صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 18 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه برای منافع ملت به صورت فوری لازم است حضور مردم است، حضور مردم دشمنان را از هیبت جمهوری اسلامی می‌ترساند؛ این هیبت ناشی از امثال حقیر نیست به خاطر حضور مردم است.(1396/2/17) ***سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

مقابله با یکسان‌سازی غربی

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار با هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش‌وپرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و از دو موضوع مرتبط با هم به شدت انتقاد کردند؛ 1ـ اجرا نشدن سند تحول آموزش‌وپرورش؛ 2ـ پذیرش بی‌سروصدای سند 2030 یونسکو.
امام خامنه‌ای در تبیین دلیل اصلی ضرورت اهتمام به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، به نیازمندی آموزش و پرورش کشور به تحول عمقی و به ‌دور از تغییرات ظاهری اشاره کردند و به جد از مسئولان خواستند به اجرای آن اهتمام ورزند. موضوع دیگری که به موازات طرح این موضوع مورد تأکید و حتی انتقاد جدی معظم‌له قرار گرفت، پذیرش بی‌سروصدای سند 2030 یونسکو درباره تحول آموزش‌وپرورش بود.
سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) چندین سال است که با تنظیم و نگارش سند 2030 سیاست یکسان‌سازی فرهنگی مبتنی بر مبانی فکری لیبرالیسم و پذیرش روندهای سکولاریستی را دنبال می‌کند؛ اما کشورهای مختلف همچون جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارزش‌های فرهنگی غنی و مبانی فکری پایدار انسانی و اسلامی و همچنین به دلیل ضرورت حفظ استقلال در حاکمیت ملی، دارای حق تحفظ در پذیرش برخی از مفاد و بندهای آن مطابق با مبانی، هنجارها و ارزش‌های فرهنگی و ملی خود هستند. انتقاد شدید رهبری به پذیرش بی‌سروصدای این سند نشان می‌دهد که مسئولان دولتی حتی از این حق خود هم استفاده نکرده‌اند و در راستای تعامل و نگاه به بیرون و چه بسا فرستادن سیگنال‌هایی به غرب، این سند را پذیرفته‌اند. به راستی چرا در طول سال‌های گذشته در روند تکمیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و ابلاغ تصمیم‌گیری‌ها و راهکارهای اجرایی آن تعلل صورت گرفته است؟ آیا ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟
دست‌اندرکاران این طرح، این بیان حکیمانه، قاطعانه و انقلابی رهبر معظم انقلاب را مرور کنند: «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند.»

▼ گزارش روز
سفر نمادین!

اولین سفر خارجی هر رئیس‌جمهوری را می‌توان نماد سوگیری‌ها و چگونگی سیاست خارجی دولت آن دانست؛ به همین دلیل رسانه‌ها، ناظران سیاسی و کشورهای مختلف همه در انتظار آن بودند که ببینند دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوریخواه که چند ماهی است بر صندلی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تکیه زده است کدام مقصد را برای اولین سفر خود انتخاب خواهد کرد! انتظاری که حالا با یک شگفتی به سر رسیده است. دونالد ترامپ در مقام رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام اولین مقصد خود را کشوری انتخاب کرد که روابط خوب باراک اوباما و حمایت ویژه دولت قبلی آمریکا به این کشور را سرزنش می‌کرد و آن کشوری جایی نیست جز عربستان سعودی! کشوری که بزرگ‌ترین حامی تروریسم تکفیری در غرب آسیا و مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه به شمار می‌آید؛ کشوری که در سوریه همچنان به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند و آشکارا خواهان کنار رفتن دولت قانونی آن است؛ کشوری که همچنان بر سر مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن بمب می‌ریزد، در حالی که رسانه‌های جهان در برابر جنایات آن سکوت کردند و سازمان‌های بین‌المللی به نظاره آن نشستند و نه تنها قطعنامه‌ای در سازمان ملل علیه آن صادر نشد و مورد تحریم قرار نگرفت، بلکه حتی به عنوان رئیس کنوانسیون حقوق بشر نیز برگزیده شد! کشوری که اکنون به طور واضح و در روز روشن، بدون هیچ ابایی نیروهای نظامی خود را برای سرکوب مردم بحرین که علیه رژیم آل‌خلیفه و برای مطالبه حقوق اولیه خود قیام کردند، راهی این کشور می‌کند.
انتخاب عربستان در خاورمیانه به عنوان اولین مقصد خارجی و درست پیش از سفر به سرزمین‌های اشغالی را می‌توان اقدام نمادین و ارسال پیامی از سوی ترامپ به کشورهای منطقه، به ویژه ایران و روسیه دانست مبنی بر اینکه دولت جدید آمریکا در موضوعات منطقه هیچ توافقی را بدون تأمین خواسته‌های عربستان و رژیم صهیونیستی نخواهد پذیرفت.

▼ اخبار ویژه                 
منع فعالیت در میدان گازی «آرش»

حمید بورد، مدیرعامل شرکت فلات قاره ایران درباره اینکه آیا کشورمان از میدان گازی آرش دست کشیده است، اظهار داشت: مشکل رسیدگی به این میدان مربوط به مرزبندی جغرافیایی است و وزارت امور خارجه ایران ما را از فعالیت در این میدان فعلاً منع کرده است. مدیر عامل شرکت فلات قاره ایران درباره وضعیت میدان مشترک فروزان هم گفت: با توجه به میزانی که از این مخزن در خاک ایران قرار دارد، سهم برداشت‌مان از عربستان عقب نیست؛ اما سعود‌ی‌ها در حال حاضر با استفاده از ۱۱ دکل در حال بهره‌برداری از این میدان هستند.

چه کسی متهم پرونده دانیال‌زاده را فراری داد؟
چند روز پیش خبری منتشر شد که از فرار یکی از متهمان پرونده دانیال‌زاده ـ با بدهکاری 2600 میلیارد تومانی ـ حکایت داشت. یک منبع آگاه درباره چگونگی خروج این فرد از کشور با وجود مفتوح بودن پرونده وی گفته است: یکی از افراد و نزدیکان مسئولان دولت یازدهم در فراری دادن این متهم اقتصادی از کشور نقش داشته است.

▼ اخبار
تشدید تلاش‌ها علیه برجام

هر چند اعتماد به آمریکا دری را به روی ایران نگشود و مشکلات اقتصادی کشور را حل نکرد؛ اما آمریکایی‌ها همچنان دست‌بردار نیستند و به کمک صهیونیست‌ها برای تخریب و تضعیف بیشتر برجام تلاش می‌کنند. در همین راستا، «دنی دایان» سرکنسول رژیم اشغالگر قدس در نیویورک طی اظهاراتی در نشست سالیانه روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفت: برجام، توافق بدی است؛ اما پایبندی ایران به آن، بدتر از خود توافق است. وی مدعی شد اگر ایران به توافق هسته‌ای پایبند بماند، در نهایت به سلاح‌های هسته‌ای دست خواهد یافت و برجام فقط روند دستیابی به این سلاح‌ها را کند خواهد کرد. دایان افزود: ایران مهم‌ترین تهدید امنیتی است و آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره خطرات این کشور و کمبودهای توافق هسته‌ای هم‌نظر هستند.

▼ تا انتخابات
علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس گفت: مردم آگاه بدانید که وعده‌های آقایان رئیسی و قالیباف شدنی است و ایجاد پنج میلیون شغل با استفاده و شناخت از ظرفیت‌های کشور امکان‌پذیر خواهد بود. وی افزود: جهانگیری در مناظره اعلام کرد که پدرش کارگر معدن بود؛ ولی چگونه می‌شود خانواده جهانگیری صاحب چندین هزار میلیارد درآمد باشند و برادر وی که قبلاً کارمند جزئی استانداری در کرمان بود، الآن صاحب بانک است؟
رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آقای روحانی از آقای رئیسی درباره صحبت از فساد هشت هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان شکایت کرده است. از آقای روحانی یا رئیس ستاد انتخاباتی او می‌خواهم در مناظره‌ای برای مشخص شدن ابعاد فساد هشت هزار میلیاردی حضور یابند. اموال فرهنگیان در بانک سرمایه و این صندوق حیف و میل شده و برنگشته است.
قالیباف گفت: حق مردم است که بدانند مدیران‌شان کجا زندگی می‌کنند، چه اموالی دارند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. وی افزود: بنده معتقدم که یک وجه مهم مبارزه با فساد و شفاف‌سازی این است که مردم این مسائل را بدانند. قالیباف تصریح کرد: خواهش من از دیگر نامزدها این است که جمعه آینده، همگی دارایی‌ها‌ی‌مان را به اطلاع مردم برسانیم.
توکلی‌زاده، نماینده حجت‌الاسلام رئیسی در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات نوشت: در راستای روشنگری و بیان حقایق به ملت شریف ایران حال که برخلاف عدالت رسانه‌ای و قوانین تبلیغاتی سفر جناب آقای روحانی به استان گلستان را پوشش دادید، اعتراضات وسیع کارگران، معدن‌چیان و خانواده‌های داغدیده را نیز پخش کنید.
عزت‌الله ضرغامی گفت: از کمیسیون محترم نظارت بر تبلیغات ریاست‌جمهوری می‌خواهم که در بررسی برنامه‌های ضبطی، به ویژه مستندهای آقایان نامزدها سخت‌گیری نکنند. با اجتهاد درست رسانه‌ای، به روح قانون توجه فرمایید تا ظواهر خشک و دست‌وپا گیر آن. فواید و آثار مثبت این نگاه، به مراتب بیشتر از آسیب‌های احتمالی است.
استاندار استان همدان در دولت حسن روحانی به تازگی در جلسه‌ای با اعضای اتاق بازرگانی این استان در سخنانی با بیان اینکه به هیچ عنوان ایجاد پنج میلیون شغل در کشور ممکن نیست، در توهینی آشکار، محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری دوازدهم را «خالیباف» نامید.
رضا نجابت، سخنگوی ستاد سیدابراهیم رئیسی گفت: پرونده آقای رئیسی در حوزه اموال و دارایی‌های شخصی، مشخص، روشن و شفاف است. ایشان اگر لازم باشد پرونده خود را به اطلاع همگان خواهد رساند و اموال و دارایی‌های خود و نزدیکان‌شان را اعلام خواهد کرد.

▼ اخبار کوتاه
هشت بانک کشور در سال‌های اخیر با زیان‌های شدید مواجه و برخی نیز به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند. در صورت‌های مالی بیشتر بانک‌ها مجموع سود حاصل از سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها کمتر از سود علی‌الحساب است؛ اما بانک‌ها به دلیل تنگنای مالی و تلاش برای جذب بیشتر نقدینگی، معادل همان نرخ سود علی‌الحساب را پرداخت می‌کنند. بانک‌های گردشگری، سرمایه، پارسیان، ملت، دی، اقتصاد نوین، صادرات و تجارت با زیان مواجه شده‌اند.
نیروهای داعش که در حال بیرون رانده شدن از شهرهای عراق و سوریه هستند، مدیریت خود بر رسانه‌های اجتماعی را به شیوه‌های جدید ادامه می‌دهند. آنها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به طرفدارانش برای قتل عام مردم و حملات تروریستی راهکار می‌دهند و به نیروهای خود توصیه می‌کنند که جشنواره‌ها، خیابان‌های شلوغ، راه‌پیمایی‌ها و بازارهای خیابانی هدف‌های خوبی هستند.
طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران میزان صادرات تخم مرغ را در سال گذشته حداکثر ۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات ۵۵ هزار تن کمتر از سال ۹۴ بوده است. وی پیش‌بینی کرد: میزان صادرات تخم مرغ در سال جاری بیشتر از ۵۰ هزار تن نباشد، چون دولت تاکنون هیچ کمکی نکرده است.
امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد اسبق فرانسه با کسب حدود ۶۶ درصد آرا به‌ عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه انتخاب شد. ماکرون که از وی به سیاستمدار میانه‌گرا یاد می‌شود، قصد دارد به سیاست‌های فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، از جمله حذف برنامه‌های نظارتی دولت بر اقتصاد و تعمیق روابط با اتحادیه اروپا ادامه دهد.
هیئت ‌دولت در آستانه انتخابات و با ۱۳ سال تأخیر، در مصوبه‌ای به سازمان ملی زمین و مسکن (وزارت راه) مأموریت داده است به کارگران و کارکنان شرکت معادن زغال سنگ زرند کرمان بابت پاداش پایان خدمت زمین ‌واگذار کند که البته باید هزینه دریافت سند را هم کارگران پرداخت کنند.
سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «المنار» لبنان اعلام کرد: اگر عربستان مرتکب هرگونه حماقت علیه ایران شود، فقط مکه و مدینه است که برای این کشور مکان امنی خواهد بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات