صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۵۶

تابلوی سیاسی شنبه16 بهمن1395

تابلوی سیاسی شنبه16 بهمن1395 - شماره455

  آقای ترامپ! آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
تحلیلگران سیاسی- نظامی گرچه همیشه در مقابل داعیه معتقدان به لزوم برخورد سخت با ایران اعتراف کرده‌اند که لفاظی همیشگی مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران، امکان عملیاتی شدن ندارد و البته دلیل آن، پاسخ‌های نامتقارن و بسیار سختی است که ایران می‌تواند به هر نوع حمله نظامی احتمالی بدهد اما همچنان از بودن همه گزینه‌ها روی میز سخن می‌گویند و ظاهرا تکرار عبارت «همه گزینه‌ها روی میز است» در باره‌ ایران، تقریبا به یک سنت در میان مقامات آمریکایی تبدیل شده است.این در حالی است که هفته‌نامه آمریکایی «ویکلی استاندارد» چندی پیش در ارزیابی موقعیت آمریکا در مقابل ایران نوشته بود که «تمامی روسای‌جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی(ره) اشتراک نظر دارند و آن، این که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». حالا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز در بدو ورود خود به کاخ سفید برای اینکه نام خود را در فهرست «ویکلی استاندارد» و در کنار روسای جمهور پیش از خود ثبت کند در تازه‌ترین لفاظی خود ایران را تهدید کرد و گفت که هیچ گزینه‌ای علیه ایران از میز خارج نیست.ترامپ این اظهارات را در جواب سؤالی درباره اینکه آیا گزینه نظامی علیه ایران مطرح است عنوان کرد. وی همچنین در توئیت خود علیه ایران اعلام کرده است: ایران با آتش بازی می‌کند؛ آنها قدر محبت‌های اوباما را ندانستند من مثل اوباما مهربان نیستم! رئیس‌جمهور جدید آمریکا پیش از این نیز در خصوص آزمایش موشکی ایران نوشته بود: «ایران رسماً به دلیل شلیک موشک بالستیک تحت نظر قرار گرفته است. آنها باید از توافق وحشتناکی که آمریکا با آنها داشته، ممنون باشند.»

  خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران اعمال کرد
وزارت خزانه داری آمریکا تحریمهای جدیدی علیه 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران اعلام کرد. رسانه‌های غربی گفته بودند که دولت دونالد ترامپ قصد دارد تحریمهای جدیدی علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی این کشور اعمال کند.طبق بیانیه خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های تحریم شده عبارتند از:1- شرکت ستاره شرقی، 2- شرکت آرین دانش، 3- شرکت ساختمانی-تجاری ماهر، 4- شرکت تجاری-انرژی میراژ، 5- شرکت بین المللی ام کی اس، 6- شرکت صادرات واردات نینگبو، 7- شرکت داریا افق سبز، 8- شرکت داروسازی ریم، 9- شرکت رویال پرل مستقر در امارات، 10- شرکت زیست تجهیز پویش، 11- شر کت تجاری کاسالینگ و 12:Mirage for Waste Management & Environmental Services sarlاسامی افراد به شرح زیر هستند: 1- یحیی الحاج2- عبدالله اصغرزاده3- داریان تنی4- ابراهیم حسن دهقان 5- فرحات محمدعبدالامیر 6- محمد مقام 7- کامبیز رستمی 8- علی شریفی9- کین شینهوا 10- ریچارد یو 11- مصطفی زاهدی 12- قدرت زرگری13- کارول ژوو.
پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای از این تحریم‌ها استقبال کرده‌اند. 

   دادستان دم در خانه رئیس‌جمهور
بازپرسان قضایی کره‌جنوبی اقدام به ورود سرزده به محل اقامت رسمی رئیس‌جمهور این کشور کردند. روز گذشته تیمی از محققان و بازپرسان کره‌ای با در دست داشتن مجوز قضایی تفتیش اقامتگاه پارک گئون هه از دادگاه بررسی‌کننده اتهامات او مبنی بر سوءاستفاده از قدرت، بدون هماهنگی قبلی تلاش کردند به خانه رئیس‌جمهور در سئول موسوم به «خانه آبی» وارد شوند که با ممانعت گارد امنیتی ریاست‌جمهوری مواجه شدند. آنها خواهان اسنادی برای تکمیل پرونده قضایی رئیس‌جمهور معلق شده بودند، پرونده‌ای که پس از انکار اعترافات اولیه توسط دوست نزدیک پارک گئون یعنی چوی سون سیل که در زندان به سر می‌برد به بن‌بستی قانونی برخورده است. متعاقب آن شخص رئیس‌جمهور نیز انجام هرگونه خطای قانونی را منکر شده و کار را پیچیده کرده است.  چوی سون سیل متهم به استفاده از موقعیت خود به اعمال نفوذ در انتصاب مشاوران رئیس‌جمهوری و همچنین سوء استفاده مالی به نفع بنیادهای وابسته‌اش است. دادگاه بررسی‌کننده اتهامات رئیس‌جمهور کره‌جنوبی واکنشی به ایجاد ممانعت برای ورود تیم تحقیقاتی‌اش به خانه آبی نشان نداده بود و هنوز معلوم نیست جلوگیری از تفتیش خانه پارک گئون از سوی گارد امنیتی یک جرم محسوب می‌شود یا خیر؟ البته نهاد ریاست‌جمهوری مدعی است در ممانعت از ورود بازپرسان نقشی نداشته و این کار طبق قانون اضطراری مسدودسازی اماکن سیاسی مهم توسط ارتش و سرویس مخفی صورت گرفته است.

  تعیین زمان انتخابات میاندوره‌ای خبرگان
هشتمین جلسه هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم این مجلس با حضور اعضاء و ریاست آیت الله جنتی روز پنج‌شنبه در قم برگزار شد.در این جلسه پیرامون موضوعات اجلاس آتی مجلس خبرگان که ۱۷ و ۱۸ اسفند سال جاری در تهران تشکیل خواهد شد و نیز میهمانان ویژه این اجلاسیه بحث و تبادل نظر شد.بر اساس مصوب جلسه هیأت رئیسه مجلس خبرگان مقرر شد انتخابات میاندوره‌ای این مجلس همزمان با یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود.همچنین جلسه کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری (موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسی) روز گذشته برگزار شد و اعضا موضوعات در دستور کار خود را بررسی کردند.

  بازدید احمدی نژاد از پاسارگاد و تخت جمشید
رئیس جمهور سابق کشورمان که به شیراز سفر کرده بود  ضمن زیارت حرم حضرت احمد ابن موسی کاظم(ع) « شاهچراغ » در جشن ولادت حضرت زینب(س) در هیئت بنی هاشم محله خاتون شیراز حضور یافت.بر اساس این گزارش  دکتر احمدی نژاد در ادامه سفر خود به شیراز از مجموعه تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد بازدید کرد. محمود احمدی‌نژاد همزمان با بازدید از مجموعه تاریخی تخت جمشید با برخی از گردشگران داخلی و خارجی نیز عکس یادگاری گرفت.وی هم چنین با حضور درپاسارگاد، از مقبره کوروش پادشاه هخامنشی بازدید کرد. به گزارش ایلنا عکسی از احمدی نژاد در کنار مقبره کوروش در فضای مجازی منتشر شده است .

  درخواست نمایندگان مجلس برای تسریع در استیضاح وزیر آموزش و پرورش
جمعی از نمایندگان در چند روز اخیر با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان قرار گرفتن طرح استیضاح فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دستور کار مجلس شدند. در بخشی از دلایل استیضاح دراین نامه آمده است:«عدم توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و فرهنگی در سیاست‌های آموزش و پرورش و مدارس؛ تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و از بین رفتن آرامش خانواده‌ها به دلیل برنامه‌ریزی مالی فرهنگیان با همین اندک حقوق معلمی؛ عزل و نصب‌های سیاسی در بدنه وزارت آموزش و پرورش و...»نمایندگان معتقدند مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان و دانش‌آموزان در روزهای اخیر از قبل بیشتر شده لذا با این استیضاح  به دولت و ملت اعلام می‌نماییم که نمایندگان خانه ملت برای دفاع از حقوق فرهنگیان زمان و مکان نمی ‌شناسد انساالله که دولت و وزارت در راه احقاق حقوق فرهنگیان عزیز اقدام و گام‌های عملی دور از سیاسی بازی و شعارگونه بردارد.در همین راستا اکبر رنجبرزاده از ارجاع این درخواست نمایندگان با 37 امضا به کمیسیون آموزش برای بررسی بیشتر خبرداده بود.
 
  اگر نگران موشک‌های ایرانید، به پناهگاه بروید
سردار حسين سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در واکنش به بهانه گیری های غربی ها در خصوص برنامه موشکی ایران گفت: وقتي دشمنان فشار سنگين سياسي بر برنامه موشكي ما وارد مي‌كنند، اين واقعيت را مي‌رساند كه آنها از ما ترسيده‌اند و قدرت ايران اسلامي را درك كرده‌اند. اگر قدرت موشكي نمي‌توانست در دل امريكا و اسرائيل و متحدانش هراس ايجاد كند، دليلي نبود كه اينقدر سروصدا ايجاد كنند، قدرت عظيم موشكي ايران جزو قدرت‌هاي بي نظير بازدارنده جهان است.  جانشين فرمانده سپاه پاسداران گفت: در جهان كنوني كه قانون جنگل حاكم است، قدرت‌هاي بزرگ اگر ببينند توازن قدرت مي‌خواهد به هم بخورد كشوري را اشغال و اسير و ذليل مي‌كنند. دشمنان اگر از قدرت موشكي ما مي‌ترسند به پناهگاه بروند، ولي بدانند جنگل موشكي ايران پر از درخت‌هاي تناور خواهد بود.

  کسری 5 هزارمیلیارد تومانی در واریزدرآمد یارانه به خزانه
رئیس دیوان محاسبات کشور از ماموریت رئیس مجلس به این نهاد برای بررسی اختلافات موجود درباره درآمد هدفمندی یارانه ها خبر داده و توضیح داد که از درآمد 70 هزار میلیاردی هدفمندی یارانه ها، بعد از کسر هزینه ها باید 36 هزار میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی واریز شود.وی گفت: باید توجه داشت منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی شامل نفت خام، میعانات گازی، فرآورده های نفتی برق، آب و گاز حدود 70 هزار میلیارد تومان است اما براساس قانون خالص عواید حاصل به حساب سازمان هدفمندی واریز می شود. عادل آذر گفت: موضوعاتی مانند مالیات، هزینه های تولید، مبالغ مربوط به گاز بلاعوض به پالایشگاه ها و نیروگاه ها از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی باید کم شود تا به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز شود.عادل آذر گفت: براساس محاسبات انجام شده در سال 95 حدود 36 هزار میلیارد تومان منابع باید به حساب سازمان هدفمندی واریز شود این در حالی است که دولت رقم حدود 31 هزار میلیارد تومان را برای درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی محاسبه کرده بود.

  ادامه زیان‌های میلیاردی سهامداران بانک‌ها در هفته گذشته
در حالی که سهامداران خرد دو بانک ملت و تجارت بعد از ماه‌ها بلوکه شدن سرمایه شان با ضررهای میلیاردی مواجه شدند سهامداران بانک صادارت نیز منتظر شرایط مشابهی هستند، توقف بیش از ۶ ماه این نمادها به اصل نقدشوندگی در بورس تهران صدمات جدی وارد آورده و به جو بی اعتمادی در بازار سرمایه دامن زده است. در آخرین روز از معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته نماد معاملاتی بانک تجارت بعد از ۶ ماه و ۱۴ روز توقف، بازگشایی شد. این نماد در اواخر تیر ماه امسال با حدود قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان مورد داد و ستد قرار می گرفت، اما پس از این توقف طولانی مدت، شاهد بیش از ۳۳ در صد کاهش در قیمت پایانی بود.با این حساب در چهارشنبه گذشته نماد معاملاتی "وتجارت" تنها با قیمت چیزی حدود ۶۷ تومان داد و ستد شد. در دو هفته پیش نیز نماد معاملاتی بانک ملت پس از ۶ ماه و هشت روز باز شد و افت بیش از ۳۵ در صدی را تجربه کرد.در اواخر تیر ماه امسال این نماد که به قیمت تقریبی هر سهم ۲۳۷ تومان داد و ستد می شد در زمان بازگشایی تنها به قیمت ۱۲۴ تومان معامله شد.با این حساب سهامداران خرد هر دو بانک در این روزها با ضررهای هزاران میلیارد تومانی مواجه شدند. سهامدارانی که به صورت‌های مالی این بانک‌ها در آن زمان تکیه زده بودند و بنا بر اعتبار آن ها خرید کرده بودند به یک باره دارایی‌شان بلوکه می‌شود و بعد از چند ماه با صورت‌های مالی‌ای مواجه می‌شوند که کاملا با آنچه قبلا دیده بودند متفاوت است و ضررهای قابل توجهی را شناسایی کرده است.

  "روحانی" و "مطهری" کاندیداهای جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان در انتخابات
قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان با اشاره به برنامه و اقدامات جبهه متبوعش در انتخابات 96، اظهار کرد: تاکنون تعدادی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را شناسایی و مورد بررسی قرار دادیم که در آخرین جلسه این جبهه تعداد کاندیداهای نهایی به 5 نفر رسید.وی ادامه داد: در این میان نام حجت‌الاسلام روحانی و آقای مطهری نیز در لیست 5 نفره قرار دارد، اما آقای مطهری فعلا به احترام آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده و ما منتظر نظر وی هستیم.رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران درباره زمان نهایی شدن کاندیدای تشکل متبوعش در انتخابات 96، تصریح کرد: حداکثر تا اسفندماه کاندیدای نهایی معرفی می‌شود.
 
  نسخه جدید اصلاح طلبان در مواجه با ترامپ
در تازه ترین نسخه پیچی این روزهای اصلاح طلبان، روزنامه شرق در سرمقاله خود خواهان برخورد انسانی در مواجه با اقدامات تحقیرآمیز و نژاد پرستانه ترامپ شد.روزنامه شرق در سرمقاله خود با عنوان «راهکار ایرانی علیه ترامپ»! می نویسد: مجموعه سیاست‌های ایران و وزارت خارجه دراین‌باره در روزهای اخیر، پختگی لازم را داشته است. در کنار این ما باید از جنبش‌های اعتراضی آمريكا، یارگیری کنیم. قرار است اواخر بهمن‌ماه، رقابت‌های کشتی جام جهانی با حضور تیم ملی ایالات متحده در کرمانشاه برگزار شود. آنان ویزا گرفته‌اند و وقتی دکتر ظریف می‌گوید هرکس ویزای معتبر ایران را در اختیار دارد، مورد استقبال ما قرار می‌گیرد؛ یعنی حساب مردم آمريكا از تصمیمات دولت این کشور جداست."(اگرچه سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اعلام کرد که براساس تصمیمات گرفته شده اجازه حضور تیم امریکایی در کشور را نمی دهند) نویسنده این سرمقاله البته اشاره نمی کند که دولت آمریکا میان دولت و مردم ایران تفاوتی قایل نیست و همچنین برای نحوه جبران بی عزت شدن ایرانیانی که برای ورود به آمریکا توسط دولت این کشور تحقیر شده اند نیز اساسا پیشنهادی ندارد. زیرا زیربنای سیاست مواجه با آمریکا در نزد اصلاح طلبان عدم پاسخگویی به تحقیر و گاهی البته بالاتر از این استراتژی، تاکتیک مهم «سکوت» است!"این یادادشت نهایتا می افزاید:"به باور نگارنده، آینده آمريكا و اروپا از این جریانات اجتماعی اعتراضی متأثر خواهد شد. باید با همراهی این جنبش‌ها و دفاع از حقوق جامعه مسلمانان آمريكا را كه ساير كشورهاي اسلامي نسبت به آن سكوت كرده‌اند، اعلام کنیم پاسخ ما به ترامپ، نعل‌به‌نعل نیست و نگاه ما انسانی و رفتار او فاشیستی است."

   اخبار کوتاه
*آرنولد شوارتزنگر، بازیگر مطرح آمریکایی در واکنش به اظهارات تحقیرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا در مورد نحوه اجرایش در یک برنامه تلویزیونی، به وی پیشنهاد داد جایشان را با هم عوض کنند.شوارتزنگر با انتشار یک پیام ویدئویی در شبکه اجتماعی توییتر، دونالد ترامپ را خطاب قرار داد و گفت: «هی دونالد. یک فکر عالی دارم. چرا شغلمان را با هم عوض نمی‌کنیم؟ تو بیا به تلویزیون چون در جذب تماشاگر متخصص هستی و من کار تو را به عهده می‎‏گیرم تا مردم بالاخره بتوانند بار دیگر خواب راحتی داشته باشند.»
*جامعه یمنی‌های مقیم آمریکا مغازه‌‌های خود را در شهر نیویورک بستند و علاوه بر برگزاری تظاهراتی گسترده علیه فرمان منع ورود مسلمانان به ایالات‌متحده، در منطقه بروکلین نماز جماعت برگزار کردند.پس از فراخوان گروه‌های مسلمان در شبکه‌های اجتماعی و جامعه یمنی‏‎های مقیم آمریکا، بیش از یکهزار مغازه از ساعت 20 روز پنجشنبه فعالیت خود را متوقف کردند.
*دولت انگلیس به اسکاتلند اعلام کرد باید هرگونه امیدواری برای برگزاری دومین رفراندوم استقلال پیش از سال 2020 را کنار بگذارد.مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس به روزنامه هرالد در پاسخ به این پرسش که آیا دولت لندن روند برگزاری رفراندوم جدید استقلال در اسکاتلند را تسهیل می‌کند یا خیر، گفت: نه هرگز. آنها باید چنین چیزی را فراموش کنند.
*با آن که مسئولان فرانسه تاکنون هویت یا تابعیت عامل حمله ظهر جمعه به موزه «لوور» در مرکز شهر پاریس، پایتخت این کشور را اعلام نکرده‌اند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد عامل حمله یک اسلامگرای افراطی بوده است.رئیس‌جمهور آمریکا در این باره در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: یک تروریست اسلامگرای افراطی به موزه لوور در پاریس حمله کرد؛ فرانسه بار دیگر روی لبه پرتگاه قرار دارد.
*



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات