تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۵۲
واكنش جهانگيري به ادعاي لغو ‌برجام به‌خاطر انتخاب ترامپ:

مي‌خواهند دل مردم را بلرزانند

(روزنامه آرمان – 1395/08/25 – شماره 3185 – صفحه 1)

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: بعد از توافق هسته‌اي شاهد برداشته شدن بخشي از تحريم‌ها بوديم ضمن آنكه بقيه تحريم‌ها نيز بايد برداشته شود و اينكه گفته مي‌شود چون فلاني رئيس‌جمهور آمريكا شده، ديگر به توافق عمل نمي‌كند، حرف بي‌خودي است. زيرا همه مي‌دانند كه اين حرف‌ها ديگر خريدار ندارد و با يك ملت و نظام بزرگ و ثبات در منطقه نمي‌شود با اين زبان سخن گفت. اسحاق جهانگيري در ديدار مردمي و ستاد توسعه شهرستان‌هاي جيرفت و عنبرآباد در محل مسجد الرسول (ص) شهرستان جيرفت، با تسليت ايام اربعين امام حسين (ع)، گفت: بهترين خاطرات بنده روزهايي است كه در جيرفت به عنوان مسئول جهاد سازندگي و همچنين به عنوان نماينده اين مردم در مجلس شوراي اسلامي بوده‌ام.

وي با اشاره به استقبال گسترده مردم از راهپيمايي اربعين حسيني، افزود: خوشبختانه در سال‌هاي اخير مردم ايران و عراق بار ديگر پياده‌روي به سمت كربلا را زنده كرده‌اند و مردم و دولت عراق ميزبان ميليون‌ها زوار هستند و از اينجا از مردم و دولت عراق براي ايجاد امنيت زوار ايراني و ‌ميهمان‌نوازي‌هاي آنان سپاسگزاري مي‌كنيم. معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اوضاع منطقه و حساسيت‌هاي ايجادشده نسبت به مسلمانان، گفت: دشمنان اسلام براي اينكه اسلام‌هراسي را در دنيا جا بيندازند و وانمود كنند كه مسلماني مصادف با كشتار، قتل و غارت است، گروه‌هاي تكفيري راه‌اندازي كردند، با اين قصد كه ايران را ناامن كنند، اما اكنون تنها كانون امن در منطقه و حتي در كشورهاي اروپا، ايران است و بايد قدر اين نعمت را دانست.

جهانگيري با بيان اينكه قدرت‌هاي بزرگ براي تامين امنيت منطقه دست به سوي ايران دراز كرده‌اند، گفت: اگر مشورت با ايران نبود، امروز وضعيت نامطلوب‌تري را در منطقه شاهد بوديم. وي ادامه داد: در مقابل محدوديت‌هايي كه در كشور وجود دارد، اما منابع زيادي در ايران براي توسعه و پيشرفت هست. جهانگيري با اشاره به مهم‌ترين آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، اظهار كرد: مناطق محروم بايد در اولويت توسعه قرار گيرند، اما در سال‌هاي گذشته با وجود همه تحريم‌هاي ناجوانمردانه‌اي كه عليه ايران از سوي غربي‌ها اعمال شده بود، توانستيم به توسعه مناطق و معيشت مردم بپردازيم. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: بعد از توافق هسته‌اي شاهد برداشته شدن بخشي از تحريم‌ها بوديم ضمن آنكه بقيه تحريم‌ها نيز بايد برداشته شود و اينكه گفته مي‌شود چون فلاني رئيس‌جمهور آمريكا شده، ديگر به توافق عمل نمي‌كند، حرف بي‌خودي است زيرا همه مي‌دانند كه اين حرف‌ها ديگر خريدار ندارد و با يك ملت و نظام بزرگ و ثبات در منطقه نمي‌شود با اين زبان سخن گفت.

وي ادامه داد: ديگر ايران منزوي و تنها نيست و حرف ايران در دنيا حرف است و دولتي را كه امروز حرفش مورد توجه دنيا است، نمي‌توانند تحريم بكنند. جهانگيري با بيان اين مطلب كه با اين حرف‌ها دل دولت و مردم را مي‌خواهند بلرزانند، عنوان كرد: موانع توسعه كشور را برطرف مي‌كنيم و زمينه‌اي را به وجود مي‌آوريم كه جاي جاي كشور به كارگاه سازندگي تبديل شود و منابع داخلي و خارجي را بسيج مي‌كنيم و ايران را از فشار اقتصادي نجات خواهيم داد. معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: اقتصاد مقاومتي نقشه راه اداره ايران براي رفع محروميت و ارتقاي معيشت مردم است و مصمم هستيم كه محروميتي كه وجود دارد، مرتفع و برطرف كنيم.

رئيس‌جمهور: نبايد ميان مردم شكاف به وجود آوريم

آرمان: روز گذشته نخستين همايش مسئوليت اجتماعي برگزار شد و رئيس‌جمهور در اين همايش بار ديگر به آسيب‌هاي اجتماعي كه سبب شكاف‌هايي در جامعه مي‌شود اشاره و خواستار پرهيز از اقداماتي در اين راستا شد. حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اظهار كرد: اساس وجود انسان از انس و ريشه كلمه انسان از انس است. همه زندگي ما آن زمان با نشاط و شادماني توام خواهد بود كه با هم‌نوعانمان داراي انس و رافت باشيم. وي با اشاره به مسئوليت‌هاي اجتماعي دولت و مردم گفت: نبايد ميان مردم شكاف به وجود آوريم و همچنين در اين همايش اعلام كرد: هيچ نيازي بالاتر از اشتغال جوانان نيست.

افراط‌گر جز خود و ياران خود، همه را ناحق مي‌پندارد

رئيس‌جمهور با بيان اينكه ريشه روح و منشأ همه اسلام و همه اديان آسماني درست نقطه مقابل آن چيزي است كه افراطيون جهان فرياد مي‌زنند، گفت: افراط‌گر خود و جمع خود را مي‌بيند. افراط‌گر گروه مقابل را كوچك مي‌پندارد. افراط‌گر جز خود و ياران خود همه را ناحق مي‌پندارد. تمام جامعه بشري يك واحد است كه برادران يا همنوعان ما هستند. آيا مي‌شود ما زندگي بدون گذشت، ياري و كمك به ديگران داشته باشيم. روحاني تصريح كرد: هيچ انساني در جامعه امروز بدون ياري ديگران نمي‌تواند زندگي كند. همه زندگي ما احتياج به ديگران است و تمام زندگي قطعا ياري يكديگر و حفاظت از جامعه است.

نبايد سر مسائل غير مفيد براي جامعه وقت خود را تلف كنيم

رئيس قوه مجريه اظهارداشت: هر كس مي‌خواهد در اين جامعه مسئوليتي در هر سطحي به عهده بگيرد، دو شرط نياز است. اول اينكه بايد قدرت آن را داشته باشد تا از سرمايه‌هاي مادي و معنوي به خوبي حفاظت كند. مقصودم فقط نفت و گاز معادن نيست، بلكه بايد از رابطه سالم يك جامعه و دوستي اعضاي آن نيز حفاظت شود. نبايد بين مردم شكاف به وجود بياوريم. رئيس‌جمهور كشورمان همچنين گفت: نبايد سر مسائل غير مفيد براي جامعه وقت خود را تلف كنيم. افتخار ما آن زمان است كه نسبت به ملت‌ها، اقوام و گروه‌هاي ديگر و در خير رساني به ديگران مقدم باشيم و نخستين خير در جامعه وحدت و احترام به همه مذاهب، اديان و احترام به همه اقوام جامعه است. ما همه از يك پيكر واحد هستيم. چرا اين‌قدر شكاف و فاصله؟ چرا سر مسائلي كه اهميت ندارد ارزش‌هاي مهم را زير پا مي‌گذاريم؟ براي كاري دروغ مي‌گوييم، به ديگران توهين مي‌كنيم و چهره‌ها را تخريب مي‌كنيم، اما آن كار چيست؟

هيچ نيازي بالاتر از اشتغال جوانان نيست

رئيس‌جمهور كشورمان تصريح كرد: امروز در شرايط فعلي جامعه به صراحت عرض مي‌كنم كه هيچ نيازي بالاتر از اشتغال جوانان نيست و هيچ خيري بالاتر از زمينه‌سازي براي اشتغال نسل جوان وجود ندارد؛ به‌ويژه براي آنهايي كه مشكل جسماني دارند. وي با تاكيد بر اينكه امروز بهترين خير جمعي انسجام ملي است، افزود: خير جمعي فقط اين نيست كه ما نذر كنيم و به مردم غذا دهيم كه البته آن هم خير جمعي است. روحاني يادآور شد: در دولت يازدهم اتكا به نفت را خيلي كم كرده‌ايم به‌طوري كه به حدود ۳۰درصد رسيده و تقريبا ۷۰ درصد آن متكي به ماليات است و مردم، كشور را اداره مي‌كنند. همه بايد دست به دست هم دهيم تا مشكلات اين جامعه حل شود. وي مهم‌ترين مسائل امروز كشور را مساله اشتغال آب و محيط زيست دانست و با اشاره به سفر روز گذشته خود گفت: توليد نفت در غرب كشور ۲۵۷ هزار بشكه افزايش پيدا كرده و اكنون به توليد ۳۰۰ هزار بشكه رسيده‌ايم. رئيس‌جمهور كشورمان خير جمعي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: جامعه ما خيلي سياست زده شده، بايد گفتمان ما اجتماعي و خير جمعي شود و طبق آيه‌اي از قرآن نبايد این‌قدر سر اين مسائلي بحث كرد كه براي جامعه مفيد نيست.

در غرب هم نذر و وقف وجود دارد

روحاني تصريح كرد: در حال حاضر موقوفات دانشگاه هاروارد بيش از ۳۲ ميليارد دلار است و سالي ۱. ۵ تا ۲ ميليارد دلار درآمد آن از طريق اوقاف و موسسات خيريه تامين مي‌شود و اكثر دانشگاه‌هاي آمريكا اينگونه اداره مي‌شود. اين نيست كه فكر كنيم در دنياي غرب نذر، وقف و كمك نيست. وي گفت: وقتي مي‌گوييم غرب فكر مي‌كنيم تمامش مفاسد است اما اگر تماما مفاسد بود به اين رشد علمي و اقتصادي نمي‌رسيدند، بايد نكات مثبت آنها را دريافت كنيم و بخشي از گفتمان حرف‌ها و تلاش‌ها ما بايد در مسير فستبقوا الخيرات باشد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/169587

ش.د9503176

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات