تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۴۹۰

آیا صهیونیست ها سودای حمله دوباره به غزه را دارند؟

شرایط داخلی سرزمین های اشغالی در کنار به قدرت رسیدن ترامپ و اعلام حمایت های زیاد وی از گزینه های افراطی در برابر فلسطین، می تواند به سران صهیونیست این پیام را مخابره کند که در صورت شروع جنگی جدید از سوی اسرائیل، آمریکا بیشتر از قبل آمادگی دفاع از رژیم اسرائیل و کمک به صهیونیست ها را دارد. همین امر باعث شده است که برخی منتظر تابستانی پرتنش و پر ماجرا در مورد مسئله فلسطین باشند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
دونالد ترامپ در حالی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد که تا پیش از آن تنها یک تاجر و سرمایه گذار موفق در جهان به شمار می رفت. از این رو بی تجربگی سیاسی و ناشی بودن وی در دنیای سیاست این فرصت را به لابی ها و قدرت های در سایه در ساختار آمریکا داده است تا وی را در مسیر مورد نظر خود هدایت کنند. یکی از این لابی ها، آیپک است.  کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل از بزرگ‌ترین گروه‌های لابی صهیونیست‌ها در آمریکاست. این کمیته که به آیپک معروف شده است، سالانه میلیون‌ها دلار برای نفوذ بر سیاست‌های واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی هزینه می کند که در واقع مهم‌ترین کار ویژه این کمیته است. دونالد ترامپ نیز همانند دیگر رؤسای جمهوری آمریکا بارها در سخنان خود از لابی صهیونیست حمایت کرده است.

آیا صهیونیست ها سودای حمله دوباره به غزه را دارند؟

از سوی دیگر، ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری  با ارسال نامه ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حمایت خود را از ادامۀ شهرک سازیِ این رژیم در اراضی فلسطینی اعلام کرد و تاکید کرد من با دعوت به متوقف کردن شهرک سازی به عنوان پیش شرطِ مذاکرات "اسرائیل" و فلسطینی ها مخالفم. موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نیز یکی از موضوعات مورد تاکید ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی وی بود؛ در واقع او اولین رئیس جمهور آمریکا است که وعده داده قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواهد کرد. به پشتوانه چراغ سبزی که ترامپ به اسرائیل برای ادامه شهرک سازی در کرانه غربی و قدس نشان داد، بعد از اعلام خبر پیروزی ترامپ، «برکات» شهردار قدس اشغالی سریعاً از آغاز روند صدور مجوز و ساخت ۷۱۰۰ واحد صهیونیست نشین جدید در قدس خبر داد. 
ترامپ نیز پس از پیروزی در انتخابات در اولین پیام خود خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: من عاشق اسرائیل هستم. من در صددم تا پیوند ناگسستنی میان واشنگتن و تل آویو را تقویت کنم. اسرائیل تنها دموکراسی خاورمیانه است و مانند بارقه‌ای از امید برای بسیاری از انسان‌هاست. و در نهایت پس از تصویب قطعنامه محکومیت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل (به سبب تداوم شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی) و عدم وتوی آن از سوی آمریکا، ترامپ صراحتاً گفت هنگامی که به کاخ سفید برسد اوضاع را به کلی دگرگون خواهد کرد؛ او همچنین گفت فلسطینی ها دیگر در سازمان ملل تریبونی نخواهند داشت. وی حتی در اقدامی نامعمول، پیش از رأی‌گیری برای این قطع‌نامه به طور علنی و عمومی از اوباما خواست آن را وتو کند. 
همه این ها به خوبی نشان دهنده نوع نگاه ترامپ به پرونده فلسطین است. این حمایت ها از اسرائیل به خوبی می تواند باعث تحریک رژیم غاصب به اقدامی جدی علیه مردم نوار غزه شود. حتی این احتمال وجود دارد که جنگ جدیدی آغاز شود. 
در این ارتباط، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل اخیرا اعلام کرد که غزه باید خود را برای جنگی آماده کند که مثل جنگ‌های گذشته نخواهد بود. پایگاه روسیا الیوم به نقل از لیبرمن گزارش داد: باریکه غزه در مقایسه با همسایۀ شمالی اسرائیل خطری استراتژیک برای تل آویو محسوب نمی شود، ولی در هر لحظه قابل انفجار است؛ زیرا شلیک هر موشک قسامی یا واکنش متقابل اسرائیل زمینه را برای جنگی دیگر فراهم خواهد کرد. وزیر جنگ اسرائیل که از 10 ماه پیش این سمت را به دست گرفته است، افزود: توپ هم اکنون در زمین حماس است و اگر در پی جنگ باشد، پشیمان خواهد شد؛ زیرا جنگ جدید مثل جنگ سال 2014 نخواهد بود. لیبرمن گفت: ما همۀ نیروهای ارتش را به کار خواهیم گرفت و با همۀ قدرت و توان خود به جنگ خواهیم رفت و جنگ جدید بهای سنگینی خواهد داشت.
صحبت های لیبرمن که به ماشین جنگی اسرائیل معروف است، باعث این گمانه زنی شده است که آیا رژیم اشغالگر به دنبال مهیا کردن شرایط برای حمله دوباره به غزه است. این مسئله تا چه حدّ جدی است؟

آیا صهیونیست ها سودای حمله دوباره به غزه را دارند؟

در این زمینه باید گفت، برخی از نشانه ها و اقدامات اخیر رژیم اسرائیل نشان دهنده این مسئله است که شروع جنگ جدید علیه نوار غزه می تواند محتمل باشد. 
1- ترور و دستگیری رهبران فلسطین و حماس 
معمولا رژیم صهیونیستی قبل از شروع حمله به غزه در ابتدای امر اقدام به بازداشت و ترور رهبران حماس  می کند. این مسئله بیشتر با هدف از بین بردن تمرکز حماس انجام می گیرد. در همین ارتباط در چند ماه گذشته چندین نفر از مقامات حماس ترور و باداشت شده اند. افراد مسلح ناشناس، اوایل فروردین ماه مازن فقها اسیر آزاده فلسطینی را در نزدیکی منزلش در منطقه تل‌الهوی در جنوب غرب شهر غزه، ترور کردند. مازن فقها، اسیر آزاده فلسطینی از ساکنان شهر طوباس در کرانه باختری است که به موجب عملیات تبادل اسرا در سال 2011 از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد و به نوار غزه تبعید شد. صهیونیست‌ها فقها را به دست داشتن در عملیات‌های مقاومتی در جریان انتفاضه قدس متهم کرده بود.
همچنین محمد الزواری مخترع و مهندس تونسی پنجشنبه ۱۵ دسامبر در شهر صفاقس واقع در جنوب تونس به دست افراد ناشناس ترور شد. گردان های القسام شاخه نظامی جنبش حماس در پی ترور «محمد الزواری» بیانیه ای صادر و وی را از فرماندهان خود و طراحان پهپاد ابابیل معرفی کرد. این در حالی است که تحلیلگر شبکۀ 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، از نحوۀ ترور محمد الزواری، مهندس تونسی سازندۀ پهپاد برای نیروهای مقاومت فلسطین، به دست سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) پرده برداشت.
اشغالگران صهیونیست همچنین  اخیرا با حمله به شهر البیره، فایز ورده، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس و احمد عطوان نماینده این شهر از فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین را اسیر کردند.
 2- قطع کمک های مالی غزه و تداوم محاصره 
در حالی که باریکه غزه از سال 2007 تاکنون تحت محاصره همه جانبه رژیم صهیونیستی قرار دارد و بحران اقتصادی و اجتماعی، پیامد این محاصره است، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اخیرا به بهانه بحران مالی، 30 الی 50 درصد از حقوق کارمندان این تشکیلات در باریکه غزه را کسر کرده است. این در حالی است که کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری رود اردن از این تصمیم مستثنی شده‌اند. تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای کاهش حقوق کارمندان دولتی در باریکه غزه پس از آن اتخاذ شد که رژیم صهیونیستی اخیرا به بهانه حمایت این تشکیلات از مبارزان فلسطینی اعلام کرد که قصد دارد قانونی برای کسر درآمد تشکیلات خودگردان فلسطین، تصویب کند.
3-  وضعیت نابسامان سیاسی داخلی نتانیاهو 
در یک سال گذشته رژیم صهیونیستی با چالش های زیادی در داخل گرفتار شده و همین امر باعث شده است تا کارشناسان احتمال شروع جنگی جدید علیه غزه را برای انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی مطرح کنند. فساد نتانیاهو، مشکلات اقتصادی، تشدید مهاجرت معکوس و ... از جمله چالش های داخلی نتانیاهو است. شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا فاش کرد که نیروهای پلیس این رژیم یک سری فاکتور را از ارنون میلتشین، بازرگانی ثروتمند، کشف و ضبط کرده اند که نشان می دهد خانواده نتانیاهو هدایایی به مبلغ میلیون ها شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) از این فرد دریافت کرده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این ارتباط به مدت پنج ساعت در مقر خودش در شهر قدس به خاطر پرونده دریافت هدایای گرانقیمت مورد تحقیق پلیس قرار گرفت. همچنین در ادامۀ روند تحقیقات پلیس دربارۀ فساد مالی نتانیاهو، پلیس از همسر وی، بازجویی کرد. این مسئله نتانیاهو را تحت فشار زیادی قرار داد و در واکنش به این فساد، گروهی از صهیونیست ها با تظاهرات در مرکز شهر تل آویو خواهان استعفای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شدند. البته برخی معتقدند موقعیت ضعیف نتانیاهو در داخل، خود مانعی در جهت انجام تحرکات جنگی علیه غزه یا کشوری دیگر است، اما با این حال این مسئله تیغ دو لبه و در سال های قبل، سران صهیونیستی برای مصادره مشکلات داخلی به جنگ روی آورده اند.

نتیجه
به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا از این جهت که فردی است که ریسک های ناشیانه انجام می دهد، صهیونیست ها را به انجام تحرکات بیشتر علیه فلسطین و به ویژه مردم غزه ترغیب می کند.
ترامپ که در اظهارات خود نشان داده است در پرونده فلسطین  به شدت به تندروهای صهیونیستی گرایش دارد بارها خواستار اقدامات عجیب از جمله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شده است. همه این موارد نشان دهنده این است که رژیم صهیونیستی می تواند با اتکای به این حمایت ها و همچین میزان تاثیرپذیری ترامپ در حوزه سیاست خارجی، ماجراجویی جدیدی علیه غزه را آغاز کند. در واقع اظهارات لیبرمن مبنی بر احتمال جنگی جدی علیه غزه این باور را در بین کارشناسان منطقه ای به وجود آورده  است که اقدامات چند ماه اخیر اسرائیل علیه حماس نمی تواند بدون برنامه بلند مدت باشد. دستگیری و ترور مقامات و رهبران فلسطین و حماس و قطع کمک های مالی غزه در درجه اول می تواند با هدف کاهش تمرکز جنبش های فلسطین از مبارزه با رژیم اسرائیل و انحراف آن ها از مسیر اصلی باشد. 
 در نهایت می توان گفت که شرایط داخلی سرزمین های اشغالی در کنار به قدرت رسیدن ترامپ و اعلام حمایت های زیاد وی از گزینه های افراطی در برابر فلسطین، می تواند به سران صهیونیست این پیام را مخابره کند که در صورت شروع جنگی جدید از سوی اسرائیل، آمریکا بیشتر از قبل آمادگی دفاع از رژیم اسرائیل و کمک به صهیونیست ها را دارد. همین امر باعث شده است که برخی منتظر تابستانی پرتنش و پر ماجرا در مورد مسئله فلسطین باشند؛ تابستانی که با وجود شخصیتی پیش بینی ناپذیر در کاخ سفید می تواند آبستن تحولات زیادی باشد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات