تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۴۵
عزاداران حسینی؛ در «حله» عراق هدف حمله تکفیری‌ها قرار گرفتند

شهادت بیش از 40 زائر ایرانی در حمله انتحاری داعش

(روزنامه ايران - 1395/09/06 - شماره 6368 - صفحه 2)

حمله خونین تروریست‌ها به زوار اربعین در «حله عراق» در روز پنجشنبه گذشته، بیش از 80 شهید برجای گذاشت که شمار زیادی از آنها ایرانی هستند. پلیس عراق اعلام کرد که یک خودروی بمبگذاری شده در پمپ بنزینی در شهر «حله» مرکز استان بابل در جنوب بغداد منفجر شده است. شبکه‌های عراقی گزارش داده‌اند که 7 دستگاه اتوبوس مستقر در این پمپ بنزین، زائران ایران، پاکستانی، عراقی و بحرینی را به شهرها و کشورهایشان باز می‌گردانده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، شدت انفجار به اندازه‌ای مهیب بوده است که پمپ بنزین را کاملاً نابود و چند خودرو را متلاشی کرده است. این حادثه تروریستی در حالی به شهادت تعداد زیادی از زوار منجر شده است که تا انجام شناسایی دقیق اجساد، اطلاعات دقیقی از شمار شهدای ایرانی در دست نیست و آمارهای متفاوتی اعلام میشود.

در حالی که حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است «حدود 40 نفر از 80 شهید این انفجار که به سردخانه منتقل شده‌اند و 20 نفر از مجروحان نیز ایرانی هستند. »، سفیر ایران در عراق تأکید کرد که شمار شهدای ایرانی هنوز به طور قطعی مشخص نیست. حسن دانایی‌فر با بیان اینکه این اقدام تروریستی حدود ۱۰۸ شهید و مجروح به همراه داشته است، اظهار داشت: «معلوم نیست که چه تعداد از شهدا ایرانی، افغانی، پاکستانی یا عراقی هستند.» دانایی فرد یادآور شد: «اکثریت قریب به اتفاق زوار ایرانی به ایران بازگشته‌اند و افراد باقی مانده برای بازگشت به ایران مجبور به عبور از این منطقه بودند.»

به گزارش ایرنا، محل انفجار در پمپ بنزین در کنار رستورانی قرار داشته که زائران ایرانی اربعین در مسیر بازگشت از کربلا به کشورمان برای استراحت در آنجا توقف ‌می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داعش در بیانیه‌ای عامل انفجار تروریستی روز پنجشنبه را «ابوفهد العراقی» معرفی کرده و با ادعای اینکه ایران و امریکا با همدستی یکدیگر در پی نابودی اسلام واقعی هستند، تهدید کرده است که مسلمانان باید در بغداد، کربلا و نجف منتظر حملات شدید باشند. منابع خبری محل دقیق این انفجار را در منطقه الشوملی، سه راهی اصلی نجف، کربلا و القادسیه عراق اعلام کرده‌اند. سه راهی الشوملی محل اصلی بازگشت زائران ایرانی از دو شهر مقدس کربلا و نجف به سمت مرز مهران و بالعکس است.

الشوملی وابسته به استان بابل عراق و در 60 کیلومتری شرق شهر حله مرکز بابل است. یکی از مقام‌های بلندپایه پلیس عراق به این خبرگزاری غربی گفت: «در زمان حمله دست‌کم هفت اتوبوس زائران داخل جایگاه سوخت بودند. مطابق با اطلاعات تکمیلی چهار اتوبوس ایرانی در حال سوختگیری بوده‌اند و در تانکر سوخت علاوه بر بنزین، حجم زیادی نیترات آمونیوم و حجم عظیمی از مواد منفجره بوده و پس از شهادت شماری از قربانیان به واسطه موج و ترکش‌های انفجار، شمار بسیاری نیز بر اثر سوختی به شهادت رسیده‌اند یا دچار سوختگی‌های بسیار شدیدی شده‌اند.

انتقال اجساد شهدا به ایران

در حالی که درباره شمار نهایی و هویت اجساد شهدای حمله تروریستی حله عراق آمار و ارقام متفاوتی منتشر شده است، مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا با بیان اینکه 71 کیسه شامل 59 جسد کاملاً سوخته و 14 جسد متلاشی برای تشخیص هویت تا جمعه عصر به ایران انتقال یافته است، افزود: «تا مشخص شدن هویت قربانیان، از طریق آزمایش دی‌ان‌ای باید صبر کنیم.»

آقا بابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین اما در فرودگاه مهرآباد به خبرگزاری صدا و سیما گفت: بیش از 50 جسد به کشور منتقل شده است. پیش از این اعلام شده بود که 71 جسد منتقل می‌شود که در زمان انتقال اجساد به ایران تعدادی از اجساد که متعلق به عراقی‌ها بود تحویل خانواده‌های عراقی شد. ستاد اربعین حسینی از خانواده‌های زوار خواست تا از طریق شماره تلفنهای 88986446 و 88986445 از وضعیت زائرین خود اطلاع یابند.

پیش‌تر «علی اصغر احمدی»، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور به ایرنا گفته بود که این حادثه حدود 80 شهید داشته که به دلیل عمق این انفجار و شدت سوختگی جانباختگان، شناسایی و تفکیک این شهدا براحتی و به سرعت امکانپذیر نیست. دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور همچنین از استقرار اتوبوس آمبولانس‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در مرز ایران خبر داده بود. «پیرحسین کولیوند»، رئیس اورژانس کشور هم به تعداد ایرانیان این واقعه تروریستی اشاره داشت و گفت: «از تعداد شهدای انفجار در شهر حله عراق 24 نفر قطعاً ایرانی است؛ 14 فرد دیگر نیز مشکوک به ایرانی بودن هستند که در مجموع احتمالاً تا 41 نفر این شهدا ایرانی هستند.» وی ادامه داد: «از مجروحان این حادثه نیز که 30 نفر هستند، 24 نفر افغانستانی و 6 نفر ایرانی هستند.»

مجروحان این حادثه که بیشتر آنها دچار سوختگی شده‌اند، بلافاصله با آمبولانس‌های مرکز فوریت‌های پزشکی ایلام مستقر در پایانه مرزی مهران به یکی از مراکز درمانی امام حسین(ع) مهران منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند. حمیدرضا گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز در این خصوص گفت: «شهدا و مجروحان این حادثه از هموطنانی هستند که به صورت انفرادی اقدام به سفر زیارتی کرده و در حال بازگشت به کشور بودند.»

همزمان با محکومیت این حادثه تروریستی از سوی مقام‌های بسیاری از کشورها، رئیس ‌جمهوری کشورمان با صدور پیامی، این اقدام تروریستی را نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک دانست و ضمن درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل این گونه حرکت‌های غیرانسانی، آمادگی دولت ایران را برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ اعلام کرد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم طی پیامی ضمن اشاره به اینکه این قبیل اقدامات تروریستی نشانه استیصال و درماندگی تروریست‌ها می‌باشد، اعلام کرد که این وقایع غیر انسانی، عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی از دولت و ملت عراق در جنگ با تروریسم راسخ‌تر می‌کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم ضمن محکوم کردن این اقدام، بر لزوم رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحین حادثه تأکید کرد. در ادامه واکنش‌ها سازمان حج و زیارت کشورمان نیز با صدور اطلاعیه‌ای حادثه تروریستی عراق را بشدت محکوم کرد. در بیانیه این سازمان آمده است که «این یقین وجود دارد که نیروهای مسلح عراق بویژه حشدالشعبی قهرمان، انتقام خون شهدای این واقعه تروریستی را در جبهه‌های نبرد از تروریست‌ها و سردمداران تکفیری و صهیونیستی آنان خواهد گرفت.»

مقامات دیپلماتیک ایران هم اعلام کردند که در حال بررسی ابعاد بیشتر این واقعه تروریستی هستند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی عراق اعلام کرد که وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با جدیت تمام در حال بررسی موضوع و هر گونه اقدام لازم در این خصوص هستند. قاسمی این اقدامات از پیش طراحی شده و خونین را ناشی از استیصال تروریست‌ها و در واکنش به شکست‌های پیاپی آنان خواند و گفت که «این اقدامات غیرانسانی در عزم دولت و ملت عراق و نیز ایستادگی ایران در کنار ملت مظلوم عراق در مبارزه بی‌امان با تروریسم، خللی ایجاد نخواهد کرد.»

اسامی برخی از مجروحان

بر اساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت اساسی برخی از مجروحان ایرانی به شرح زیر است:

(زهرا اسماعیلی، عباس حیدری، بلقیس حداد‌زاده، گلشن طالبی، زیاده ربیعی، صفر محمودی، فاطمه ذاکری، شکوه مساعی) از استان هرمزگان؛ (رجبعلی جعفرزاده، ابوالفضل قصابی، حسن قربانی، مهدی سلیمانی، پری گل ابراهیمی) از استان اصفهان؛ (امید مسرور، علی اکبر زنده دل، حسن قاسمی) از استان مرکزی؛ مرتضی کاظمی ازاستان گلستان؛ بهروز اسلامی از استان فارس؛ حلیمه صابری از استان خوزستان؛ (پری نظری، سیف‌الله عزیزی، فاطمه رئیسی، محمود ملکی، آتیه ملکی) از استان کرمانشاه و حمیدرضا حافظی از سیرجان استان کرمان. همچنین در این اطلاعیه آمده است: زینب دستیار و محمدرضا حافظی (از سیرجان) در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند و اسامی دیگر شهدا در دست نیست.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6368/2/160409/0

ش.د9502550

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات