صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در دستگاه‌های فرهنگی اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد چه در تولید کالای فرهنگیِ مفید که کوتاهی می‌کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می‌کنیم(95/3/16) ***ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت گرامی باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دو پیام از یک دیدار

روز گذشته فرمانده کل سپاه به همراه تعدادی از فرماندهان ارشد این نهاد با حجت‌الاسلام روحانی دیدار کردند. در این دیدار رئیس‌جمهور با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تأکید کرد. سردار سرلشکر جعفری هم انتخاب مجدد حجت‌الاسلام روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را تبریک گفت و آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را اعلام کرد. فرماندهان حاضر در جلسه هم گزارش‌هایی از فعالیت‌ها و آمادگی‌های سپاه پاسداران در بخش‌های مختلف به رئیس‌جمهور ارائه کردند.
 برگزاری این دیدار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و در آستانه آغاز به کار دولت دوازدهم می‌تواند پیام‌های مهمی داشته باشد؛
1ـ در فضای رقابت‌های انتخاباتی، برخی جریان‌ها و افراد به صورت ناصواب و با هدف جلب رأی بیشتر حرف‌هایی را مطرح کردند که دور از انصاف بود و همین مباحث دستاویزی برای رسانه‌ها و بوق‌های تبلیغاتی دشمن شد تا خدمات ارزشمند نهادهایی، مانند سپاه را زیر سؤال ببرند.
2ـ سپاه پاسداران در جایگاه نهاد حافظ انقلاب اسلامی فراتر از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی حرکت کرده و تقویت اصل نظام و عمق‌بخشی داخلی و خارجی آن را دنبال می‌کند؛ این نهاد در این مسیر هر دولتی با هر رویکرد سیاسی را حمایت می‌کند و ظرفیت و توان خود را با هدف حل مشکلات مردم و کمک به سازندگی و آبادانی کشور وارد میدان می‌کند؛ همان‌طور که در دوره‌ها و دولت‌های مختلف هم چنین بوده است.
سپاه با توجه به رسالت عظیم و گسترده مأموریتی خود در عرصه‌های مختلف پاسداری از انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و دستاوردهای آن همواره باید آمادگی‌های لازم را برای ایفای نقش در حوزه‌های مختلف از دفاع و امنیت گرفته تا سازندگی و آبادانی و رفع فقر و محرومیت و جبهه فرهنگی دفاع از انقلاب اسلامی حفظ کرده و در مسیر تحقق رسالت و مأموریت مهم خود گام بردارد.

▼ گزارش روز
چرا به اینجا رسیدیم؟

پسر محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات، همان فردی که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم ناچار به کناره‌گیری شد و امروز بر صندلی سبز بهارستان تکیه زده، در مصاحبه‌ای مدعی می‌شود اگر او امروز توانسته است با شرکت‌های بزرگ مخابراتی همکاری کند یا موجودی بانکی‌اش صدها برابر جوانانی است که آقازاده نیستند و میان سیاسیون آشنایی ندارند، هیچ ربطی به آن ندارد که پسر رئیس فراکسیون امید مجلس دهم است؛ بلکه به ژن خوب او و به استعداد فراوانش برمی‌گردد! ادعای مضحکی که به اندازه کافی در رسانه‌ها به آن پرداخته شد و در شبکه‌های اجتماعی به تهی و تو خالی بودن ادعای این فرد که حتی شهرتش را نیز مدیون پدرش است و کمتر کسی حتی نام او را می‌داند و از وی به عنوان «پسر عارف» یاد می‌کنند، اعتراض شد؛ اما شگفت‌انگیز اینجاست که اکنون پس از گذشت چند روز از این ماجرا و اعتراضات مردم یک آقازاده دیگر که از قضا فرزند یکی دیگر از وزرای دولت اصلاحات است، به اعتراضات مردم واکنش نشان می‌دهد و با قرار دادن پستی در شبکه‌های اجتماعی معترضان به خود برتری‌بینیِ پسر رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان را به گاو تشبیه می‌کند. پسر موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به هشتک‌ها و موج‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی، می‌نویسد: «کفتارها چند گاو وحشی را می‌ترسانند و ناگهان تمام گاوها شروع به دویدن می‌کنند؛ این در حالی است که اکثر آنها اصلاً نمی‌دانند ماجرا از چه قرار است، نمی‌دانند از چه می‌گریزند و به کدام هدف می‌دوند، فقط همراه بقیه می‌دوند... موج‌های توئیتری که این روزها شکل می‌گیرد عجیب آدم را به یاد این موضوع می‌اندازد!» عبارات عجیبی که البته مشتی است از نمونه خروار رفتار و ذهنیت آقازادگان خودبرتربینی که از رانت‌ها و امتیازات ویژه برخوردارند، موضوعی که این سؤال‌ها را به وجود می‌آورد؛ از کی و کجا آقازاده‌ها چنین زیاده‌خواه و طلبکار شدند؟ چه شد که اینان برای خود ارج  و قربی فراتر از مردم قائل هستند و به خود اجازه می‌دهند چنین به مردم توهین کنند؟!

▼ خبر ویژه
 پیشنهاد به رئیس‌جمهور

عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیته تعامل فراکسیون امید برای تشکیل کابینه دوازدهم با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل کابینه دوازدهم و تعامل دولت و جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اعلام کرد: به تازگی به آقای روحانی پیشنهاد دادیم که پست دستیار ویژه ریاست‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان به معاونت ریاست‌جمهوری تبدیل شود؛ چرا که دستیار ویژه اختیارات لازم اجرایی را ندارد. وی در پاسخ به پرسشی درباره گزینه‌های احتمالی معاونت امور اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری اعلام کرد: بزرگان بسیاری حضور دارند، اما تأکید کردم از میان شایستگان اقوام و مذاهب به تشخیص خود رئیس‌جمهوری یک نفر در این جایگاه استفاده شود؛ چرا که این افراد هم‌ شناخت بهتری از اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند، هم از درک دقیق‌تری نسبت به میزان توسعه‌یافتگی این مناطق برخوردار هستند و هم با مشکلات و مسائل این گروه‌های جامعه آشنایی بیشتری دارند. نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه با انتقاد از برخی نگاه‌ها و برخوردهای نامیمون و درجه‌بندی‌ کردن شهروندان، یادآور شد: کسی که می‌خواهد به‌ عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان فعالیت کند، باید تمام تلاش خود را در راستای عملیاتی کردن منشور حقوق شهروندی به‌کار بندد.

▼ اخبار
1ـ بحران زیست‌محیطی با پروژه «گاپ»

محمدمهدی برومندی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیته «امنیت آب» این کمیسیون درباره ابعاد پروژه «گاپ» ترکیه، اظهار داشت: در این نشست با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و مرکز پژوهش‌های مجلس، پروژه ترکیه را بررسی کردیم و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف، گزارش‌های کارشناسی خود را ارائه کردند. وی افزود: تاکنون پیگیری‌هایی در این رابطه صورت گرفته و برخی از دستگاه‌ها نیز بر اساس گزارش‌هایی که قبلاً وزارت اطلاعات تهیه کرده و به مراجع ذی‌صلاح ارائه داده است، مأمور شده‌اند که مسائلی را پیگیری کنند. وی تأکید کرد: این موضوع باید با جدیت در مجامع بین‌المللی و بر اساس کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل پیگیری شود: همچنین باید در داخل تمهیداتی برای مقابله با این پروژه اندیشیده شود و وزارتخانه‌های مختلف ما تأثیرات این پروژه ترکیه را بر مناطق مختلف ایران رصد و ارزیابی کنند و در پاسخ به آن، طرح‌های جایگزین داشته باشند. در قالب پروژه گاپ ۲۲ سد بر روی رودخانه‌های دجله و فرات در منطقه آناتولی شرقی در حال احداث است که افزون بر خشکسالی وسیع در عراق و سوریه، نوار غربی ایران هم به شدت درگیر خشکسالی می‌شود و خطر ریزگردها به کل کشورمان تسری می‌یابد.

2ـ هزینه سه هزار میلیاردی تبدیل ریال به تومان
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر واحد پولی از ریال به تومان کاری اسمی و کم فایده است. رحیم زارع با اشاره به مصوبه هیئت دولت برای تغییر واحد پولی از ریال به تومان، افزود: هدف از حذف صفر از واحد پولی اصلاح ساختار اقتصادی است و اصلاح این ساختار با حذف یک صفر انجام نمی‌شود. برای اصلاح ساختار اقتصادی باید بیش از سه صفر از واحد پولی حذف شود و آن نیز به دلیل حفظ ارزشی پولی یا تورم شدید است. سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون تأکید ما حفظ ارزش پول، حمایت از صادرات و مشوق‌های صادراتی، یکسان‌سازی نرخ ارز، ادغام بانک‌ها و... است که اولویت‌های اقتصادی کشور هستند. زارع اظهار داشت: این کار در بعد اجتماعی تأثیری ندارد و در بعد تورمی نیز ممکن است برخی قیمت‌های زیر هزار تومان تغییر کند؛ اما با توجه به وجود 50 هزار میلیارد تومان پول کاغذی در کشور هزینه تغییر این اسکناس‌ها سه هزار میلیارد تومان است.

3ـ فقرای ایران چهار دسته‎اند
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه فقر را تقسیم‌بندی کردیم، گفت: فقر بیکاران، فقر شاغلان، فقر از کارافتاده‌ها و فقر جغرافیایی از انواع فقر هستند. ربیعی با بیان اینکه درآمد سه دهک از شاغلان ما و حتی بازنشستگان، کم است، اضافه کرد: بیش از 200 هزار میلیارد تومان در بخش رفاه هزینه کردیم که این پول به هیچ وجه مبلغ کمی نیست؛ اما فقر کم نشد که این موضوع نشان می‌دهد ما در این زمینه برنامه مدون و هدفمندی نداشتیم. عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در طرح کارورزی مشوق‌هایی برای کارفرمایان به منظور جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس قانون، طرح کارورزی برای فارغ‌التحصیلان است و علاوه بر تعداد زیادی از دانش‌آموختگان، حدود پنج هزار کارفرما هم در این طرح نام‌نویسی کردند. ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم نیز حضور خواهد داشت و اگر حضور دارند در وزارت تعاون فعالیت خود را ادامه می‌دهند یا در جایگاهی دیگر، اظهار داشت: این موضوع را خدا و آقای دکتر روحانی می‌داند و بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.

▼ اخبار کوتاه
پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تشکیل کابینه‌ای متعامل، همفکر و بر پایه خواست‌های مردم ضروری است. انتظار می‌رود دولت همه خواسته‌های مردم را با قدرت دنبال کند. باید دولتی متشکل از انسان‌هایی توانمند، دلسوز، باتجربه، صادق و درستکار تشکیل شود! اگر این اتفاق بیفتد، طبیعتاً بسیاری از دغدغه‌ها و خواسته‌های گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف در عمل محقق خواهد شد. اگر فرد توانمندی در جناح‌مان باشد، باید منت بکشیم، اما اگر چنین فردی حضور نداشته باشد، نباید بر انگیزه جناحی پافشاری کنیم.
رئیس اتاق اصناف گفت: بسته حمایتی بنگاه‌های کوچک و متوسط تا امروز عملیاتی نشده و در حد شعار باقی‌ مانده است، اما برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی اتاق اصناف خبرهای خوبی در راه است. فاضلی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف ایران به امضا رسید، گفت: در نظر داریم بر اساس این تفاهم‌نامه حداقل 100 هزار شغل را تا پایان نیمه اول سال و 200 هزار شغل را تا پایان سال در بخش اصناف ایجاد کنیم.
رسانه‌های عراقی به نقل از «عرفان الحیالی» وزیر دفاع عراق اعلام کردند ارتش این کشور در صورت اعلام تشکیل کشور کردستان عراق در شمال این کشور وارد عمل خواهد شد. یک روز پس از رسانه‌ای شدن این اظهارات، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‎ای این سخنان منسوب به وزیر را تکذیب کرد. گفتنی است، قرار است در منطقه اقلیم کردستان عراق سوم مهر ماه همه‌پرسی استقلال از عراق برگزار شود که دولت مرکزی عراق با این تصمیم احزاب کُردستانی مخالف است.
شنیده‌ها حاکی است ناطق نوری در برخی جلسات اخیر خود در لواسان به دو نفر از مسئولان نزدیک به رئیس‌جمهور درباره برخی اظهارات رئیس‌جمهور تذکراتی داده است. وی گفته است بارها به روحانی گفتیم که با تکیه به حافظه صحبت نکنید و صحبت‌های خود را مکتوب کنید و از روی آن بخوانید که گاهی مواضع‌تان مقابله با مواضع نظام برداشت نشود.
۷۱ اقتصاددان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهاد کردند افراد خوشنام اقتصادی و متخصص را برای سیاست‌گذاری اقتصادی، به ویژه در سمت‌های رئیس کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه انتخاب کند.
کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در نشستی به برچیدن گیت‌های الکترونیکی فلزی در ورودی مسجدالاقصی و جایگزین کردن آنها با دوربین و ابزارهای نظارتی دیگر رأی داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات