صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این را هم همه بدانند که ما جز با کار جهادی و انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم؛ کار فراوان و پرحجم و باکیفیت و انقلابی.(1396/2/10) ***میلاد با سعادت حضرت ابالفضل‌العباس(ع) و روز جانباز مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
حضور تعیین‌کننده

روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از کارگران کشورمان به مطالب مهمی اشاره کردند که بازخوانی اجمالی دو نکته از صدها گوهر آن در شرایط کنونی، می‌تواند در تداوم راه پرافتخاری که تاکنون به مدد حضور آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه ایرانی حاصل شده، مؤثر واقع شود.
1ـ مسئله کار، کارگر و تولید ملی؛ «کارگر، ستون فقرات اقتصاد تولیدی و کاری در کشور است.» در این بین آنچه که امروز فصل مشترک فهم و درک مردم و نامزدها است، موضوع اشتغال است که با محوریت بخشیدن به تولید و رونق بخش‌های کارگری و تولیدی حاصل می‌شود؛ اما آمار و ارقام اعلامی از سوی دولت حاکی از سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها در این بخش است. افزون بر ناتوانی در ایجاد سالیانه یک میلیون شغل مطابق با قانون، امروز افزایش آمار بیکاران و خارج شدن حدود پنج هزار تولیدی یا فعالیت با نصف ظرفیت تولیدی در تعداد معتنابه دیگری از این کارخانجات و مراکز تولیدی نگرانی بخش زیادی از کارگران و خانواده‌های آنها را فراهم کرده است.
2ـ مسئله انتخابات و حضور تعیین‌کننده مردم؛ «مردم عزیز ما باید بدانند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف، تعیین‌کننده است... تعیین‌کننده‌ امنیّت ملّی.» از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که نظامی مردم‌پایه است و منبع اصلی قدرت کشور حضور مردم در عرصه‌ها و صحنه‌های مورد نیاز انقلاب و نظام از تولید تا دفع تجاوز و رفع سایه جنگ بوده و خواهد بود. باور عمومی مردم به اینکه آرای آنها تعیین‌کننده است و نظام جمهوری اسلامی حافظ و امین آن بوده و عیناً به نتیجه‌ای که مردم در انتخابات‌ها رقم می‌زنند، پایبند و وفادار است (شاهد اثبات‌کننده این موضوع انتخابات‌های گذشته است)، افزون بر ارتقای اعتماد عمومی، دقت و هوشمندی مردم در انتخاب را به دنبال خواهد داشت. زمانی که مردم آگاهانه، هدفمند و مسئولانه با تکاپو در معیارها و رویکردهای راهگشا از یک سو و توجه به مصالح کشور و اولویت‌ها و نیازهای خود از سوی دیگر توانستند هماهنگی و هارمونی ایجاد کنند، می‌توانند به انتخاب اصلح و بهترین نزدیک شوند و وظیفه خود را در عرصه سیاسی نیز مانند عرصه کار و دفاع مقدس و صنعت به خوبی انجام دهند. 
        
▼ گزارش روز
افتخار افتتاح!

اگرچه حسن روحانی با لبخند در برابر دوربین‌های تلویزیونی روبان افتتاح پالایشگاه خلیج‌فارس را در روزهای پایانی دولتش قیچی کرد؛ اما واقعیت آن است که این پالایشگاه با همت بلند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده بهره‌برداری شده است! پالایشگاهی که کار ساخت آن را متخصصان داخلی در اوج تحریم‌های ظالمانه به بهانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان کلید زدند و برخلاف بی‌توجهی‌ها و کم‌لطفی‌های دولت معروف به «تدبیر و امید» آرام آرام پیش رفتند تا اکنون رئیس‌جمهور در آستانه انتخابات دوازدهم برای افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه تولیدکننده بنزین و گازوئیل‌ خاورمیانه به جنوب کشور سفر کرده و به افتتاح آن در دولت خود مباهات کند.
اما شاید کمتر کسی در این میان بداند این پروژه که با تکیه بر توان ملت بزرگ ایران، با مدیریت کم‌نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و برای نخستین بار در طول تاریخ ۱۰۸ ساله صنعت نفت اجرا شده، نیاز کشور به واردات بنزین را به طور کامل از بین می‌برد و حتی ایران اسلامی را به جمع کشورهای صادرکننده بنزین در جهان اضافه می‌کند، اکنون به دلیل حمایت نکردن دولت آقای روحانی با ماه‌ها تأخیر به بهره‌برداری رسیده است! چرا که روند ساخت این پالایشگاه با سرعت سالیانه ۱۱ تا ۱۲ درصدی و با پیشرفت 74 درصدی در مرداد سال ۹۲ تحویل دولت یازدهم شد و اگر ساخت این مجموعه با همان سرعت ادامه می‌یافت، باید  اوایل سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید؛ اما متأسفانه با روی کار آمدن دولت یازدهم بی‌مهری‌ها به روند ساخت آن آغاز شد و سرعت پیشرفت ساخت‌وساز آن با 50 درصد کاهش، به شش درصد تنزل پیدا کرد تا به جای سال 94 در سال 96 (در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم) و با وجود آماده نبودن صد درصدی و راه‌اندازی نشدن بخش گوگرد‌زدایی که یکی از مراحل تعیین‌کننده کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه است، این مجموعه با اصرار دولت به بهره‌برداری برسد.

▼ خبر ویژه                  
کارشکنی دولت در مسیر تحقیق و تفحص!

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، با اشاره به رو به پایان بودن دوره شش ماهه فعالیت کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز همه شرکت‌های زیرمجموعه صندوق به طور کامل بررسی نشده، هفته آینده درخواست تمدید سه ماهه مهلت تحقیق و تفحص را به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه می‌دهیم. جبار کوچکی‌نژاد در ادامه گفت: هم رئیس‌جمهور و هم وزیر آموزش‌وپرورش ادعا دارند که تخلفات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه اتفاق افتاده و خیلی به صندوق ذخیره ربطی ندارد؛ در حالی که بررسی‌های ما نشان می‌دهد در شرکت‌های تابعه صندوق، از جمله شرکت سرمایه‌گذاری ذخیره فرهنگیان، شرکت خانه‌سازی معلم و حتی هیئت‌مدیره صندوق تخلفات قابل توجهی رخ داده است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص همچنین با اشاره به برخی از کارشکنی‌ها در جریان تحقیق و تفحص این کمیته تصریح کرد: متأسفانه دولت به شدت مسیرها را برای ما می‌بندد و نیروها را جابه‌جا می‌کند، از جمله اینکه مدیرعامل بانک سرمایه را تغییر دادند، من در این باره به آقای سیف (رئیس کل بانک مرکزی) گفتم که شما با این کار تبانی کردید.
 
▼ اخبار
1ـ راهکار مقابله با اسلام‌هراسی

الکساندر فن‌دربلن، رئیس‌جمهور اتریش با بیان اینکه زنان حق دارند هرگونه که دوست دارند لباس بپوشند، گفت: اگر اسلام‌هراسی همین‌گونه ادامه پیدا کند، روزی می‌رسد که ما از همه زنان بخواهیم برای مقابله با آن روسری بپوشند. حجاب اسلامی یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در کشورهای اروپایی است و اظهارات رئیس‌جمهور اتریش در حالی مطرح می‌شود که بعضی از این کشورها مخالف این هستند که زنان مسلمان روسری یا روبنده بپوشند و با وضع قوانین تبعیض‌آمیزی استفاده از پوشش اسلامی را ممنوع کرده و برای استفاده‌کنندگان از آن مجازات در نظر گرفته‌اند.

2ـ باید با رفتار مخرب ایران مقابله کنیم!
مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد، باید با رفتار ایران در منطقه و فراتر از آن مقابله کنیم. ژنرال هربرت مک‌مستر گفت: ایران از رژیم جنایتکار در سوریه حمایت می‌کند و به دنبال تضعیف حکومت‌های مختلف در خاورمیانه و وابسته کردن آنها به خود و تقویت شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های مسلح است. وی افزود: آنچه الآن مهم است، تغییر سیاست واشنگتن در تقابل با ایران و درایت رئیس‌جمهور در مقابل این کشور است.

▼ تا انتخابات
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: آقایان رئیسی و قالیباف، نامزدهای مورد حمایت جمنا دو برادری هستند که مصمم به ادامه راهند و جمنا هم هر دوی این عزیزان را قبول دارد، تا در نهایت طبق آنچه از پیش متعهد شده‌اند، ببینیم در پایان اقبال مردمی به کدام یک بیشتر است تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. آقای قالیباف در مناظره اول مثبت‌تر ظاهر شد و از اهداف جمنا بهتر دفاع کرد و در مقابل آقای رئیسی متین‌تر و آرام‌تر ظاهر شد؛ اما در نهایت این دو بزرگوار مکمل یکدیگر هستند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: سیدمصطفی میرسلیم، تنها در صورتی به نفع یکی از نامزدها کنار می‌رود که جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز) از وی چنین درخواستی بکنند. محمد عرب اظهار داشت: اگر جامعتین با حمایت از یک نامزد اصولگرا، از میرسلیم بخواهند که به نفع وی کنار برود، این نامزد عرصه رقابت را ترک خواهد کرد؛ وگرنه در صحنه باقی خواهد ماند.
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت: سه نفر از نامزدها نسبت به برگزاری مناظره به کمیسیون شکایت کرده‌اند. سعی می‌کنیم جمع‌بندی خود را نسبت به این موضوع در اسرع وقت اعلام کنیم، کمیسیون تا پیش از روز جمعه و برگزاری مناظره دوم نظر خود را اعلام خواهد کرد. در صورت وارد بودن اعتراضات، نامزدها می‌توانند سخنان و پاسخ‌های‌شان را به صورت ضبط شده ارائه کنند.
جبهه‌ای تحت عنوان «اصولگرایان» معتدل برای حمایت از روحانی تشکیل شده است. گفته می‌شود، این جبهه متشکل از شورای عالی به عضویت علی‌اکبر ناطق نوری، سیدرضا اکرمی و کاظم جلالی است و هیئت اجرایی آن نیز شامل بهروز نعمتی، عباسپور تهرانی، سیدشهاب‌الدین صدر و... است. بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران به عنوان دبیر جبهه اصولگرایان معتدل انتخاب شده است.
اسحاق جهانگیری درباره انصراف خود از انتخابات گفت: انتخابات سازوکار خودش را دارد. در انتخابات ائتلاف شکل می‌گیرد و افراد هم‌جهت با یکدیگر مذاکره می‌کنند. ما هنوز ابتدای کار هستیم، شاید بقیه به نفع من کنار رفتند. وی در ادامه گفت: در مناظره اول خیلی قوی ظاهر نشدم، اما فکر می‌کنم در مناظره دوم و سوم جدی‌تر ظاهر شوم.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش شبکه تی‌آر‌تی، شهردار منطقه ساری‌یر استانبول، که قتل «سعید کریمیان» مدیر مجموعه شبکه‌های تلویزیونی جم در آنجا اتفاق افتاد، به رسانه‌های محلی گفته است شواهد اولیه پلیس نشان می‌دهد که وی به دلیل اختلافات و با انگیزه‌های مالی به قتل رسیده است. چندی پیش افرادی ناشناس با سد کردن مسیر اتومبیل سعید کریمیان در بخش اروپایی استانبول، وی و یک سرنشین دیگر این خودرو را به ضرب گلوله کشتند. گفته می‌شود، نفر دوم یک تاجر کویتی بوده است.
سردار رمضان شریف، معاون روابط عمومی و سخنگوی سپاه درباره موضع سپاه در زمینه اقدام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در نام بردن از برخی فرماندهان در سخنان انتخاباتی خود، با بیان اینکه فرماندهان و مسئولان سپاه به ویژه سردار سلیمانی قدردان الطاف و ابراز محبت آحاد مردم، جناح‌ها، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و نیز نامزدهای محترم ریاست‌جمهوری هستند، تصریح کرد: از ستادهای انتخاباتی کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری درخواست می‌کنیم که در تبلیغات خود از استفاده از نام و تصویر ایشان پرهیز کنند.
مشاور رئیس‌مجلس شورای اسلامی درباره خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر پرداخت هبه از سوی عربستان به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه منا گفت: عربستانی‌ها فقط پرداخت دیه به خانواده‌های جان‌باختگان در حادثه جرثقیل در مکه را قبول کرده‌اند. منصور حقیقت‌پور تأکید کرد: با توجه به اینکه عربستانی‌ها در حادثه منا خود را مقصر نمی‌دانند، دیه جان‌باختگان این حادثه را نیز پرداخت نمی‌کنند.
روزنامه «بغدادپست» به نقل از منابع مطلع گزارش داد، نیروهای نظامی اردنی و انگلیسی آماده ورود به خاک سوریه از مرزهای جنوبی این کشور هستند. در این گزارش آمده است، طی روزهای اخیر تحرکات و اقدامات نظامی غیر منتظره‌ای در طول مرزهای سوریه با اردن و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] صورت پذیرفته است که می‌تواند سرآغاز جنگ سختی در منطقه باشد.
«داود باشتنی» یکی از بازماندگان حادثه تروریستی میرجاوه درباره وضعیت جسمی خود گفت: «من بازویم تیر خورده و الآن خدا را شکر حال خوبی دارم. زمانی که ما مورد حمله قرار گرفتیم، تنها توانستم پشت درخت‌ها مخفی شوم. دیدم که به بچه‌ها تیر خلاصی می‌زدند و یکی از سربازان را هم که حالت بهتری داشت، با خودشان بردند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات