صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۴۸

تابلوی سیاسی دوشنبه20 دیماه1395

تابلوی سیاسی دوشنبه20 دیماه1395 -شماره 444

  59 سال همکاری و همدلی
رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی، ارتحال رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.
او نمونه‌ی کم‌نظیری از نسل اوّل مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج‌دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود.سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیتهای خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگهای درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم.اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ئی مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا میکنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم.غفرالله لنا و له
تشییع در دانشگاه تهران، خاکسپاری در حرم امام راحل
با تصميم خانواده حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی ، پيكر ايشان در حرم مطهر امام خمينی(ره) به خاک سپرده می‌شود.اگر چه در خبرهای شب گذشته آمده بود که قرار است خاکسپاری در حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شود ولیکن با تصمیم خانواده آن مرحوم مراسم تدفین در حرم حضرت امام(ره) برگزار خواهدشد. هیات دولت نیز  به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام کرده است.
 
  اولین عملیات ضد صهیونیستی در 2017
در اولین عملیات شهادت‌طلبانه ضد صهیونیستی سال ۲۰۱۷، ۶ نظامی اسرائیلی به هلاکت رسیدند و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.  در  این عملیات که در  شهرک صهیونیستی «آرمون هنتسیف» در جنوب قدس اشغالی رخ داد، یک فلسطینی با یک کامیون اقدام به زیرگیری نظامیان اسرائیلی کرد. به گزارش «یدیعوت آحارونوت»، نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت راننده کامیون به‌عنوان عامل عملیات تیراندازی کردند و وی را به شهادت رساندند. عامل این عملیات «فادی القنبر» (۲۸ ساله) از اهالی منطقه «جبل المکبر» قدس اشغالی است. در پی این عملیات با توجه به تعداد زیاد کشته شدگان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جلسه شورای وزیران اسرائیل را که کابینه‌ای امنیتی-دیپلماتیک است، لغو کرد. رادیو رژیم صهیونیستی نیزاز اعزام ۳۰۰ پلیس به قدس اشغالی خبر داد. یدیعوت دراین‌باره نوشت: عملیات قدس واقعاً خطرناک بود، مانند آن را در قدس ندیده بودیم و اطلاعاتی درباره آن گزارش نشده بود.این عملیات در کرانه باختری که پیامی برای سازشکاران با رژیم صهیونیستی بود، یکی از یگان‌های ویژه ارتش اسرائیل را هدف قرارداد. جنبش حماس پس از وقوع این عملیات شهادت‌طلبانه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات «کامیون انتفاضه»  ثابت کرد که  انتفاضه قدس یک اتفاق زودگذر نیست و تمامی تلاش‌ها برای کنار زدن آن شکست‌خورده است.
  نتانیاهو: با کشورهای عربی علیه ایران ائتلاف تشکیل داده‌ایم
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که چندی پیش «تنها» دستاورد برجام را «نزدیکی کشورهای عربی به اسرائیل» خوانده بود، این بار گفته در حال تشکیل ائتلاف با اعراب علیه ایران است چرا که این کشورها، دیگر «اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند.»غبار نشسته بر روابط اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی با طوفان پیروزی‌های محور مقاومت برخاسته و این روابط هر روز عیان‌تر از قبل می‌شود. برخی اشتباهات در حوزه سیاست خارجی کشورمان از جمله تلاش برای نزدیکی به آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای باعث شد ارتجاع عرب با این توهم که «برجام بر قدرت ایران خواهد افزود» به سمت رژیم صهیونیستی و تشکیل ائتلاف با این رژیم حرکت کنند. نتانیاهو چندی پیش گفته بود برجام فقط یک دستاورد برای آنها داشته و آن نزدیک شدن کشورهای عربی به اسرائیل بود. نتانیاهو این بار گفته، در حال تشکیل یک ائتلاف با کشورهای عربی علیه ایران است!
  امروز نشست کارشناسی ایران و 1+5 در وین
نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در حالی فردا (سه‌شنبه) به منظور بررسی اعتراض ایران به تمدید قانون تحریم‌های آیسا توسط واشنگتن برگزار می‌شود که کارشناسان هیأت‌های فنی ایران و 1+5  و همچنین کارشناسان ایران و امریکا امروز در وین تشکیل جلسه می‌دهند. گزارش نشست‌های کارشناسی به نشست معاونان وزیران خارجه ارائه می‌شود. سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان بامداد سه‌شنبه برای شرکت در ششمین نشست کمیسیون مشترک راهی وین می‌شوند.
  وبگاه آمریکایی گزارش داد: شکل‌گیری محیط امنیتی ایران در امتداد مرزهای اسرائیل-لبنان
وبگاه آمریکایی «سایفر بریف» در تحلیلی پیرامون رویکردهای نبرد نامتقارن ایران در عرصه دریا نوشت: ایران حتی بدون داشتن ناوگان قدرتمند کلاسیک نیز به اندازه کافی اسباب دردسر در خاورمیانه است و این کار را از طریق روش‌های نامتقارن خود انجام می‌دهد. ین رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به موارد دیگر چون آموزش نظامی شیعیان عراق و نیروهای حزب‌الله  به بحث حضور مستشاری ایران در سوریه پرداخت و عنوان داشت: تهران در حال نهادینه ساختن حضور خود در بخش‌های امنیتی سوریه است. روابط در حال شکل گیری با روسیه، استقرار شبه نظامیان عراق و حزب‌الله در این کشور و ایجاد گروه‌های شبه نظامی سوری موجب قدرت گرفتن ارتش سوریه‌ای که از کمبود نفرات زجر می‌برد شده است. این جنگجویان نه تنها موجب ثبات «بشار اسد» رییس جمهور سوریه شدند بلکه موجب نفوذ قابل توجه ایران و ایجاد اهرم فشاری در منطقه برای این کشور گشتند.وبگاه یاد شده می‌نویسد: در هر حال ایران در حال انتقال قابلیت های بیشتری به نسبت قبل در آب‌های سوریه است. این کشور با انتقال موشک‌های ساحل به دریا و موشک‌های ضد کشتی به حزب الله محیط امنیتی منطقه در امتداد اسرائیل ،لبنان و سواحل سوریه را به طور قابل توجهی تغییر داده است.
  شورای نگهبان درباره فعالان فتنه کوتاه نمی‌آید
سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید کسانی که در فتنه حضور مؤثر داشتند از شورای نگهبان انتظار نداشته باشند از اختیارات قانونی و خواست مردم کوتاه بیاید. عباسعلی کدخدایی با اشاره به انتخابات سال آینده گفت: شورای نگهبان هیچ نگرانی ای برای آینده ندارد و هر کسی که از صندوق بیرون بیاید را به عنوان برنده انتخابات اعلام می‌کند اما در مقابل خواسته‌های غیرقانونی مقاومت می‌کند برای آنکه نظام با کسی شوخی ندارد و از هیچ کس هم نمی‌ترسد.  وی با اشاره به انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، افزود: یادمان نمی‌رود، آن آقایی که الان وزیر است، نزد مقام معظم رهبری اعلام کرد؛ تقلب امکانپذیر نیست اما ما در صلاحیت فلان کاندیدا تردید داریم. خب، این دیگر در صلاحیت شما نیست؛ اگر با آن داوطلب مشکل شخصی دارید، ربطی به نظام و انتخابات ندارد. سخنگوی شورای نگهبان درباره واکنش شورای نگهبان به حضور اصلاح‌طلبان فعال در فتنه در انتخابات آتی به منظور تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان گفت: فتنه یک شاخص برای شورای نگهبان و نظام است. کسانی که در فتنه حضور مؤثر داشتند از شورای نگهبان انتظار نداشته باشند از اختیارات قانونی و خواست مردم کوتاه بیاید.
  تهیه طرح استیضاح ربیعی در مجلس
هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز از نارضایتی نمایندگان مجلس از عملکرد علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: نمایندگان خواستار استیضاح این وزیر هستند.وی افزود: در حاشیه جلسه علنی دیروز شنبه مجلس برخی از نمایندگان طرح استیضاح این وزیر را تهیه کردند که اینجانب هم آنرا امضا کردم.عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به دلایل و محورهای این استیضاح گفت: پرداختن به موضوعات غیر مرتبط با وظایف وزارتخانه از جمله سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، بنگاه داری که جزو تخصص این وزارتخانه نیست یکی از مهمترین محورهای این استیضاح است.خادمی اضافه کرد: بیکاری و نپرداختن به موضوع اشتغال از دیگر محورهای استیضاح این وزیر است.وی گفت: این طرح در جلسه دیروز مجلس در حال جمع آوری امضاء بود که تا پایان جلسه به حد نصاب امضا برای انجام استیضاح رسید.
  تلاش اصلاح طلبان برای ورود خانم ها به عرصه ریاست جمهوری
دیروز رئیس اتحادیه زنان کارگر گفت:«این نقص سیستم ماست که تاکنون رجل سیاسی از بین زنان نداشته‌ایم. درها به روی پست‌های وزارت و حتی معاون وزارت بسته است، به‌ویژه اینکه الان دیگر نمی‌توانیم بگوییم که دولت از زنان شناخت ندارد، چون دیدیم که سومین معاون زن رئیس‌جمهور هم منصوب شد.» سهیلا جلودار‌زاده درباره احتمال کاندیداتوری زنان در این دوره گفت:«این دورنما وجود دارد. خانم‌دکتر ابتکار دور قبل آمادگی کامل پیدا کرده بود که وارد رقابت شود. تابوی کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری باید بالاخره روزی شکسته شود و خانم‌ها بتوانند کاندیدا شوند و ان‌شاءا... در دوره‌ای هم رای بیاورند.»
راهكار‌هاي كيلويي ابتكار براي تعطيلي مدارس تمامي ندارد
برنامه‌هاي پيشنهادي و راهكارهاي هنگام بحران سازمان محيط‌زيست براي رفع موانع و مشكلات همواره در نوع خود بي‌نظير است. راهكارهاي ابتكارگونه‌اي چون استفاده از ماسك، دعا كردن براي وزيدن باد و بارش باران، خروج از منطقه بحران آلودگي هوا در كلانشهرها و حتي دعا براي نابودي داعش كه هركدام در نوع خود حاكي از توان مديريتي خانم ابتكار براي حل معضلات زيست ‌محيطي به شمار مي‌رود. اما ظاهراً چرخه پيشنهادي و اتخاذ تدابير جدي در اين زمينه فراتر از حيطه آموزش و پرورش و تعطيلي مدارس آن هم در زمان امتحانات ترم دانش‌آموزان نمي‌رود؛ چراكه رئيس سازمان محيط‌زيست چاره‌انديشي ديگري را با اندك تفاوتي در اين زمينه مطرح ساخته و گفته است: «با آموزش و پرورش مذاكراتي را داشته‌ايم و پيشنهادات خود را ارائه كرديم؛ يكي از پيشنهادات ما اين بود كه بخشي از تعطيلات تابستاني منتقل شود، اما هنوز نتيجه قطعي را نداشته‌ايم.» ابتکار در حالي پيشنهاد ارائه شده خود را براي اجرايي شدن منوط به موافقت سايرين كرد كه آموزش و پرورش به عنوان يكي از پايه‌هاي مهم تصميم‌گيري در اين زمينه، چندان موافق تجويز نسخه تعطيلي براي كاهش آلودگي هوا نيست و حتي پيش‌تر از اين نيز وزير از مسئولان درخواست كرده بود تا اقدامات ديگري را براي مقابله با آلودگي هوا انجام دهند و تمام اقدامات را منوط به تعطيلي مدارس نكنند.
 
  معوقه ۱۶۰۰ ميلياردي 2 بازداشتي صندوق ذخيره
حجت الاسلام محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري خود با رسانه‌ها گفت: قوه قضائيه مصمم به برخورد با هرگونه فساد اعم از اقتصادي و غير اقتصادي است، بخصوص در حوزه برخورد با فساد اقتصادي اقدام خواهد كرد. در اين مبارزه با فساد اتهام متوجه چه كسي، چه نهادي و جرياني باشد مهم نيست و بررسي خواهد شد، اينكه اتهام مربوط به اين دولت يا دولت سابق باشد براي قوه قضائيه تفاوتي ندارد. صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه كه مرتبط هستند سه نفر از آنها اخيرا بازداشت شده كه يك نفر هزار و 350 ميليارد تومان معوقه بانكي دارد.
حجت الاسلام محسني اژه‌اي گفت: چرا بايد معوقات بانكي تكرار شود چه كسي مسبب ايجاد اين معوقات است و با چه كسي بايد برخورد شود؟ اينكه 1350ميليارد تومان فقط براي يك نفر و در يك بانك باشد چطور اتفاق افتاده است. البته بانك اعلام كرده اين پول در جايي كه لازم بوده خرج نشده است.  وي افزود: دو نفر ديگر كه در رابطه با پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان بازداشت شدند هزار ميليارد تومان و 600 ميليارد تومان معوقه بانكي دارند. اين معوقات براي 10 سال پيش نبوده است و جديداً اتفاق افتاده است.  
   اخبار کوتاه
وقوع 2 انفجار انتحاری در بغداد
صبح روز گذشته یک فرد انتحاری با خودرویی بمبگذاری شده، منطقه تجاری‌ «علوه جمیله» در شهرک صدر بغداد را مورد هدف قرار داد که در آن حادثه 12 نفر شهید و بیش از 50 نفر نیز زخمی شدند. در انفجار انتحاری دیگری در ظهر آن روز در یک بازار در منطقه «البلدیات» در شرق بغداد نیز ده نفر شهید و 11 نفر دیگر زخمی شدند.
اعتصاب فلج‌کننده کارکنان خطوط ریلی لندن
کارکنان شبکه متروی لندن و عضو دو اتحادیه بزرگ کارگری انگلیس به دلیل شکست مذاکرات با شرکت حمل و نقل، از ساعت 6 عصر روز گذشته به مدت 24 ساعت اعتصاب کردند.این اعتصاب فلج‌کننده بود و با وجود پیشنهاد توافق تازه از سوی شرکت حمل و نقل لندن که به منظور جلوگیری از اعتصاب ارائه شد، کارکنان خطوط ریلی از تصمیم خود صرف‌نظر نکردند.
داعش نمی‌تواند حقوق جنگجویان خود را بپردازد
یک روزنامه انگلیسی گزارش کرد، از آنجا که تکفیری‌های داعش با سخت‌ترین مرحله برای حفظ شهر موصل در مقابل انجام عملیات آزادسازی این شهر توسط ارتش عراق روبه‌رو شده‌اند، به واسطه کمبود بودجه، پرداخت حقوق ماهانه به اعضای گروه را متوقف کرده‌اند. اعضای گروه تروریستی داعش معمولا ماهانه دستمزدی معادل 350 دلار دریافت می‌کنند.
جریمه ۴۱۲ میلیارد تومانی «مشهد مال»
اساس رای کمیسیون ماده ۱۰۰، پروژه مشهد مال به دلیل برخی تخلفات ساختمانی، ۴۱۲ میلیارد تومان جریمه شد. خراسان نوشت؛ این خبر را شهردار منطقه یک مشهد اعلام کرد و گفت: با توجه به پروانه ای که برای مشهد مال صادر شده است، این پروژه تخلفات ساختمانی عدیده ای دارد از جمله تغییرکاربری در برخی قسمت‌ها، طبقه مازاد و پیشروی خارج از ضابطه دارد.
 




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات