تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۳۹

علي لاريجاني: ايران با انتخابات اخير در دنيا سربلند شد

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/03/03 – شماره 413 – صفحه 3)

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تبريک پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، به کميسيون شوراها مأموريت داد با همکاري مرکز پژوهش‌هاي مجلس، وزارت کشور و شوراي نگهبان، طرحي براي ساماندهي بهتر انتخابات ارائه کند.

علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني روز سه‌شنبه، ضمن تبريک به حسن روحاني به‌عنوان برگزيده ملت ايران در انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينکه ايران با انتخابات اخير در منطقه حضوری قوي پيدا کرد، گفت: در هنگامه‌اي که در صحنه بين‌المللي انواع و اقسام مکر و فسون را شاهد هستيم و در منطقه به‌غايت به‌هم‌ريختگي امنيتي وجود دارد و برخي قدرت‌هاي بزرگ و کشورهاي مسئله‌ساز به بحران امنيتي منطقه ميدمند، حضور باصلابت ملت، پشتوانه محکم امنيت ملي کشور شد و تداوم انقلاب اسلامي را تضمين کرد.

لاريجاني اضافه کرد: تدابير حکيمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب که به صورت مکرر ملت عزيز را به حضور فراگير و قانونمند دعوت کردند و به دست‌اندرکاران انتخابات رعايت رأي ملت را به‌عنوان امانت گوشزد کردند، درزمینه حضور يکپارچه ملت در انتخابات، تأثير منحصر به فردي داشت. راهنمايي‌هاي مراجع عظام تقليد، علما، نمايندگان، نخبگان سياسي، احزاب، گروه‌ها و نخبگان علمي، فرهنگي، ‌هنري و اجتماعي کشور، همه نقش‌آفرين اين صحنه افتخار‌آميز بوده است که بايد قدردان آنان بود. وي ضمن قدرداني از دست‌اندرکاران انتخابات، شوراي نگهبان، وزارت کشور، نمايندگان ناظر بر انتخابات شوراها و دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي و رسانه‌هاي گروهي و صداوسيما اضافه کرد: اميدواريم دولت آينده، کاراتر و مصمم‌تر در حل مشکلات اصلي کشور که متنوع بوده و البته محوريت آن امور اقتصادي و معيشتي مردم است، گام بردارد.

رئيس مجلس تصريح کرد: در مسير انتخابات مخصوصا روز رأي‌گيري، برخي کاستي‌ها مشاهده شد؛ ازجمله زمان رأي‌گيري که باعث خستگي مردم شد و همچنين درمورد شرايط کانديداهاي رياست‌جمهوري منطبق با قانون اساسي، نياز به ضوابط روشن‌تر است. به‌ویژه در زمينه مکانيزه‌کردن انتخابات که قبلا در قوانين مربوطه مورد تأکيد واقع شده بود، از حالا پيگيري و نظارت شود که براي انتخابات بعدي با شرايط آسان‌تري، ملت عزيز رأي خود را در صندوق‌ها بيندازند.

لاريجاني در بخش ديگري از نطق ميان دستور خود به اجلاس رياض اشاره کرد و گفت: اينکه رئيس‌جمهوري آمريکا در ابتداي صحبتش گفت که چقدر پول از دولت سعودي گرفته تا در اين اجلاس شرکت کند، نکته جالبي است. قابل باور نبود به صورت علني گفته شود. آمريکايي‌ها، رياض را مرکز مبارزه با تروريسم اعلام کردند؛ کار درستي بود زيرا مرکز صدور تروريسم همان‌جاست. اگر آمريکا موفق شود مانع ارسال پول، سلاح و افراد مسلح از عربستان به ساير نقاط شود، ديگر نه برج دوقلو در نيويورک منفجر مي‌شود، نه هزاران نفر از مردم بي‌گناه عراق، سوريه و لبنان کشته و زخمي مي‌شوند. رئيس مجلس با اشاره به حمله چندين‌باره رژيم سعودي به يمن اضافه کرد: آنها به بهانه‌هاي مختلف مردم اين کشور را به خاک و خون کشيدند، درحالي‌که آل‌سعود در هيچ نبردي عليه اسرائيل، حاضر به هزينه‌کردن و فداکاري نشد.

نزديک 60 سال است که دولت عربستان به نام گسترش اسلام با ايجاد مساجد و آموزش جوانان، وهابيت را که نه اهل سنت آن را قبول دارند و نه ديگران و ايدئولوژي خشونت است، در جهان گسترش داده است و ازطرفي دولت سعودي تلاش کرد تا الازهر که مرکز فکري عميق‌تر و اعتدالي‌تر اهل سنت است را به حاشيه براند و آن را منزوي کند. لاريجاني ادامه داد: چنين کشوري با چنين ايدئولوژي افراطي، مدعي شده که ايران از طريق گروه‌هاي مسلح در منطقه در حال توسعه تروريسم است. اشتباه مي‌کنيد، ما با انتخابات، رأي و صندوق‌هاي رأي در حال گسترش دموکراسي در منطقه هستيم، درحالي‌که شما هنوز به زنان اجازه رانندگي نمي‌دهيد، قانون اساسي نداريد، انتخابات نداريد و آن‌وقت مدعي ايران شده‌ايد.

آن چيزي که باعث شد شما از انقلاب اسلامي ايران بترسيد، الگوشدن ايران به‌عنوان يک کشور آزاد بوده که با رأي مردم اداره مي‌شود. اين مايه ننگ يک کشور اسلامي است که در پايتخت خود، صداي آمريکا را منتشر کند که دو گروه مجاهد عرب، يعني حزب‌الله و حماس که در راه مبارزه با رژيم صهيونيستي تلاش کردند را به‌عنوان تروريست بخوانند. اگر شما کينه نااهلانه‌اي نسبت به شيعه داريد، حماس که يک گروه سني‌مذهب و مبارز عليه صهيونيست‌هاست، آيا اين براي شما خجالت‌‌آور نيست؟ وي در بخش ديگري از نطق پيش از دستور خود تصريح کرد: ضمنا بايد به حال شاه عربستان که مدعي شده ايران در مسائل داخلي کشورهاي منطقه دخالت مي‌کند، تأسف خورد. آيا نمونه‌اي از تجاوز ايران به يک کشور را سراغ داريد؟ جز اين است که شما و برخي کشورهاي منطقه، صدام را تحريک به تجاوز به ايران کرديد که البته بعدها اظهار تأسف کرديد که 40 ميليارد دلار به صدام کمک کرديد اما وقتي صدام به کويت و سعودي حمله کرد، ما در کنار شما بوديم. ما به مردم و دولت کويت در مقابل صدام کمک کرديم.

آيا ايران به بحرين لشکر زرهي اعزام کرد يا تانک‌هاي شما، بحرين را اشغال کردند؟ آيا ايران به يمن تجاوز کرد يا دو سال است هواپيماهاي سعودي اين ملت فقير اما شجاع را بمباران مي‌کنند. رئيس مجلس با بيان اينکه جمهوري‌اسلامي ايران با هيچ کشور همسايه‌اي مشکلي ندارد، گفت: ما حتي با سعودي‌ها هم بناي دشمني نداريم، اين شما هستيد که سال‌هاست عليه ايران دشمني آشکار و پنهان راه انداخته‌ايد. به رئيس‌جمهوري اسبق آمريکا پيغام مي‌داديد که سر اژدها را که مقصودتان ايران بود، بزنيد؛ البته ايران با رفتار شما در حمايت از تروريست‌هاي آدمکش مخالف است و براي کشورهاي اسلامي ننگ مي‌داند که در حين جنگ 33 روزه اسرائيل عليه لبنان به کمک رژيم صهيونيستي بشتابد و همکاري اطلاعاتي با اين رژيم کند؛ البته ايران با جنگ‌افروزي سعودي‌ها عليه مسلمانان يمن مخالف است و آن را نوعي نسل‌کشي مي‌داند؛ البته ايران با لشکر‌کشي سعودي در بحرين مخالف است؛ به‌ویژه با اقدامات وقيحانه اخير درمورد آيت‌الله مجاهد، شيخ عيسي‌قاسم و آن را محکوم مي‌کند.

لاريجاني تأکيد کرد: آقاي ترامپ در اين اجلاس گفتند هدف ما تحقق صلح، امنيت و شکوفايي در اين منطقه و ديگر نقاط جهان است. اگر واقعا چنين قصدي داريد، پولي که برحسب اطلاع بالغ بر 500 ميليارد دلار است و از دولت سعودي گرفتيد تا اقتصاد آمريکا را آباد کنيد، بگذاريد در کشورهاي منطقه خرج توسعه و پيشرفت شود؛ در سودان، سومالي، سوريه و مصر تا جوانان از اين وضع نجات پيدا کنند و شاهد پيشرفت کشورشان باشند تا در دام گروه‌هاي تروريستي نيفتند. رئيس مجلس همچنين گفت: آقاي ترامپ در مبارزات انتخاباتي از مشکلات شديد اقتصادي آمريکا سخن گفت و اينکه مي‌خواهد زيرساخت‌ها را بازسازي کند. صاحب‌نظران به دنبال اين بودند که از کجا مي‌خواهد اين بودجه را تأمين کند. معلوم شد اين منابع بي‌دريغ با دستبرد به منابع مردم مسلمان عربستان تأمين شده و بهانه‌اي جور کردند و آن ايران بود که مي‌گويند عامل تروريسم در منطقه است. حالا در سخنان خود مي‌گويد از رياض مي‌خواهيم منطقه را رصد کند که چه کساني کمک مالي، آموزشي و انساني به تروريست‌ها مي‌کنند. اين احتياج به رصد ندارد، همان‌جا که نشسته‌ايد، همان‌جاست.

وي در ادامه گفت: آقاي ترامپ مدعي شده براي تقويت امنيت متحدان خود در رياض اقدامات نظامي انجام مي‌دهد. اگر به گذشته اقدامات آمريکا در منطقه رجوع کنند، اين حرف‌ها را نمي‌زدند. اقدامات نظامي- امنيتي آمريکا، سعودي، امارات و پاکستان باعث شد در افغانستان و پاکستان طالبان به وجود بيايد. حمله آمريکا به کويت، موجب تولد القاعده شد. تهاجم به عراق، عامل به وجود آمدن داعش و جبهه‌النصره شد. اين کارنامه عملکرد شماست. لاريجاني افزود: ايشان در سخنراني خود مدعي شده، نظام ايران مسئول بي‌ثباتي در خاورميانه است. ايران در کشورهايي مانند عراق و سوريه که خدمات مشاوره‌اي مي‌دهند، تماما با درخواست دولت‌هاي رسمي و قانوني اين کشورهاست. اگر کمک ايران نبود، الان داعش در بغداد و تمام عراق چيره شده بود. لاريجاني اضافه کرد: ايران تقويت بنيه دفاعي و موشکي را پشتوانه دفاع از امت اسلامي مي‌داند و در اين راه خود را نيازمند اجازه از هيچ‌کس نمي‌داند و مبارزه جدي با تروريسم را هم حق خود و هم وظيفه اسلامي‌اش مي‌داند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/74903

ش.د9600544

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات