تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۹۸
رسانه‌هاي خارجي انتقام موشكي ايران را پيامي به حاميان تروريسم مي‌دانند

موشك‌باران داعش در «خارج نزديك» اسرائيل

(روزنامه جوان – 1396/03/30 – شماره 5118 – صفحه 15)

پيــام حملات موشـــكي به ديرالزور سوريه را كه فرماندهان ايراني مخاطب آن را حاميان گروه ترويستي داعش اعلام كردند خيلي زود از طرف امريكا، عربستان و رژيم‌صهيونيستي‌ دريافت شد.

حملات موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عليه مواضع داعش در شهر ديرالزور سوريه بازتاب زيادي در رسانه‌هاي جهان داشت و خيلي زود به تيتر اول اكثر آنها تبديل شد. بيش از همه اين رسانه‌هاي صهيونيستي بودند كه به حملات موشكي ايران پرداختند. روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطين اشغالي در يادداشتي به بررسي انتقام موشكي سپاه پاسداران ايران از گروه تروريستي داعش در سوريه و همچنين ساقط شدن جنگنده ارتش سوريه توسط امريكا پرداخت و نوشت: «بايد به عنوان يك قدرت‌نمايي در نظر گرفته شود؛ پيامي از سوي تهران به امريكا، روسيه و اسرائيل كه ايران آماده است از دستاوردهايش در سوريه، نفوذ در عراق و لبنان و همچنين دولت اسد دفاع كند.» اسناد و گزارش‌هاي زيادي وجود دارد كه چگونه امريكا، عربستان و رژيم‌صهيونيستي‌ براي دستيابي به اهداف خود در سوريه گروه‌هاي تروريستي را تقويت كرده‌اند.

آخرين مورد از اين گزارش‌ها روز گذشته در وال استريت ژورنال منتشر شد. اين روزنامه امريكايي‌ مصاحبه‌هايي با افراد مسلح سوري منتشر كرده و اين افراد در اين مصاحبه‌ها از انواع حمايت‌هاي اسرائيل از خود سخن گفته‌اند. در اين گزارش آمده است كه اسرائيل به ارائه حمايت مالي، غذايي و كمك‌هاي پزشكي به اين گروه‌ها مشغول است. طبق اين گزارش، اسرائيلي‌ها به صورت منظم با افراد مسلح در سوريه در تماس هستند و كمك‌هاي اسرائيل شامل پرداخت حقوق و خريد مهمات براي افراد مسلح در سوريه است كه اين مسئله رهبري اسرائيل را واداشت تا يگان نظامي را براي نظارت بر حمايت ارائه شده به افراد مسلح سوري ايجاد كند و ارتش اسرائيل نيز بودجه مشخصي را به اين منظور اختصاص دهد. اين اولين بار نيست كه گزارشي از حمايت رژيم‌صهيونيستي‌ از گروه‌هاي تروريستي در سوريه منتشر مي‌شود. بعضي مقامات اين رژيم علناً مي‌گويند اسرائيل داعش را به دولت سوريه ترجيح مي‌دهد.

در همين حال، روزنامه امريكايي نيويورك تايمز در گزارشي نوشت: ايران براي تنبيه تروريست‌ها كه اخيراً در تهران دست به حمله تروريستي زده بودند با موشك به مواضع آنها در سوريه حمله كرد. اين روزنامه امريكايي در ادامه افزود: اين اقدام همچنين يك پيام به دشمنان ايران در منطقه از جمله عربستان و اسرائيل و همچنين امريكا بود كه داراي چندين پايگاه نظامي در خاورميانه است. روزنامه نيويورك تايمز همچنين نوشت كه حمله موشكي سپاه، نشانه‌اي از رشد قدرت نظامي ايران در منطقه است.

احتمال درگيري با آمريكا

طي چند روز گذشته درگيري‌ها در سوريه وارد مراحل حساسي شده است و بعضي ناظران احتمال درگيري بين نيروهاي مقاومت و امريكا را مي‌دهند. نظاميان امريكايي‌ هم اكنون در شمال شرقي و جنوب شرقي سوريه حضور دارند و هدف اصلي آنها جلوگيري از اتصال جغرافيايي ايران، عراق، سوريه و لبنان در يك گستره جغرافيايي بزرگ‌تر است كه «هلال شيعي» مي‌خوانند. در همين راستا بعضي محافل امريكايي از لزوم مقابله با ايران وحمله مستقيم به نيروهاي مقاومت در سوريه حرف مي‌زنند. بعضي‌ رسانه‌‌‌هاي اسرائيلي حملات موشكي ايران را انتقام‌گيري از داعش توصيف كردند. پايگاه خبري عاروتص شوع نيز در واكنش به اين حمله نوشت: زماني كه تروريست‌هاي داعش مسئوليت حملات تروريستي تهران را برعهده گرفتند، مقامات ايراني قول داده بودند اين حملات را تلافي خواهند كرد. كانال ٧ اسرائيل در اين زمينه نوشت: در بيانيه ايران (در مورد حمله موشكى) تهديدى تلويحى عليه دشمنان اين كشور از جمله عربستان، اسرائيل و امريكا وجود دارد. يكي از مهم‌ترين شگردهاي محور مقاومت در طول چند سال گذشته توانايي تبديل تهديد به فرصت بوده است. حالا با حملات تروريستي داعش در تهران، فرصتي براي ايران فراهم شده تا دايره عملكرد ژئوپلتيكي خود را گسترش دهد.

نگاه مثبت قطري‌ها، تبريك جهاد فلسطين

رسانه‌هاي وابسته به قطر نيز نگاه مثبتي به حملات موشكي ايران اتخاذ كردند و گفتند اين حملات پيامي به عربستان سعودي است. شبكه خبري الجزيره قطر با اشاره به حمله موشكي ايران به مواضع داعش در ديرالزور گزارش داد: شليك موشك‌هاي سپاه كه براي اولين بار طي 30 سال گذشته از مرزهاي ايران خارج مي‌شوند، چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر عالي ايران گفته بود به دشمنان سيلي خواهيم زد و اين بيانيه را در وبسايت خودش قرار داد. همچنين بخش فارسي خبرگزاري اسپوتنيك با تيتر «سيلي را داعش خورد تا صدايش را ديگران بشنوند» به بررسي اين حمله پرداخت و نوشت: تلافي حمله داعش به تهران را ايران مي‌توانست به شكل‌هاي مختلف پس بدهد اما انتخاب گزينه استفاده از موشك‌هاي ميان‌برد هم تلافي حمله بود، هم پيغامي براي حاميان داعش و بديهي است كه هدف ايران بيش از تلافي اخطار به ديگران بود. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني از حمله موشكي ايران استقبال كردند. «ناصر ابوشريف» نماينده جهاد اسلامي فلسطين در ايران اعلام كرد: ما اين اقدام را تأييد مي‌كنيم و آن را تبريك مي‌گوييم، اين اقدام پيامي به تمامي كساني بود كه گروه‌هاي تروريستي را به داخل ايران فرستاده بودند. ابوشريف تصريح كرد: «شليك موشك به مواضع داعش توسط ايران در واقع پيامي به تمام كساني بود كه اين گروه‌هاي تروريستي را فرستاده بودند.»

واكنش نتانياهو

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به حملات موشكي ايران به مواضع تروريست‌ها در ديرالزور واكنش نشان داد. بنيامين نتانياهو، روز دوشنبه در واكنش به حملات موشكي ايران به مواضع گروه‌هاي تروريستي در ديرالزور گفت: «من يك پيام براي تهران دارم و آن اين است كه اسرائيل را تهديد نكنيد» وي گفت: اسرائيل همواره همه اقدامات ايران در منطقه را رصد مي‌كند. نتانياهو مدعي شد كه اين رصد شامل تلاش‌هاي ايران براي تجاوز به خاك سوريه و انتقال تسليحات پيشرفته به حزب‌الله است. وي افزود: ‌ما تك تك اقدامات و سخنان ايراني‌ها را دنبال مي‌كنيم.

http://www.javanonline.ir/fa/news/857831

ش.د9600868

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات