تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۸۹
واكنش علي مطهري به سخنان موحدي‌كرماني

نبايد سكوت ما به خاطر عافيت‌طلبي باشد

(روزنامه آرمان ـ 1395/09/07 ـ شماره 3194 ـ صفحه 3)

چندي پيش آيت‌ا... موحدي كرماني با بيان اينكه «سخنراني مطهري به مصلحت كشور نيست و او بايد ابتدا نظراتش را با حضرت آقا تطبيق كند و برود پيش ايشان بگويد كه من قصد دارم اين حرف را بزنم و در اين مورد سخنراني نيز حرف دادستاني بايد پذيرفته شود. البته اين به اين معنا نيست كه دهان‌ها را ببنديم اما بايد در برابر مقام معظم رهبري و براي رضاي خدا دهان‌ها را ببنديم»، به لغو سخنراني نايب‌رئيس مجلس دهم و حواشي پيرامون آن واكنش نشان داد. علي مطهري در پي اين اظهارات بحث اطاعت از ولي‌فقيه را امري خواند كه «بايد در مقام عمل مورد توجه قرار گيرد و نه نظر» و اينكه «مقام رهبري هم چنين خواسته‌اي ندارند و چند بار گفتهاند كه ممكن است كسي نظري مخالف نظر من داشته باشد، او آزاد است كه حرفش را بزند.» البته«اگر جايي مصلحت اسلام اقتضا كند سكوت مي‌كنم اما سكوت ما نبايد به خاطر عافيت طلبي باشد».

برخي سكوت در برابر نقض قانون را مصلحت مي‌نامند

علي مطهري نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه در بيان نظرات خود تا چه اندازه مصلحت كشور را در نظر مي‌گيريد، تاكيد كرد: در بيان همه نظراتم مصالح كشور را در نظر مي‌گيرم. منتها نبايد مصلحت كشور با منفعت خود يا گروه خود اشتباه شود و منفعت خود يا ديگري را مصلحت كشور قلمداد كنيم. وي افزود: گاهي هم چيزي كه مفسده براي كشور است، مصلحت جلوه داده مي‌شود؛ مثلا سكوت در برابر نقض قانون اساسي را مصلحت مينامند. خلاصه، مهم تشخيص درست مصلحت و آن‌گاه اقدام است.

نبايد سكوت ما به خاطر عافيت‌طلبي باشد

نماينده مردم تهران در مجلس همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا لازم است كه نظرات خود را با مقام معظم رهبري تطبيق دهيد و اساسا معظم له خود چنين خواسته‌اي دارند، گفت: لازم نيست نظرات خود را با نظرات رهبري تطبيق دهيم، زيرا هيچ دو انساني نيستند كه نظرات كاملا يكسان داشته باشند. البته بحث تقليد در احكام دين كه تقليد جاهل از عالم است، مطلب ديگري است. بحث اطاعت از ولي فقيه در مقام عمل است نه نظر. وي تاكيد كرد: مقام رهبري هم چنين خواسته‌اي ندارند و چند بار گفتهاند كه ممكن است كسي نظري مخالف نظر من داشته باشد، او آزاد است كه حرفش را بزند. مطهري در پاسخي مبني بر اينكه آيا شما جايز ميدانيد در برخي موارد براي رضاي مقام معظم رهبري درباره موضوعي نظر ندهيد، تصريح كرد: بله، ممكن است در جايي مصلحت اسلام اقتضا كند كه در موضوعي سكوت كنيم، همان‌طور كه علي عليه‌السلام به خاطر حفظ اسلام و وحدت اسلامي سالها سكوت كرد. مهم اين است كه مصلحت را درست تشخيص بدهيم و سكوت ما به خاطر عافيت طلبي نباشد.

چرا روساي قوا درباره سخنراني‌هاي لغو شده ديگر فرياد سر نمي‌دهند؟

دادستان كل كشور با اشاره به حواشي ايجاد شده در رابطه با لغو يك سخنراني در مشهد تصريح كرد: در جريان مشهد هنوز به نتيجه نرسيديم، رياست محترم قوه قضائیه دستور بررسي داده‌اند و هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم و بايد ابعاد قضيه بررسي شود. حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري تاكيد كرد: يك جرياني اتفاق افتاد و ناگهان برخي مقامات از رئيس‌جمهور تا رئيس مجلس و برخي بدون انجام تحقيق لازم و بدون اينكه مشخص شود سرمنشا قضيه چه بوده، موضع‌گيري‌هايي داشتند و يكي از نمايندگان نامه نوشت. دادستان كل كشور ادامه داد: سوال ما اين است كه چطور شد اگر چنانچه جلو سخنراني طرف مقابل را بگيرند و مانع سخنراني آن جناح در دانشگاهي شوند، آقايان فرياد نمي‌زنند كه آزادي از بين رفت! چرا صداي اين آقاي نماينده مجلس كه نایب‌رئيس مجلس است و ادعاي آزادي بيان مي‌كند، براي مواردي كه سخنراني طرف مقابل لغو شده بلند نمي‌شود و نه رئيس‌جمهور و نه رئيس مجلس و نه نماينده مجلس فريادش بلند نمي‌شود. وي تصريح كرد: به عنوان مقام قضائی پرونده‌هايي از هر دو جناح داشته‌ايم كه افراط كرده بودند كه بنده با هر دو به يك زبان سخن گفتم؛ چراكه معتقدم افراط، زياده روي و تندروي از هرجناحي كه باشد خلاف قانون است. اين مسئول عالي قضائی با بيان اينكه مردم اجازه تحرك به دشمنان را نمي‌دهند، يادآور شد: دشمن بداند اين دعواها مثل دعواهاي داخل خانواده است و اگر يك نفر خارج از خانواده بخواهد به دعوا ورود كند، همه اعضاي خانواده دست به دست هم مي‌دهند و با دشمن متجاوز برخورد مي‌كنند. پس دشمن براي خودش دم تكان ندهد و هرگز اين ملت به دشمن و عناصر آنها اجازه تحرك نخواهند داد و نمي‌دهد، ولي بايد سعي‌كنيم در درون خودمان نيز اين مسائل پيش نيايد.

روايت‌هاي جديد ۲ نماينده پايداري مشهد از لغو سخنراني مطهري

محمد جواد كريمي قدوسي نماينده عضو جبهه پايداري درباره عدم تشكيل جلسه در شوراي تامين استان پيرامون برگزاري مراسم سخنراني در روز اربعين اظهار كرد: پيرامون تشكيل همايش اصلاح‌طلبان در مشهد و لغو سخنراني علي مطهري هيچ گونه جلسه‌اي در شوراي تامين استان صورت نگرفته بود و تنها قرار بود با مجوز فرمانداري اين همايش برگزار شود. نماينده مردم مشهد در مجلس تاكيد كرد: قوه قضائیه در موضوع پيشگيري از جرم هر گاه تشخيص داد كه جرم فردي يا جرم عمومي درحال رخ دادن است، مي‌تواند وارد عمل شود. كريمي قدوسي با بيان اينكه قضيه سخنراني علي مطهري در مشهد از نطفه جرم بود، تاكيد كرد: يك جريان غيرقانوني به نام مجمع اصلاح‌طلبان كه نه مجوزي داشته و نه اجازه‌اي با يك سازماندهي مشخص قصد داشته است مراسمي هنجارشكنانه را در روز اربعين برگزار كند كه با گزارشات دستگاه امنيتي و اطلاعاتي به دستگاه قضائی دادستاني وارد عمل شده و اجازه اين موضوع را نداده است. وي تصريح كرد: بنده با شناختي كه از استان دارم اين اقدام قوه قضائیه را در تثبيت امنيت شهر و جلوگيري از يك حادثه هنجار شكنانه موثر دانسته، ولي طراحان اين ماجرا و همايش بدون شك مي‌دانستند كه اين برنامه قابل برگزاري نيست. از اين رو تنها به دنبال ايجاد تنش بودند تا فضاي مشهد را ملتهب كنند. حجت‌الاسلام پژمانفر نماينده مردم مشهد و رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نیز با بيان اينكه قبل از سخنراني علي مطهري در مشهد، شوراي تامين هيچ جلسه‌اي تسكيل نداده بود، افزود: جلسه‌اي نبوده كه قرار باشد كسي در صورت مخالفت در آن جلسه اظهارنظر كند. نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: يكي از سوالات اساسي اين است كه چرا استاندار، جلسه شوراي تامين را تشكيل نداده است و اگر جلسه شوراي تامين تشكل مي‌شد، طبيعتا اين موضوع بررسي مي‌شد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/170596

ش.د9502660

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات