صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۴۲

از بحران آب تا تبدیل پرهزینه

1ـ بحران زیست‌محیطی با پروژه «گاپ»
محمدمهدی برومندی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیته «امنیت آب» این کمیسیون درباره ابعاد پروژه «گاپ» ترکیه، اظهار داشت: در این نشست با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و مرکز پژوهش‌های مجلس، پروژه ترکیه را بررسی کردیم و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف، گزارش‌های کارشناسی خود را ارائه کردند. وی افزود: تاکنون پیگیری‌هایی در این رابطه صورت گرفته و برخی از دستگاه‌ها نیز بر اساس گزارش‌هایی که قبلاً وزارت اطلاعات تهیه کرده و به مراجع ذی‌صلاح ارائه داده است، مأمور شده‌اند که مسائلی را پیگیری کنند. وی تأکید کرد: این موضوع باید با جدیت در مجامع بین‌المللی و بر اساس کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل پیگیری شود: همچنین باید در داخل تمهیداتی برای مقابله با این پروژه اندیشیده شود و وزارتخانه‌های مختلف ما تأثیرات این پروژه ترکیه را بر مناطق مختلف ایران رصد و ارزیابی کنند و در پاسخ به آن، طرح‌های جایگزین داشته باشند. در قالب پروژه گاپ ۲۲ سد بر روی رودخانه‌های دجله و فرات در منطقه آناتولی شرقی در حال احداث است که افزون بر خشکسالی وسیع در عراق و سوریه، نوار غربی ایران هم به شدت درگیر خشکسالی می‌شود و خطر ریزگردها به کل کشورمان تسری می‌یابد.

2ـ هزینه سه هزار میلیاردی تبدیل ریال به تومان
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر واحد پولی از ریال به تومان کاری اسمی و کم فایده است. رحیم زارع با اشاره به مصوبه هیئت دولت برای تغییر واحد پولی از ریال به تومان، افزود: هدف از حذف صفر از واحد پولی اصلاح ساختار اقتصادی است و اصلاح این ساختار با حذف یک صفر انجام نمی‌شود. برای اصلاح ساختار اقتصادی باید بیش از سه صفر از واحد پولی حذف شود و آن نیز به دلیل حفظ ارزشی پولی یا تورم شدید است. سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون تأکید ما حفظ ارزش پول، حمایت از صادرات و مشوق‌های صادراتی، یکسان‌سازی نرخ ارز، ادغام بانک‌ها و... است که اولویت‌های اقتصادی کشور هستند. زارع اظهار داشت: این کار در بعد اجتماعی تأثیری ندارد و در بعد تورمی نیز ممکن است برخی قیمت‌های زیر هزار تومان تغییر کند؛ اما با توجه به وجود 50 هزار میلیارد تومان پول کاغذی در کشور هزینه تغییر این اسکناس‌ها سه هزار میلیارد تومان است.

3ـ فقرای ایران چهار دسته‎اند
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه فقر را تقسیم‌بندی کردیم، گفت: فقر بیکاران، فقر شاغلان، فقر از کارافتاده‌ها و فقر جغرافیایی از انواع فقر هستند. ربیعی با بیان اینکه درآمد سه دهک از شاغلان ما و حتی بازنشستگان، کم است، اضافه کرد: بیش از 200 هزار میلیارد تومان در بخش رفاه هزینه کردیم که این پول به هیچ وجه مبلغ کمی نیست؛ اما فقر کم نشد که این موضوع نشان می‌دهد ما در این زمینه برنامه مدون و هدفمندی نداشتیم. عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در طرح کارورزی مشوق‌هایی برای کارفرمایان به منظور جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس قانون، طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان است و علاوه بر تعداد زیادی از دانش‌آموختگان، حدود پنج هزار کارفرما هم در این طرح نام‌نویسی کردند. ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم نیز حضور خواهد داشت و اگر حضور دارند در وزارت تعاون فعالیت خود را ادامه می‌دهند یا در جایگاهی دیگر، اظهار داشت: این موضوع را خدا و آقای دکتر روحانی می‌داند و بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات