تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۷۴۷

درد مقبوليت

پایگاه بصیرت / دکتر حسن کربلايي/ hassankarbalaei@gmail.com

(روزنامه رسالت – 1396/01/31 – شماره 8916 – صفحه 1)

مردم در 100 روز اول آثار تحول اقتصادي را خواهند ديد. چنان گشايش و رونقي به اقتصاد بدهيم که مردم از شندرغاز يارانه بي‌نياز شوند. معيار تورم جيب مردم است. با اجراي توافق همه تحريم‌هاي بانکي و مالي و نظامي و موشکي يکجا لغو خواهد شد. تحريم‌ها بايد لغو شود تا مشکل اشتغال، رکود، توليد و سرمايه‌گذاري، آلودگي هوا و آب خوردن مردم حل شود. و ...

اين روزها مردم به چه فکر مي کنند؟ وعده‌هايي که خوانديد بخشي از سخنان رئيس جمهور محترم در مصاحبه‌ها و مناظرات و سخنراني‌هاي وي بوده است. مردم به فاصله کمتر از يک ماه ديگر به پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند و خود را براي يک حضور عظيم براي حفظ اقتدار و امنيت ملي آماده مي‌کنند.

مردم به زودي تصميم خواهند گرفت چهار سال آينده را با همين دولت سر کنند يا "اجرا" را به رجل سياسي و مذهبي ديگري بسپارند.

بدون شک آنها در داوري خود به توصيه روحاني اول به جيب خود و وعده‌هايي که داده شده نگاه مي‌کنند. مردم همچنين در نگاه ديگر به کارنامه دولت در حفظ عزت ملي هم گوشه چشمي خواهند داشت و داده‌ها و ستانده‌هاي برجام را ارزيابي مي‌کنند و حتما ادعاهاي رئيس جمهور را در اين مورد به داوري مي نشينند.

نظرسنجي‌هاي متفاوت از نهادهاي گوناگون تصوير اميدوارکننده‌اي براي حاميان دولت کنوني به دست نمي‌دهد.

رئيس جمهور با تفاوت راي ميليمتري در سال 92 آن هم با بهره‌گيري از اختلاف و تکثر رقبا به قدرت رسيد، آيا اين دوره هم اين اتفاق خواهد افتاد؟!

آقاي روحاني در پاسخ به سوالات مردم مي‌گويد؛ تورم را پايين آورديم، از رکود عبور کرديم، سرمايه‌گذاري افزايش يافته، وضع زندگي و معيشت مردم بهبود يافته است و ... اما آيا مردم هم همين داوري را از اوضاع اقتصادي دارند؟!

بيکاري جوانان بسياري از خانواده‌ها را رنج مي‌دهد، کاهش ارزش پول ملي در اثر استقراض دولت از بانک‌ها و دو برابر شدن حجم نقدينگي در هر جيبي محسوس است، بنگاه‌هاي اقتصادي واحدهاي توليدي يکي پس از ديگري تعطيل مي‌شوند.

حتي رسانه‌هاي حامي دولت از عملکرد اقتصادي روحاني ناراضي هستند و هر از چندي مجبورند نظرات مردم و نخبگان اقتصادي را در ضعف عملکرد دولت در اين باره يادآور شوند. اما رئيس دولت همچنان کارنامه خود را پربار و ارزشمند و قابل قبول مي‌داند!

در مورد مهم‌ترين توفيق دولت يعني مذاکرات هسته‌اي و توافق برجام، رئيس کل بانک مرکزي دستاورد برجام را "تقريبا هيچ" مي‌داند.

رئيس سازمان انرژي اتمي مي‌گويد سرمان کلاه گذاشتند و وزير خارجه هم مي گويد؛ تحريم‌ها روي کاغذ برداشته شده است اما رئيس دولت همچنان آن را آفتاب تابان و ابر باران‌زا تلقي مي‌کند.

مردم از گرايش اشرافي‌گري برخي مديران دولتي دلخورند و مديران نجومي‌بگير را عامل اصلي عدم توفيق دولت در حوزه‌هاي مختلف مي‌دانند اما وجود چنين مديراني "ذخاير نظام" معرفي مي‌شوند و برخلاف قوانين موجود در مورد دستمزد و حقوق و پاداش مديران، پرداخت‌هايي صورت مي‌گيرد که حيرت افکار عمومي را برانگيخته است.

حاميان دولت در آخرين لحظه‌هاي تصميم‌گيري به اين فکر افتاده‌اند که براي پاسخگويي به سوالات مردم دو نفر به ياري نامزد مورد تاييد خود بفرستند تا در مناظرات و سخنراني‌ها و گفتگوهاي صدا و سيمايي به روحاني کمک کنند.

جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و عضو مرکزيت حزب کارگزاران و محمد هاشمي دبير سياسي سابق همين حزب به کمک او شتافتند و اسم خود را در فهرست نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آوردند.

رهامي، کواکبيان و هاشمي‌طبا هم که به طيف اصلاحات مربوط هستند فکر کردند در همراهي با جهانگيري و محمد هاشمي قدمي پيش نهند.

واقعيت اين است که مردم حرف حق را مي‌پذيرند، سخن درست را از نادرست تشخيص مي‌دهند. اگر رئيس جمهور حرف حق و سخن درست بزند از او مي پذيرند و نيازي نيست او را در دفاع از کارنامه دولت کسي يا کساني به عنوان مکمل همراهي کند.

اين سوال در ذهن بسياري از مردم از جمله کساني که در سال 92 به روحاني راي داده‌اند وجود دارد؛ "روحاني براي ما چه کرده است" نامزد "مکمل" و "متمم" دردي را دوا نمي‌کند و پاسخي را براي اين پرسش مهيا نمي‌سازد.

محمد هاشمي اخيراً در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود؛ "مردم در همين خريد نوروزي امسال مي‌توانند با نصف آن چيزهايي که سال گذشته خريده بودند بخرند. بديهي است کاهش تورم و تورم تک رقمي غيرقابل باور است. مردم مي‌بينند قدرت خريدشان نصف شده است ... تورم براي مردم 50 درصد است نه تک رقمي."

با اين توصيف از عملکرد اقتصادي دولت آيا او مي‌تواند کمکي به روحاني در انتخابات آتي بکند؟

نامزد ضربه‌گير اگر خود ضربه نزند هنر کرده است. اگر حرفي براي دفاع از عملکرد دولت دارد به رئيس جمهور بگويد تا مردم از زبان او بشنوند.

نامزد پوششي چه چيزي را مي‌خواهد پوشش دهد؟ ماموريت پوشاندن ضعف‌ها و ناکارآمدي‌ها آن هم به فاصله يک ماه مانده به روز راي‌گيري چه دردي از دردهاي "مقبوليت" دولت را حل مي‌کند؟

مسير تبليغات انتخابات نبايد به سمتي برود که مردم شاهد شعبده بازي

سياسي باشند. انتخابات تجلي عقلانيت جمعي ملت ايران است. عقل جمعي و شعور عمومي را ناديده نگيريم.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=256262

ش.د9600021

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات