تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۰۹
«وقايع‌اتفاقيه» از برنامه‌ها و اهداف کميته گفت‌وگوي ملي در فراکسيون اميد مجلس گزارش می‌دهد؛

استقبال رئيس مجلس از طرح گفت‌وگوي ملي

پایگاه بصیرت / معصومه حاجي‌ابوالحسن

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/11/30 - شماره 348 - صفحه 2)

تشکيل کميته گفت‌وگوي ملي در فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي، اولين اقدام عملي اصلاح‌طلبان به‌منظور آغاز يک گفتمان بين جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي در کشور است. اين کميته باوجود مشغله نمايندگان در ماه‌هاي اخير براي تصويب برنامه ششم توسعه، اهداف و برنامه‌هاي خود را با برگزاري جلساتي با حضور اعضاي اوليه‌اش دنبال مي‌کند. باوجوداينکه هنوز گام دوم برداشته نشده و اين 6 نفر در حال تدوين برنامه‌اي عملي هستند اما اصلاح‌طلبان حاضر در اين کميته با استقبال رئيس مجلس از طرح گفت‌وگوي ملي، اميد زيادي دارند که در فراکسيون مستقلين ولايي و فراکسيون ولايتمدارها نيز حرکتي در‌اين‌راستا آغاز شود؛ گامي که به نظر مي‌رسد، مي‌تواند تحولي در فضاي سياسي کشور ايجاد کند.

همکاري دولت و استقبال جريان مقابل

همکاري دولت و استقبال جريان مقابل از طرح گفت‌وگوي ملي خبري بود که روز گذشته محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي به ايلنا داد. او باور دارد بايد با ايجاد زمينه مساعد براي برقراري «گفت‌وگوي ملي» بر‌اساس مشترکات، به‌منظور حل اختلاف‌نظرهايي که ميان برخي جريان‌هاي سياسي کشور وجود دارد، اقدام شود: «باتوجه به استقبال و پيگيري‌هاي خوبي که ازسوي دوستانمان در مجلس شوراي اسلامي محقق شد، به اين نتيجه رسيديم که اين مهم را از مجلس کليد بزنيم و بر‌اين‌اساس، بر آن هستيم که درصورت فراهم‌شدن زمينه‌هاي لازم در مجلس، اين مهم را بيرون از مجلس نيز پيگيري کنيم.» البته موضوع گفت‌وگوي ملي از يک ماه قبل در رسانه‌ها مطرح شد؛ پيش از آنکه مباحث مشابه ديگري نقل محافل شود و اظهارنظرهاي مختلفي از سوي گروه‌ها و احزاب مختلف سياسي به ميان‌ آيد.

حيدرعلي عابدي، يکي از اعضاي اين کميته در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» با بيان اينکه موضوع گفت‌وگوي ملي از مدت‌ها قبل هم مطرح بوده است، گفت: «اين موضوع براي نزديک‌شدن دو گروهي که با هم آشتي هستند و مشکل استراتژيک هم با يکديگر ندارند، مطرح شده است. ما، همه در مسائل اصلي انقلاب از نظر فکري، متحد و هم‌نظر هستيم.» اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي درباره مبناي اهداف اين کميته توضيح داد: «قانون اساسي، فرمايشات حضرت امام(ره) در وصيتنامه ايشان و فرمايشات مقام‌معظم‌رهبري، چارچوبي است که در حيطه آن براي پيداکردن راه‌حل مسائل مهم کشوري، ضمن حفظ مواضع جناحي و سليقه‌هاي مختلف سياسي حرکت خواهيم کرد.»

به گفته نماينده مردم اصفهان، ما نبايد به‌گونه‌اي برخورد کنيم که اين تصور براي ديگران ايجاد شود که اين دو گروه با هم سر جنگ دارند يا درگير هستند. «بايد براي هرکدام از مسائلي که مورد اختلاف نظر است، روش‌هايي پيدا شود تا از روش منطقي گفت‌وگو و شنيدن دلايل طرفين تصميم واحدی گرفته شود.» عابدي اين را مي‌گويد و تأکيد مي‌کند که اين روش، مبناي حرکت کميته گفتمان ملي است.

ضرورت انسجام ملي براي پيشبرد اهداف سياست بين‌الملل

طيبه سياوشي‌عنايتي، ديگر عضو اين کميته، در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» هسته اصلي بحث گفت‌وگوي ملي را آيه مبارکه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذينَ يسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» مي‌داند و تأکيد مي‌کند: «جامعه ايراني، يک جامعه متمدن بوده و گفت‌وگو، مهم‌ترين وجه‌ تمدن مدنيت است. بر‌اين‌اساس، باوجوداينکه ترکيب جامعه ايراني، ترکيبي متنوع از قوميت‌ها و مذاهب مختلف است، بااين‌حال، ما همواره توانسته‌ایم اين همبستگي را حفظ کنيم.» عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به خطرات و مشکلاتي که در جامعه بين‌المللي وجود دارد، اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «انسجام بين‌المللي و گفت‌وگو، دست ما را در تعاملات بين‌المللي و روابط بين‌الملل باز مي‌کند و براي اينکه بتوانيم در سطح جهاني، سياست‌هاي خود را پيش ببريم، اين انسجام ملي در وهله اول اهميت قرار دارد.»

عضو فراکسيون اميد مجلس با اشاره به مطرح‌شدن اين مباحث در کميته گفت‌وگوي ملي، تصريح مي‌کند: «اين بحث با رياست مجلس هم مطرح شد و ايشان استقبال کردند. ما بايد نشان دهيم در وهله اول، مجلس است که به دور از تعصبات مي‌تواند اين گفت‌وگو را پيش ببرد؛ بنابراين اين بحث بايد از مجلس شروع شود.» به‌رسميت‌شناختن اختلاف‌نظرها اولين قدمي است که از نظر سياوشي بايد در اين راه برداشته شود: «عمده‌ترين اختلاف‌نظري که وجود دارد، در حوزه سياسي است که ما بايد اين اختلاف‌نظرها را به رسميت بشناسيم؛ اين قدم اول است و بعد درباره مباحثي که مورد اختلاف است، گفت‌وگوي انتقادي کنيم تا به گفت‌وگوي سازنده برسيم.» طيبه سياوشي در ادامه مي‌گوید: «تلاش اين کميته، رياست فراکسيون اميد و اعضاي فراکسيون، پيش‌بردن اهداف تعيين‌شده با رويکرد عقلاني و بر‌اساس قانون اساسي و سياست‌هاي ابلاغي رهبري بوده؛ همان‌طور که تأکيد دولت يازدهم هم بر همين مبناست.»

به گفته اين نماينده اصلاح‌طلب، اين کميته، زماني اين مباحث را شروع کرد که فضاسازي نشده بود و بحث به سطوح مختلف جامعه از رسانه‌ها تا مقامات مطرح نشده بود: «زماني اين بحث را شروع کرديم که اين فضاسازي وجود نداشت و درحال‌حاضر نيز تلاش مي‌کنيم به دور از هيجان اين فضاها بتوانيم اين طرح را با رويکرد عقلاني پيش ببريم.» به گفته سياوشي، فراکسيون اميد تلاش مي‌کند کميته‌هاي مشابهي در فراکسيون‌هاي مستقلين ولايي و ولايتمدارها ايجاد شود و از نظر او، اولين مباحث را اين سه فراکسيون بايد شروع کنند: «اين طرح در فراکسيون اميد، يک طرح ابتدايي و اوليه بوده و هنوز مباحث کافي انجام نگرفته است. طرح گفت‌وگوي ملي، نياز به تدبير وسيع‌تري دارد و همکاري هر سه فراکسيون را مي‌طلبد.»

او با اشاره به اينکه در دو فراکسيون ديگر، طيف وسيعي از چهره‌هاي معتدل تا اصول‌گرايان وجود دارد؛ تأکيد کرد: «ما بايد روي همه مباحث و هر موردي که به نظرمان اختلاف‌نظر مي‌آيد، صحبت کنيم تا اختلافات فکري را کاهش دهيم. هدف اين کميته کمک به زندگي مردم و حل مشکلات آنهاست؛ البته اين اختلافات فکري همواره وجود خواهند داشت اما مي‌خواهيم به نوعي وارد شويم که موضوع گفت‌وگو را که هميشه در جامعه مطرح بوده اما نهادينه نشده، پيش ببريم. اين هدف، ما را در ايجاد فضاي امن‌تري براي مردم از نظر سياسي، اقتصادي و اجتماعي کمک مي‌کند و تلاشمان اين است که نقاط اشتراک را پيدا کرده و درباره آن بيشتر صحبت کنيم.» آن‌طور که عابدي، ديگر عضو کميته گفت‌وگوي ملي مي‌گويد، اين کميته هنوز خروجي عملي‌ای نداشته است.

او با اشاره به مشغله نمايندگان در ماه‌هاي اخير درباره مصوبات برنامه ششم تأکيد مي‌کند: «مجلس شوراي اسلامي در دو هفته آينده نيز بايد روي موضوع بودجه تمرکز کند؛ بنابراين هنوز فرصت چنداني در کنار کارهاي جاري مجلس ايجاد نشده تا به صورت عملي، جلسات مجزايي براي پيشبرد اهداف کميته گفت‌وگوي ملي داشته باشيم.» به گفته او، هنوز اين کميته به نتيجه واحدي براي دعوت از افراد خاص يا دعوت عام نرسيده است. بااين‌حال، او معتقد است، خانواده بزرگ احزاب و گروه‌هاي سياسي از حرکت انقلابي روبه‌جلويي که به ايجاد فضاي گفتماني دوستانه منجر مي‌شود، استقبال خواهند کرد.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/61979

ش.د9504350

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات