صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من به همه آقایان نامزدهای انتخابات این را عرض می‌کنم، قبلاً هم عرض کردم که تصمیم بگیرند و به مردم هم بگویند و در تبلیغات‌شان هم بگویند قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه اقتصادی، برای باز کردن گره‌ها نگاه‌شان به بیرون از این مرزها نخواهد بود. نگاه به خود ملت خواهد بود.(1396/2/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
گريز از مناظره

از انتخابات سال 1384 بود که برنامه مناظرات تلويزيوني به طور جدي جاي خود را در فضاي تبليغات انتخاباتي باز کرد و به تدريج به تأثيرگذارترين برنامه تبليغات انتخاباتي بدل شد. اوج تأثيرگذاري اين مناظرات را در انتخابات سال 1388 و 1392 شاهد بوديم که بی‌شک و به تأیید اکثريت کارشناسان سياسي، بيشترين تأثیر را در چينش آرای نامزدهاي انتخاباتي بر جاي گذاشت. اين برجستگي موجب شده است در انتخابات آتي نيز برگزاري مناظره به يکي از انتظارات و مطالبات افکار عمومي بدل شود.
اما در اين ميان روند تحولات انتخاباتي به گونه ديگري رقم خورده است. ابتدا این خبر منتشر شد که کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري با برگزاري مناظرات به صورت زنده مخالفت کرده است! اما پس از مخالفت فعالان سیاسی و افکار عمومی در این تصمیم تجدیدنظر شد؛ البته همچنان در مسير برگزاري مناظره موانعي وجود داشت و از آنجا که گویا مناظره، به پاشنه آشيل دولت مستقر بدل شده و آقاي روحاني از حضور در اين ميدان نگران است، خبر آمد که آقایان روحاني و جهانگيري حاضر نیستند در اولين مناظره که روز جمعه همين هفته برگزار خواهد شد، شرکت کنند! و علت آن را شرکت در سفر استاني بيان کرده‌اند! که البته طبق آخرين اخبار احتمالاً اين مناظرات با حضور همه نامزدها در زمان تعيين شده به صورت زنده برگزار خواهد شد.
درباره علل اين طفره رفتن‌ها مي‌توان گفت،‌ آقاي روحاني تفاوت مناظرات سال 1392 را با 1396 به خوبي مي‌داند! امروز عملکرد چهار ساله‌اي پيش روي مخاطبان است که در سال 1392 چنين عملکردي وجود نداشت و دادن وعده‌هاي انتخاباتي بسيار آسان‌تر بود. ضمن آنکه در اين دوره زمان مناظرات بيش از آنکه به طرح وعده‌هاي آقاي روحاني اختصاص يابد، طبيعتاً به بررسي عملکرد چهار ساله وي خواهد گذشت و اين خود بزرگ‌ترين معضلي است که رئیس‌ دولت يازدهم را در جايگاه پاسخگويي قرار خواهد داد! او از آنکه مردم در مقام مقايسه و قضاوت قرار گيرند، نگران است و بيش از همه مي‌داند که وضع موجود، وضع خوبي نيست و نمي‌تواند از آن دفاع کند.

▼ گزارش روز
اصطلاح دردسرساز!

عصر روز گذشته انتشار فایل صوتی از سخنان حسام‌الدین آشنا بهت و تعجب مردم را برانگیخت و واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. بر اساس این فایل، مشاور فرهنگی رئیس دولت یازدهم طی سخنانی در دانشکده صداوسیما و در جمع غیر خصوصی، پس از آنکه می‌گوید پرسش‌های مناظرات باید پیش از آغاز مناظره در اختیار نامزدها قرار بگیرد، درباره نحوه برگزاری مناظرات و فضای حاکم بر آن می‌گوید: «چرا صداوسیما نباید مجری‌ای داشته باشد که کاندیداها مثل سگ از او بترسند!» جملاتی که واکنش منفی به آن تنها به یک طیف سیاسی یا رقیبان دولت یازدهم محدود نبود! زیرا فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات خواهد شد، رعایت خطوط قرمز اخلاقی در جامعه، دوری از دروغ، تهمت‌های ناروا و توهین از اصول اولیه برگزاری یک انتخابات سالم است.
به همین دلیل بود که در کنار جملاتی، چون «اینکه مشاور رسانه‌ای دولت امنیتی با سابقه دانشگاهی علوم ارتباطات بگه از مجری مناظره باید مثل سگ ترسید حتماً یک اشکالی هست»، «تلویزیون چهار سال با پول بیت‌المال مجری سیاسی تربیت کرد، اما به جرم چالشی بودن و فشار از بیرون با او خداحافظی کرد» و...، از سوی کاربران منتقد دولت فعالانی که به حمایت از دولت یازدهم و اصلاح‌طلبان نیز مشهورند، به این سخنان آشنا واکنش منفی داشته‌اند؛ چنانکه در این زمینه جملاتی چون «بزرگان اصلاح‌طلب! کم کم دارم شک می‌کنم! این چه ادبیاتی است واقعاً؟»، «فایل صوتی آشنا را گوش می‌دادم، پسر سه ساله‌ام کنارم نشسته، وقتی شنید مشاور رئیس‌جمهور از کلمات سگ و ترس استفاده کرد، پرسید سگ کیه، از خجالت مُردم!» و... قابل مشاهده بود. موضوعی که حتی چهره‌های شناخته شده نیز نتوانستند با سکوت از کنار آن بگذرند؛ چنانکه حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات یازدهم در این باره می‌نویسد: «سگ خواندن یک خبرنگار یا نامزد انتخابات، حتی در جمع مشاوران رئیس‌جمهور نابردباری چون جناب آقای ترامپ بی‌سابقه است و سخت شرم‌آور»!

▼ خبر ویژه       
پشت پرده بسته شدن حساب ایرانی‌ها در اروپا

با وجود امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی، همچنان بانک‌های اروپایی بی‌هیچ دلیل و مدرکی اقدام به بستن حساب مشتریان ایرانی خود می‌کنند! داستان بسته شدن حساب مشتریان ایرانی در بانک‌های اروپایی چیز تازه‌ای نیست؛ اما آنچه به تازگی فرق کرده، این است که ایرانیان بیشتری از بانک‌ها شکایت می‌کنند و بسیاری از آنها موفق می‌شوند خسارت بگیرند. از جمله یک مشتری ایرانی که از بسته شدن حسابش در رویال بانک اسکاتلند شکایت کرده بود، در توافق خارج از دادگاه با بانک، بالغ بر ۳۲ هزار پوند خسارت گرفت. اما نواز، رئیس شرکت حقوقی بلک‌استون که شکایت تعدادی از ایرانیان را دنبال می‌کند، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: پس از برجام، پیوسته بانک‌های اروپایی اقدام به بستن حساب مشتریان ایرانی خود می‌کنند و این اقدام هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد و حتی پیش از برجام هم بسته شدن حساب ایرانی‌ها موجه نبوده است. او علت بسته شدن حساب ایرانی‌ها در بانک‌های اروپایی را ترس آنها از جریمه‌های احتمالی آمریکا به بهانه نقض تحریم‌ها علیه ایران دانست و تأکید کرد، این اقدام بانک‌های اروپایی به هیچ وجه قانونی نیست و به همین دلیل در بسیاری از پرونده‌های حقوقی این بانک‌ها به پرداخت غرامت محکوم شده‌اند.
          
▼ اخبار
1ـ میزان خرید املاک اسپانیا از سوی ایرانی‌ها

بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاون بازرگانی وزارت اقتصاد اسپانیا، ایرانی‌ها در سال گذشته میلادی مبلغ 21 میلیون و 100 هزار یورو در خرید املاک اسپانیا سرمایه‌گذاری کرده و در این راستا 31 تبعه ایرانی روادید اقامتی اسپانیا را اخذ کرده‌اند. دولت اسپانیا در اواخر سال 2013 قانونی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق اعطای روادید اقامت به خارجی‌ها به تصویب رساند. بر اساس این قانون، اتباع خارجی که در اسپانیا ملکی به ارزش 500 هزار یورو یا بیشتر خرید کنند، می‌توانند مقیم این کشور شوند. گفتنی است، اتباع چین و روسیه حدود 60 درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در سال گذشته میلادی چینی‌ها در مجموع با 489 میلیون یورو و روس‌ها با 501 میلیون یورو در رده‌های اول و دوم سرمایه‌گذاری در اسپانیا قرار دارند.

2ـ انتقاد آشنا از صداوسیما
حسام‌الدین آشنا در جلسه‌ای که به تازگی به صورت غیر خصوصی در دانشکده صداوسیما برگزار شده، به طور رسمی از عوامل برگزاری مناظره‌ها می‌خواهد که پرسش‌ها را در اختیار نامزدها و مردم قرار دهند و مناظره‌ها در چارچوب این پرسش‌های از پیش اعلام شده برگزار شود! او همچنین در بخش‌هایی از این نشست، درباره اینکه چرا باید صداوسیما برگزارکننده مناظره باشد، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند؛ با این حال در بخشی از اظهارات خود می‌گوید، حجت‌الاسلام روحانی در سال 92 با بهره‌گیری از همین مناظره‌ها توانست بر مسند ریاست‌جمهوری بنشیند. مشاور رسانه‌ای حجت‌الاسلام روحانی همچنین با عتاب و خطاب به دست‌اندرکاران صداوسیما می‌گوید: چه کسی به شما حق داده هوش هیجانی یا هوش تصویری کاندیدا را بسنجید؟

▼ تا انتخابات
محسن رضایی با تأکید بر اهمیت انتخاب فرد «اصلح»، گفت: هیچ نامزدی جز با وحدت موفق نمی‌شود. وی همچنین افزود: هر کاندیدا، هر چقدر هم که صلاحیت داشته باشد، اگر نتواند کارآمدی جمعی را ایجاد یا مدیریت کند، انتظارات مردم بی‌نتیجه خواهد ماند. بر عکس، هر کاندیدایی که بیشترین بسیج نخبگان و شایستگان را سامان دهد، احتمالاً قادر به حل مشکلات کشور نیز خواهد بود.
حجت‌الاسلام سالک، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ردّ صلاحیت نیروهای انقلابی در برخی از استان‌ها گفت: ردّ صلاحیت فله‌ای نیروهای انقلابی در انتخابات شورا‌های شهر و روستا جای تأمل دارد که چرا این مسئله مطرح شده است؛ اگر خدای نکرده سبب ایجاد یأس در مردم شود، گناه بزرگی است. وی افزود: با چنین اقدامی حق‌الناس را از بین برده‌اند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اینکه تاکنون قریب به ۸۰ درصد ردّ صلاحیت‌شدگان انتخابات شوراها در سراسر کشور از ردّ صلاحیت‌شان شکایت کرده‌اند، گفت: جلسات سه نفره هیئت‌های عالی نظارت استان‌ها برای بررسی شکایت داوطلبان از ۷ اردیبهشت آغاز می‌شود.

محمدباقر قالیباف در جمع مردم قم گفت: در کشور پول داریم، اما در روش و مدیریت بلد نیستیم که مردم را در کارها سهیم کنیم؛ کسانی که می‌گویند نمی‌شود پنج میلیون شغل ایجاد کرد، نگاه‌شان به جای دیگری است، امروز دلالان اقتصاد را اداره می‌کنند.
الياس حضرتی، نماینده فهرست امید و حامی روحانی با شهرام جزایری در یکی از طباخی‌های تهران دیدار کرد. برخی منابع آگاه از احتمال کمک مالی جزایری به ستاد روحانی خبر داده‌اند.
حسن رباطی در سمینار آموزشی توجیهی مدیران ستادهای انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: «21+1» و «هر نفر یک ستاد است» شعارهای انتخاباتی ما برای این دوره است.

▼ اخبار کوتاه
طبق آمار بانک مرکزی، بدهی بانک‌های غیر دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی در مرداد ماه سال 92 رقمی بالغ بر سه هزار و 149 میلیارد تومان بوده است؛ اما این بدهی بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، در پایان بهمن ماه سال گذشته به 40 هزار و 530 میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر، بدهی این بانک‌ها در سه سال و هفت ماه 8/12 برابر شده و 37 هزار و 381 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین، بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی از دو هزار و 663 میلیارد تومان در مرداد ماه 92 با جهش 5/5 برابری به 14 هزار و 710 میلیارد تومان رسیده است.
یک مقام وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، ضمن بر حذر داشتن آمریکا از طرح مسائل غیر هسته‌ای در مباحث مربوط به این توافق، هشدار داد که هر اقدام احتمالی ضد برجامی می‌تواند برای این توافق عالی زیان‌بار باشد. روسیه، اتحادیه اروپا و چین تاکنون بارها با اعلام مخالفت در برابر آمریکا، حمایت خود را از برجام و ردّ هر گونه اقدام و مانع‌تراشی برای اجرای آن اعلام و بر لزوم تعهد عملی و پایدار همه طرف‌ها درباره این پیمان تأکید کرده‌اند.
سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره مخالفت انگلیس با درخواست خرید 950 تن کیک زرد از سوی ایران از قزاقستان گفت: مذاکرات در این زمینه هنوز به سرانجام نرسیده و جریان دارد. عراقچی با بیان اینکه پرسش‌هایی وجود دارد که آیا این میزان کیک زرد نیاز فعلی ایران هست یا خیر، تصریح کرد: قدر مسلم دسترسی به این میزان کیک زرد بیشتر برای نیازهای سال‌های آینده ما خواهد بود.
صادق زیباکلام با بیان اینکه برخلاف وعده‌های داده شده، روزگار فقرا بهتر نشده، گفت: سال ٨٩ مردم با پول یارانه می‌توانستند حدود ١٥ کیلو برنج ایرانی خریداری کنند؛ اما الآن با این مبلغ در بهترین حالت می‌توانند چهار کیلو برنج بخرند.
هکرها با حمله سایبری به وبگاه سازمان امنیت اجتماعی ایالت جارکند در شرق هند، اطلاعات کارت‌های بانکی و آدرس‌های یک میلیون و چهار هزار نفر را در اینترنت قرار دادند.
شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گزارش داد، اوباما برای سخنرانی خود در نشستی در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی در سپتامبر، 400 هزار دلار پول می‌گیرد.
به تازگی در آستانه انتخابات جلسه حل‌وفصل مشکلات مسکن مهر با حضور آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی و مدیران کل راه‌وشهرسازی استان‌ها برگزار شد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات