(روزنامه اطلاعات ـ 1396/03/11 ـ شماره 26734 ـ صفحه 12)
حاصل تملقگویی شاه بحرین در دیدار چند روز پیش با رئیسجمهوری آمریکا و تعبیر استعمارگری ۱۲۰ساله بهعنوان شراکت دیرینه، دریافت چک سفید برای سرکوب ملت بحرین از سوی پادشاه فتنه و خون بود .به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، عجب اینکه حمد بن عیسی پادشاه بحرین در حاشیه نشست سران اسلامی و عربی با دونالد ترامپ زبان به تملق گشوده و برای سرکوب ملت بحرین چک سفید دریافت کرد.
پس از صدور حکم دادگاه علیه آیت الله قاسم، حکومت بحرین برای برهم زدن تجمع مردم که از یک سال پیش در حمایت از این مرجع تقلید در اطراف خانه او در روستای الدراز تحصن کرده بودند، عملیات امنیتی را کلید زد. بنابر اعلام وزارت کشور بحرین، در جریان این عملیات که با هدف آنچه «برقراری امنیت» خوانده شده است، انجام شد، 286 تن از عناصر تروریستی تحت تعقیب و فراریان از زندان جو که برخی از آنها در منزل شیخ عیسی قاسم پناه گرفته بودند بازداشت شدند حال آنکه سرنوشت آیتالله قاسم همچنان مبهم باقی مانده است.بنابر اعلام مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین، به نظر میرسد شاه بحرین که گویی سمسار کوچکی در برابر حاکمان بزرگ عرب خلیج فارس است در دیدار اخیرش با ترامپ که در حاشیه نشست سران عربی ــ آمریکایی در ریاض صورت گرفت، برای سرکوب ملت خود از رئیسجمهور آمریکا چک سفیدامضا گرفت. شاه بحرین در برابر ارباب آمریکایی و نیز حاکمان عرب خلیج فارس زبان به تمجید از روابط حسنه بین کشورش و آمریکا گشود و از استعمار کشورش توسط آمریکا و انگلیس به «شراکت 120ساله» بین دو کشور یاد کرد.
حکومت جائر و سرکوب گر بحرین سرنگون خواهد شد
برخورد خشونتآمیز با مردم و کشتار جوانان بحرینى و سرکوب علماى دین، راهى به ثبات و تثبیت حکومت بحرین نخواهد گشود بلکه حکومتى که به سرکوب مردم روى آورد و با جنایت بهدنبال ایجاد رعب در ساکنان یک سرزمین باشد، در حال زمینهسازى براى سقوط خویش است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، حکومت بحرین در روزهاى اخیر با افزایش فشارها و جنایتهاى خود علیه مردم، دست به خشونت علیه مدافعان منزل آیتالله شیخ عیسى قاسم زده و با خونریزى، تلاش در دستگیرى و برخورد با این رهبر مذهبى مردم را دارد. مطابق اخبار منتشرشده، ماموران حکومتى بحرین که مورد حمایت ماموران خارجى سعودى هستند، با یورش و تهاجم به مردم و ضرب و شتم گسترده آنان، آیتالله شیخ عیسى قاسم، رهبر مذهبى مردم بحرین را دستگیر و به مکان نامعلومى منتقل کردهاند. این اقدام در حالى صورت گرفته است که پیش از این نیز حکومت بحرین از انواعى از اقدامات مغرضانه در جهت سرکوب اعتراضات مردمى و حذف رهبران دینى مردم استفاده کرده بود. به نظر مىرسد که برخورد خشونتآمیز با مردم و کشتار جوانان بحرینى و سرکوب علماى دین، راهى به ثبات و تثبیت حکومت بحرین نخواهد گشود بلکه حکومتى که به سرکوب مردم روى آورد و با جنایت بهدنبال ایجاد رعب در ساکنان یک سرزمین باشد، در حال زمینهسازى براى سقوط خویش و از میان برداشتن خود است.
شیخ عیسى قاسم کیست؟
آیتالله عیسى احمد قاسم بحرانى معروف به شیخ عیسى قاسم از عالمان برجسته بحرینى و از رهبران انقلاب مسالمتآمیز مردم بحرین علیه سرکوب و جنایات حکومت آل خلیفه است. او در سال 1938 میلادى (1317 هجرى شمسى) در روستاى دراز در نزدیکى منامه که پایتخت کنونى بحرین است، متولد شده است و اکنون نیز مقر اصلى فعالیتهاى مذهبى و اجتماعى ایشان در همین روستاست. در معرفى کوتاه زندگى سراسر خدمت این عالم دینى نوشتهاند: «در سال 1964 میلادى براى ادامه تحصیل علوم اسلامى به نجف اشرف هجرت و تحصیلات دانشگاهى را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد و در عین حال از اساتید بزرگ حوزه علمیه استفاده کرد، مانند شهید سید محمدباقر صدر که شخصیت ممتاز او، ایشان را تحت تأثیر قرار داده، از افکار تابناکش استفاده به عمل آورد. در طول این سالها دو بار براى تبلیغ به بحرین مراجعت کرد تا اینکه در سال 1972 میلادى از او خواسته شد که به بحرین بازگردد و در مجلسى که براى نوشتن قانون اساسى و ایجاد پارلمان مردمى و تشکیل سه قوه مهم در کشور که منتخب مردم باشد، تشکیل شده بود، شرکت کند. ایشان به دستور آیتالله شهید سید محمدباقر صدر و شیخ محمد امین زینالدین به بحرین مراجعت کرد و در این مجلس حضور داشت. در تمام مدت حضورش در دفاع از عملى نمودن دستورات اسلامى از هیچچیز فروگذار نکرد. در سال 1972 میلادى، در تأسیس و ایجاد (جمعیت توعیه اسلامى) شرکت کرد.هدف از ایجاد این جمعیت، جلوگیرى از نشر و اشاعیه افکار مارکسیستى در میان جوانان در آن برهه از زمان بود تا زمانى که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند (1984)، ایشان ریاست آنرا بهعهده داشتند.
در سال 1973 میلادى از بارزترین شخصیتهاى دینى و فعال مجلس ملى بهشمار مىآمدند، که به تحقق عملى دین مبین در جامعه معتقد بودند و صیانت جامعه را مرهون تطبیق دستورات اسلام مىدانستند تا اینکه این مجلس از طرف دولت بحرین در سال 1975 میلادى منحل شد. آیتالله شیخ عیسى احمد قاسم زندگى خود را وقف حراست از دین کرد، همواره به تدریس و تبلیغ و نشر آگاهىهاى دینى از طریق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرین و شرکت در مجالس دینى و سیاسى و احیاى مناسبتهاى اسلامى پرداخت تا اینکه سمبل و مربى فاضل قشر نخبه شیعیان بحرین شد. ایشان ید طولایى در جهت مصون ماندن جوانان از به دام افتادن در افکار مارکسیستى و سرمایهگذارى غرب آنزمان که جوامع اسلامى ما را درمىنوردید، داشتند. در سال 1992 میلادى براى تکمیل تحصیلات حوزوى به حوزه علمیه قم هجرت کردند و نزد مراجع عالىقدر همچون آیتالله سید کاظم حائرى و آیتالله فاضل لنکرانى و آیتالله سید محمودهاشمى شاهرودى تلمذ کرده تا اینکه به شهادت بزرگان حوزه به درجه فقاهت و اجتهاد نائل و به تدریس بحث خارج فقه و اصول مشغول شدند.
در سال 1994 آن هنگام که در بحرین مردم براى دفاع از مطالبات مشروع، تحرکات خود را آغاز کردند، ایشان از دور رهنمودهاى لازم را به مردم مىدادند بهطورىکه سخنان و بیانات ایشان در سختترین و شدیدترین لحظات اثر چشمگیرى در دادن روحیه به مبارزان داشت.پس از بهبود جو سیاسى در سال 2001 به بحرین بازگشتند و به اشاره مرجعیت و استقبال بىنظیر مردم، زمام رهبرى را بهعهده گرفتند و تا کنون توانایى خود را در هدایت قشرهاى مختلف مردم به اثبات رساندهاند. آیتالله عیسى احمد قاسم در سال 2004 به تأسیس مجلس علمایى اسلامى در بحرین پرداختند. این مجلس مسائل زیادى را دنبال مىکند مانند هدایت صحیح شیعیان در جو فساد و انحراف که از هر طرف جوانان را هدف قرار داده، از لحاظ فکرى، عقیدتى، دینى و تربیتى و در بهوجود آمدن نسلى نو، قوى از نقطه نظر دفاع از عقاید صحیح شیعه و برخوردار از اخلاق و تربیت عالى دینى. ایشان در دور اول، ریاست این مجلس را بهعهده داشتند و ریاست دوم مجلس زیر سایه راهنمایىهاى ایشان فعالیت مىکند.
رهبر انقلاب مسالمتآمیز مردم بحرین
پس از آغاز خیزش 25 بهمن بحرین در سال 1389 و آغاز حرکت مسالمتآمیز مردم بحرین علیه حکومت سرکوبگر و خشن آلخلیفه، آیتالله عیسى قاسم در عمل رهبر این انقلاب شد. سخنرانىهاى او و خطبههاى جمعهاش نقش تعیینکنندهاى در انقلاب دارد. دعوت او به ایستادگى در برابر نیروهاى آل خلیفه و آل سعود هنگام دستدرازیشان به زنان ازجمله آنهاست. در جریان انقلاب مردم بحرین، وزارت دادگسترى بحرین نامهاى توهینآمیز علیه وى منتشر کرد تا محبوبیتش را در میان مردم بسنجند. مردم نیز 4 شهریور 1390 نماز جمعه را در سراسر بحرین تعطیل کردند و تنها نماز شیخ قاسم برگزار شد.همچنین وقتى که حمد بن عیسى آل خلیفه پادشاه بحرین مخالفان خود را اندک خواند، به دعوت شیخ عیسى قاسم تظاهراتى با عنوان «لبیک یا بحرین» با حضور بیش از نیممیلیون نفر در منامه برگزار شد. این تظاهرات بزرگترین تجمع تاریخ کشور بحرین بود که بیش از 50 درصد بحرینیان در آن حضور داشتند، بهطورىکه راهپیمایى «همهپرسى» خوانده شد و این نخستینبارى بود که خود شیخ عیسى قاسم در تظاهرات شرکت مىکرد.
تحرکات اخیر رژیم آل خلیفه
وزارت کشور بحرین روز 31 خرداد 1395 در بیانیهاى با استناداتى واهى، سلب تابعیت شیخ عیسى قاسم را اعلام کرد. هدف از این اقدام فراهم کردن زمینه براى دستگیرى یا اخراج آیتالله عیسى قاسم از بحرین بوده است. از آن زمان تا کنون رژیم آل خلیفه بارها تلاش کرده است که با یورش به منزل شیخ عیسى او را دستگیر کند که جوانان غیور بحرینى در عین نداشتن سلاح و دست خالى در برابر این تحرکات رژیم آل خلیفه با جان و دل ایستادگى کرده بودند.مطابق گزارشهاى اخیر عناصر نظام حاکم در بحرین، بهمنظور دستگیرى آیتالله عیسى قاسم مرجع تقلید شیعیان بحرین به سمت منزل او در منطقهى الدراز، گاز اشکآور و بمبهاى دودزا شلیک کردند و وارد منزل وى شدند. این در حالى است که مردم براى جلوگیرى از رسیدن نظامیان آل خلیفه به شیخ عیسى قاسم، اطراف خانه او تحصن کردهاند.نظام حاکم، براى متفرق کردن زنان و مردانى که براى حفاظت از جان آیتالله شیخ عیسى قاسم تحصن کردهاند، از نیروهاى «درک» اردنى و مزدوران سعودى استفاده کرده است و مطابق گزارش شاهدان عینى، جان آیتالله در خطر است زیرا نظامیان آل خلیفه منزل آیتالله شیخ عیسى قاسم را کاملا محاصره کردهاند. مطابق همین گزارشها در حمله نظامیان آل خلیفه به تحصنکنندگان مقابل منزل آیتالله شیخ عیسى قاسم تاکنون چندین نفر شهید و مجروح شدهاند. نیروهاى آل خلیفه شمارى از بحرینىها را نیز بازداشت کردهاند.
بىآبرویى مدافعان دروغین حقوق بشر
در این میانه باید توجه داشت که این جنایات از سوى رژیم آل خلیفه در حالى صورت مىگیرد که مدعیان حقوق بشر چشم بر سرکوب جنایتکارانه این رژیم بستهاند.رژیم آل سعود که شریک جرم اصلى و در بسیارى از موارد عامل سرکوب مردم بحرین است، در همین روزها میهمان رئیس جمهوری جدید آمریکا بود و مقامات غربى بدون هیچ خجالتى به فروش تسلیحات بیشتر و بیشتر به رژیمهاى سرکوبگر و ضد انسانى منطقه افتخار مىکنند. هیچیک از سران غربى، رژیمهای آل سعود و آل خلیفه را بهخاطر چنین جنایاتى تحت فشار و تحریم قرار نمىدهند و همه در پشت صحنه از جنایات آل خليفه و آل سعود در منطقه علیه مردم کشورهاى منطقه و همسایگان آنها حمایت مىکنند. این چهره کریه حقوق بشر دروغین غربى است. این نمادى آشکار از تزویر و خیانت غرب به آرمانها و شعارهایى است که یکسویه علیه مخالفان خود از آن بهره مىبرند.حاکمان غربى خصوصا سران آمریکاى جنایتکار، رژیمهاى سفاکى مانند آل سعود و آل خلیفه را حمایت مىکنند و حکومت مردمى و دولتهاى برخاسته از رأی مردم در ایران اسلامى را تحت فشار قرار مىدهند و خواهان تغییر در ایران اسلامى مىشوند.از این جهت باید خاطرنشان کرد، برخورد خشونتآمیز با مردم و کشتار جوانان بحرینى و سرکوب علماى دین راهى به ثبات و تثبیت حکومت بحرین نخواهد گشود بلکه حکومتى که به سرکوب مردم روى آورد و با جنایت بهدنبال ایجاد رعب در ساکنان یک سرزمین باشد، در حال زمینهسازى براى سقوط خویش و از میان برداشتن خود است.
از طرفی،یک تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن بر نقش تظاهرات مردمی در سراسر بحرین در حمایت از شیخ عیسی قاسم تاکید کرده است.«کاترین شکدم» تحلیلگر و نویسنده سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: تظاهرات مردم بحرین در حمایت از شیخ عیسی قاسم فشار زیادی را بر رژیم آل خلیفه وارد کرده و کاهش شدت حکم زندان این روحانی شیعه اثبات می کند که آل خلیفه در حال از دست دادن سریع جایگاه خود در این کشور است.وی در ادامه تصریح کرد: برای اینکه کاملا منصف باشیم، می خواهم بگویم که حکم تخفیفی شیخ قاسم اثبات می کند که آل خلیفه در حال از دست دادن جایگاه خود است. تسلیم منامه در برابر فشار مردمی بسیار مهم است و ثابت می کند که قیام مردمی موجب بی ثبات شدن رژیم آل خلیفه شده و ترس زیادی را در دل حکام این کشور به وجود آورده است.در حالی که شیخ قاسم به یک سال زندان محکوم شده و این حکم نیز به مدت سه سال تعلیقی خواهد بود، شکدم در ارزیابی این حکم گفت: اگر حمایت داخلی و خارجی از شیخ قاسم را در نظر بگیرید، هر کسی می تواند درک کند که رژیم آل خلیفه چقدر باید نسبت به تبعات تصمیمات خود نگران باشد. شیخ قاسم تنها یک روحانی شیعه نیست بلکه مظهر امید مردم بحرین برای تغییرات و آرزوهای دموکراتیک است. تسلیم منامه در برابر فشار مردمی بسیار مهم است و ثابت میکند که قیام مردمی موجب بی ثبات شدن رژیم آل خلیفه شده و ترس زیادی را در دل حکام این کشور به وجود آورده است.این تحلیلگر سیاسی افزود: حمایت بحرینیها از شیخ قاسم مسلما نقش کلیدی و مهمی داشته است. اگر چنین حمایت و همبستگی وجود نداشت، رژیم آل خلیفه خیلی قبل تر از اینها او را بازداشت می کرد. شیخ عیسی قاسم اکنون شخصیت انقلاب بحرین است، سرنوشت وی با آرزوهای دموکراتیک بحرین گره خورده است و این مساله او را دست نیافتنی می کند.شکدم در ادامه درباره دخالت عربستان سعودی در بحرین، تاکید کرد: عربستان سعودی تصور می کند که هنوز کنترل بحرین را در دست دارد ولی نفوذ و تاثیر ریاض در بحرین به شدت رو به کاهش است. آل خلیفه درک کرده است که سلطنتش در وقت اضافه قرار دارد.
ش.د9600591