تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۳۴
رئیس دولت قبل برخلاف وعده خود و توصیه‌ها‌ی قبلی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

شوک احمدی‌نژاد!

(روزنامه آفتاب يزد - 1396/01/24 - شماره 4867 - صفحه 2)

گروه سیاسی: روز گذشته در حالی که دوربین‌ها و خبرگزاری‌ها از آمدن سه یار بهاری! به تکاپو افتاده بودند و می‌پنداشتند که اسفندیار مشایی و محمود احمدی نژاد برای همیاری با حمید بقایی دست در دست او گذاشته‌اند و شعار: "زنده باد بهار، زنده باد ایران" را در برابر فلش‌های عکاسان سرمی‌دهند و قرار است تنها حمید بقایی طبق قول و قرارها در انتخابات نام نویسی کند، به یکباره ظرف چند دقیقه سراسر ایران شوکه شد!

محمود احمدی‌نژاد در کنار بقایی نشست و شناسنامه به دست برای انتخابات نام نویسی کرد. به محض این خبر انواع و اقسام تحلیل‌ها بود که بیان می‌شد، یکی از نامنویسی احمدی نژاد به عنوان کمربند انتحاری او یاد کرد که به خود بسته تا نابود شود، یکی هم مثل مهدی کوچک‌زاده نماینده سابق مجلس و جبهه پایداری که سالها سنگ او را به سینه می‌زد در برائت نامه‌ای که با جمله: "هذا فراق بینی و بینک" آغاز می‌شد نوشت که " با این ثبت‌نام باور من را شکستید و شما به اندازه همه ظلم‌ها‌یی که دیدید، ظلم کردید!"

جو بعد از این ثبت نام آنقدر عجیب بود که حتی به زعم برخی، تصاویر تلویزیونی شبکه خبر برای لحظاتی قطع شد تا از نامزدی بقایی و احمدی نژاد بدون هماهنگی چیزی گفته نشود.

ثبت‌نام اتوبوسی احمدی‌نژادی‌ها!

احمدی نژاد روز گذشته برخلاف نشست خبری اخیرش با نوع پاسخ‌ها‌یی که به خبرنگاران می‌داد دوباره یادآور نحوه برخورد خاص خود با خبرنگاران در دوره ریاست جمهوری شد. سوال را با سوال جواب داد. صریح پاسخ نداد و فقط گفت:" من به وعده‌ام وفادارم به توصیه هم گوش دادم و برای حمایت از بقایی ثبت نام کردم!

رحیم مشایی هم بعد از ثبت‌نام بقایی و احمدی‌نژاد گفت که امروز دو نفر از خادمین ملت و درستکاران در این انتخابات نام نویسی کرده‌اند و همه مردم از این بابت بسیار خوش حال هستند!

همه می‌پرسند که از چه روی او برای حمایت از بقایی باید حتما نام نویسی می‌کرد؟ و آیا صرف حمایت از وی کافی نبود؟ از طرفی از چه روی همزمان با او زریبافان معاون سابقش نیز برای انتخابات نام نویسی کرده‌اند؟ آن هم هماهنگ با یکدیگر.

ثبت‌نام این همه احمدی‌نژادی همراه با بقایی و همزمان با او چه معنایی دارد؟ به راستی استراتژی احمدی‌نژاد چیست؟ و چه تحلیلی می‌توان برای رفتار انتخاباتی او داشت؟ هرچند بسیاری هم معتقدند که این نام‌نویسی‌ها صرفا به خاطر گرم شدن تنور انتخاباتی و شور انداختن در دل مردم است و اعتبار دیگری ندارد!

خوب کاری کردند؛ هرچند اهمیتی ندارند

این سوال را وقتی از محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که مطمئنا خاطرات خوبی از سال 88 هم ندارد، پرسیدیم و خواستیم تا وی از استراتژی احمدی‌نژادی‌ها در سال 96 پرده بردارد به آفتاب یزد گفت: «ازنظر من هم بقایی و هم احمدی‌نژاد کار خوبی کردند که در انتخابات ثبت‌نام نمودند، حقوق شهروندی به آنها اجازه چنین کاری را می‌دهد."

وی گفت: «اما استراتژی احمدی‌نژاد و تحلیل رفتار ایشان مطلبی است که باید از خودشان بپرسید، احمدی‌نژاد به تشخیص خود معتقد بود که این کار یعنی ثبت‌نام در انتخابات، کار درستی است."

وی اضافه کرد:" طبیعتا ثبت‌نام زریبافان همراه با بقایی و احمدی‌نژاد در این انتخابات هم بنا به همین تشخیص و هماهنگی قبلی بوده است. به نظر من لحاظ قانونی نیز هیچ ایرادی به هیچ کدام‌شان وارد نیست. اما اینکه بعد از تایید صلاحیت‌ چه استراتژی به کار می‌برند، دست خودشان است." (البته با این ثبت‌نام ماهیت خودشان را نیز نشان می‌دهند).

عطریانفر درباره دلیل همزمانی ثبت‌نام‌های احمدی‌نژاد و یارانش گفت: «آنچه روز گذشته در این هماهنگی بین نام نویسان احمدی‌نژادی در انتخابات صورت گرفت ایجاد فضای تبلیغاتی است که آنها می‌خواهند به نفع خویش سر و سامان بدهند و جو انتخاباتی را به این طریق ایجاد کنند.»

وی ادامه داد: «اما در مجموع اساسا اهمیتی ندارد که احمدی‌نژاد ثبت‌نام بکند یا نه! و اینکه استراتژی‌اش چیست مهم نیست! مگر ثبت‌نام او چه دردی از دردهای جامعه را دوا می‌کند؟ حیف روزنامه شماست که به دنبال استراتژی انتخاباتی احمدی‌نژاد باشید.»

پیش‌بینی کرده بودم

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در باره رفتار انتخاباتی احمدی نژاد به آفتاب‌یزد گفت: «من پیش‌بینی کرده بودم که با حضور رئیسی و آقای روحانی دو قطبی انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در فضای سالم انتخاباتی در کشور تشکیل شده است و از همین رو حلقه آقای احمدی‌نژاد نیز صرفنظر از اینکه موفق به حضور در آرایش رسمی سیاسی و تبلیغاتی انتخاباتی بشود یا نه! و نامزدهای این حلقه امکان حضور را پیدا کنند یا نکنند به عنوان قطب سوم وارد انتخابات خواهد شد. اینکه می‌بینید بقایی، احمدی‌نژاد و زریبافان به یکباره در انتخابات ثبت‌نام کردند صرفنظر از آنچه در روزهای آینده با چه ترکیبی وارد انتخابات شوند، کمک به بزرگ کردن قطب سوم سه‌گانه احمدی‌نژاد، رئیسی و روحانی است. "

وی اضافه کرد:"احمدی‌نژاد متاثر از روان‌شناسی تشخیصی غیرقابل پیش‌بینی و شگفتی‌ساز؛ برخلاف توصیه و تمکین اولیه خودش به دلیل اهداف و سیاستی که دارد بنا ندارد از فضای انتخاباتی پیش‌رو به دور باشد و به نظر من آثاری نیز بر سایر بخش‌ها خواهد گذاشت و در مجموعه سیاست‌های راهبردی انتخابات بی‌تاثیر نخواهد بود. اصولگرایان را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند و این ثبت‌نام چند نفره امروز به عنوان نقطه آغازی برای تحولات حساس و کمتر قابل پیش‌بینی شده انتخابات دوره دوازدهم به شمار می‌رود.»

وی گفت: «ثبت‌نام همزمان این چند نفر برگرفته از یک تصمیم از پیش تعیین شده برآمده از اتاق فکر حلقه آقای احمدی‌نژاد است و اهداف و نیات گوناگونی را دنبال می‌کند که باید چند روزی بگذرد تا با به دست آوردن شواهد به اهداف واقعی احمدی‌نژاد پی ببریم. این حلقه درحال حاضر در جهت به چالش کشیدن جریان اصولگرا که پشتیبانان اصلی احمدی‌نژاد بودند و در اواخر دوره دوم ایشان از یکدیگر فاصله گرفتند طرح‌های متنوعی را در آینده به مرحله اجرا درخواهند آورد و احتمالا به دنبال انتقال این پیام هستند که امکان پیروزی اصولگرایان، بدون اصولگرایان میسر نخواهد بود. "

برخی اظهارنظرهای دیگر

در همین رابطه شخصیت‌های دیگری نیز اظهارنظر کرده‌اند؛ به عنوان مثال عباس عبدی در گفتگو با فرارو اظهار داشته که "آقای احمدی نژاد به سیم آخر زده است و به صورت انتحاری عمل می‌کند؛ مثل داعشی‌هایی که بمب به خودشان می‌بندند و منفجر می‌کنند. او هشت سال مملکت را همین‌طور اداره کرد. مرز شجاعت و نادانی را زایل کرده است. بدترین جمله‌اش همان است که گفت تعهد اخلاقی دادم که نیایم. کاش اخلاق را به مذبح نبرده بودند. "

و یا ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا که در گفتگو با سایت الف در اینباره اظهارنظرکرده است که "اگر شخصی با ارائه شناسنامه و کارت ملی به ستاد انتخابات رجوع و در فرایند انتخابات ثبت‌نام کند فی نفسه مشکلی وجود ندارد و آقای احمدی نژاد هم باتوجه به سابقه سیاسی و اینکه چهره‌ای کاملا شناخته شده است می‌تواند از این حق برخوردار باشد اما مطلب حائز اهمیت آن است که احمدی‌نژاد چه در دوران 8 ساله ریاست جمهوری اش و چه پس از آن بارها و بارها نشان داده که مطابق تشخیص خودش عمل می‌کند و آنرا اولی بر صلاح دید دیگران می‌داند، این خود شیفتگی یک فرد را می‌رساند که حتی اگر مشاوری امین به او نظری دهد، توجه نکند و کار خودش را انجام دهد."

رئوفیان با اشاره به اینکه مطابق آنچه که آقای احمدی‌نژاد گفتند، حضور ایشان در انتخابات را نهی نکردند بلکه صلاح کشور و شخص آقای احمدی‌نژاد را در عدم حضورش در انتخابات دانستند، تصریح کرد: " احمدی‌نژاد با ثبت‌نام در انتخابات مهر تائیدی بر ادعاهای کذبش زد و چنین فردی نمی تواند در راس جمهوریت قرار بگیرد، امضای فرم‌های درخواست نامزدی از سوی احمدی نژاد، امضای ادعاهای کذب خودش بود و این را مردم کاملا می‌فهمند."

اما سعید لیلاز فعال سیاسی اصلاح طلب به استقبال از این رخداد پرداخته و به ایلنا گفته: " از این خبر متعجب نیستم، این تصمیم قابل پیش‌بینی بود. به احتمال بسیار زیاد صلاحیت او تایید نخواهد شد؛ اما اگر تایید شود با سه گرایش رئیسی، روحانی و احمدی‌نژاد وارد انتخابات ۹۶ شویم بهترین انتخابات ریاست جمهوری رقم خواهد خورد؛ چون عیار هر کدام از کاندیداها سنجیده خواهد شد. لیلاز معتقد است که احمدی‌نژاد احتمالا تبدیل به بوریس یلتسین ایران می‌شود.

اما محسن غرویان در اینباره می‌گوید: تمرد از نظر بزرگان، خیلی خطرناک است و این اقدام راه را برای سرکشی‌ها‌ی بیشتر باز خواهد کرد.

حمایت بدیع

به سراغ حجه الاسلام بهمن شریف‌زاده از نزدیکان احمدی‌نژاد نیز رفتیم تا درباره استراتژی انتخاباتی احمدی‌نژاد از او بپرسیم. وی به آفتاب یزد گفت: «اینکه فردی به عنوان حامی فرد دیگری در انتخابات ثبت‌نام کند در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌نظیر است. دکتر احمدی‌نژاد بارها گفته بود که در انتخابات برنامه‌ای ندارد اکنون عده‌ای می‌گویند، او از رای قبلی خویش بازگشته است، برخی هم از این رفتار به خلف وعده تعبیر کردند، درحالی که احمدی‌نژاد نه از رای قبلی خویش بازگشته است و نه خلف وعده و نه پشت بر توصیه کرده است.»

وی افزود: «احمدی‌نژاد با این رفتار خویش نشان داد که از هوشمندی سیاسی بسیار بالایی برخوردار است(!) او اگر به حمایت از فردی می‌پردازد به گونه‌ای این حمایت را انجام می‌دهد که کسی نتواند به نامزد موردنظرش ستم کند.(!) وقتی مخالفان جریان عدالتخواهی در کشور به مقابله با حمید بقایی اقدام می‌کنند و با همه قوای خویش درصدد ریشه‌کنی این فرد از ساحت انتخابات هستند، طبیعی است که دکتر احمدی‌نژاد نیز با این هوشمندی به خنثی کردن مقابله مخالفان بپردازد. احمدی‌نژاد شخصا وارد صحنه می‌شود تا حامی جریان عدالت خواهی باشد. چرا همه جناح‌ها این حق را دارند که در فضای انتخابات نامزد شوند؟ اما نامزد جریان عدالتخواه حق ورود به این عرصه را نداشته باشد؟ چرا باید این پرسش را بر زبان مخالفان نهادینه کنند که آیا حمید بقایی تایید صلاحیت خواهد شد؟ آنها نه فقط این پرسش را نهادینه می‌کنند بلکه به پاسخ نیز می‌پردازند که حمید بقایی از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده و صلاحیتش تایید نخواهد شد.»

وی افزود: «احمدی‌نژاد وقتی با مقابله‌هایی از این دست و با تخریب‌های مخالفان روبه‌رو شده، خود به میدان می‌آید. احمدی‌نژاد با ثبت‌نام در انتخابات به دفاع از حق مردم می‌پردازد، مردم بسیاری هوادار تفکر احمدی‌نژادند و می‌خواهند نامزدی از این جریان وجود داشته باشد. پس رفتار احمدی‌نژاد بازگشت از رای پیش نیست، او با روشی به حمایت از بقایی می‌پردازد که روشی بسیار بدیع است و مخالفان را در حیرت و بهت فرو می‌برد ."

شریف زاده ادامه داد :"تلاش احمدی‌نژاد خلف وعده نیست. احمدی‌نژاد هیچ وقت وعده نکرده بود که از کسی حمایت نکند. او با این شیوه بدیع به حمایت از بقایی عمل کرده است."

این روحانی احمدی نژادی ادامه داد: " احمدی‌نژاد با ثبت‌نام در انتخابات از حق انتخاب مردم و گرایش آنها حمایت کرد. اگر مخالفان این جریان با هر ترفندی بخواهند مانع از حضور کسی در این انتخابات شوند پس حراست از رای مردم و آقای بقایی چه خواهد شد؟ حمایت از ایشان با ثبت‌نام خلف وعده نیست بلکه استراتژی همه‌جانبه‌ای است تا از بقایی مثل هر نامزد دیگر حمایت شود و کسی از بقایی این حق را سلب نکند."

بهمن شریف‌زاده درباره این اظهارنظر کسانی چون سعید لیلاز که احمدی‌نژاد را با یلتسین مقایسه کرده‌اند، پاسخ داد: «احمدی‌نژاد از حق انتخاب مردم دفاع می‌کند؛ نباید رفتار او را با برخی سیاستمداران عالم مثل یلتسین مقایسه کرد. سیاستمداران دنیا اگرچه تدابیر هوشمندانه برای پیشبرد اهدافشان به‌کار می‌برد اما آنها تدابیری را برای رسیدن به اهداف خاص ابداع می‌کنند، اما احمدی‌نژاد ضمن رعایت همه حقوق اخلاقی همه ارزش‌ها را حفظ کرده است و به دنبال احقاق حقوق مردم بوده است. پس قیاس او با یلتسین کار صحیحی نیست.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=69182

ش.د9600329

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات