صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملت ایران مفتخر است که مسیر مردم‌سالاری اسلامی را در دوره‌های پی در پی با انگیزه و نشاط پیموده و این درخت سرسبز و ثمربخش را در هر دوره [انتخابات] سرافرازتر و ریشه‌دارتر کرده است و در این نوبت نیز ملت ایران با آگاهی و بصیرت میدان را با حضور مبارک خود مزین خواهد ساخت.(1392/5/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نه به وضع موجود!
برگزاری هر دو سال یک بار انتخابات به طور متوسط در کشورمان، نظام جمهوری اسلامی ایران را با یک تمایز ملموس در صدر فهرست کشورهای پر انتخابات در منطقه غرب آسیا ـ که برگزاری انتخابات آزاد برای شهروندان دیگر کشورهای آن چیزی شبیه رویاست ـ قرار داده است و پر بیراه نیست اگر بگوییم نظام جمهوری اسلامی ایران در رجوع به آرای عمومی در جهان نیز کم‌نظیر است. این تمایز حفظ کیفیت و واقعیت مراجعه به آرای مردمی در کنار تلاش برای کمیت حضور مردم و مشارکت حداکثری و همگانی در انتخابات است.
جمهوری اسلامی به دلیل اینکه حضور مردم در انتخابات را تعیین‌کننده واقعی نتیجه انتخابات می‌داند، به برگزاری انتخابات در سطوح مختلف تعیین مدیریت شهری تا رئیس قوه مجریه به طور مستقیم و نفر اول کشور با یک واسطه و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی و سهیم شدن مردم در قدرت اصرار می‌کند و معتقد است باید به تغییر و تحولی که مردم در این بستر رقم می‌زنند، احترام گذاشت و همان را خیر و مصلحت کشور دانست. این موضوع با تقاضای مردم برای تغییر وضع موجود پیوند وثیقی دارد.
امروز از مسئولان تا مردم، از جریان‌های سیاسی چپ تا راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب تا کسانی که به اعتلای ملی و پیشرفت کشور و تضمین انقلاب می‌اندیشند، همگان در این موضوع که وضعیت باید تغییر کند، اشتراک نظر دارند؛ اما «نه به وضع موجود»، 50 درصد کار است و نیمه دیگر آن وجود دیدگاه و راهبردی است که می‌تواند برای برون‌رفت کشور از مشکلات و رسیدن از وضع موجود به وضعیت مطلوب پاسخ معتبر بدهد.
نگاه و رویکرد انقلابی آزمون خودش را در عرصه‌هایی مانند امنیت، دفاع و سیاست نشان داده و می‌تواند به مشکلات مردم در حوزه‌های اقتصاد و معیشت نیز پاسخ معتبر بدهد. ضمن اینکه آیا عقلانی است به راهبردها و سیاست‌هایی که یک دوره متولی اداره امور اجرایی کشور بوده و میراثی جز بیکاری، تورم، گرانی، فساد و رانت نداشته، دوباره اعتماد کرد؟ آنچه از رهنمودهای اخیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر می‌آید، این است که کسی رئیس‌جمهور ‌شود و دولتی روی کار بیاید که از یک سو برای حل مشکلات مردم کمر همت بسته باشد و از سوی دیگر در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان ایستادگی و مقاومت کند.

▼ گزارش روز
زندگی ادامه خواهد داشت
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه امام حسین(ع) در سخنان خود با تأکید بر اصل حضور مردم در انتخابات به همه نامزدها و جریان‌های مختلف کشور هشدار جدی دادند که امنیت و آرامش جامعه در درجه اول اهمیت است و باید از هر اقدامی که این موضوع را تهدید می‌کند، اجتناب کنند. ایشان همچنین تأکید کردند اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً با عکس‌العمل سخت مواجه خواهد شد و سیلی خواهد خورد؛ اما متأسفانه چه در جریان مناظره سوم و چه در فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای مختلف از سوی همه جناح‌ها شاهد تبدیل انتخابات به مسئله مرگ و زندگی و انتخاب میان راه و بی‌راهه هستیم؛ نامزدها تلاش می‌کنند انتخاب خود را راه سعادت و آبادانی کشور و برگزیده شدن دیگری را نابودی کشور جلوه دهند! موضوعی که نه تنها از انصاف و حقیقت کشور دور است، بلکه می‌تواند تهدیدی برای امنیت کشور باشد؛ چرا که در انتخابات پیش رو سرانجام یک نفر رئیس دولت دوازدهم خواهد شد و این موضوع در جامعه می‌تواند احساس ناامیدی در میان حامیان دیگر نامزدها به وجود آورده و بذر کینه و دشمنی را در دل آنها بکارد؛ چنانکه در سال 88 چنین شد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را پدیدار ساخت. واقعیت این است که هر شش نامزد محترم انتخابات ریاست‌جمهوری در چارچوب نظام و انقلاب اسلامی و برای پیشرفت و تعالی کشور و با تأیید شورای محترم نگهبان وارد صحنه انتخابات شده‌اند و رأی به هر یک از آنها رأی به جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد بود؛ اگرچه بی‌تردید هر یک از این افراد گفتمان‌های مطلوب خود را در اداره کشور دنبال خواهند کرد، اما انتخابات ریاست‌جمهوری نه پایان جهان است و نه پیروزی هر یک از این نامزدها به معنای حذف همیشگی رقیب؛ زندگی همچنان ادامه خواهد داشت و این مردم به معنای اتم کلمه هستند که باید کشور را در کنار هم با وحدت و همدلی پیش ببرند تا آینده‌ای روشن را برای کشور و انقلاب رقم بزنند.

▼ خبر ویژه              
ماجرای قتل فرزند حسن روحانی!

حسن روحانی در مناظره سوم در بخشی از اظهارات خود گفت، پرونده‌ای از یکی از نامزدهای منتقد دولت در سال 84 داشته که آن را افشا نکرده است! با وجود اینکه حسن روحانی هیچ مستندی برای ادعایش مطرح نکرد، اما اثرات تخریبی و سوء این ادعا باقی ماند. رقبای روحانی در این مناظره می‌توانستند مواردی را به زبان برانند که اگر این مطالب گفته می‌شد، مشخص نبود وضعیت روحانی هم‌اکنون چگونه ‌بود و آیا او می‌توانست همچنان خود را نامزد ریاست‌جمهوری بخواند یا خیر. رقبای روحانی در این مناظره حتی نام حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور را نیز که به فسادهای اقتصادی مهمی متهم است، برای رعایت اخلاق و حفظ احترام رئیس‌جمهور مطرح نکردند، حال تصور کنید اگر یکی از این رقبای روحانی ماجرای قتل مشکوک فرزند روحانی در خانه‌اش را افشا می‌کرد، در این صورت چه اتفاقی می‌افتاد؟ پسر روحانی دهه 70 در خانه و به ‌وسیله «اسلحه‌ای خاص» درگذشت و حرف‌ها‌ و حدیث‌ها و سؤالات مهمی پس از آن درباره قاتل و مقتول بروز کرد. نامزدهای رقیب روحانی جزئیاتی در این باره می‌دانند؛ اما در مناظره به ‌احترام رئیس‌جمهور حتی کلمه‌ای به لب جاری نکردند. افشای مباحثی درباره آنچه در ماجرای مرگ فرزند روحانی مطرح است، می‌توانست تبعات منفی برای روحانی داشته باشد؛ اما این رقبا محجوبانه و مؤدبانه از طرح حتی گوشه‌ای از آن خودداری کردند.
             
▼ اخبار
1ـ برداشت ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از خزانه کشور

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: دولت در یک هفته پایانی مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری به منظور هزینه‌‌کرد در مسائل مختلف 20 هزار میلیارد تومان از خزانه کل کشور برداشت کرده است. وی افزود: این برداشت که به منظور پرداخت دیون و مطالبات شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از دولت صورت گرفته، این‌گونه به نظر می‌رسد که با انگیزه‌های انتخاباتی انجام شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: این پرداخت چهار روز مانده به انتخابات در حالی انجام می‌شود که تعهدات دولت برای پرداخت این مبالغ مربوط به چند سال قبل است که در این مدت پرداخت نشده است. حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: البته در طول یک ماه گذشته شاهد این گونه موارد بوده‌ایم؛ از جمله آن می‌توان به قوانینی اشاره کرد که در جهت رفاه مردم بود و تاکنون اجرا نشده بود، اما در آستانه انتخابات بخشنامه‌هایی در این مورد صادر شد. همچنین در بحث یارانه نقدی برای کسانی که یارانه آنها قطع شده، پیامک ارسال شده است که به زودی یارانه آنها مجدد پرداخت خواهد شد.

2ـ اتهام‌زنی بی‌اساس

در روزهای اخیر، روزنامه‌های زنجیره‌ای و حامیان دولت با اتهام‌زنی، تهمت استفاده تبلیغاتی حجت‌الاسلام رئیسی از امکانات آستان ‌قدس‌ رضوی را مطرح کردند؛ حال آنکه خود، امکانات دولتی را به ابزار تبلیغات تبدیل کرده‌اند. این اتهام‌زنی دولتی‌ها در حالی است که تاکنون هیچ اقدامی که شائبه استفاده تبلیغاتی از امکانات آستان قدس را داشته باشد، مشاهده نشده و حجت‌الاسلام رئیسی هنگام جدی شدن بحث حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری طی بخشنامه‌ای تأکید کرد که نباید از نیروهای آستان قدس برای این موضوع استفاده شود. اتهام‌زنی حامیان دولت به رقبای روحانی در حالی است که روزنامه دولتی «ایران» که با بودجه عمومی و بیت‌المال اداره می‌شود، در روزهای نام‌«ویسی نامزدهای ریاست‌جمهوری و پس از آن رسماً به بولتن انتخاباتی روحانی تبدیل شده و بدون توجه به جرم بودن استفاده از اموال عمومی برای تبلیغات انتخاباتی، صفحه نخست خود را به تصویر رئیس دولت و تبلیغات حسن روحانی برای دور جدید انتخابات ریاست‌جمهوری اختصاص داد.

▼ تا انتخابات
مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه مردم نباید بگذارند عده‌ای در کشور بین فقیر و غنی دیوار بلند ایجاد کنند، اظهار داشت: مگر خون برخی‌ها رنگین‌تر از بقیه مردم است که دختر وزیر واردات انجام دهد و کارگران معدن ما زیر آوار جان بدهند؛ این زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. وی با بیان اینکه اگر امروز صحبت چهار درصد و ٩٦ درصد می‌شود، واقعاً درست است، خاطرنشان کرد: امروز وظیفه داریم بر سیری شکم‌بارگان چهار درصد و بر گرسنگی مظلومان و بیکاری و گرفتاری آن 96 درصد صبر نکنیم.
در حالی که مطابق قانون، کارکنان وزارت امور خارجه حق عضویت در احزاب، گروه‌ها و فعالیت انتخاباتی ندارند، محمدجواد ظریف در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی در اصفهان حضور یافت. پیش از این تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه نیز در میتینگ هواداران روحانی در تهران به صورت غیر قانونی حضور یافته و در آن سخنرانی کرده بود.
ماموستا شیرزادی، امام جمعه مریوان با اشاره به وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی «روحانی» مبنی بر استفاده از نخبگان و ظرفیت‌های جوانان کردستانی، گفت: دولت یازدهم به اهل سنت ظلم کرد و این هم حقیقت دارد و قوم کُرد هم همانند اقوام دیگر جزء ایران اسلامی هستند و همیشه پشتیبان نظام بوده و هستند.

▼ اخبار کوتاه
محمد امین‌زاده‌گوهری، رئیس ‌اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم و تجهیزات ورزشی از واردات انبوه تولیدات چینی به کشور خبر داد و گفت: کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدکننده لوازم ورزشی در سراسر کشور حال و روز خوبی ندارند. وی هم‌چنین تصریح کرد: رکود حاکم بر اقتصاد کشور سبب شده است تا تولید ملی آسیب ببیند؛ این موضوع تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران را به همراه دارد که بخش لوازم ورزشی هم از این قاعده مستثنی نیست.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه برخی تخلفات به ما گزارش شده است که ناچاریم به قوه قضائیه و وزارت کشور ارسال کنیم، تصریح کرد: در بخش‌های مختلف نوع مجازات‌ها و روش‌های برخورد با تخلف مشخص شده است. برای نمونه خرید و فروش آرا یک عمل مجرمانه است و با آن برخورد خواهد شد. وی در ادامه نیز گفت: نمایندگان شورای نگهبان حتی در روند چاپ و توزیع برگه‌های رأی که طولانی هم هست، حضور دارند.
مجتبی ثابتی، یک فعال دانشجویی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر اینکه رسیدگی به تهدید روستاییان برای جلب آرای آنان به ‌نفع رئیس دولت یازدهم یک صیانت بزرگ از رأی و نظر مردم در راستای مردم‌سالاری دینی است، اظهار داشت: به‌ نوبه خودم از رئیس دستگاه قضا و دادستان کل کشور درخواست جدی دارم به این مسئله ورود پیدا کنند و اگر چنین اقداماتی صحت دارد، قاطعانه با آن برخورد شود.
اپراتورهای قرارداد معین پست‌های فشار قوی برق که از ابتدای صبح دیروز مقابل نهاد ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور تجمع کرده بودند، مقابل وزارت نیرو رفتند و در آنجا تجمع کردند. تجمع‌کنندگان می‌گویند از وزارت نیرو می‌خواهیم ابلاغیه کارگر دائم ما را هر چه سریع‌تر امضا کند. اپراتورها از تعلل وزارت نیرو در اجرای طرح کارگر دائم انتقاد دارند.
روزنامه فرانسوی «لوموند» نوشت: قاسم سلیمانی، «قوی‌ترین مرد خاورمیانه» 37 سال است که با جنگ زندگی می‌کند. وی از زمان آغاز جنگ عراق علیه ایران با فنون رزمی آشنا شده، بعدها پس از سرنگونی صدام، دیکتاتور عراق به این کشور رفته و حالا در سوریه است.
20 عضو گروه تروریستی داعش در پی اقدام یکی از تروریست‌های این گروه در منفجر کردن کمربند انفجاری در بین آنها به هلاکت رسیدند؛ این انفجار در پی بروز اختلاف میان تروریست‌های داعشی در نزدیکی البیضاء‌ در شهر الرقه در شمال سوریه رخ داد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات