صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۰۸

تابلوی سیاسی دوشنبه18بهمن1395

تابلوی سیاسی دوشنبه18بهمن1395- شماره 456

   انتقام ترامپ؟!
تهدید مستقیم قاضی اهل سیاتل هم افاقه نکرد تا دستگاه قضایی آمریکا، نهادی عمدتا محافظه‌کار که دونالد ترامپ بیشترین حساب را برای پیشبرد برنامه‌هایش روی آن کرده بود فعلا ترمز رئیس‌جمهور جدید را بکشد. دیروز دادگاه فرجام فدرال (استیناف) ایالات متحده درخواست تجدیدنظر فوری وزارت دادگستری این کشور را برای برقراری مجدد قانون ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور اسلامی رد کرد. صدور این رای بدین معنی است که محدودیت‌های اعلام شده تا زمانی که این پرونده به طور کامل در دادگاه مطرح شود به حالت تعلیق درمی‌آیند. در هر حال روز یکشنبه در حالی شعبه نهم دادگاه استیناف آمریکا در سانفرانسیسکو در بیانیه‌ای تا امروز دوشنبه (18 بهمن) به وزارت دادگستری آمریکا مهلت داد تا پاسخ تکمیلی خود را درباره این رای ارائه دهد که از همان ساعات اداری روز شنبه وزارت امنیت داخلی دولت ترامپ مجبور شده بود  به طور رسمی اعلام کند اجرای فرمان کاخ سفید مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان را به آمریکا تعلیق کرده است. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) نیز صبح شنبه یادداشتی برای تمام شرکت‌های هواپیمایی فرستاد که حاکی از تحقیر رئیس‌جمهور آمریکا بود و با تأکید بر اینکه ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور به آمریکا در حال حاضر کاملاً نامعتبر است، آورد: «همه ‌چیز به حالت قبل بازمی‌گردد، گویی که فرمان اجرایی (ترامپ) هرگز وجود نداشته است».اما این دقیقا به معنای آن نیست که ترامپ هرگز چنین حکمی را صادر نکرده است، چرا که او با امضای این فرمان جهان و آمریکا را علیه خود شورانده است و مشروعیت جایگاه ریاست‌جمهوری ایالات متحده را در کمترین زمان ممکن زیر سوال برده است. حال باید منتظر بود که او برای بردن این جنگ قانونی از دستگاه قضایی و نجات مشروعیت به چالش کشیده‌شده‌اش، بیش از پیش برای تحکیم دیکتاتوری‌اش در کشوری که مهد دموکراسی تبلیغ می‌شد تقلا کند. ترامپ قطعا انتقام خواهد ستاند و باید منتظر بود با تغییرات آتی در ترکیب دیوان عالی و دادگستری، توفانی از برکناری‌ها و گروکشی‌ها در دستگاه قضایی ایالات متحده به راه بیفتد.

  تصمیم خاتمی برای اظهار ندامت از فتنه ۸۸
خبرنگار جهان با خبر شد سیدمحمد خاتمی و برخی از چهره های شاخص اصلاحات طی چند روز اخیر به یک جمع بندی رسیدند که نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری بنویسند و بابت نقش خود در این غائله عذرخواهی کنند!به گزارش جهان نيوز، درباره محتوای این نامه نیز به تفاهماتی رسیده اند که نامه با چه لحن و با چه نوع ادبیات و پیام های نوشته شود.قرار شده که در این نامه بگویند با همه شرایطی که درباره جناح های سیاسی در کشور گفته می شود، وضعیت کشور و جهان و بین الملل طوری است که باید همه دست به دست هم بدهیم و برای اداره امور همکاری و همیاری کنیم.طراح اصلی این پروژه خود رئیس دولت اصلاحات بوده و قرار است ذیل این نامه در کنار نام او ، اسامی چند نفر دیگر از سران اصلاحطلب نظیر موسوی خوئینی ها هم  آورده شود.گفته شده این نامه باید جمعی باشد و فردی نباشد و آن را علنی منتشر کنند و به نوعی از مقام  معظم رهبری درخواست داشته باشند که به آنها اجازه ورود به برخی حوزه های دیگر سیاسی و اجرایی را نیز بدهند.این نامه در جریان اصلاحات و به خصوص چهره های افراطی تر این جریان که سابقه محکومیت در فتنه 88 را نیز دارند نظیر تاجزاده مخالفانی  دارد و آنها نوشتن این نامه را سبب ایجاد تبعاتی برای خود می دانند.
 
   از ملت عذرخواهی می‌کنم اما به ضدانقلاب باج نمی‌دهم
شهردار تهران ديروز در دو نوبت صبح و عصر در جمع اعضاي شوراي شهر حضور يافت و صحبت‌هاي صريح و بي‌پرده‌اي را درباره حادثه پلاسكو و مديريت بحران ارائه كرد. قاليباف به صراحت از مردم به خاطر كم‌كاري‌ها عذرخواهي كرد و در عين حال گفت كه هرگز به سياسي‌كاري‌ها و دشمنان و به ضدانقلاب باج نخواهد داد. اين جلسه حواشي زيادي داشت از جمله اينكه برخي از اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر هم به مديريت جهادي قاليباف در حل بحران پلاسكو اعتراف كردند. البته عده‌اي ديگر هم بر اين نظر بودند كه پلاسكو مي‌توانست بهتر از اين مديريت شود. محمد‌باقر قاليباف با اعلام اينكه از حضور در شورا براي ارائه گزارش استقبال كردم، افزود: بعضاً اين سؤال مطرح بود كه چرا زودتر به اين مسئله پرداخته نشد، همه ما در اينجا پيام گهربار مقام معظم رهبري را شنيديم كه ايشان در پيام اول تأكيد داشتند تا زماني كه حادثه را جمع نكرديد، به موضوعات ديگري نپردازيد.شهردار تهران با بيان اينكه براساس قانون بايد براي پيشگيري از بحران هزينه شود، گفت: استثنائاً در شهر تهران مديريت بحران برعهده شهردار تهران است و من در جايگاه مدير بحران مي‌گويم كه مديريت بحران ما دچار بحران است و اگر بايد عذرخواهي شود به خاطر اين ناكارآمدي‌ها است، نه به خاطر حادثه پلاسكو. شهردار تهران در نوبت بعداز ظهر پس از اظهارات اعضای شورای شهر گفت: بنده از نوکر مردم هم پایین‌ترم و از آبرو و جانم هم برای خدمت به مردم می‌گذرم ولی به رفتارهای سیاسی و دشمنان باج نمی‌دهم. چمران، رئيس شوراي شهر تهران پيش از آغاز گزارش شهردار تهران در خصوص حادثه پلاسكو گفت: نگذاريم كه حاشيه‌ها بر روند بررسي اين حادثه سايه بيندازد. مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر تهران افزود: بنده پيشنهاد مي‌دهم وزير تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي را دعوت كنيم در صحن شورا حضور داشته باشد و رؤساي مجامع امور صنفي در جلسه حضور داشته باشند.  پير‌هادي، عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: كساني بايد از مردم عذرخواهي كنند كه جان شهدا و خون مردم را ابزار سياسي خود مي‌كنند. نرخ نان امروز چقدر است؟تندگويان، عضو اصلاح‌طلب شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به حادثه پلاسكو بيان كرد: حتي اگر قاليباف شهردار نبود براي مديريت بحران پلاسكو او را دعوت مي‌كردم. مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شورا اصرار بر استعفا يا عذرخواهي شهردار تهران را در قضيه پلاسكو سياسي كاري عنوان كرد‌.

  ماجرای جالب گفتگوی روحانی با علم الهدی درباره موسیقی
حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد گفت: چندی پیش که آقای رییس جمهور به مشهد آمده بود، به من گفت «فکر می کنم شما با نقاره خانه امام رضا(ع) هم روزی مخالفت کنید.» به ایشان گفتم «اشتباه می کنید؛ بنده نه تنها با نقاره خانه امام رضا(ع) مخالفت ندارم بلکه با 20 آموزشگاه بزرگ موسیقی که امروز در مشهد مشغول به فعالیت هستند هم مخالفت نکرده ام. بعضی آموزشگاه های موسیقی مشهد از آموزشگاه های تهران هم وسیع تر هستند. بنده با فسق و فجوری که در حاشیه کنسرت صورت می گیرد و جریانی است که نسل جوان ما را به فساد می کشاند، مخالفم.»

  تلاش اصلاح طلبان برای فشار بر صداو سیما
احمد مازنی نماینده اصلاح طلب تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قانون اداره و نظارت بر صدا و سیما را بزودی به مجلس ارائه می‌دهیم تا از ظرفیت‌های این سازمان در توسعه فرهنگ و هنر مفیدتر استفاده شود. احمد مازنی افزود: سازمان صدا و سیما براساس قانون اساسی نیاز به اصلاحات و تغییراتی در قانون دارد.  در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه مجلس اولویت اول ما در قانونگذاری تهیه قانون اداره صدا و سیما بود. مازنی اظهار کرد: تهیه پیش‌نویس این قانون پیشرفت‌هایی کرده است، با نمایندگان صدا و سیما جلسات مفصلی داشته‌ایم و کمیته ویژه‌ای برای کار با صدا و سیما در مجلس تشکیل داده‌ایم.

  تسلط القاعده بر «باب المندب» توسط آمریکا و اسرائیل
احمد محمد حامد، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: آمریکا و اسرائیل با هدف استقرار القاعده و داعش در باب المندب و تقویت آنها تلاش می‌کنند تا خطر حقیقی را برای کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی ایجاد کنند.وی افزود: اسرائیل همچنین با تقویت داعش در باب المندب در نظر دارد به کشورهایی مانند چین و مصر فشار بیاورد تا این کشورها را در جنگ علیه یمن با خود (و عربستان) همراه کند.
 
  ترامپ، پوتین و مانعی به نام اوکراین
 با شدت گرفتن دوباره رویارویی میان اوکراین و روسیه، واکنش جنگجوی تازه‌نفس آمریکایی دونالد ترامپ چه خواهد بود؟ این سؤالی است که ذهن اکثر تحلیل گران مسائل روسیه و آمریکا را این روزها به خود مشغول کرده است. حمایت آشکار دولت اوباما از خیزش‌های اوکراین، روابط روسیه و آمریکا را همواره تنش‌زا می‌کرد؛ اما، آیا می‌توان انتظار داشت ترامپ و اقبال آشکار وی به روسیه و خصوصاً شخص ولادیمیر پوتین و اصرار ترامپ به تغییر رویکرد سیاست خارجی آمریکا  ، از مسائل اخیر اوکراین، زیرچشمی عبور کند؟ نادیده انگاشتن درگیری‌های اوکراین و روسیه از سوی ترامپ می‌تواند نتیجه خوش‌بینی وی به روسیه باشد و یا ترامپ با تردید از چپ بسته پوتین، جسارت لازم را در اعلام رویکردی تنش آمیز نداشته باشد.  درز خبرهای غیررسمی از در دست داشتن اسرار خصوصی از مسافرت‌های ترامپ به مسکو و هک سیستم‌های اطلاعاتی نزدیک به ترامپ از سوی روس‌ها می‌تواند این گمانه‌ها را تصدیق کند که دونالد ترامپ قبل از تصمیم‌گیری‌اش در ورود جنجالی به کارزار ریاست جمهوری آمریکا، به دلیل شخصیت متلون و تنوع‌طلبش مرتکب گاف هایی شده که دستگاه قوی جاسوسی روس، فرصت‌طلبانه، آنها را رصد و ذخیره‌ استفاده‌ دیپلماتیک خود در این دوران کرده است. در حالتی دیگر می‌توان اینگونه گفت که ترامپ تجارت پیشه، ترتیب مبادله‌ای پایاپای با همتای روسش پوتین (دور از انظار رسمی) را داده و با چشم‌پوشی از رفتار روس‌ها در اوکراین، منتظر سکوت آنان در قبال سیاست‌های آمریکا در اروپای شرقی است. این‌ها اما همه پیش‌بینی‌هایی است که تنها گذر زمان آن را اثبات یا رد می‌کند و باید منتظر بود!

   عده‌اي نفوذ را باور ندارند
رئيس قوه قضائیه با كالبدشكافي موضوع نفوذ، مطرح كردن جريان روشنفكري و ترويج سكولاريسم را يكي از شيوه‌هاي نفوذ فرهنگي دانست و با اشاره به همداستاني مسئولان رده بالاي دولت با اين جريان در دوره اصلاحات گفت: يك جريان روشنفكري راه انداخته بودند و كار اصلي آنها اين بود كه با رنگ و لعاب زيبا، بنيان‌هاي فكري نظام جمهوري اسلامي را يك به يك بزنند. آيت‌ا... آملي لاريجاني در«نخستين همايش ملي نظام سلطه و جريان نفوذ» گفت: نسبت به اصل مساله نفوذ در مسئولان ما ترديدي وجود ندارد. نظام سلطه و كشورهاي غربي درصدد نفوذ هستند و بلكه شايد در يك جاهايي اين نفوذ واقع شده باشد و در مقام نفوذ هستند و فكر اينكه اين انقلاب را از طريق نفوذ از اهداف اصلي خود باز بدارند، براي ما روشن است. وي خاطرنشان كرد: اما متاسفانه عده‌اي مساله نفوذ را باور ندارند و عده‌اي هم خودشان را به عدم باور مي‌زنند و در رابطه با اينكه اين موضوع توهم است يا واقعيت، تشكيك ايجاد مي‌كنند.

  واگذاری 50درصد سهام سایپا کاشان به نصف قیمت
محمدعلی پورمختار در خصوص گزارش منتشره توسط وزارت صنعت و اعلام رقم 150 میلیون یورو (168 میلیارد تومان) برای سرمایه‌گذاری و واگذاری 50 درصد از سهام سایپا کاشان به پژو-سیتروئن، اظهارداشت: براساس اخباری که به من رسیده قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از این رقم است اما به کمتر از نصف قیمت به پژو-سیتروئن واگذار شده است.وی با اعلام اینکه این واگذاری محل ایراد بوده و حتماً این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد، افزود: دستگاه‌های نظارتی هم باید به این موضوع ورود پیدا کنند. قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند که این امر بسیار مبهم و مشکوک است. چرا قراردادی نباید برای مردم منتشر شود، حتی اگر به مردم اعتقادی ندارند حداقل باید در اختیار نمایندگان بگذارند که مشخص شود ما چه تعهداتی و طرف مقابل چه تعهداتی داده است و در مقابل چه امتیازات بزرگی را داده‌ایم و چه امتیازاتی دریافت کرده‌ایم.این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: سوابق اروپایی‌ها و به ویژه فرانسوی‌ها نشان می‌دهد آنها هیچ گاه حاضر به دادن دانش و تکنولوژی در بخش خودرو یا سایر حوزه‌ها نبوده‌اند.

  اگر ایران می‌گفت که بیایید باهم باشیم، من با توافق مشکل نداشتم
رئیس جمهور جدید آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا گزینه نظامی علیه اقدامات ایران نظیر آزمایش موشکی انجام خواهد داد یا نه از زیر بار پاسخ دادن طفره رفت اما گفت که باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ ما هرگز درباره اقدامات نظامی خود صحبت نمی‌کنیم.ترامپ در ادامه افزود: من با این توافق کنار می آمدم اگر آنها(ایران) می‌گفتند «خیلی خوب ما الان در کنار هم هستیم؛ اما برعکس شد، آنها جسورتر شده‌اند».
 
  آمارهای علوی از رصد کانال‌های تلگرامی
حجت‌الاسلام سید محمود علوی در دیدار با آیت‌الله علم الهدی گزارشی از اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف ارائه داد. وی گفت: امروز ما به تمام صفحات اینترنت اشراف داریم ضمن آن که مزاحمتی برای مردم ایجاد نمی‌کنیم مگر مواردی که به نظام ضربه می‌زند. وزیراطلاعات اظهار کرد: امروز از شبکه‌های اجتماعی که در کشور مخاطب زیادی دارد، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر است. وی افزود: هم اکنون در تلگرام 180 هزار کانال فعال است که 90 درصد آنان بر اساس رصد انجام شده اجتماعی و مربوط به ارتباطات فامیلی خانوادگی و دوستان است. علوی گفت: از 10 درصد باقی مانده دیگر، 7درصد سیاسی و 3 درصد دیگر کانال‌های منحرفی است که 2.5 درصد آن فاسد و غیر اخلاقی و نیم درصد ضد دین هستند. وی بیان کرد:طی این مدت بسیاری از مدیران کانالهای ضد دین شناسایی و دستگیر شده‌اند و نیم درصد کانال‌های غیراخلاقی نیز با اعلام به مدیریت مرکزی تلگرام در آلمان مسدود می‌شود. وزیر اطلاعات با بیان اینکه اعضای کانال‌های ضد دین محدود است، گفت: اعضای برخی از این کانال‌ها به 10 تا 15 هزار نفر هم نمی‌رسد و بازدید از مطالب ضد دینی منتشر شده در این کانال‌ها دو تا سه هزار نفر است، اما مطالب ضد اخلاقی گاه تا 15 هزار نفر هم بازدید کننده دارد. وی افزود: کانال‌های ضد دینی بازدید کننده کمی دارد اما فقط یک دعای فرج در یک کانال تا 14 میلیون نفر بازدید کننده دارد و این بیانگر آن است که جوانان ما ضد دین و به دنبال فساد نیستند.

  سخنگوي وزارت كشور :شوراي نگهبان نمي‌تواند براي مجريان انتخابات تعيين تكليف كند
محمد حسن مقيمي  سخنگوی وزارت کشور در مورد اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر اينكه براي جلوگيري از ثبت نام‌هاي بي‌رويه در انتخابات به ويژه در شوراها تمهيداتي درنظر گرفته شود، تاكيد كرد: تا زماني كه قانون فعلي درجريان است هيچ سازوكاري نمي‌توان داشت. در اين زمينه نيازمند آيين نامه از سوي دولت يا تصويب قانون در مجلس هستيم اما در حال حاضر طبق مصوبات مجلس، آيين‌نامه‌ها و قوانين موجود عمل مي‌كنيم و شوراي نگهبان نمي‌تواند براي مجريان تعيين تكليف كند. قائم مقام وزير كشور در بيان اينكه ضرورتي براي اين موضوع وجود دارد، گفت: ضرورت آن را مجلس تعيين مي‌كند و اگر دولت و مجلس هم در اين زمينه دغدغه دارند بايد طرح ارايه شود. هر محدوديتي بخواهد ايجاد شود بايد به تصويب مجلس برسد.

  ورود ۲۲۰ نظامی آمریکایی به مرز لتونی با روسیه
بیش از 220 نظامی یگان زرهی سنگین لشکر سوم ارتش آمریکا وارد کشور لتونی شدند.قرار است تانک های "آبرامز" و خودروهای زرهی "برادلی" این یگان نیز بزودی وارد لتونی شود.یک منبع در سفارت آمریکا در لتونی گفت: نظامیان آمریکایی برای آموزش نیروهای مسلح لیتوانی همکاری خواهند کرد و به طور کامل آمادگی این کار را دارند.اجلاس ناتو در ورشو در ماه جولای سال گذشته اعلام کرد که چهار گردان ناتو در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک مستقر شده است. گردان مستقر در لیتوانی تحت فرماندهی کانادا خواهد بود و پیش بینی می شود که گردان بین المللی ناتو به فرماندهی کانادا در بهار آینده وارد لتونی شود.لتونی در سال 2004 میلادی عضو ناتو شد.سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای ناتو در مرز با روسیه سه برابر و در مرز غربی این کشور به هشت برابر افزایش پیدا کرده اند.

 




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات