صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۱۹۹۶

حرف روز/ نقض متن و روح برجام

مجلس سنای آمریکا با 98 رأی موافق و دو رأی مخالف، طرح جامعی را که خواستار تحریم ایران به‌ بهانه‌های مختلف است، به تصویب رساند. این طرح موسوم به «اس.722» به منظور مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران از 12 بخش تشکیل شده است و دایره وسیعی از فعالیت‌های ایران را هدف قرار می‌دهد. البته طرح مذکور باید به تأیید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن نیازمند امضای رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: مجلس سنای آمریکا با 98 رأی موافق و دو رأی مخالف، طرح جامعی را که خواستار تحریم ایران به‌ بهانه‌های مختلف است، به تصویب رساند. این طرح موسوم به «اس.722» به منظور مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران از 12 بخش تشکیل شده است و دایره وسیعی از فعالیت‌های ایران را هدف قرار می‌دهد. البته طرح مذکور باید به تأیید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن نیازمند امضای رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. بر اساس این طرح، دولت آمریکا ظرف مدت 90 روز باید تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند. طرح تحریمی مذکور سه محور دارد: تحریم‌ موشک بالستیک که افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آنها معامله دارند، هدف قرار می‌دهد، تحریم‌ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌ اتهام حمایت از تروریسم و تحریم تسلیحاتی که بر اساس آن، کلیه افرادی که در فروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران نقش‌آفرین باشند، تحریم می‌شوند. به هر حال، در ارتباط با این اقدام آمریکا توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ آمریکا با این اقدام درصدد است ساختمان تحریم‌های ضدایرانی را حتی شدیدتر و مستحکم‌تر از برهه‌ پیش از برجام کند. در واقع، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب، پیش از شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، فرمودند آمریکا غیر قابل ‌اعتماد است، این اقدام بیش از هر چیزی، ماهیت قابل ‌اعتماد نبودن آمریکا را نشان می‌دهد. هرچند این بار اول نیست که آمریکا به برجام لگد می‌زند.
2ـ اکنون بیش از هر زمان دیگری ثابت شده است که باید از دشمن قطع ‌امید کرد و چاره‌ حل مشکلات کشور در نگاه به درون و اعتماد به ظرفیت‌ها و استعدادهای سرشار داخلی است. بنابراین، انتظار آن است که مسئولان دیگر بیش از این به وعده‌های پوچ دشمن چشم ندوزند و عزم خود را برای شکوفایی با تکیه بر درون جزم کنند.
3ـ تحریم‌های کنونی هم با روح برجام و هم با متن برجام (به ویژه بندهای 26 و 29 برجام) در تعارض است. از این‌ رو، مسئولان امر باید نه تنها به شدت نسبت به این نقض آشکار برجام موضع‌گیری کنند؛ بلکه هیئت نظارت بر برجام و دیگر دستگاه‌های مسئول باید درصدد تنبیه دشمن با اقدام متقابل باشند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات