صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۱۲

تابلوی سیاسی چهارشنبه 16 فروردین1396

تابلوی سیاسی چهارشنبه 16 فروردین1396- شماره 473- word

تابلوی سیاسی چهارشنبه 16 فروردین1396- شماره 473- pdf

اهانت کارشناس حامی دولت به آیت‌الله جوادی آملی!

یک اقتصادخوانده حامی دولت یازدهم در برنامه مناظره سیما در واکنش به مواضع و فتاوای اقتصادی علامه جوادی آملی، گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند!مرتضی عزتی که از موسسان و عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی است، درباره ورود علما به مسائل اقتصادی جامعه، افزود: شخصیت دینی باید درباره دین نظر دهد همان گونه که یک پزشک هم باید در زمینه پزشکی اظهار نظر کند و همان گونه که یک معلم اقتصاد نباید فتوای شرعی دهد.این اظهارات در پاسخ به سوال کارشناس دیگر برنامه عنوان شد که پرسید: چرا دولت نسبت به نگرانی علمایی همچون آیت‌الله جوادی آملی پیرامون وضعیت نگران‌کننده نظام بانکی پاسخگو نیستند؟عزتی همچنین با اشاره به اینکه باید علم اقتصادی که در همه دنیا آزمایش شده و جواب داده است، مبنای سیاستگذاری باشد، در حمایت از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم، تأکید کرد: در 4 سال اخیر هم این گونه بود و تورم از 35 درصد به 8 درصد کاهش و رشد اقتصادی از منفی 6 درصد به مثبت 7 درصد افزایش یافت.گفتنی است، این کارشناس اقتصادی در حالی با نگاه سکولار در حوزه دین و اقتصاد، از علمای دین می‌خواهد به قلمرو اقتصاد ورود نکنند که خود از موسسان، عضو هیئت مدیره و رئیس «انجمن علمی اقتصاد اسلامی» است! چه اتفاقی افتاده که ایشان با تحصیلات دانشگاهی اقتصاد، مقالاتی در حوزه‌های اقتصاد اسلامی، انفاق، رفتار مصرف‌کننده مسلمان دارند و در پژوهشی دیگر، «ارزیابی شرعی ـ حقوقی ـ اقتصادی تعیین نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی» را بررسی کرده‌اند، اما این موارد دخالت یک اقتصاد خوانده در حوزه دین محسوب نمی‌شود.صد البته این نگاه سکولار در اندیشه انقلاب اسلامی جایگاهی ندارد، اما نکته حایز اهمیت اینجاست که این اقتصاددان حامی دولت، رئیس انجمن اقتصاد اسلامی است! حالا بهتر می‌توان فهمید که چرا اقتصاد مقاومتی در کشورمان راه به جایی نمی‌برد. با وجود دولتی با این عقبه فکری، اگر ده سال دیگر هم به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شود راه به جایی نخواهیم برد.

وزرای این دولت به سران قوا نامه نوشتند که "قانون مبارزه با قاچاق را اجرا نمی‌کنیم"

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه عملکرد دولت در سه چهار سال اخیر در اجرای قانون مبارزه با قاچاق قابل دفاع نیست، گفت: وزرای این دولت نامه ای به سران قوا نوشتند و اعلام کردند، قانون مبارزه با قاچاق قابلیت اجرایی ندارد و آن را معطل گذاشتند.محمدرضا پور ابراهیمی، درپاسخ به این سوال که شما عددی از قاچاق از مبادی رسمی دارید؟ افزود: برآوردها حاکی از این است که سالانه حدود 20 تا 25 میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در کشور است که بخشی از آن از مبادی رسمی انجام می شود که تقریباً اگر بخواهیم به طور مثال ته لنجی و تعاونی مرز نشینان را در نظر بگیریم این عدد حدود 7 میلیارد دلار است.وی گفت: بخش دیگر نیز در بخش هایی از مناطق آزاد کشور شکل می گیرد که به علت نبود نظارت جامع در سرزمین اصلی شکل نگرفته است.رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی افزود: برآوردها این است که شاید نزدیک 70 درصد از مجموعه آنچه را که به عنوان حوزه قاچاق محسوب می شود که هم شامل استثناء مطرح است و هم سایر موارد می تواند از این حوزه مبادی باشد و بخش کمی از مبادی غیر رسمی شکل می گیرد.


تصویب لایحه «تحریمهای جدید ایران» به تعویق افتاد

به نقل از رویترز، قانونگذاران عضو کنگره آمریکا اعلام کردند که مجلس سنا تصویب لایحه «تحریمهای جدید علیه تهران» را به دلیل برخی نگرانیها در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران به تعویق انداخت.گفتنی است که در ماه مارس، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا لایحه ای را به مجلس سنا ارائه نمودند که به بهانه آزمایشهای موشکی و سایر فعالیتهای غیرهسته ای ایران، تحریمهای سختگیرانه تری را علیه تهران وضع می نمود؛ تحریمهایی که طنین انداز موضع سختگیرانه تر «دونالد ترامپ»رئیس جمهوری آمریکا نسبت به ایران بود.اما روز سه شنبه، «باب کورکر» رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «در حال حاضر فرآیند طرح و تصویب لایحه [تحریمهای تهران] به دلیل نگرانی اتحادیه اروپا از تأثیرگذاری آن بر انتخابات آتی (ریاست جمهوری) ایران متوقف می شود».قانونگذاران آمریکایی که پیش نویس لایحه تحریمهای ایران را تهیه کرده اند، مدعی هستند که این لایحه با مفاد توافق هسته ای منعقده میان ایران و گروه ۱ + ۵ منافاتی ندارد. این در حالی است که ایران این لوایح را ناقض توافق بین المللی می داند.

میر سلیم: از تصمیم نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب پشتیبانی می‌کنیم

مصطفی میرسلیم در پاسخ به این سوال که اگر جزو ۵ نامزد نهایی جبهه مردمی نباشید تمکین می‌کنید؟ تصریح کرد: ما به حق تمکین می‌کنیم و چون نیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب را نیت خوبی می دانیم از آن پشتیبانی می کنیم.مصطفی میرسلیم در حاشیه نشست انتخاباتی حزب موتلفه و در جمع خبرنگاران،در مورد ائتلاف اصولگرایان گفت: امیدواریم این مسئله مطرح باشد.وی در پاسخ به این سوال که آیا میثاق‌نامه «جمنا» را امضا می کنید؟ اظهار داست: سابقه حزب موتلفه بیشتر از جبهه مردمی نیروهای انقلاب است و ائتلاف را از قبل برای موتلفه امضا کردیم.میرسلیم همچنین در پاسخ به این سوال که اگر جزو 5 نامزد نهایی جبهه مردمی نباشید تمکین می‌کنید؟ تصریح کرد: ما به حق تمکین می‌کنیم و چون نیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب را نیت خوبی می دانیم از آن پشتیبانی می کنیم.

نظر زیباکلام درباره حضور بقایی در انتخابات

صادق زیباکلام در خصوص هدف احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات معتقد است: در صورت حضور احمدی‌نژاد یک رقابت خیلی تنگاتنگی شکل می‌گرفت اما با نیامدن او مساله کاندیداتوری آقای بقایی تنها یک مانور سیاسی و یک برنامه تبلیغاتی است. برای اینکه شخص آقای بقایی هم می‌داند که شورای نگهبان با کاندیداتوری‌اش موافقت نخواهد کرد. البته مقصود من به هیچ‌وجه این نیست که آقای بقایی نباید در انتخابات شرکت کند بلکه کاملا مخالف هستم که آقای بقایی ردصلاحیت شود. این مساله جزو حق و ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی آقای بقایی و هر یک از شهروندان است که در انتخابات شرکت کنند. با این حال فکر می‌کنم شورای نگهبان آقای بقایی را ردصلاحیت خواهد کرد و خود آقای بقایی هم این مساله را می‌داند. علت این تحرکات انتخاباتی هم انجام می‌دهند فقط و فقط مانور سیاسی برای این است که خود را در فضای سیاسی کشور زنده نگه دارند. می‌دانند که در مقام واقعیت شانس زیادی برای تاییدصلاحیت آقای بقایی وجود ندارد.

«بهشت داعش» در قلب اقیانوس آرام

برخی کارشناسان درکنفرانس امنیتی سنگاپور نسبت به تبدیل جنوب فیلیپین به پایگاه داعش هشدار دادند . کارشناسان حاضر در این نشست تأکید کردند آن دسته از پیکارجویان داعشی اهل جنوب شرق آسیا و خاورمیانه، پس از ناکامی های این گروه، شاید جنوب فیلیپین را به عنوان پایگاهی برای خود انتخاب کنند.شرکت کنندگان در کنفرانس امنیت داخلی میلی پل سنگاپور گفتند: بی ثباتی و سهولت ورود سلاح به منطقه میندانائو و جزایر فلیپینی ان منطقه، موجب جذب گروه های تندرو بدان شده است."روحان گوناراتنا " تحلیلگر مسائل مبارزه با تروریسم در این کنفرانس گفت: هم اکنون داعش در صدد ایجادپایگاهی برای خود در جنوب فیلیپین است و اطلاعیه های اخیر این گروه رسما خبر از شاخه شرق آسیا در جنوب فیلیپین می دهد. گفتنی است بخش هایی از جنوب شرق آسیا برای مدت زمان طولانی از وجود تندروها آسیب دیده و صدها تندرو از اندونزی و مالزی برای پیوستن به گروه داعش در عراق و سوریه رفته اند.مسئولان و تحلیلگران نگران اند با ناکامی های اخیر این گروه، پیکارجویان به کشورهای خود بارگردند.

جلیل اف قرقیزستانی؛ عامل انفجار متروی «سن پترزبورگ»

پلیس روسیه تصویر اکبرجان جلیل اف را به عنوان عامل انفجار سن‌‌پترزبورگ منتشر کرده که در قرقیزستان متولد شده است. روسیه از قرقیزستان خواست تا در مورد سوابق مظنون بمب‌گذاری در مترو سن‌پترزبورگ، اسناد بیشتری را به مسکو ارائه کنند. اکبر جان جلیل اف، بیست و چند ساله بوده و احتمال می‌رود که جنازه او در میان کسانی باشد که در این انفجار کشته شده‌اند. پیشتر مقامات روسی تایید کرده بودند که مظنون این حمله اهل آسیای میانه است. هنوز در مورد این فرد و ارتباط احتمالی یا تاثیرپذیری او از سازمان‌های تروریستی افراط گرا، اطلاعات بیشتری در دست نیست. فردی با نام «علی مدکریمف» به عنوان دوست سابق جان جلیل اف، اعلام کرد که وی، زمانی در یک رستوران آشپز سوشی بوده و زمانی که این دو در سال ۲۰۱۳ با یکدیگر کار می‌کردند، او حتی نماز هم نمی‌خوانده است. انفجار روز دوشنبه در یکی از کوپه‌های قطار زیرزمینی شهر سن پترزبورگ روی داد. آمار اولیه حاکی از کشته شدن یازده نفر بود اما روز سه‌شنبه، منابع روسی شمار کشته‌شدگان را چهارده نفر و شمار زخمی‌ها را حدود پنجاه نفر گزارش کردند. در مورد انگیزه احتمالی بمب‌گذار اطلاعات نهایی در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته اما به نقل از مقامات مختلف روسیه اظهارات متفاوتی منتشر شده است.

چرا اصلاح طلبان در دقیقه ۹۰ انتقاد از روحانی را کلید زدند؟

اصلاح طلبان چهار سال بی‌وقفه از عملکرد اقتصادی دولت حمایت و نقص‌ها را توجیه کرده‌اند و اینک در آستانه رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم لب به انتقاد از همان دولت گشوده‌اند؛ این موضوع حکایت اصلاح‌طلبانی است که به شیوه عافیت طلبانه‌ای برای بقا در فضای سیاسی کشور تلاش می‌کنند. در همین زمینه، صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه آرمان با بیان اینکه اقتصاد در مبارزات انتخاباتی حرف اول را می‌زند، نوشت: «واقعیت این است که در زمینه خروج از رکود دولت روحانی چندان نتوانسته دستاورد محسوسی برای طبقات مختلف جامعه به وجود آورد. همچنین در زمینه اشتغال نیز تیم اقتصادی روحانی نتوانسته از میزان آمار بیکاری بکاهد.»مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات نیز دیگر منتقد اقتصادی دولت است و در این باره می‌گوید: مهم‌ترین رقیب آقای روحانی عملکرد خودش و نوع نگاهش به انتخابات و دولت بعدی‌اش است و مردم نقش تعیین‌کننده خواهند داشت. البته این سخنان به این معنی نیست که رقیب ایشان بالا بیاید ولی حداقل این است که آراء تقسیم شود و در یک شرایط ضعیفی یا خود ایشان یا یک نفر دیگر انتخاب شود. مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز شرایط حضور مجدد روحانی در انتخابات سال ۹۶ را وضعیتی که دیگر از حمایت آیت‌الله هاشمی برخوردار نیست و مشتری‌هایش از او راضی نیستند،تلاش این روزهای اصلاح‌طلبان با رویکرد دوگانه انتقاد و حمایت از دولت نشان می‌دهد که آنان هم می‌خواهند از سبد دولت میوه خود را بردارند و هم اینکه هزینه‌ای برای آن ندهند و در آینده اگر کاندیدای مورد حمایت آنان رای نیاورد گزینه‌های دیگری نیز روی میز داشته باشند.

برخی وزرا ۳ روز هفته به کارهای خصوصی‌ می‌پردازند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی وزرای دولت، کارخانه خصوصی دارند و هفته‌ای 3 روز به کارهای بخش خصوصی خود می‌پردازند. آیت‌الله علی اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری گفت: در حال حاضر، دولت زمانی برای تصمیم‌گیری ندارد و برای 4 سال دیگر دولت جدیدی تشکیل می‌شود و این دولت هر که باشد شرایط خاص خود را دارد و دولت فعلی وقتی ندارد که سفارش به آن داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم زمانی در اختیار ندارد که این شعارها را عملیاتی و اجرایی کند، اگر دولت یازدهم ادامه داشته و دولت دوازدهمین همین دولت باشد، باید به دنبال یک چهره جدید و نیروهای جدیدتری باشد و باید دید اراده ملت چه چیزی است. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دولت باید در ادامه فعالیت خود، وزرای کلیدی و محوری خود را تغییر داده و وزرایی که کاربلد هستند را برای اداره امور انتخاب کند. آیت‌الله اسلامی با بیان اینکه برخی وزرای دولت، کارخانه خصوصی دارند و هفته‌ای 3 روز به کارهای بخش خصوصی خود می‌پردازند، تصریح کرد: این وزرا به درد کابینه و دولت نمی‌خورند، ایجاد خلاقیت و دادن طرح با این وزرا امکانپذیر نیست. دولت باید تیم اقتصادی خود را قطعاً تغییر دهد، چراکه وزرای کنونی نمی‌توانند برای اقتصاد مقاومتی کاری از پیش ببرند.

بیمه نامه‌ها 9 درصد ارزان می‌شود

بزودی بیمه نامه‌ها 9 درصد ارزان می‌شود. با حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه دیگر بیمه نامه‌ها و بیمه‌گذاران مشمول پرداخت این نوع از مالیات که هم‌اکنون 9 درصد از ارزش کل کالا یا خدمت را دربرمی گیرد، نمی‌شوند.پیش ازاین بیمه مرکزی ایران به‌عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته بود تا برای گسترش فرهنگ بیمه و ضریب نفوذ آن، مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه حذف شود. علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز با این درخواست موافقت کرد و در قالب لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده، گنجانده شده است. بدین ترتیب با تصویب این لایحه و قانونی شدن آن توسط نمایندگان مجلس در عمل تمام بیمهنامه‌ها 9 درصد ارزان می‌شود.عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی روزگذشته در جمع خبرنگاران از حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها و از ارزانی 9 درصدی بیمه‌ها خبر داد. وی اظهار داشت: همان‌طور که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داده تا ٤ ماه آینده کار تصویب نهایی می‌شود و امیدواریم ابلاغ هم سریع صورت گیرد.

مشاور ترامپ با جاسوس روس دیدار داشته است

بر اساس مستندات دادگاه، یکی از مشاوران سیاست خارجی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2013 با یک مامور اطلاعاتی روس دیدار کرده و اسنادی درباره صنعت انرژی در اختیار وی قرار داده است. ویکتور پودوبنی، یکی از سه نفری است که به دلیل ارتباط با یک حلقه جاسوسی این کشور به سبک دوران جنگ سرد، متهم شناخته شده است.بر اساس این اسناد، پودوبنی قصد داشته کارتر پیج، مشاور بخش انرژی را که در آن زمان در نیویورک کار می‌کرده، به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی به خدمت بگیرد. در این اسناد از پیج به‌عنوان «مرد شماره یک» نام برده شده است. پیج مدت کوتاهی به‌عنوان مشاور سیاست خارجی ستاد ترامپ فعالیت کرد.

تسلط الشباب بر یکی از شهرهای سومالی

برهان وارسام، وزیر بنادر و حمل و نقل دریایی دولت محلی منطقه «گالمودوگ» در مرکز سومالی اعلام کرد به دنبال خروج نیروهای نظامی اتیوپی از شهر «البور» در مرکز استان گالگادود در جنوب این منطقه خودمختار، کنترل آن به دست شبه‌نظامیان گروه افراط‌گرای الشباب افتاده است.به گزارش رویترز ، در همین حال حسن یعقوب، حاکم الشباب در استان گالگادود نیز در اینباره تصریح کرد: بر البور تسلط یافتیم، شهر طی سه سالی که در کنترل نیروهای اتیوپی بود، خالی از سکنه بوده با این حال ما اطمینان داریم اهالی به شهر بازمی‌گردند.

کنترل ارتش سوریه بر بخش‌ جنوب غربی ارتفاع «المربد» حمص

نیروهای هوایی و توپخانه‌ای ارتش سوریه مراکز تجمع تروریست‌های داعش را در شمال گردان «المهجوره»، شرق سیلوها، منطقه «البارده» و شرق «القریتین» واقع در ریف شرقی حمص هدف قرار دادند.یک منبع نظامی تأکید کرد که در جریان این حملات دهها تروریست داعش کشته و چندین خودرو مجهز به دوشکا تروریستها منهدم شد.این منبع به خبرگزاری «سانا» گفت: یگانهای ارتش حاضر در ریف شرقی حمص موفق شدند کنترل دامنه های جنوب غربی ارتفاع «المربد» واقع در شمال سیلوها را به دست گیرند.در ریف شمالی حمص نیز خبر میرسد که ارتش سوریه در شمال و شرق «تلبیسه» و حاره البدو، البایکه و الهلالیه» به مواضع تروریستهای جبهه النصره حمله کرد و در جریان آن دهها تروریست کشته شدند.علاوه بر تلفات جانی تروریستها، یکی از مقرهای فرماندهی النصره در الرستن واقع در شمال شهر حمص نیز منهدم شد.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات