صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نظامی که براساس بعثت بنا شده باشد، هدفش، سعادت و زندگی راحت برای بشر است و این، جز با دو هدف معنویت و عدالت، تأمین نمی‌شود.(1374/9/29) ***سالروز مبعث پیامبر اعظم(ص) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
اجتناب از تخریب و قطبی‌سازی!
با مشخص شدن جدول زمانی مناظرات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت‌ها و تبلیغات‌های انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شده است. رفتارشناسی نامزدها و جریان‌های سیاسی حامی آنها در این عرصه از هم متمایز بوده، برخی از همان آغاز با هدف‌گذاری توفیق در رقابت‌های انتخاباتی به هر قیمت، با برهم زدن قواعد بازی دست به تخریب گسترده رقبای خود می‌زنند. این موضوع هم بر اساس فرهنگ مسلمانی و ایرانی ما در جامعه پذیرفته شده نیست و می‌تواند با مظلوم نشان دادن رقیب انتخاباتی، سبد رأی تخریب‌کننده را با کاهش روبه‌رو کند و هم با به دست گرفتن علـم حقوق شهروندی متناقض می‌نماید.
البته جریان‌های سیاسی همسو با غرب که زیست‌بوم سیاسی و اجتماعی خود را در مدل لیبرالی و سکولاری تعریف می‌کنند، این موضوع را طبیعت رقابت انتخاباتی دانسته، تلاش می‌کنند آن را در پیچ و خم‌های رسانه‌ای و عملیات روانی به گونه‌ای ظریف پیش ببرند که نظر مردم و سازمان‌های نظارت‌کننده بر صحت برگزاری انتخابات جلب نشود. تذکر روز گذشته دادستان کشور درباره برخورد جدی با تخلفات ستادهای انتخاباتی نامزدها و تخریب‌ها می‌تواند تا حدودی جلوی رقابت‌های آلوده و تخریب و نفی رقیب به جای اثبات خود را بگیرد؛ اما مهم‌تر از آن ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه و مطالبه سند و ادله از مدعیان و رعایت اخلاق اسلامی از سوی نامزدها و تعمیم و تسری آن به ستادهای انتخاباتی است که می‌تواند در سالم‌سازی فضای جامعه و انتخابات نقش‌آفرینی کند.
در این بین، برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی در جبهه انقلاب به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی درک درستی از فضای پیچیده پیش‌رو ندارند و صف‌بندی دشمنان انقلاب با سرمایه‌گذاری روی برخی افراد و جریان‌ها را ملاحظه نمی‌کنند و به جای پذیرش کار جمعی و اجازه عمل کامل به سازوکاری که مبتنی بر خرد جمعی، روندهای دموکراتیک از پایین به بالا و عقلانیت نیروهای جبهه انقلاب شکل گرفته و در نوع خود کم نظیر است و می‌توان و باید پس از انتخابات نیز در عرصه‌ها و صحنه‌های دیگر از آن بهره برد، هنوز هم بر فرد تکیه می‌کنند. این لغزش تحلیلی اگر به همین زودی ترمیم نشود، می‌تواند فرصت قطبی‌سازی در بین نامزدهای جبهه انقلاب را به رقیب بدهد و شرایط انتخابات را دگرگون کند!

▼ گزارش روز
مهندسی انتخابات

بله، همه مردم قبول دارند که برخی از چهره‌های خاص، پرحاشیه و فاقد تخصص شورای اسلامی شهر تهران و بسیاری از شهرهای دیگر صلاحیت حضور مجدد در این شورا را ندارند؛ اما گزاف نیست اگر بگوییم آنچه ما امروز در روند اعلام نام افراد تأیید شده از سوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا شاهد هستیم، نوعی مهندسی انتخابات به نفع یک جناح خاص است؛ چرا که متأسفانه ردّ صلاحیت چهره‌های شناخته شده، معتبر، باسابقه و متخصص، چه آنهایی که اکنون عضو این شورای محترم هستند و چه آنانی که در این شورا حضور ندارند، در مقابل تأیید صلاحیت برخی چهره‌هایی که سابقه حضور فعال در فتنه 88 و محکومیت و زندان داشته‌اند، هیئت نظارت را در مظان این اتهام قرار داده است که با ردّ صلاحیت یک جناح که بر اساس رأی مردم بر سر کار آمده‌اند، قصد دارد در انتخابات شورای شهر تهران بخت افراد نزدیک به خود را برای حضور در دور آینده پارلمان شهر تهران افزایش دهد! در این زمینه تأیید صلاحیت فردی که در ماجرای کوی دانشگاه سال 87 و همچنین فتنه سال 88 حضور فعال داشته و به دلیل اقدامات مجرمانه به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است، مشتی از خروار تأیید صلاحیت‌های هدفدار این شورا است! اقدامی که اعتراض فعالان سیاسی و چهره‌های مختلف را نیز در پی داشته است؛ چنانچه پرویز سروری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در شورای شهر با ابراز تأسف از سیاسی‌کاری هیئت نظارت بر انتخابات می‌گوید: «اگر نگاه موضعی داشته باشیم، می‌بینیم که اصل 110 قانون اساسی بر التزام عملی به ولایت فقیه و بند «د» ماده 26 بر ابراز وفاداری به قانون اساسی دلالت دارد؛ حال چگونه است که آنهایی که در فتنه التزام به رهبری را کنار گذاشتند و حتی زندانی شدند امروز تأیید می‌شوند! مع‌الاسف دوستانی که داعیه‌دار «دانستن حق مردم است» بودند با قصابی رقیبان خود در روند تأیید صلاحیت‌ها به دنبال مدیریت و مهندسی انتخابات هستند.»

▼ اخبار ویژه          
تصرف غیر قانونی ملک چند ده میلیاردی

متصدیان بانک کشاورزی کشور در اقدامی کاملاً هدفمند و سازمان‌یافته قصد دارند سه هزار متر زمین واقع در خیابان سهروردی شمالی را با بهترین موقعیت تجاری ـ اداری سه نبش تصرف کنند. یک منبع آگاه گفت: این اقدام به دستور آقای (م.ش) مدیر عامل بانک مربوطه و با تبانی آقای (ع.ف) قرار است با یکی از املاک نیمه‌ساخته شخصی خود یا بستگان‌شان به عنوان تهاتر جابه‌‌جا و تصرف شود. در شرایطی که زمین سه هزار متری به تنهایی ۱۵۰ میلیارد تومان می‌ارزد؛ اما ملک مورد نظر برای معاوضه تنها ۴۰ میلیارد تومان ارزش دارد و در اینجا ۱۱۰ میلیارد تومان حداقل سودی است که این باند به چنگ خواهد آورد.

انتصاب مدیر بازنشسته دوتابعیتی در نهاد ریاست‌جمهوری

یکی از خبرنگاران بازنشسته صداوسیما جایگزین طاهره قیومی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری شد. قیومی بنا به دلایلی گویا این روزها به مرخصی اجباری رفته است. محمدکاظم روحانی‌نژاد، خبرنگار سابق صداوسیما در شرق آسیا از سوی پرویز اسماعیلی به عنوان سرپرست این مرکز منصوب شده است. وی دارای مدرک دیپلم و تابعیت مالزی است و فرزند وی نیز در کوالالامپور سکونت دارد. به نظر می‌رسد چند تخلف همزمان در دولت رخ داده است و انتصاب این بازنشسته با مدرک دیپلم دوتابعیتی که وزیر محترم اطلاعات منکر آن بود، بخشی از تخلفات روی داده است.
              
 ▼ اخبار
1ـ آسیب‌های مواد مخدر

 بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته از کل تلفات مواد مخدر در کشور دو هزار و 847 نفر مرد و 343 نفر زن بودند که رشد 2/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 94 را نشان می‌دهد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، از سال 58 تا 93 در مجموع 112 هزار تن تریاک خالص در افغانستان تولید شده است که از این آمار تنها 5/10 درصد کشف شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، 30 هزار درگیری مسلحانه، تعداد قابل توجهی اعدامی، چهار هزار شهید، 15 هزار مجروح و 10 میلیون دستگیری خسارت‌ها و هزینه‌هایی است که در تمامی این سال‌ها در راه مبارزه با مواد مخدر به کشور وارد شده است و در برابر این هزینه‌ها تنها 10 درصد کل مواد کشف شده است. همچنین براساس آمار سال 90، بیش از هشت درصد جمعیت 15 تا 45 ساله در تهران حداقل یک‌بار مصرف شیشه را تجربه کرده‌اند که 4/13 درصد این مصرف‌کننده‌ها خانم بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد، 95 درصد درگیری‌ها، 67 درصد زندانیان به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها و 30 درصد کودک‌آزاری‌ها مرتبط با مواد مخدر است.

2ـ واشنگتن خواهان قدرت گرفتن اصولگرایان در ایران نیست
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری سولونیکوف» در اظهار نظری گفت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سعی می‌کند در وهله نخست به وعده‌هایش در قبال اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و عربستان عمل کند. انتقاد ترامپ از ایران نیز درباره مواضع این کشور در قبال عربستان و اسرائیل، به ویژه اقدام‌های ایران در سوریه و یمن متمرکز است. واشنگتن تهدیدها از یمن و سوریه را متوجه اسرائیل و عربستان، به عنوان متحدان راهبردی‌اش می‌داند.» وی در ادامه افزود: «با به هم خوردن توافق اتمی مواضع «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز به طور جدی آسیب می‌بیند.» سولونیکوف گفت: «در صورت قدرت گرفتن اصولگرایان در ایران، آمریکا با مواضع مستحکمی از این کشور مواجه می‌شود. واشنگتن نیز خواهان این نیست و سه ماه صبر می‌کند و سرانجام می‌کوشد با دولت جدید ایران به توافق برسد.»

▼ تا انتخابات

شب گذشته مراسم قرعه‌کشی جدول پخش برنامه‌های تبلیغاتی شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی، رئیس و معاونان سازمان صداوسیما، دادستان کل کشور،‌ اعضای ستاد تبلیغات انتخابات، نماینده شورای نگهبان و نماینده شورای نظارت بر صداوسیما برگزار شد. بر اساس اعلام مسئولان در این مراسم، هر کاندیدا 555 دقیقه در تلویزیون و 555 دقیقه در رادیو فرصت تبلیغات انتخاباتی در قالب برنامه‌های مختلف خواهد داشت و با در نظر گرفتن زمان مناظره‌ها، هر کاندیدا در مجموع 1470 دقیقه زمان برای تبلیغات انتخاباتی دارد. برنامه‌های تبلیغاتی از 6 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا 27 اردیبهشت ماه، یعنی 24 ساعت پیش از انتخابات استمرار خواهد یافت. مناظره شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصادی و اجتماعی در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ ماه، با موضوع سیاسی در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ‌ماه و با موضوع اقتصادی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ ماه، ساعت ۱۶ از شبکه‌های یک سیما و رادیو ایران پخش می‌شود.
سیدمسعود میرکاظمی درباره همکاری جلیلی و رئیسی تأکید کرد: آقای جلیلی از روز انصراف برای کمک اعلام آمادگی کرده است و این روزها در حال کمک به آقای رئیسی است؛ در این چهار سال نیز در کارهای تحقیقاتی همکاری خوبی با یکدیگر داشتند.

▼ اخبار کوتاه
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امروز در مجموع ۳۰ درصد واحدهای تولیدی فعال است که این امر نشان می‌دهد بخشی از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی کشور تعطیل یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می‌کنند. وی افزود: در شرایطی که حجم واردات کالاهای مشابه تولید داخل به کشور زیاد است، دیگر تولیدکننده داخلی توان رقابت در بازار را نخواهد داشت.
پل شلدون، استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: گروهک تروریستی منافقین به مقامات آمریکایی رشوه داده‌ا‌‌ند تا به سود آنها اظهارنظر کنند. این گروهک از طریق حامیان خود، از جمله عربستان پو‌ل‌های هنگفتی به اعضای کنگره و سایر نهادهای سیاسی آمریکا پرداخت می‌کند. برای نمونه، رئیس سابق کمیته ملی حزب دموکرات اذعان کرده است، 160 هزار دلار برای حمایت از این گروه دریافت کرده است.
گروه تهیه و تولید جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «پرواز به وقت شام» عازم سوریه شدند تا افزون بر انتخاب نهایی بازیگران سوری، امکان تولید فیلم در این کشور را نیز فراهم کنند. مدتی است پیش‌تولید این اثر آغاز شده و تهیه‌کنندگی آن برعهده محمد خزاعی است. حاتمی‌کیا در این فیلم به اوضاع سوریه و فعالیت تکفیری‌ها توجه دارد.
نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای هم‌پیمان، منطقه «الزلاقیات»‌ در حومه شمالی حماه را آزاد کردند. این موفقیت نیروهای ارتش پس از انهدام استحکامات باند تروریستی جبهه النصره و سرکوب این گروه تروریستی محقق شده است. گروه‌های تروریستی از منطقه الزلاقیات برای طراحی و آغاز حملات خود به ارتش استفاده می‌کردند.
علی اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد طی جلسه‌ای محرمانه «حمید میرزاده» رئیس دانشگاه آزاد را برکنار کرد. میرزاده از سال 92 ریاست دانشگاه آزاد را برعهده داشت. ولایتی علی‌محمد نوریان را به عنوان سرپرست موقت دانشگاه آزاد منصوب کرد.
بررسی‌های آماری از داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در عمر دولت یازدهم بیش از ۲۱۵ هزار نفر افزایش یافته است؛ در حالی که ۱۱۵ هزار نفر نیز از بخش صنعت خارج شده‌اند.
خبرگزاری روسی اعلام کرد: ایران در حال مذاکره برای خرید هواپیمای اوریون ـ ۲۰ از روسیه است؛ این هواپیما امکان حمل یک تن بار و ۱۲ مسافر را داشته و با شرایط گرم و مرطوب سازگاری خوبی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات