صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 30 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حماسه حضور شما پیوند مستحکم ایران و ایرانی را با نظام اسلامی به رخ همه بدخواهانی کشید که با صد ترفند سیاسی و اقتصادی و امنیتی در پی گسستن یا سست کردن این اعتماد و پیوند مقدسند.(92/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
مردم‌سالاری تثبیت‌شده

مشارکت حدود 80 درصدی مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، برگ دیگری از تجلی راستین مردم‌سالاری دینی در کشور را به نمایش گذاشت. این حضور گسترده افزون بر اینکه نشان از تثبیت مردم‌سالاری دینی در کشور دارد، نشان‌دهنده باور مردم به تأثیرگذاری حضور آنها در صحنه و اطمینان آنها به امانت‌داری نظام در صیانت از آرای خود است. از این رو، این انتخابات سیاست راستین نظام در پاسداری و صیانت از آرای ملت را نشان می‌دهد و بر ادعای کسانی که در سال 88 با طرح دروغین تقلب، کشور را به آشوب کشاندند، مهر باطل می‌زند.
در واقع، انتخابات روز گذشته نشان داد برخلاف تبلیغات و ادعاهای بیگانگان و ضد انقلاب، جمهوری اسلامی در قلب بحرانی‌ترین منطقه جهان توانسته است، یک مردم‌سالاری تثبیت‌شده ایجاد کند و پس از حدود چهار دهه همچنان شاهد نقش‌آفرینی مردم در صحنه‌های مختلف این نظام باشیم.
حال اگرچه در نهایت یکی از نامزدها پیروز این رقابت خواهد شد؛ اما از آنجا که رقابت در ظرف نظام و با حضور گسترده مردم شکل گرفته است، پیروز واقعی این رقابت، نظام و مردم هستند که این حماسه را خلق کردند.
همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: «من معتقد به برنده و بازنده در انتخابات نیستم زیرا هر کس رأی بیاورد، برنده اصلی انتخابات نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند.» از نامزدها و طرفداران آنها نیز انتظار می‌رود نتایج قانونی انتخابات را با کمال میل پذیرا باشند و چنانچه اعتراضی دارند، آن را صرفاً از مجاری قانونی پیگیری کنند و همچنین، اعلام نتایج را فصل پایان رقابت و آغاز فصل نوینی از رفاقت و همدلی و همکاری برای ساختن ایرانی آبادتر بدانند. به عبارتی، فراوانی مسائل و مشکلات موجود در کشور و توجه به اصل «هم‌سرنوشتی» ایجاب می‌کند که دولت آینده برای به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود در کشور، اعم از کسانی که با وی موافق بوده و از وی حمایت کرده‌اند تا کسانی که منتقد یا رقیب وی بوده‌اند، عزم جدی داشته باشد؛ زیرا تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود از معضلات پیش‌روی مردم کاسته خواهد شد.

▼ گزارش روز
سفر مهم منطقه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تازه‌کار ایالات متحده که عربستان سعودی را برای اولین مقصد خارجی خود انتخاب کرده است، روز گذشته  کشورش را به مقصد ریاض ترک کرد؛ سفری که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آن وجود دارد؛ اما آنچه از میان همه این گمانه‌زنی‌ها قطعی به نظر می‌رسد، آغاز تلاش ویژه دولت جدید آمریکا برای ایجاد ائتلاف بزرگ‌تر و جدی‌تر علیه محور مقاومت با یک هدف ویژه است که عبارت است از: تغییر شرایط میدانی و معادلات سیاسی در مسئله سوریه و انزوای جمهوری اسلامی ایران؛ موضوعی که منابع آگاه از درون کاخ سفید نیز آن را تأیید می‌کنند، چنانکه شبکه العالم به نقل از یکی از مقامات این کاخ  می‌نویسد؛ تلاش برای پیوند هرچه بیشتر میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و همچنین تلاش ویژه برای تشکیل ناتوی عربی به منظور مقابله با جمهوری اسلامی ایران از اهداف اصلی این سفر خواهد بود؛ مسئله‌ای که با توجه به ادامه برنامه سفر رئیس دولت آمریکا در منطقه و حضور وی در تل‌آویو برای دیدار با سران این رژیم کاملاً نشان می‌دهد وی برای تحقق این هدف فعالیت ویژه‌ای را آغاز کرده است.
 سفری که با توجه به برگزاری نشست سران کشورهای عربی و حضور مقامات این کشورها، به ویژه مقامات بلندپایه مصر به عنوان دومین کشور بزرگ و تأثیرگذار عربی در ریاض اهمیت فراتری نیز به خود گرفته است، به طور حتم باید با دقت بیشتری مورد توجه و رصد مسئولان سیاست خارجی قرار بگیرد. مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی حالا که سفرها و نطق‌های انتخاباتی‌شان به پایان رسیده، بهتر است کمی شرایط منطقه‌ای و تحرکات و اقدامات کشورهای منطقه و محیط فرا‌منطقه‌ای را بررسی کنند تا به ناگاه در محاسبات و پیش‌بینی‌ها و تصمیمات خود غافلگیر مواجه نشوند.

▼ اخبار ویژه
عصبانیت انگلیسی‌ها از حضور ایرانی‌ها در انتخابات

تعداد قلیلی از مخالفان جمهوری اسلامی روز جمعه عصبانیت خود را از حضور گسترده و پرشور ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات ریاست‌جمهوری، با پرتاب رنگ به سمت شعبه محل اخذ رأی ایرانیان در ساختمان کنسولگری ایران در لندن به نمایش گذاشتند. این افراد که تصاویر و پلاکاردهایی را در دست داشتند، ابتدا با استفاده از بلندگو تلاش کردند نظر انبوه ایرانیانی را که برای دادن رأی به محل کنسولگری آمده بودند و نیز خبرنگاران حاضر در محل را به خودشان جلب کنند. افراد یاد شده در تکمیل خشم خود از حضور پرشور و کم‌سابقه ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات، به سمت ساختمان کنسولی رنگ و گچ پرتاب کردند که این مسئله به دستگیری فردی منجر شد که رنگ پرتاب کرده بود.
تعطیلات ترامپ با خانواده‌اش در اسرائیل
مجله نیوزویک در گزارشی نوشت: ترامپ در جریان اولین تور منطقه‌ای خود به غرب آسیا (خاورمیانه) قصد دارد به اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی) سفر کند و به نظر می‌رسد این سفر به یک سفر خانوادگی و تفریحی تبدیل شده است. در این سفر نه تنها ملانیا ترامپ وی را همراهی می‌کند؛ بلکه ایوانکا ترامپ به همراه همسرش، جرارد کوشنر و فرزندانش برای تعطیلات به اسرائیل می‌روند. در ابتدا ترامپ طبق برنامه‌ریزی‌ها، برنامه سفر به اسرائیل را داشته است و در اصل این یک سفر خارجه کاری بوده است که به نظر می‌رسد با همراهی خانواده ترامپ این سفر بیشتر جنبه تفریحی پیدا کرده است.
 
▼ اخبار
1ـ نتایج اولیه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام نتایج اولیه شمارش آرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آقای حسن روحانی با 14 میلیون و 619 هزار و 848 رأی تاکنون پیشتاز انتخابات است. علی‌اصغر احمدی افزود: براساس آمار اولیه اعلام شده از مجموع 25 میلیون و 966 هزار و 729 آرای مأخوذه، 25 میلیون و 182 هزار و 310 رأی صحیح است. وی تصریح کرد: بر اساس این، حسن روحانی 14 میلیون و 619 هزار و 848 رأی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی 10 میلیون و 125 هزار و 855 رأی، سیدمصطفی آقامیرسلیم 297 هزار و 276 رأی و مصطفی هاشمی‌طبا 139 هزار و 331 رأی را کسب کرده‌اند. رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه حدود 40 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حضور یافتند، ادامه داد: امیدواریم تا بعدازظهر امروز یا زودتر نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

2ـ نتایج نشست ژنو به زودی به شورای امنیت اعلام می‌شود
فرستاده سازمان ملل به سوریه پایان مذاکرات ژنو را اعلام کرد و این دور از مذاکرات را در راستای تمرکز بر روند سیاسی همزمان با حفظ چهار مسئله اصلی درباره سوریه موفقیت‌آمیز خواند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، استفان دی‌میستورا، در نشست خبری اظهار داشت: دور آتی روند مذاکرات در ژنو در ژوئن آینده برگزار خواهد شد. فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت:‌ نشست سه‌جانبه‌ سازنده و مناسبی با نمایندگان آمریکا و روسیه برگزار شد که به بررسی مذاکرات‌ طرف‌های سوریه و مسائل دیگر مرتبط بود. دی‌میستورا تصریح کرد: نشست‌هایی در شهر ژنو در سطح کارشناسان آغاز شده است تا روند مذاکرات مستقیم را هموار کند. وی همچنین اظهار داشت: نتایج قابل لمس مذاکرات ژنو ۶ در چارچوب نشست شورای امنیت ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.

3ـ شلیک موشک بالستیک یمن به پایتخت عربستان
به گزارش المسیره، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان ضربات سنگینی را بر پیکره متجاوزان سعودی وارد می‌کنند. در همین راستا، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موشک بالستیک «برکان۲» را به ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کرد. «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد: پیام ما از هدف قرار دادن ریاض این است که به مقابله با تجاوز ادامه می‌دهیم و برای پاسخ به حملات آماده‌ایم. «اسکای‌نیوز» نیز گزارش داد: پس از اینکه حوثی‌ها از شلیک موشک به سمت ریاض خبر دادند، ائتلاف عربی نیز انبار موشک‌ها را در صنعا هدف قرار داد. شلیک این موشک در حالی است که ترامپ برای شرکت در نشستی که با حضور برخی سران اسلامی و عربی برگزار می‌شود، راهی ریاض شده است.

4ـ تشکیل کمپین فوری علیه داعش

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که به وزارت دفاع دستور داده بود همه بخش‌های وزارت دفاع بر مسئله ائتلاف ضد داعش تجدیدنظر کنند، اکنون دستور داده است تا خیلی سریع کمپینی ضد داعش ایجاد شود. وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه هم‌‌اکنون عملیات‌های ضد داعش در لیبی در حال انجام شدن است، از اتمام عملیات نیروهای آمریکایی در این قاره خبر داد. ماتیس تصریح کرد: ائتلاف ضد داعش و کاخ سفید از نیروهای دموکراتیک سوریه که شمال این کشور را از دست داعش آزاد کردند، حمایت کرده و در عملیات آزادسازی شهر «رقه» پایتخت داعش نیز شرکت خواهند کرد.

▼ اخبار کوتاه
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: از ۲۷ آوریل گذشته، ۲۳۴۲۵ نفر در یمن به وبا مبتلا شده‌اند و ۲۴۲ نفر نیز در ۱۸ استان یمن جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان همچنین تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در شش ماه آتی در یمن، ۲۰۰ هزار مورد دیگر به وبا مبتلا شوند. در همین حال، خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد، ظرف ۲۴ ساعت اخیر، ۲۰ نفر در یمن بر اثر ابتلا به بیماری وبا جان خود را از دست داده‌اند.
روزنامه دیلی‌تلگراف ضمن انتشار گزارشی از پایین بودن روحیه کارمندان کاخ سفید به دلیل احساس تحقیر از سوی ترامپ، نوشت: ترامپ نیز از عملکرد کارمندان خود در کاخ سفید راضی نیست و تهدید کرده است تعداد زیادی از آنها را برکنار خواهد کرد تا تیم را با ترکیب جدید تشکیل دهد. وی از کارمندان خود می‌خواهد که کاملاً طرفدار او باشند؛ اما در عین حال از آنان انتقاد می‌کند و آشکارا به آنها اتهام می‌زند.
جنگنده‌های آمریکایی از طریق آسمان اردن به حریم هوایی سوریه تجاوز کرده و یک ستون نظامی وابسته به ارتش سوریه موسوم به گردان 313 را که نیروهای هم‌پیمان هم در آن حضور داشتند،‌ در منطقه الشحمه در جاده بین‌‌المللی دمشق به بغداد هدف قرار دادند. در تجاوز آمریکایی اردنی به نیروهای ارتش سوریه، دست‌کم هشت سرباز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و سه دستگاه تانک و چند خودرو منهدم شده‌اند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تهدیدکنندگان امنیت جمهوری اسلامی و تحریم‌کنندگان بازنده اصلی انتخابات هستند. وی افزود: برگزاری انتخابات امن، منظم و قانونمند در اقصی نقاط کشور در شرایطی که تلاش مستمری از سوی دشمنان نظام اسلامی برای ناامن‌سازی و ایجاد بحران‌های تصنعی در کشور ما در جریان است، نشانه روشنی از اقتدار و صلابت نظام اسلامی در برقراری امنیت و ایجاد ثبات پایدار در کشور است.
مهدی حسین‌نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون از تضمین ۱۰۰ درصد تسهیلات پرداختی به طرح‌های دانش‌بنیان گفت: در سال گذشته صندوق فقط ۸۰ درصد تسهیلات طرح‌های دانش‌بنیان را تضمین می‌کرد. در زمان اعتبارسنجی طرح‌ها، شاخصی با عنوان «شاخص ایده» وجود دارد که هر چه ضریب رتبه اعتباری طرح‌ها بالاتر باشد، وثیقه کمتری بابت تسهیلات اعطایی دریافت می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات