صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 12 تیر 1395 شماره 4377

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حکم دادگاه‌های آمریکا برای دست‌اندازی به دارایی‌های ایران و تضییع حقوق ملت ایران به‌واسطه تحریم‌ها، واقعیتی است که باید در سطح جهانی پیگیری قضایی شود. (95/4/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
حقوق بشر شیطان بزرگ

امروز در تقویم کشورمان یادآور حادثه تلخ حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز خلیج همیشه فارس است. این هواپیما که در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ از بندرعباس به مقصد دبی در حرکت بود، با شلیک موشک هدایت‌شونده از ناو «یواس‌اس وینسنس» متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. در اثر این حمله، تمامی ۲۹۰ سرنشین هواپیما، از جمله ۴۶ مسافر غیرایرانی و ۶۶ کودک جان باختند. «رونالد ريگان» رئيس‌جمهور وقت آمريكا، به طرز وقیحانه‌ای اقدام ناو وينسنس را يك عمل دفاعي و قابل درك اعلام كرد! و آمریکا هرگز و هیچ‌وقت نه‌تنها عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس را تحت پیگرد قرار نداد، بلکه «ویل راجرز» فرمانده ناو جنگی آمریکا، در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.
این حادثه فرصتی برای بازخوانی جنایات آمریکا علیه ایران است؛ حادثه‌ای که پس از آن، آمریکا تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران در قالب قانون داماتو وضع کرد، غائله 18 تیر 78 و فتنه 88 را سازماندهی کرد و با ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان و روی آوردن به تحریم‌های غیرانسانیِ به اصطلاح فلج‌کننده، به دنبال اختلال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما بود.
با این نظریه نکته مهم در این میان این است که قرارگرفتن در مقابل دشمنی که از یک‌سو خوی استکباری دارد، خودبرتربین است و حقی برای طرف مقابل خود به رسمیت نمی‌شناسد و همچنین در کاربرد خشونت و جنایت علیه بشریت نیز مانعی مقابل خود نمی‌بیند و از سوی دیگر،‌ سابقه عملکردش نیز مؤید ویژگی‌های ذاتی آن است، افزایش بی‌اعتمادی و ضرورت هوشیاری مضاعف ما را در مقابل آن گوشزد می‌کند. در واقع، در اوضاع کنونی نیز که آمریکایی‌ها به بهانه برجام، درصددند سایر توانمندی‌های راهبردی کشورمان را نیز هدف قرار دهند، با حفظ حساسیت و بی‌اعتمادی به آنها و اتخاذ راهبرد تفکیک، یعنی تفکیک قائل شدن میان اجرای برجام با سایر موضوعات، باید ضمن رصد اقدامات آمریکا در اجرای برجام، مراقب مصون ماندن سایر حوزه‌ها از دست‌اندازی شیطان بزرگ که مدعی حقوق بشر است، بود.

▼ گزارش روز
آقای رئیس واقعاً نمی‌دانید؟

باز هم تکرار قصه پر درد وارونه‌سازی واقعیت با دلارهای نفتی دیکتاتورهای سعودی و بی‌هویتی و وابسته بودن سازمان ملل متحد؛ سازمانی که در میان سند اهدافش با عباراتی، چون تأمین صلح در جهان، حمایت از کشورهای مظلوم، حمایت از حقوق کودکان و 10 جمله زیبای دیگر به چشم می‌آید، حالا به مرکزی تبدیل شده است که می‌توان مواضع آن را با اعطای کمک‌های مالی آشکار و شاید پنهان خرید. هنوز مدت زیادی از جنجال خروج نام عربستان سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودکان به دلیل قتل‌عام بی‌رحمانه و سنگدلانه در یمن نگذشته است که بان کی‌مون، عربستان را به منزله یک قهرمان در مبارزه با تروریسم جا می‌زند! آقای رئیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور بررسی راهبرد مبارزه با تروریسم با اشاره به اینکه «اگر ما می‌خواهیم در عرصه میدانی اثرگذاری واقعی و مداومی داشته باشیم، نیازمند بسیج منابع لازم هستیم»، تصریح می‌کند: «غیر از کمک‌های سخاوتمندانه عربستان سعودی، منابع ناچیزی در اختیار سازمان ملل قرار گرفته و این در حالی است که مطالبات، رشد صعودی داشته‌اند.» درست است که بدون در اختیار داشتن منابع کافی، هر میزان از هماهنگی سازمان ملل، منشأ اثر نخواهد بود؛ اما باید از جناب بان کی‌مون که در رأس سازمانی نشست است که مدعی برقراری صلح و مبارزه با تروریسم و... است، پرسید که بر چه کسی پوشیده است که حاکمان سعودی ایجادکنندگان اصلی گروه‌های تروریستی هستند و بیش از دلارهایی که برای تغییر مواضع سازمان به‌اصطلاح ملل و رئیسش خرج می‌کنند، در جیب تروریست‌های تکفیری می‌گذارند؟ چه کسی است که نداند آل‌سعود تأمین‌کننده اصلی تجهیزاتی است که تروریست‌ها را به دیو هفت سری در جهان تبدیل کرده که هر چه عقبش می‌رانی، باز خود را بازسازی می‌کند؟ آقای بان کی‌مون چطور می‌شود ندانی که تروریست‌های خون‌آشام در عراق، شام و... تربیت شده ایدئولوژی واپسگرا و متحجرانه وهابی هستند؟!

▼خبر ویژه
طرح سرّی «بن سلمان» برای رسیدن به پادشاهی تا پایان سال

از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در سمت پادشاه عربستان سعودی تاکنون، همواره بحث‌های فراوانی درباره میزان قدرت و نفوذ محمد، پسر وی در ساختار حکمرانی آل‌سعود وجود داشته است. اکنون یک پایگاه آمریکایی از برنامه‌های موجود برای رساندن محمد‌بن‌سلمان به پادشاهی تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است. به گزارش «بیزنس اینسایدر» محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی که فرزند پادشاه فعلی این کشور است، قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی جانشین پدر خود شود. دو منبع که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، گفته‌اند: برای رسیدن به این هدف، بن‌سلمان از محمد‌بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی مشاوره می‌گیرد. گفته می‌شود، بن‌سلمان تلاش دارد برای رسیدن به پادشاهی، حمایت آمریکا را نیز جلب کند. محمدبن‌سلمان شناخته‌شده‌ترین چهره خاندان آل‌سعود در رسانه‌های غربی بوده است. وی در این مدت بار‌ها با رسانه‌ها و مطبوعات غربی، از جمله «اکونومیست» و «بلومبرگ» گفت‌و‌گو کرده است و تلاش دارد از طریق این مصاحبه‌ها، چهره جدیدی از عربستان سعودی به غرب ارائه کند. این در حالی است که بر اساس سلسله‌مراتب «محمدبن‌نایف» ولیعهد، پیش از وی قرار داشته و قاعدتاً وی باید به این جایگاه دست پیدا کند.
 
▼ اخبار
1- تفکر و فرهنگ وهابیت از مشکلات اصلی منطقه است
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز جهانی قدس، از رژیم‌های عربی که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند، به شدت انتقاد کرد و گفت: پس از مسئله فلسطین و تهدیدهای اسرائیل، مشکل اصلی منطقه تفکر و فرهنگ وهابیت است که در عربستان ترویج می‌شود و حتی به ترکیه که هر نوع کمکی که از دستش برآمده، به داعش کرده است، حمله می‌کنند، زیرا رئیس و مردم و ارتش آن را کافر می‌دانند. سیدحسن نصرالله در ادامه با اشاره به شرکت برخی شخصیت‌های عربی در نشست «هرتزلیا»، افزود: خفّت برخی کشورهای عربی به جایی رسیده که می‌روند در نشست هرتزلیا شرکت می‌کنند. وی درباره لغو مراسم روز قدس در لبنان نیز یادآور شد: اینجا تجمع خیلی بزرگی می‌شد و وضعیت امنیتی بسیار سنگینی طلب می‌کرد؛ البته امنیت هست. ببینید که مساجد زیادی در ماه رمضان مراسم برگزار می‌کنند و ما قادر به تأمین امنیت مراسم روز قدس بودیم. من به شما اعلام می‌کنم که وضعیت امنیت تحت کنترل است. وی همچنین تأکید کرد، لبنان به راهبردی ملی برای مبارزه با تروریسم نیاز دارد.
2- ممنوعیت پرداخت وام به مدیران ۱۵ شرکت و بانک
«علی طیب‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت تسهیلات به مدیران و کارکنان برخی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی در راستای رعایت ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را غیرمجاز اعلام کرد. افزون بر این، خرید هرگونه خودرو سواری داخلی و خارجی، به‌کارگیری نیروی انسانی جدید، پرداخت پاداش و احداث، خرید یا اجاره ساختمان‌های جدید اداری غیرمجاز اعلام شده است. سازمان‌های خصوصی‌سازی، حسابرسی و فروش املاک تملیکی، شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران و بانک‌های سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات ایران، رفاه کارگران، توسعه تعاون و پست‌بانک و نیز بیمه مرکزی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران مشمول رعایت ابلاغیه جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند.
3- 16 ماه تمرین نظامیان صهیونیست برای مقابله با تونل‌های ‌مقاومت
روزنامه صهيونيستي«مکور ريشون» در گزارشی نوشت: شماری از نظامیان یگان کماندوی ارتش اسرائیل [رژیم صهیونیستی] در حال حاضر در تمرینات نظامی برای مقابله با حملات احتمالی مبارزان مقاومت فلسطین از طریق تونل‌های هجومی نوار غزه به سر می‌برند. این روزنامه صهيونيستي در ادامه نوشت: برخی از این نظامیان در عملیات کشف تونل‌های مقاومت در جنگ سال 2014 علیه نوار غزه حضور داشتند و شاهد کشته شدن دوستان خود و همچنین زخمی شدن شماری از آنها در منطقه بیت حانون (واقع در شمال غزه) بودند. نیروهای یگان ویژه ارتش صهیونیستی که مأموریت مقابله با عملیاتی را برعهده دارند که از جانب تونل‌های هجومی انجام می‌شود، 16 ماه در پایگاه مذکور آموزش می‌بینند.
4- ورود با سرعت بانک‌های متوسط و کوچک خارجی به ایران
اکبر کمیجانی، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: مؤسسه رتبه‌بندی «فیچ» اوایل ماه گذشته از ایران بازدید کرده است. این اقدام با هدف ارزیابی ساختار اقتصادی ایران و با توجه به تمایل بانک‌های خارجی برای ورود به ایران صورت گرفته است. سخنگوی مؤسسه فیچ در لندن مذاکرات این مؤسسه را با مقامات ایرانی تأیید و اعلام کرده، قرار است رتبه اقتصادی ایران را ارزیابی کند. کمیجانی در سخنان خود افزود: بانک‌های متوسط و کوچک خارجی به حرکت خود برای ورود به ایران سرعت بخشیده و برخی بانک‌های بزرگ اروپایی و آسیایی نیز در حال بازگشت به ایران هستند.

▼ اخبار کوتاه
«جان هربست» سفیر سابق آمریکا در اوکراین گفت: ماندن «بشار اسد» در قدرت برای جلوگیری از به قدرت رسیدن افراط‌گرایان، ضروری است. وی تأکید کرد: «به باور من روسیه موضع صحیحی مبنی بر اینکه تنها جایگزین اسد، گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا خواهند بود، اتخاذ کرده است. دولت ایالات متحده درباره دولت اسد «کمی غیرواقع‌بینانه» برخورد کرده و لازم است واشنگتن بقای حکومت سوریه را تضمین کند.»
برنی سـندرز، در یادداشـتی در روزنامـه نیویورک‌تایمـز با اشاره به انباشـته شـدن ثروت هنگفت در دسـتان یک درصد از جامعـه آمریـکا، نوشت: میلیون‌هـا آمریکایـی همچـون طرفـداران خـروج انگلسـتان از اتحادیـه اروپا خشـمگین و خسـته شـده‌اند. وی افزود: در حیـن مبـارزات انتخاباتـی که از 46 ایالت بازدیـد کردم شاهد حقایق دردآوری بودم.
بشار اسد در مصاحبه‌ای دلیل اصلی بحران سوریه را کشورهای حامی تروریست‌ها، مانند ترکیه، عربستان سعودی و قطر دانست که حاضر به متوقف کردن حمایت همه‌جانبه از این تروریست‌ها نیستند و تأکید کرد، اگر بحران سوریه حل نشود، به دومینوی بحران‌ها در منطقه منجر خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود بار دیگر مدعی شد، ما چشمان خود را بر روی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران نبسته‌ایم و توافق هسته‌ای تنها زمانی توافق خوبی خواهد بود و سبب گشایش‌هایی برای ایران خواهد شد که ایران رفتار میانه‌روتری را پیش بگیرد.
روزنامه همشهری درباره حقوق‌های نجومی نوشت: اگرچه چهار مدیرعامل بانکی به‌خاطر دریافت حقوق‌های نجومی برکنار شده‌اند، اما این سؤال مطرح می‌شود که نقش نظارتی مدیران ارشدتر دولتی بر حقوق و مزایای مدیران میانی و زیردستان خود چیست و اگر این فیش‌ها افشا نمی‌شد، پرداخت‌های نجومی تا چه زمانی ادامه داشت؟
عرب باغی، مدیرعامل منطقه آزاد «ارس» با بیان اینکه محصولات تولیدشده در ارس می‌تواند جایگزین بازار ترکیه در روسیه باشد، گفت: 250 هکتار محصولات گلخانه‌ای در این منطقه در دست بهره‌برداری است که این محصولات به روسیه ارسال خواهد شد.
پلیس نیویورک از تعلیق افسر مسلمان به دلیل خودداری از تراشیدن ریش عقب‌نشینی کرد. قاضی دادگاه هم حکم داده است پلیس نیویورک باید حقوق ماهیانه این عضو مسلمان پلیس را به طور کامل پرداخت کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات