صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر می‌خواهید این اقتدار و عظمت و مصونیت باقی بماند، باید در انتخابات شرکت کنید. مهم نیست به چه کسی رأی می‌دهیم، مهم این است که همه بیایند و باشند و نشان بدهند که حاضرند از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کنند. اگر این حضور ادامه یابد، دشمن هرگز هیچ غلطی در مقابل کشور نخواهد توانست بکند.(1396/2/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
دروغ‌های بزرگ این روزها

مردم دروغ‌های کوچک را باور نمی‌کنند؛ اما به راحتی دروغ‌های بزرگ را باور کرده و آن را پرورش می‌دهند! در دروغ بزرگ همواره نیروی قابل باور بودن موجود است. اولین کسی که دروغ بزرگ را توجیه کرد، آدولف هیتلر بود. دفتر خدمات استراتژیک ایالات متحده درباره دروغ بزرگ و کاربرد آن این‌گونه نوشته است: «در آن واحد روی یک دشمن متمرکز شوید و تقصیر هر اتفاق بدی را بر گردن او بیندازید. اگر دروغی را همواره تکرار کنید، دیر یا زود آن را باور خواهند کرد.» یکی از تاکتیک‌های این روزهای برخی از نامزدها این است که با حمله به نقاط قوت انقلاب اسلامی، به اهداف خود برسند.
این جریان در رفتار انتخاباتی خود به دروغ بزرگ متوسل شده است تا مردم باور کنند که واقعاً این اتفاق‌هایی که بیان می‌شود، در کشور به وقوع پیوسته یا در حال وقوع است. برخی از نمونه‌های این دروغ بزرگ به این شرح است:
1ـ دیوار کشیدن میان خیابان‌ها؛ این دروغی است که در سال 76 خاتمی هم با این حربه رأی خود را از مردم کسب کرد؛ ناطق‌نوری در خاطرات خود می‌نویسد: «جریان خاتمی دروغی را منتشر کرد که اگر ناطق‌نوری رأی بیاورد، پیاده‌روها را دیوار می‌کشد.»
2ـ ضد امنیت معرفی کردن نیروهای امنیتی نظام: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام اسلامی تربیت نیروهای مؤمن به اسلام، انقلاب و رهبری است که در این راستا توانسته‌اند تهدیدات نظامی دشمنان را از کشورمان دور کنند؛ اما در سخنرانی‌های انتخاباتی چند روز گذشته به گونه‌ای به نیروهای امنیتی حمله می‌شود که گویا هیچ عنصر ضد امنیتی به جز اینها در کشور وجود ندارد؛ این در حالی است که ملت ما بارها با چشمان خود این واقعیت‌ها را دیده‌اند که رفتارهای مقتدرانه نیروهای مسلح از سپاه، بسیج و ارتش توانسته است تهدیدات نظامی را به حداقل کاهش بدهد.
در نهایت باید آگاه باشیم که تیم عملیات روانی یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در نظر دارد با ایجاد شوک‌های خطرناک در روزهای آینده، عملیات روانی «دروغ بزرگ» را وارد مراحل حساس‌تری کند.

▼ گزارش روز
اشتباه استراتژیک

درست در میانه مناظره دوم، وقتی رئیس دولت یازدهم نتوانست پرسش‌ها و انتقادات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را پاسخ دهد، به ناگاه لحن و ادبیات او تغییر کرد و گویی از همان لحظه بود که تصمیم گرفت به جای بازی در زمین واقعی و معمول انتخابات که پاسخگویی یک دولت در پایان دوره‌اش است، زمین بازی را تغییر دهد؛ در زمین مطلوب حسن روحانی موضوعات جنجالی جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند و رئیس دولت به جای ارائه گزارش عملکرد چهار ساله خود با دستاویز قرار دادن مسائل حاشیه‌ای و گاه خودساخته به دیگر نامزدها حمله کرده تا بتواند با ایجاد هیاهوهای ساختگی از پاسخگویی فرار کند.
اولین نمود این تغییر را می‌توان اشاره آقای روحانی به موضوع نمایش شهرهای موشکی و آزمایش موشکی نیروهای مسلح دانست؛ رئیس دولت یازدهم در مناظره دوم هنگامی که دید در برابر انتقادات دیگر نامزدهای واقعی انتخابات به برجام و آثارش پاسخی وجود ندارد، بر اساس همان تصمیم، حمله به نیروهای مسلح را کوتاه‌ترین راه برای تغییر شرایط دانست. تصمیمی که صبح روز بعد، وقتی در استان گلستان با کارگران خشمگین معدن یورت، که از چهار سال بی‌تفاوتی دولت به ستوه آمده بودند، روبه‌رو شد، بر انتخاب آن مصمم‌تر شد تا فقط چند ساعت بعد در ارومیه و در میان هوادارانش حملات شدید خود به دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری را کلید بزند و در سفرهای پر تعداد این هفته خود بر آن اصرار ورزد؛ اتهام‌زنی‌های عجیب و غریبی چون دیوارکشی خیابانی که جناح اصلاح‌طلب مکرر در مکرر علیه رقبای خود از آن سود جسته است تا حمله به دستگاه‌های مختلف کشور برای تخریب رقبا از جمله آنهاست. ناظران سیاسی معتقدند تصمیم حسن روحانی برای افراطی کردن فضای جامعه یک اشتباه استراتژیک است و نتیجه عکس برای او به همراه خواهد داشت؛ چرا که اکنون جنس دغدغه‌های مردم، با آنچه حسن روحانی به عنوان دغدغه مردم بر روی آن حساب کرده، کاملاً متفاوت است و به نظر می‌رسد هرچه به فضای افراطی دامن بزند، رأی بیشتری از سبد رأی او بیرون خواهد رفت.

▼ اخبار ویژه    
اصرار وزارت بهداشت بر نجومی‌تر کردن حقوق نجومی‌بگیران

در شرایطی که با اجرای طرح تحول سلامت تعرفه‌های درمانی افزایشی ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی را به یکباره تجربه کرد؛ اما با وجود مخالفت بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس وزارت بهداشت همچنان بر افزایش این تعرفه‌ها اصرار دارد و بنا به تأکید شخص وزیر بهداشت کف پیشنهادی این افزایش ۱۰ درصد است؛ این در حالی است که داده‌های مستند مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش‌های منتشر نشده وزارت بهداشت از هزینه‌کرد بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت حکایت دارد.

تحت نظر بودن پنج شرکت هوایی ایران از سوی آمریکا

هفته‌نامه انگلیسی «عرب ویکلی» نوشت: مقامات آمریکا در حال بررسی اعمال فشار بر پنج شرکت‌ هوایی ایران هستند. این نشریه دلیل این اقدام را ایجاد خط هوایی ایران به سوریه برای تجهیز دولت این کشور، حزب‌الله لبنان، شیعیان حوثی و عراقی با کمک‌های نظامی و جنگ‌افزاری نامیده است. یکی از تحلیلگران آمریکایی در این زمینه گفته است بر اساس محاسبات صورت گرفته پنج شرکت ایرانی «ایران‌ایر»، «ماهان»، «ساها»، «قشم» و «پویا» و دو شرکت سوری «سوریه ایر» و «شام وینگز» به طور مرتب با هم دادوستد نظامی دارند.
              
▼ اخبار
1ـ انتقاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سخنان اخیر رئیس‌جمهور

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توانمندی‌های ملت ایران و اقتدار نیروهای مسلح و تأکید بر اینکه نیروهای مسلح تنها بخشی از توان و اقتدار دفاعی سرشار خود را به رخ دشمن می‌کشند، گفت: خوب نیست مقام مسئولی نمایش اقتدار ملت در قدرت موشکی را که به برکت خون شهیدان حاصل شده و موجب بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان است؛ به مسئله کوچکی همچون برجام ربط دهد. وی افزود: این در حالی است که برابر متن سند برجام و اعلام وزیر امور خارجه، در این سند هیچ اشاره‌ای به مسئله موشکی نشده و حتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در برجام بارها بر تأثیر اساسی قدرت دفاعی و بازدارنده کشور در پیشبرد مذاکرات تأکید کرده و تصریح داشته‌اند.

2ـ ترکیه در مرز با ایران دیوار حائل می‌سازد
مقامات ترکیه اعلام کردند آنکارا قصد دارد دیواری را در مرز ترکیه ـ ایران در راستای اقدامات پیشگیرانه علیه فعالیت‌های گروه تروریستی «پ.ک.ک» بسازد. یک مقام ترکیه‌ای که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه «حریّت» ادعا کرد: پ.ک.ک چندین اردوگاه در نزدیک مرز ترکیه و در داخل خاک ایران دارد که حدود 800 تا 1000 تروریست در آنها مستقر هستند. وی همچنین افزود: در راستای اقدامات پیشگیرانه ما در مرز 70 کیلومتر دیوار خواهیم ساخت و بقیه آن را نیز با برج‌های دیده‌بانی و فنس‌های آهنی می‌بندیم. افزون بر این، چراغ‌هایی را در مرز نصب می‌کنیم. ترکیه پیشتر در زمان عملیات تجاوزکارانه «سپر فرات» در شمال سوریه دیواری را در مرز با این کشور ساخته است.

▼ تا انتخابات
غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که حزب شما در نهایت چه تصمیمی درباره نامزد خود آقای جهانگیری خواهد گرفت و آیا وی در نهایت به نفع آقای روحانی انصراف می‌دهد یا تا آخر در صحنه خواهد ماند، گفت: آقای جهانگیری خودشان اعلام کردند و گفتند من کاندیدا شدم که از دولت دفاع کنم؛ به هر حال در سال‌های گذشته و انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم که برخی‌ها در میانه رقابت‌ها انصراف دادند و برخی نیز تا انتها حضور داشتند.
حجت‌الاسلام رئیسی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: اگر نمی‌توانید مشکل کشور و مردم را رفع کنید برای چه در صحنه مانده‌اید؟ به ما می‌گویند «می‌خواهند مملکت را به عقب برگردانند»، حرف ما این است که مردم از این وضعیت ناراضی هستند و می‌خواهند برای رفع مشکلات کشور در مدیریت اجرایی تحول ایجاد کنند؛ آقایان، چرا رقیب‌هراسی می‌کنید؟ پاسخگوی عملکردتان باشید.
سیدمصطفی میرسلیم درباره اعلام دارایی مسئولان پیش و پس از مسئولیت‌شان گفت: من پایبند به قانون اساسی هستم و این اصل هم از اصول مترقی این قانون است و باید دارایی خود را ابراز کنیم. آمادگی دارم زودتر هم آن را اعلام کنم و این پایبندی به طور عملی قابل اثبات است.
حسین قربان‌زاده، مشاور سیاسی محمدباقر قالیباف در پاسخ به خبرسازی برخی رسانه‌های ضد انقلاب، با اشاره به نظرسنجی‌ها، گفت: روند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اقبال به سمت دکتر قالیباف وجود دارد و طبیعتاً ایشان کناره‌گیری نخواهند کرد. وی افزود: ملاک حضور «دولت مردم» رأی و نظر مردم است.
علیرضا زاکانی در واکنش به اظهارات اخیر روحانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ادعای مضحک و تکراری دیوارکشی پیاده‌رو بر مردم اثر نخواهد کرد؛ اما دیوارکشی اقتصاد برای‌شان ملموس است؛ آن سو دولت کاسب و این سو سفره خالی.

▼ اخبار کوتاه
در حالی که 90 درصد شهر موصل به کنترل نیروهای عراقی درآمده است، وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، از ابتدای آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی موصل، سه هزار و 320 تروریست کشته شده‌اند. «وهاب الطائی» مشاور مطبوعاتی وزارت کشور عراق نیز در این باره گفت: نیروهای پلیس فدرال عراق نزدیک به 525 روستا و منطقه را از زمان آغاز عملیات موصل آزاد کرده‌اند و درگیری‌ها با شکستن حصار امنیتی داعش، در شرف پایان است.
مرتضی منبع‌چی، رئیس اتحادیه فخاران تهران در بررسی وضع فعالیت کارخانه‌های فخاری گفت: وجود سایه رکود بر اقتصاد کشور، مشکلات زیادی را برای فعالان صنفی و تولیدکنندگان ایجاد کرده است. وی افزود:  75 درصد کوره‌پزخانه‌های تهران تعطیل هستند و تنها 25 درصد آنها فعالیت دارند و با نیمی از توان خود کار می‌کنند.
دی میستورا، نماینده سازمان ملل اعلام کرد توافق حاصل شده در نشست هفته گذشته آستانه میان روسیه، ایران و ترکیه برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه با هدف «کاهش چشمگیر خشونت‌ها و کمک به ایجاد فضایی سازنده برای گفت‌وگوهای سیاسی سوری ـ سوری در ژنو» قرار است به طور کامل اجرا شود.
«اسماعیل هنیه» در اولین سخنرانی خود پس از انتخاب به عنوان رهبر جدید حماس گفت: مسئله اسرای فلسطینی در رأس اولویت‌های حماس بوده و خواهد بود. وی همچنین افزود: پایه و اساس پیروزی صبر و شکیبایی است و تلاش‌های دشمن برای تضعیف عزم و اراده اسرا راه به جایی نمی‌برد.
روزنامه «فایننشال‌تایمز» نوشت: زمانی‌ که توافق هسته‌ای با ایران منعقد و تحریم‌ها برداشته شد، حسن روحانی گفت قصد دارد حداقل 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند؛ اما در سال 2016 دولت وی تنها 6/3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال جذب کرده است.
با وجود آنکه طی سال‌های گذشته آمریکا به شدت کره شمالی را به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای تحریم کرده است، منابع آگاه فاش کردند، در سال ۲۰۰۸ چین و کره شمالی با نقض این تحریم‌ها یک شرکت مشترک تأسیس کرده بودند.
۹۱ درصد شرکت‌های آلمانی لغو تحریم‌های غرب علیه روسیه را درخواست کردند. شرکت‌های آلمانی فعال در روسیه در حال حاضر بیش از تشدید بحران‌های سیاسی نگران تداوم بحران‌های اقتصادی و ادامه تحریم روسیه علیه اروپا هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات