‌رفت از سنگینی بار انتقاداتی که نه از سوی رسانه یا جناح رقیب دولت که از سوی همکارش در کابینه بر وی تحمیل شده است لب به پاسخگویی گشوده و سخنانی که جای طرح آن در رسانه نیست را رسانه‌ای می‌کند.
آفتاب یزد با اظهار نگرانی از اینکه «تحمل اعضای کابینه به پایین‌ترین حد مجاز رسیده» می‌افزاید: چند ماه باقی مانده به انتخابات و نیز پایان کار دولت تدبیر در نخستین چهار ساله حضور در پاستور سختی‌های خاصی خواهد داشت. اما افزودن به این سختی‌ها با رودررویی‌هایی این‌چنین نشان می‌دهد که باید در لایه‌های پنهان این تقابل‌ها به دنبال رد پایی از تضعیف دولت گشت که چرا یک وزیر با ادبیاتی به انتقاد از وزیری دیگر لب وا می‌کند که نظیر و سابقه نداشته است.
یادآور می‌شود پیش از این نیز گزارش‌هایی در رسانه‌ها درباره درگیری و اختلاف میان «وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت»، و «اقتصاد و صنعت» منتشر شده است.

همه پز دولت به کاهش تورم بود که آن هم با رکورد نرخ دلار زیر سوال رفت!


روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «افسار دلار در دست باد» نوشت: دلار به قیمت 4150 تومان رسید. حدود یک ماه است که قیمت دلار رو به بالاست و نهاد سیاستگذار پولی، اقدام کنترلی خاصی نکرده است.
بر اساس قانون پولی و بانکی نخستین وظیفه بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است؛ در روزهایی که قیمت ارز رکورد می‌زند این نهاد نتوانسته ماموریتی را که قانون پولی و بانکی به آن، درباره حفظ ارزش پول ملی داده است انجام دهد؛ در دوره‌ای که دولت خوب نفت فروخته و قیمت نفت هم نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. بر اساس اصول اقتصادی هر 10 درصد افزایش قیمت دلار توان جهاندن یک و نیم واحدی قیمت ارز را دارد؛ این اصل آشکارا نشان می‌دهد که اگر دولت تلاشی برای کنترل قیمت ارز نکند، مهم‌ترین دستاورد دولتش بر باد می‌رود؛ آن هم در سال پایانی دولت.
سالی که دولت انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد. روشن است که افزایش تورم می‌تواند کنار بیکاری و رکود بنشیند و کابینه تدبیر و امید را در انتخابات پیش رو به چالش بکشد. درست در همین نقطه، ماجرا کمی پیچیده می‌شود. آیا بانک مرکزی از کنترل بازار ارز ناتوان است؟ یا انتخابات پیش رو را نادیده گرفته است و در تلاش برای دخالت نکردن در بازار عقب نشسته است؟
شرق می‌افزاید: در همین حال و هوا یکی از مردان اقتصادی کابینه، گرانی دلار را روانی دانسته و گفته که در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. این گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. او هم مانند سیف، وعده کاهش قیمت می‌دهد. یک نکته اما در سخنان او، جالب توجه است: «روانی» یا «هیجانی» بودن افزایش حدود 400 تومانی بهای دلار. شاید به راستی نهادهای مرجع اقتصادی کشور گمان می‌کنند که رشد قیمت دلار رفتار هیجانی بازار است و به زودی حبابش خواهد ترکید. هرچند این تصور ممکن است در نهایت به ضرر اقتصاد ایران، مردم و خود دولت تمام شود.
شرق تصریح کرد: ارزش پول ملی در نوسانات اخیر نرخ ارز، 17 درصد کاهش یافته است.

آش شور بی برنامگی صدای نماینده حامی دولت را هم درآورد


روزنامه آرمان از قول جعفرزاده ایمن‌آبادی نوشت: بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در حالی قرار است این هفته در مجلس پایان یابد که اما و اگرها برای رسیدگی به این لایحه در مجلس ادامه دارد. به طور کلی در این دوره اتفاقاتی افتاد که خوشایند نبود. دولت مدعی شد ضرورتی ندارد که دولت برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم کند. دولت در ارتباط با این موضوع تصمیم خوبی اتخاذ نکرد. دولت برنامه را تقدیم مجلس نکرد و تنها احکامی مشخص تدوین کرد. در چنین شرایطی رئیس مجلس به رهبری نامه‌ای فرستاد که قرار شد مجلس برنامه ششم توسعه را تنظیم کند. می‌توان گفت دولت با این کار کشور را به یک خسران هدایت می‌کند.
وی می‌افزاید: کارشناسان دولت باید برنامه را تدوین می‌کردند و نمایندگان تنها به بررسی آن می‌پرداختند. دولت باید برنامه ششم را مجددا به مجلس ارائه کند.
آنکه چاره‌ای نیست و باید نمایندگان احکام برنامه را تدوین کنند؛ قرار بود رای داده نشود تا برنامه به دولت بازگردد و دولت برنامه را تنظیم کند،‌ اما احتمال داده شد که دولت دوباره برنامه ششم را تنظیم نکند و کشور بدون برنامه بماند. برنامه‌ای که در حال حاضر تنظیم می‌شود به هیچ عنوان ایده‌آل نیست و ما فقط می‌توانیم تلاش خود را بکنیم که خسارت‌های این برنامه به حداقل برسد. به عبارت دیگر برنامه ششم یک برنامه احساسی و بین راهی است. ما مجبوریم برنامه را تنظیم کنیم تا کشور بدون برنامه نماند. به عبارت ساده‌تر، ما بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرده‌ایم که نمی‌توانیم آن را برنامه نامگذاری کنیم. اگر دولت برداشت و نظری درباره برنامه ششم داشت، باید اختلاف نظرها قبل از اجرایی شدن برطرف می‌شد تا به مرحله کنونی نرسد. بارها اعلام کرده‌ام که برنامه ششم باید از کتاب آرزوها به چند صفحه واقعیت تبدیل شود. دولت باید هدف‌گیری می‌کرد و کشور در پنج سال آینده بر اساس آن چند هدف پیش می‌رفت.

هشدار روزنامه حامی دولت درباره تورم ناشی از نقدینگی و گران شدن ارز

روزنامه اعتماد نوشت: کارشناسان می‌گویند اگر مسئولان، تمرکز کافی بر 5 عامل و جلوگیری از تبعات آن نداشته باشند، اقتصاد کشور پتانسیل بحرانی شدن را خواهد داشت.
نقدینگی تا دو ماه دیگر به یک هزار و 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد. نقدینگی که عمدتا در سپرده‌های بانکی جاگیر شده است در سه سال گذشته روی رشد بین 20 تا 30 درصد پافشاری داشته و به عدد بزرگی رسیده که توان بحران‌آفرینی را به تنهایی دارد. از سوی دیگر چهارعامل دیگر همزمان با هم می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی سرعت گردش پول و پیامدهای جدی شود. نخست بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز در نتیجه تحولات سیاسی، دوم افزایش عمومی تقاضا در ماه‌های پایانی، سوم وضعیت ویژه برج 11 در سررسید شدن اوراق مشارکت و سپرده‌ها از سال 1390 به بعد و چهارم هر نوع تزریق فضای عدم اطمینان در نتیجه بحث‌های انتخاباتی از دید تکنیکال تقریبا حیاتی است که دلار از کانال 4000 بالاتر نرود.
نقدینگی کشور به زودی به یک هزار و 300 هزار میلیارد تومان ( یک میلیون و 300 هزار میلیارد تومان) می‌رسد. زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد حجم نقدینگی 506 [430]  هزار میلیارد تومان اعلام شد و طبق آخرین اعلام بانک مرکزی این عدد در مهر سال جاری به یک هزار و 113 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین ظرف سه سال گذشته نقدینگی کشور 119 درصد افزایش یافته است.
نقدینگی زمانی تورم‌زا می‌شود که منجر به تقاضای جدید شود. در سال‌های گذشته به دلیل رکود در اقتصاد، تقاضا تحرکی نداشته و مدام رو به کاهش بوده است. اما با افزایش تقاضا ممکن است رشد 119 درصد نقدینگی هم در نرخ تورم متبلور شود و این اتفاق در رشد تقاضای آخر سال هم بدون احتمال نیست. به همین دلیل است که کارشناسان رشد تقاضای پایان سال را هم بی‌تاثیر در افزایش تورم و بحرانی شدن وضعیت اقتصاد نمی‌دانند. تورم تنها نشات گرفته از رشد نقدینگی نیست. قیمت ارز هم که این روزها افسار گسیخته شده و با شتاب به پیش می‌راند هم بر تورم کل اثرگذار است. تحلیلگران بازار می‌گویند احتمال رشد نرخ ارز باز هم وجود دارد و این اتفاق می‌تواند سایر قیمت‌ها را نیز متاثر کند.

وطن امروز

فتنه‌گران درصدد براندازی نظام و جایگزینی حکومت سکولار بودند

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در فتنه 88 اساسا مساله انتخابات مطرح نبود بلکه مساله نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و براندازی آن مطرح بود یعنی حرکتی که حکومت اسلامی را سرکوب و نابود کنند و حکومتی سکولار زیر نظر آمریکا جایگزینش شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی در گفت‌وگویی، حماسه حضور مردم در نهم دی را معجزه دانست و افزود: کسانی که می‌خواهند ابعاد این حضور حماسی را بررسی کنند باید ابتدا ریشه‌های فتنه را بررسی کنند و فتنه‌گران خارجی و عناصر فتنه‌گر در داخل را که ایادی خارجی‌ها بودند بشناسند. آیت‌الله جنتی گفت: ابتدا باید دانست فتنه‌گران چه اهداف و خواسته‌هایی داشتند و اگر این اهداف تحقق می‌یافت چه حوادث دیگری پیش می‌آمد. وی افزود: برخی ساده‌اندیشان خیال می‌کنند فتنه این بود که عده‌ای ادعای تقلب در انتخابات کردند و با کشاندن مردم به خیابان‌ها و ایجاد بلوا، کشور را 8 ماه به آشوب کشیدند و بعد هم با حضور مردم در نهم دی مسائل تمام شد، این افراد تصور می‌کنند گستره انتخابات در شهری و استانی بوده و پس از ادعای تقلب سروصدایی شده و بعد هم مساله به پایان رسیده، این فکر بسیار اشتباه است.

برجام مانند فتنه ۸۸ یک تجربه تلخ بود


وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم می‌گوید ثمره برجام هم مانند فتنه 88 یک تجربه تلخ بود. به گزارش فارس، سیدمحمد حسینی در همایش «از فتنه و تحریم تا برجام» در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ما قبلاً هم گفتیم فلان آقازاده به غربی‌ها گرا داده است ایران را تحریم کنند ولی یک عده می‌گفتند اینگونه نیست.  وی ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کردند با مذاکره با آمریکا تمام مشکلات حل می‌شود. اگرچه رهبری می‌گفتند من به آمریکا خوشبین نیستم ولی در جریان مذاکرات هسته‌ای برخی دولتمردان می‌گفتند ما به انجام توافق خوشبین هستیم یا امضای جان کری را معتبر می‌دانستند. اگر هم کسی انتقادی از روی دلسوزی انجام می‌داد می‌گفتند او کاسب تحریم است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت: ثمره برجام هم مانند فتنه 88 یک تجربه تلخ بود، فتنه 88 خسارت‌های زیادی را به کشور زد و حالا هم وزیر امور خارجه از روی ناچاری به نمایندگان مجلس می‌گوید اشتباه کردم و حالا هم ناراحتند چرا نمایندگان مجلس این مساله را به مردم گفته‌اند.

حصر سران فتنه کوچک‌ترین اقدام نظام در برابر آنهاست


جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه حصر سران فتنه کوچک‌ترین اقدام نظام در برابر آنهاست، گفت: خیانت سران فتنه یک خیانت خطرناک، ویرانگر و نابخشودنی است. به گزارش تسنیم، سردار حسین سلامی، در همایش امنیت و اقتدار که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به حماسه 9 دی اظهار داشت: فتنه 88 یکی از خطرناک‌ترین توطئه‌های دشمن علیه انقلاب اسلامی بود؛ فتنه 88 یکی از تلاش‌های دشمن علیه انقلاب پس از ناکامی در عرصه جنگ سخت بود و زهرهای ویرانگر این فتنه بزرگ می‌رفت تا بدتر و خطرناک‌تر از دوران دفاع‌مقدس، شیرازه فرهنگی و اجتماعی و باورهای مردم را در معرض خطر قرار دهد. جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حصر این افراد و طرد از ذهن جامعه کوچک‌ترین اقدام نظام اسلامی در برابر آنهاست، تشدید تحریم‌های جهانی علیه ایران را یکی از آثار فتنه‌گران دانست.

عملیات سامانه‌های کشف ارتش و سپاه در رزمایش پدافند هوایی

در دومین مرحله رزمایش مدافعان آسمان ولایت سامانه‌های کشف ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات مشترک انجام دادند. به گزارش تسنیم، در دومین مرحله از رزمایش مدافعان آسمان ولایت 7، عملیات گسترده جنگ الکترونیک آفندی جهت انحراف پرنده‌های بدون‌سرنشین نیروی متخاصم با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین جمرهای الکترونیکی و ارتباطی زمین‌پایه با موفقیت انجام شد. ترکیب سامانه‌های کشف راداری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تنوع فرکانسی کشف در باندهای مختلف و نیز توانمندی پست‌های دیده‌بانی ثابت و سیار گسترش یافته در منطقه عمومی رزمایش از دیگر مواردی بود که در این مرحله از رزمایش مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.

بیانیه 210 نماینده مجلس
حساب‌های قوه‌قضائیه شرعی و قانونی است


۲۱۰ نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای اعلام کردند حساب سپرده مورد مناقشه به نام قوه‌قضائیه از جهات مجوزهای شرعی و قانونی دارای ایراد نیست. به گزارش تسنیم، احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سه‌شنبه 7 دی قوه مقننه بیانیه 210 نفر از نمایندگان درباره موضوعات مطرح‌شده درباره حساب‌های قوه‌قضائیه را  قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ما جمعی از نمایندگان ملت به ‌نمایندگی از طرف امضاکنندگان این بیانیه درباره حساب‌های قوه‌قضائیه با توجه به اینکه حل مشکلات اصلی مردم در گرو همکاری صادقانه قوای سه‌گانه است، از ریاست محترم قوه‌قضائیه درباره شبهات مطرح‌شده جویا شدیم.  در این بیانیه با اشاره به بررسی اسناد و مدارک مربوط به حساب‌ها تاکید شده حساب سپرده مورد مناقشه به نام قوه‌قضائیه است و از جهات مجوزهای شرعی و قانونی دارای ایراد نیست.

واکنش بذرپاش به زندگی مردم در گورستان

مهرداد بذرپاش، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از زندگی برخی افراد در گورستان شهریار نوشت: خاک بر سرمان؛ همین. وی همچنین در همایش «پایان فتنه پایان فریب» در مشهد مقدس با اشاره به کاسبی‌های کم رونق گفت: هم‌اکنون رکود عجیب و بی‌سابقه‌ای در کشور حاکم است و طبق گفته متخصصان اقتصادی رکود موجود در کشور در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. وی با اشاره به اینکه رکود موجب رشد نرخ بیکاری می‌شود، از حل نشدن مشکل پدیده و میزان گلایه کرد و افزود: مردمی که دارایی‌های ناچیز خود را در پدیده و میزان سرمایه‌گذاری کردند، امروز با بی‌تدبیری دولت، سرمایه خود را به باد رفته می‌بینند. حل نشدن مشکل این دو پروژه نماد ناکارآمد نشان دادن مدیریت کشور شده است و کمیته‌های بی‌خاصیت کارشناسی هیچ کاری برای آنها نتوانستند انجام دهند.

انتصاب اعضای ستاد انتخابات کشور

وزیر کشور طی احکامی اعضای ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره ای  مجلس شورای اسلامی را منصوب کرد. به گزارش فارس، سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در این باره گفت: وزیر کشور در این احکام بر برنامه‌ریزی و انجام تمهیدات لازم به منظور برگزاری قانونمند و سالم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: معتمدان پیشنهادی وزیر کشور برای تشکیل هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری مطابق قانون حداکثر تا 11 اسفندماه معرفی می‌شوند. سامانی اعضای ستاد انتخابات کشور را به شرح زیر اعلام کرد: علی‌اصغر احمدی، معاون سیاسی با حفظ سمت به عنوان رئیس ستاد انتخابات/ سیدسلمان سامانی، قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات/ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات/ جواد ناصریان، معاون توسعه مدیریت و منابع با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخابات/ وجه‌الله خدمتگزار، رئیس مرکز مدیریت عملکرد بازرسی با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس هیات بازرسی انتخابات/ امیر شجاعان، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات/ محمدابراهیم شوشتری، مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات/ سیدرمضان شجاعی کیاسری، رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین‌الملل با حفظ سمت به عنوان عضو و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات/ حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال با حفظ سمت به عنوان عضو ستاد انتخابات/ علی پورعلی‌مطلق، مدیرکل انتخابات با حفظ سمت به عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی
29 اردیبهشت‌ماه96 برگزار خواهد شد.

جمهوری اسلامی

فروزنده: کاندید نهایی جبهه یکتا می‌تواند به عنوان رقیب جدی آقای روحانی مطرح باشد

لطف‌الله فروزنده از اعضای هیات موسس جبهه یکتا (تشکل شامل وزرا و معاونان دولت احمدی‌نژاد) گفت: کاندید نهایی ما می‌تواند به عنوان رقیب جدی آقای روحانی مطرح باشد.
به گزارش ایسنا، معاون پارلمانی دولت محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با عصر ایران در رابطه با احتمال نامزدی «رستم قاسمی» از سوی یکتا گفت: در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست و تصور ما این است، مقدمات قطعی شدن کاندیدا به این نحو باشد که ابتدا گفتمان خدمت با رویکرد انقلابی حاکم و برنامه‌ها مطرح شود و طبیعتا پس از طرح برنامه‌ها مشخص خواهد شد که چه گزینه‌هایی برای این که برنامه‌های مربوطه را ایفا کنند، توانمند هستند.
فروزنده درباره احتمال اجماع یکتا با دیگر اصولگرایان گفت: قطعا به دنبال وحدت با دیگر همفکران خود هستیم. معتقدیم باید از همه ظرفیت‌های مومن و انقلابی در صحنه استفاده کرد. وحدت که ایجاد شود، کار انسجام بهتری پیدا خواهد کرد. ما باید گفتمان نویی داشته باشیم و این گفتمان «تغییر انقلابی» است. به این معنی که ارزش‌های اسلامی باید در کشور حاکم شود. ما در کشورمان تا جایی که به ارزش‌های اسلامی توجه و در چارچوب‌های انقلاب اسلامی حرکت کردیم موفق بوده‌ایم و هر کجا که وادادگی و بی‌توجهی رخ داده و به خارجی‌ها اتکا و فکر کردیم مدل‌های غربی می‌تواند مشکلات ما را حل کند، آسیب خورده‌ایم.

کروبی ازدبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا کرد

مهدی کروبی در نامه‌ای به اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، از دبیرکلی این حزب استعفا داد و از آنها خواست با مدیریت «رسول منتجب نیا» قائم مقام حزب، دبیرکل جدید این حزب اصلاح طلب را انتخاب کنند.
به گزارش ایرنا از اعتماد ملی، کروبی در این نامه که در پی بروز برخی اختلافات در این حزب در روزهای اخیر انتشار یافت، خطاب به شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشته است:«... بدون ورود ماهوی به موارد اختلافی، از تمامی دوستان مصرانه می‌خواهم از هرگونه تشتت و اختلاف که موجب حذف یا درگیری عزیزان حزب می‌گردد به شدت اجتناب کنید. یقین دارم که با تحمل، گفت‌و‌گو و سعه صدر می‌توانید به تفاهم برسید.»
وی همچنین با درخواست استعفا از دبیرکلی حزب افزوده است:«...اینجانب درخواست استعفا از دبیرکلی حزب را دارم و از دوستان تقاضا می‌‌کنم بدون دخالت عواطف و احساسات و به‌خاطر مصالح مهمتر حزب، این درخواست را قبول و تصویب کنند و با مدیریت جناب آقای منتجب‌نیا قائم‌مقام محترم، دبیرکل جدید را انتخاب کنند.»
کروبی تصریح کرده است: حزب اعتماد ملی به عنوان یک «حزب اصلاح‌طلب ضمن حفظ استقلال حزبی‌اش لازم است با دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب تعامل و همکاری داشته باشد چرا که از پیروزی‌ها و شکست‌ها باید درس گرفت.»
وی همچنین گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را به «پرهیز از خودمحوری و برتری جویی نسبت به دیگران»توصیه کرده است.
این نامه پس از آن انتشار یافت که منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در پی بروز برخی اختلافات در شورای مرکزی این حزب، استعفای خود را به دبیرکل آن تسلیم کرده و منتظر تعیین تکلیف خود بود.

بوربور: جمعیت وفاداران فهرست 21 نفره برای انتخابات شورای شهر ارائه می‌کند

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی با تاکید بر لحاظ کردن معیار تخصص برای انتخاب نامزدهای انتخابات شورای شهر گفت: جمعیت وفاداران 21 نامزد خود را برای انتخابات شورای شهر به جبهه پیروان خط امام و رهبری معرفی می‌کند.
حبیب‌الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، ضمن تاکید بر اهمیت لحاظ نمودن معیار تخصص در انتخاب نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از مشکلات شهری که حل آنها با وقفه مواجه شده است، حاصل نبود تخصص در برخی اعضای شورای شهر است که باید احزاب و جریانات سیاسی نگاه ویژه‌ای را در این خصوص لحاظ کنند.
وی در همین زمینه با انتقاد از نگاه لیستی فارغ از تخصص محوری در انتخاب نامزدها افزود:جمعیت وفاداران همواره بر اهمیت تخصص برای انتخاب نامزدهای خود تاکید کرده و در انتخابات آتی نیز با این رویکرد وارد انتخابات خواهد شد.
بوربور در پایان با اعلام خبر تعیین معیارهای نیازهای تخصصی برای اداره کلانشهر تهران و مشخصات مورد نیاز برای انتخاب 21 نامزد توسط جمعیت وفاداران برای شرکت در انتخابات 96 اظهار داشت:این لیست21 نفره بر اساس مشخصه‌های لازم پس از بررسی نهایی در جلسات آتی شورای مرکزی تصویب و به جبهه پیروان خط امام و رهبری معرفی خواهد شد.

محمدی نوری: انتشار اسناد محرمانه، پسندیده مجلس نیست

دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی گفت: برجام به تنهایی دستاورد دولت نبوده و نیست و حاصل زحمات همه
به گزارش ایرنا محمد جواد محمدی نوری بازرس خانه احزاب کشور در واکنش به انتشار مکتوب بخشی از اظهارات وزیرامور خارجه در جلسه محرمانه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: انتشار مباحثی که دستگاه دیپلماسی یا وزیر امور خارجه برای حفظ مصالح و منافع کشور در مذاکرات داشته است، پسندیده مجلس و جایگاه آن نبوده و نخواهد بود.
وی ادامه داد: تضعیف دستگاه دپیلماسی و وزیر امور خارجه تضعیف نظام و کشور است. این رفتارها نشان می‌دهد که ما هیچ علاقه‌ای به داشتن یک وحدت در مقابل دشمنان نداریم. دوستان گاهی اوقات از نقد منصفانه خارج می‌شوند و جبهه دعوایی با دولت ایجاد می‌کنند.
دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی همچنین گفت: مناسب است دوستانی که از اعضا و دلسوزان نظام تلقی می‌شوند در مقام نقد منصفانه، دوست و همراه مجموعه دستاوردهای نظام، کشور و دولت باشند چرا که برجام سند دستاورد دولت به تنهایی نبوده و نیست و واقعا دستاورد و زحمات همه بخش‌های نظام از جمله رهبر معظم انقلاب، مردم، دولت و دستگاه‌های مختلف است که همه با جان و دل، صبوری و همت کردند تا به نتیجه برسد.
محمدی نوری یادآور شد: انتشار این گونه مسایل محرمانه از سوی یکی از نمایندگان مجلس، اقدامی درخور شان مجلس شورای اسلامی نیست و سخیف و دور از شان نمایندگی است.
وی ادامه داد: نباید یکباره همه هستی و تلاش کشور را در این موضوع زیر سوال برد، باید قدر دوستان مذاکره‌کننده که از نمایندگان ملت بودند را بدانیم. نباید برادران خودمان به بهانه این که کشور بیگانه‌ای زیر برجام زده یا آن را نقد کرده، زیر سوال ببریم.
این فعال سیاسی همچنین گفت: این گونه رفتارها اگر از سوی کشورهای بیگانه یا کسانی که امروز با ما بحث خصمانه‌ای دارند باشد، طبیعی است چرا که تکلیف آنها روشن است.

کاشفی: هرج و مرج کنندگان اگر حرفی دارند با منطق بیان کنند

معاون اجرایی حزب اتحاد ملت گفت: به زودی کنگره و گردهمایی این تشکل سیاسی با محوریت انتخابات برگزار خواهد شد.
حسین کاشفی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره فعالیت‌های حزب متبوعش در ماه‌های باقی مانده به انتخابات عنوان کرد: طبیعی است مانند سایر احزاب و تشکل‌های سیاسی ما نیز فعالیت خودمان را داشته باشیم.
معاون اجرایی حزب اتحاد ملت ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده کنگره و گردهمایی انتخاباتی نیز برگزار خواهیم کرد اما هنوز زمان آن مشخص نیست.
او با بیان اینکه مانند سایر احزاب اصلاح طلب از روحانی حمایت خواهیم کرد گفت: دولت یازدهم عملکرد مناسبی در زمینه‌های سیاست خارجی، برجام و توافقات هسته‌ای داشته و باید فرصت دوباره‌ای در اختیار آنان قرار دهیم تا برنامه‌های نیمه تمام خود را تمام کنند. شاهد بودیم که تورم بالای 40 درصد به زیر 10 درصد رسیده و رشد اقتصادی از منفی به سوی مثبت گام برداشته است.
کاشفی در پاسخ به این سوال که در ماه‌های منتهی به انتخابات فعالیت‌های اتاق فکرهای علیه دولت افزایش یافته است آنان چه هدفی را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: گروه‌های رقیب بهتر است با برنامه ریزی در انتخابات حضور داشته باشند تا با تخریب کردن چراکه این امر به صلاح کشور و مردم نیست. در انتخابات مجلس دهم مشاهده کردیم با وجود مانع تراشی‌های که از سوی این اتاق‌های فکر صورت گرفت، مردم چگونه عمل کردند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: آن‌ها درصدد هستند تا مردم را نا‌امید کنند و با امکاناتی که در اختیار دارند همه تلاش خود را به کار خواهند بست تا نگذارند به منزل مقصود برسیم.
او گفت: امروز می‌بینیم به مسوولان حمله می‌کنند و مانع سخنرانی آن‌ها می‌شوند، این کار‌ها نه اخلاقی است و نه اسلامی. اگر حرفی دارند باید با منطق بزنند نه اینکه با این‌گونه هرج و مرج به راه انداختن‌ها بخواهند به مقصد خودشان برسند.
کاشفی تاکید کرد: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما مردم یادشان نمی‌رود که چه کسی به فکر آنان بوده و چه دولت‌هایی از آنان غافل شده است.

تدوین آیین‌نامه‌های قانون جدید کمیسیون ماده 10 احزاب

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب خبر از تدوین قانون جدید کمیسیون داد و گفت: درحال حاضر این مجموعه جلسات فقط با محوریت تنظیم آیین‌نامه‌ها تشکیل می‌شود.
قاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت:درحال حاضر تدوین قانون جدید کمیسیون در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: چون آیین‌نامه‌های قانون جدید نیاز به تدوین دارد، کمیسیون ماده 10 احزاب فقط در خصوص تنظیم آیین‌نامه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.
میرزایی نیکو در همین راستا خاطرنشان کرد: باید چندین جلسه تشکیل شود و جلسات متعدد فوق‌العاده نیز برگزار گردد ولی چون برنامه ششم نیز در مجلس درحال بررسی است، امکان برگزاری جلسات فوق‌العاده مقداری سخت است و فعلاً با همین روند کار را ادامه می‌دهیم.
عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در پاسخ به این سوال که آیا درخواست مجوزی برای تاسیس حزب جدید وجود دارد، اظهار داشت: هنوز موردی از وزارت کشور به این کمیسیون اعلام نشده است.

ایران

گزارش «لوموند» از میهن‌پرستی ایرانیان

نشریه فرانسوی «لوموند»، گزارشی از میزان علاقه مردم ایران به مدافعان حرم، سردار حاج قاسم سلیمانی و حس میهن‌پرستی ایرانیان منتشر کرده است. به گزارش سایت «روزنو»، این نشریه با اشاره به متحد شدن ایرانیان در کنار یکدیگر حول محور ملی‌گرایی با هدف پیشگیری سرایت خطر داعش و پیامدهای آن به داخل کشور می‌نویسد: «کشور ما به جزیره ثبات در منطقه تبدیل شده است» این باور در حال حاضر در میان بسیاری از مردم ایران وجود دارد؛ چه آنان که منتقد نظام هستند چه آنان که از نظام هواداری می‌کنند. به نوشته لوموند، وضعیت امنیتی موجود در ایران، امکان آشتی میان طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را امکانپذیر ساخته است؛ «این در حالی است که پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران و پس از انتخاب دوباره احمدی‌نژاد، چنین امکانی به نظر نمی‌رسید. در ادامه این گزارش آمده است: سینا دانشجو و از حامیان حسن روحانی رئیس‌جمهوری میانه‌رو، از توافق هسته‌ای استقبال می‌کند چرا که سبب لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران شد و به سیاست درهای باز مدنظر روحانی کمک کرد. سینا اما حضور نظامی (مستشاری) کشورش در سوریه و عراق را کاملاً مشروع می‌داند. این مرد جوان همچنین سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه را تحسین می‌کند و می‌گوید که هیچ یک از دیگر مقام‌های نظامی تا این اندازه کاریزماتیک نیستند و احساس همدلی را در میان مردم ما برنینگیخته‌اند. بسیاری با او در این زمینه هم‌نظر هستند و از سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌کنند. حتی روشنفکری چون محمود دولت‌آبادی نیز اخیراً در مصاحبه‌ای گفته بود کشورش به قاسم سلیمانی و افرادی چون او نیاز دارد.» این نشریه در ادامه می‌افزاید: «تب وطن‌پرستی بر در و دیوار پایتخت نیز دیده می‌شود؛ پرتره‌هایی که از شهدای مدافع حرم هستند. این احیای حس میهن‌پرستی گاهی اوقات به ملی‌گرایی سرسختانه تبدیل می‌شود؛ بخصوص زمانی که مقام‌های ایرانی، عربستان سعودی را متهم به ترویج بنیادگرایی سنی می‌کنند.»

شبکه مخوف تخریب

خبرگزاری ایرنا در مطلبی با عنوان «شبکه مخوف تخریب» به نقل از یک مقام ارشد دولتی از فعالیت 3 هزار سایت ضد دولتی با بودجه 10 هزار میلیارد ریالی برای تخریب برنامه‌ها و اقدام‌های دولت حسن روحانی خبر داد. در بخشی از این مطلب آمده است: حمایت مالی 10 هزار میلیارد ریالی از چنین شبکه‌ای در ایران این سؤال را مطرح می‌سازد که چنین مبالغی از چه منبعی و توسط چه کسانی تأمین می‌شود. با چنین رقمی می‌توان بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره کشور را تکمیل و به بهره‌برداری رساند تا بسیاری از مشکلات مردم رفع شود. با این رقم می‌توان هزینه ازدواج هزاران جوان را فراهم ساخت. ساخت مسکن برای بسیاری از نیازمندان کشور را با چنین رقمی می‌توان محقق کرد و صدها طرح و ایده دیگر.

سانسور «اشتباه» کریمی قدوسی

اگر چه برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته به بهانه ادعاهای جواد کریمی قدوسی، فرصت را برای تاختن علیه برجام مناسب دیدند، اما با افشای متن سخنان وزیر امور خارجه توسط این نماینده نزدیک به جبهه پایداری، آن رسانه‌ها هم سکوت پیشه کردند. روزنامه‌های کیهان، وطن امروز و جوان که تا قبل از انتشار سخنان ظریف در کمیسیون امنیت ملی، خبرها و ادعاهای کریمی قدوسی را در صفحه اول خود برجسته کرده بودند، روز گذشته در صفحه اول خود هیچ اشاره‌ای به دلجویی اعضای کمیسیون امنیت ملی از وزیر خارجه، بیانیه منتشر شده از سوی این کمیسیون، اعلام شکایت از نماینده مشهد و توضیحات سخنگوی وزارت امورخارجه نکردند.
با انتشار متن فایل صوتی منسوب به ظریف توسط کریمی قدوسی معلوم شد که جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور ظریف محرمانه بوده و صحبت‌های وزیر امور خارجه نیز نه درباره برجام بلکه توضیحاتی در خصوص تمدید تحریم‌های موسوم به آیسا بوده است. با این حال روزنامه وطن امروز در شماره سه‌شنبه خود برخلاف رویه چند روز گذشته، هیچ کدام از خبرهای یاد شده را کار نکرد، روزنامه کیهان هم در ستون صفحه 10 خود توضیحات بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره دیدار با ظریف را منتشر کرده و بیانیه این کمیسیون و اعلام شکایت از کریمی قدوسی و توضیحات سخنگوی وزارت امورخارجه را منتشر نکرده است. روزنامه جوان هم در انتهای ستون صفحه 2 خبر این دیدار به نقل از بروجردی را انعکاس داده و سایر خبرها را بازتاب نداده  است.

بازداشت دبیر سرویس اجتماعی «برنا»

صبح دیروز طاهره ریاحی دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا در منزلش بازداشت شد. یک منبع آگاه با تأیید خبر بازداشت وی به ایلنا گفت: «اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.»

شرق

هاشمي:
ورزشكاران مردمي هميشه افتخارآميز بوده‌اند


روابط‌عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در دیدار سرپرست، اعضای هيئت‌رئیسه و قهرمانان فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران، با بیان این نکته که «جامعه با دیدن نشاط ورزشکاران، روحیه خوبی پیدا می‌کند»، گفت: ورزش یکی از ارکان خوب زندگی مردم است که سلامتی جسمی و روانی فرد و جامعه را تأمین می‌کند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری مواردی مهم از تاریخ افتخارات بشریت در عرصه‌های مختلف، گفت: همیشه ورزشکاران مردمی و بااخلاق افتخارآمیز بوده‌اند و بی‌جهت نیست که در سراسر دنیا، مردم برای تماشای مسابقات ورزشی می‌روند. او با ابراز خرسندی از حضور زنان و دختران ایرانی در مسابقات مختلف منطقه‌ای، آسیایی و جهانی، گفت: بانوان ورزشکار ایرانی با رعایت اصول، الگوی تمام زنان، مخصوصا زنان کشورهای اسلامی هستند که با رعایت همه مسائل دینی و اخلاقی، در میادین ورزشی می‌درخشند.

دیدار دو استاندار
 با رئیس‌جمهوری


پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: آقایان اسدالله رازانی و سیدموسی خادمی، استانداران استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد، روز گذشته به‌طور جداگانه با رئیس‌جمهوری دیدار و گزارشی از اقدامات و عملکرد سه‌ساله استان و تصمیمات گرفته‌شده در روند اجرا و عملیاتی‌کردن پروژه‌ها و مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به این استان‌ها ارائه کردند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدارها بر ضرورت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و اجرائي و عملیاتی‌شدن مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید و همچنین لزوم توجه به توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان به‌منظور رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان تحصیل‌کرده در این استان‌ها تأکید و دستورات لازم برای سرعت‌بخشیدن به این روند را صادر کرد. رئیس‌جمهوری همچنین بر تلاش مضاعف استانداران در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این استان‌ها تأکید کرد.

شوراي مركزي اصولگرايان بايد درباره جبهه‌ها اظهار نظر كند


ایلنا: کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت‌: شورای مرکزی اصولگرایان باید درباره جبهه‌هایی که این روزها اعلام موجودیت می‌کنند، تصمیم بگیرد؛ درحال‌حاضر نمی‌توان راجع به این جبهه‌ها که از سوی طیف‌های مختلف اصولگرایی اعلام موجودیت می‌کنند، اظهار نظر كرد. شورای مرکزی جبهه پیروان ابتدا  باید برای این جبهه‌ها تصمیم‌گیری کند، بعد از جلسه و ارزیابی آنان اگر لازم شد اعلام موضع نیز خواهیم کرد. جبهه پیروان خط امام و رهبری اصل را بر جامعه روحانیت مبارز گذاشته است و در فضای سیاسی کشور و ماه‌های منتهی به انتخابات نیز با این راهبرد برنامه‌های خود را پیش خواهد برد.

جانشین سازمان اطلاعات سپاه:
محصوران از پزشک خصوصی ورزش و استخر برخوردارند


میزان: سردار «حسین نجات»، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، گفت: حصر این افراد یک سال بعد از فتنه و در ٢٥ بهمن ٨٩ اتفاق افتاده است. سردار نجات گفت: در این زمان یکی از زندانیان از زندان به بازداشت‌شدگان در سوریه نامه می‌نویسد و با آنها اعلام همبستگی می‌کند و حتی سران فتنه نیز از مردم می‌خواهند به خیابان آمده و با بازداشت‌شدگان در سوریه اعلام همبستگی کنند. او ادامه داد: این فراخوان باعث شد تا شورای‌عالی امنیت ملی در ٢٥ بهمن ٨٩ درخواست حصر آنها را کند؛ بنابراین می‌توانند در منزل از دکتر خصوصی، ورزش، استخر و... بهره‌مند شوند؛ اما امکان ارتباط با کسی را نداشته باشند تا فتنه‌انگیزی نکنند.

اعلام وصول طرح اداره و نظارت بر صداوسیما

ایلنا: غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار، در جریان نشست علنی نوبت صبح روز گذشته موارد اعلام وصولی را قرائت کرد. بنا بر اعلام این عضو هيئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، طرح اداره صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر آن و طرح قانونی اصلاح جداول حوزه‌های انتخابی مجلس و تعداد نمایندگان آن اعلام وصول شد.

زاکانی:
دادگاه‌های سال ٨٨ بسیار سطحی برگزار شد


باشگاه خبرنگاران: علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه معتقدم دادگاه‌های سال ٨٨ بسیار سطحی برگزار شد، گفت: ماجرا بسیار عمیق‌تر از چیزی بود که مطرح شد و دستگاه قضا هنرمندی به خرج نداد تا زوایای ماجرا را آشکار کند و متهمان با ساده‌سازی قضایا، خود را خلاص کردند و به واسطه تعجیل در صدور احکام و اجرای آن، متهمان حُسن استفاده را کردند. دستگاه قضائی، می‌خواست مسائل را سریعا جمع کند و تکلیف روشن شود؛ اما به نظر من، خیلی از ابعاد پنهان ماجرا باز هم پنهان ماند. او با اشاره به سه طرح مطرح‌شده در سال ٨٨ گفت: در طرح اول برخی از آقایان امنیتی معتقد بودند که نزدیک به ٧٠٠ نفر را دستگیر کنیم تا غائله خاتمه پیدا کند؛ اما رهبر انقلاب با این طرح برخورد و رد کردند و آن آقایان این طرح را به حدود ٢٠٠ نفر تبدیل کردند و رهبری مجددا با این طرح مخالفت کردند و طرح دیگرشان این بود که از شهرستان‌ها چهار میلیون نفر آدم به تهران بیاوریم و موضوع تهران را جمع کنیم و این افراد را در مقابل افرادی قرار دهیم که به انتخابات معترض‌اند که رهبر معظم انقلاب به‌شدت با این مسئله هم برخورد کردند. او ادامه داد: رهبر انقلاب مسیری را در پیش گرفتند که فرصت بدهند تا جامعه خود به این نتیجه برسد و متوجه شوند که حقیقت چیست.

بیانیه نمایندگان مجلس درباره حساب قوه قضائیه


ایرنا: ٢١٠ نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای درباره حساب قوه قضائیه تأکید کردند حساب سپرده مورد مناقشه به نام قوه قضائيه است و از جهت مجوزهاي شرعی و قانونی ایراد ندارد. در این بیانیه آمده: بار دیگر بر این نکته تأکید می‌کنیم که امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مشکل اساسی کشور است و مسئولان کشور در قوای سه‌گانه باید با همدلی و به‌دوراز حاشیه‌سازی‌ها و مجادلات سیاسی به دنبال حل مشکلات مردم باشند، بر این اساس هرگونه اقدامی که به همکاری قوای سه‌گانه آسیب برساند را از بین بردن فرصت خدمت به مردم می‌دانیم.

آرمان

پیام تسلیت رئیس‌جمهور به پوتین

رئیس‌جمهور در پیامی به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری فدراسیون روسیه ، کشته شدن جمعی از شهروندان این کشور در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری روسی بر فراز دریای سیاه را تسلیت گفت: «جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه . خبر سانحه سقوط هواپیمای مسافربری روسی بر فراز دریای سیاه و کشته شدن جمعی از شهروندان فدراسیون روسیه، موجب تاسف و تاثر گردید. از جانب خود و مردم ایران ، این حادثه غم انگیز را به جناب‌عالی و بازماندگان آن تسلیت می گویم.»

مخالفت مجلس با انتقال آب خزر

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم ماده ۴۵ این لایحه درخصوص مساله آب را مورد بررسی قرار دادند و بند«ه» درباره تکلیف دولت برای برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیستگاه‌های حساس کشور برای تامین آب شرب در شرایط بحران دائمی را از متن برنامه ششم حذف کردند. بر این اساس نمایندگان با ۱۲۹ رای موافق، ۶۵ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر با انتقال آب از خزر و سایر دریاچه‌های بسته و تالاب‌ها مخالفت کردند.

چند تجمع در مقابل مجلس

درپی تجمع گروهی از بازنشستگان صنعت فولاد و نیز تعدادی از جانبازان و آزادگان سپاهی و بسیجی، نیروی امنیتی و انتظامی باحضور مقابل مجلس، تجمع دیروز مجلس را تحت‌نظر قرار دادند. درحالی که از ساعت‌های ابتدایی صبح دیروز حدود ۳۰۰ نفر از بازنشستگان و نمایندگان‌تشکل‌های کارگری صنعت فولاد کشور به‌ منظور پیگیری مطالبات خود در خصوص معوقات بازنشستگی و پاداش پایان‌خدمت مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده بودند، گروهی از آزادگان و جانبازان بسیجی و سپاهی نیز مقابل مجلس تجمع کردند. این آزادگان و جانبازان خواستار اجرای ماده ۱۹۰ تبصره ماده ۳۸ سپاه و برقراری حقوق آزادگان و جانبازان بسیجی و سرباز سپاه بوده و با سردادن شعار خواستار توجه و رسیدگی نمایندگان مجلس به مشکلات‌شان شدند.

صدور ویزای۳روزه برای باکو

جمهوری آذربایجان قصد دارد از سال ۲۰۱۷ صدور روادید برای شهروندان ایران تسهیلاتی را فراهم آورد. آفتاب نوشت؛ «شاهین مصطفی‌اف» وزیر اقتصاد این کشور در یازدهمین نشست کمیسیون‌های همکاری اقتصادی، تجاری و بشر دوستانه این خبر را اعلام کرد. وی افزود که از تاریخ دهم ژانویه ۲۰۱۷ شهروندان ایرانی قادر خواهند بود از طریق سامانه «آسان ویزا» (ASAN Visa) در مدت سه روز روادید ورود به این کشور را کسب نمایند. «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ابتدای ژانویه ۲۰۱۶ فرمان تسهیل روند صدور روادید را ازطریق سامانه آسان ویزا امضا کرد.

دیدار استانداران کرمانشاه و کهگیلویه‌ با روحانی

رئیس‌جمهور به منظور پیگیری و بررسی مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید با استانداران کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد دیدار کرد. اسدا... رازانی و سیدموسی خادمی استانداران استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد دیروز به طور جداگانه با رئیس‌جمهور دیدار و گزارشی را از اقدامات و عملکرد سه ساله استان و تصمیمات اتخاذ شده در روند اجرا و عملیاتی کردن پروژه‌ها و مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به این استان‌ها ارائه کردند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در این دیدارها بر ضرورت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید و همچنین لزوم توجه به توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان به منظور رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان تحصیلکرده در این استان‌ها تاکید و دستورات لازم برای سرعت بخشیدن به این روند را صادر کرد.

مذاکره وزارت خارجه با ۷۲کشور

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه گفت: هر کشوری که حاضر باشد با ایران لغو روادید کند و تسهیلات لازم مربوط به روادید را به ما ارائه دهد ما به صراحت در این راستا اعلام آمادگی کرده ایم. حسن قشقاوی افزود: ما با تایلند و روسیه مذاکراتی را پیرامون لغو روادید انجام داده ایم اما هنوز به جمع بندی نهایی دست پیدا نکرده ایم. وی درباره مذاکرات وزارت خارجه با روسیه برای لغو روادید گفت: در حال حاضر مذاکرات ما با روسیه به خوبی پیش می رود اما فعلا لغو روادید با این کشور مطرح نیست بلکه موضوع تسهیلات ویزایی در حال حاضر در اولویت است. وی تصریح کرد: بدون شک اگر روس‌ها این تسهیلات ویزایی را نیز به ما ارائه دهند باعث می شود که تجار با معرفی نامه اتاق بازرگانی از طریق ویزا کثیرالورود به این کشور سفر کنند و یا گردشگران ما بتوانند با ویزای جمعی در روسیه حضور داشته باشند.قشقاوی تاکید کرد: ما در حال حاضر با ۷۲ کشور در موضوع لغو روادید و ارائه تسهیلات ویزایی وارد مذاکره شده ایم که بعضی از آنها نیز مثمر ثمر بوده است و ما درحال حاضر لغو روادید را با کشورهایی مثل ارمنستان عملیاتی کرده ایم.

بیانیه ۲۱۰ نماینده در مورد حساب‌های قوه قضائيه

۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای تاکید کردند که حساب سپرده مورد مناقشه به نام قوه قضائيه بوده و از جهت مجوز شرعی و قانونی دارای ایراد نیست. در این بیانیه آمده است: «ما جمعی از نمایندگان ملت به نمایندگی از طرف امضا کنندگان این بیانیه در خصوص حساب‌های قوه قضائيه با توجه به اینکه حل مشکلات اصلی مردم را در گروی همکاری صادقانه قوای سه گانه می‌دانیم از ریاست قوه قضائيه در خصوص شبهات مطرح شده جویا شدیم، ایشان همه اسناد مربوط به حساب‌ها را در اختیار قرار دادند و به دقت آن‌ها را بررسی کردیم. برای ما روشن شد که حساب سپرده مورد مناقشه به نام قوه قضائيه بوده و از جهت مجوزهای شرعی و قانونی دارای ایراد نمی‌باشد. طی جلساتی که با ریاست قوه قضائيه داشته‌ایم همه سوالاتی را که در ذهن ما نمایندگان مجلس مطرح بود با ایشان با صراحت در میان گذاشتیم و ایشان نیز با سعه صدر و فرصت کافی به همه سوالات پاسخ دادند. ما بهترین روش را همین گفت‌وگوهای صریح و منصفانه مسئولان با هم می‌دانیم و نظرات رئیس قوه قضائيه در مورد مجلس و جایگاه آن و همکاری با قوه مقننه را همسو با نظرات امام (ره) و رهبری مبنی بر راس امور بودن مجلس دریافت نمودیم. بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کنیم که امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مشکل اساسی کشور است و مسئولان نظام در قوای سه‌گانه باید با اتحاد و همدلی و به دور از حاشیه‌سازی‌ها و مجادلات بی‌حاصل سیاسی به دنبال حل مشکلات مردم باشند و بر این اساس هرگونه اقدامی که به همکاری قوای سه گانه آسیب برساند ، از بین بردن فرصت خدمت به مردم می‌دانیم.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات