تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۲۳

اما و اگرهای انتخاب یک شهردار

پایگاه بصیرت / سعیدنیک‌کار

(روزنامه همدلي 1396/04/24 شماره 644 صفحه 2)

فرایندها و سوابق انتخاب شهردار در ایران - در کشور ایران در تیرماه 1334 قانون شهرداری‌ها برای شرکت دادن مردم در اداره امور کشور، به تصویب مجلس هجدهم و نوزدهم شورای ملی رسید. در سال‌های سلطنت محمدرضا شاه، قانونی در خصوص انجمن‌های شهرستان و استان در 30 خرداد 1349 از تصویب مجلس گذشت. بعد از انقلاب اسلامی در خرداد 1375 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی را از تصویب گذراند. در 17 اسفند سال 1377 اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور برگزار شد. شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 رسما شروع به‌کار کردند، امروزه شهرداران و دهیاران بصورت غیر مستقیم و توسط شورای شهر و روستا انتخاب می‌شوند امری که در برخی کشورهای دیگر شهردار مخصوصا در کلانشهرها مستقیم و با آرای مردم انتخاب می‌شوند و در برخی دیگر شهردار پایتخت مستقیم توسط احزاب برنده در انتخابات یا وزارت کشور منصوب می‌شوند. بنابراین در این شرایط اعضای شورای شهر تهران باید دارای توان نظارتی، برنامه مشخص، اطلاعات علمی و تخصصی و آگاهی از مسایل شهر تهران باشند و علاوه بر آنها اهداف حضور در شورای شهر نیز خیلی اهمیت دارد.

اهمیت و جایگاه شهر تهران- جایگاه و ارزش منصب شهردار در شهر تهران به دلیل اهمیت و نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت کشور و نیز مسئولیت‌های متعدد و اثرگذار شهردار در حوزه مدیریت شهر تهران است. از نظر جایگاه اقتصادی شهر تهران دارای سازمانی گسترده با گردش مالی قابل توجه که بودجه جاری و عمرانی آن بالغ بر 18هزار میلیارد تومان در سال 1396 برآورد شده است، در مورد نیروی انسانی نیز حدود 56هزار نفر نیروی انسانی شاغل در معاونت‌ها، مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته هستند، کیفیت مدیریت و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات شهری مدیریت شهری تهران در زندگی حدود 10میلیون نفر مستقیم و مستمر، و برای بیش از 10 میلیون نفر دیگر به صورت غیر مستقیم (شهرهای اقماری تهران و استان‌های اطراف) و روزانه یا فصلی (مسافرین و مراجعه کنندگان به تهران) اثرگذار است.

در شهر تهران هر اقدام مثبت یا منفی از چشم رسانه‌ها و مردم دور نخواهد ماند و تهران پنجره کشور بزرگ ایران به دنیای خارج است و به عنوان آینه تمام‌نمای کشور جلوه‌ها و داشته‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی ایران را برای تمام دنیا نمایش خواهد داد. اهمیت جایگاه شهردار تهران به دلیل تاثیرات تصمیم‌گیری‌های شهردار در زمینه‌های مختلف چون: سیاست‌گذاری، اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و توزیع منابع برای تمام حوزه‌ها و زیربخش‌های سازمانی و منطقه‌ای شهر تهران است.

تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های شهردار و مدیریت شهر تهران می‌تواند تاثیر مستقیمی بر محیط زیست شهری و کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر در زمان حال و آینده داشته باشد. همه مردم و شهروندان دوست دارند بهترین انتخاب ممکن در مورد مدیریت شهر تهران اتفاق بیفتد، و علاوه بر آن تمام گروه‌ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی هر یک به صورت مستقیم و غیر مستقیم تمایل دارند درانتخاب شهردار تهران دخیل باشند. در شهر تهران جمعیت میلیونی با سطح بالای انتظارات و آرمان‌ها به دلیل سطح بالای آگاهی‌های علمی، اطلاعاتی و فرهنگی از یکسو و تمرکز رهبران، وزرا و مدیران عالیرتبه سیاسی، اجتماعی و علمی کشوراز سوی دیگر، ایجاب می‌کند تا شهردار تهران از توان مدیریتی و قدرت تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بالایی برخوردار باشد و به همین دلیل باید شورای محترم شهر تهران استانداردها و شاخص‌های بالایی برای انتخاب شهردار و مدیریت شهر تهران ارایه کنند.

شورای پنجم شهر تهران با کاهش 9 نفری نسبت به شورای چهارم، ترکیبی است گزینشی از لیست 21 نفره گروه‌های همسو (مجموعه اصلاح‌طلبان، کارگزاران، اعتماد ملی و.....) که دارای گرایش‌ها و برنامه‌های مشترک و نزدیک به هم برای مدیریت شهر تهران هستند. شهروندان تهرانی انتظار دارند در این دوره، اشتراکات فکری، تعامل و دوری از تنش‌های میان شورا و مدیریت شهری به کارایی و عملکرد بهتر شهردار و مجموعه مدیران شهرداری تهران بینجامد، در عین حالی‌که این نگرانی وجود دارد که همسویی مدیران و شورا از گروه‌های فکری نزدیک به هم موضوع نظارت و حراست از قوانین و مقررات شهری را که از مهم‌ترین وظایف شورای شهر به نمایندگی از مردم تهران است کمرنگ کند که امیدواریم که اعضای شورای پنجم شهر تهران این نکته مهم را مد نظر قرار دهد.

در مورد انتخاب شهردار این روزها رایزنی‌ها و نشست‌های گروهی و حزبی در حال انجام شدن است. با وجودی‌که به نظر می‌رسد اعضای شورا بنا دارند از میان افراد هم‌فکر و نزدیک به گروه‌های سیاسی خود شهردار را انتخاب کنند هر چند که بهتر است شورای پنجم به تهران و مدیریت شهر تهران با نگاهی ملی و فراجناحی توجه کنند و رویه تعامل و تنش‌زدایی در درون حاکمیت ملی را مورد توجه قرار دهند و این نکته توجه کنند که تهران برای همه شهروندان تهرانی‌ست و نمی‌توان بدون مشارکت نخبگان و متخصصان با هر نوع تفکر و اندیشه شهر تهران را اداره کرد، در این صورت اشتباهات مدیریت قبلی را تکرار خواهند کرد. لذا بهتر است با توجه به جایگاه شهر تهران و پاسخ به اعتماد شهروندان، از میان افراد مطرح شده چه اعضای شورا و خارج از شورا و حتی با رایزنی و بررسی بیشتر برای افراد دیگر، فردی توانمند و دارای برنامه با قابلیت اجرایی با داشتن حداکثر امتیازات لازم برای مدیریت کلان‌شهر تهران انتخاب کنند.

اعضای شورای پنجم باید بررسی کنند اگر عضوی از شورای منتخب دارای شاخص‌های بالایی برای مدیریت شهر تهران است با توجه به اینکه امتیاز رای مستقیم مردم را نیز به‌همراه دارد در انتخاب او تعلل نورزند و به هیچ عنوان حقوق و منافع مردم را قربانی مصالح و منافع حزبی و گروهی خود نکنند و فقط نگران این موضوع باشند که جایگزین ایشان فردی خارج از گروه حاکم در شورا به شورای پنجم راه خواهد یافت و هماهنگی و یکپارچگی شورا را دچار مشکل می‌کند، در صورتی‌که وجود اقلیتی فهیم و آگاه و منتقد به شفافیت، جدیت و نظارت بهتر شورا منجر خواهد شد. لذا انتظار عمومی این است که شورای پنجم تهران با انتخاب درست و حسن انجام وظیفه خود، به بهبود محسوس عملکرد مدیریت شهرداری و در نتیجه رضایت شهروندان را از خود و سیاست‌ها و برنامه‌های حزبی خود فراهم کنند.

بنابراین برای تعیین میزان شایستگی افراد مطرح شده برای تصدی سمت شهردار، شاخص‌های گوناگونی قابل طرح است، این شاخص‌ها نیازهای اعضای شورای شهر را برای تضمین شایستگی فرد برای دستیابی به هدف اصلی خود که انتخاب مدیریتی قانونمند مبتنی بر برنامه هستند تامین می‌کند. شهردار تهران علاوه بر شاخص‌های استاندارد جهانی برای مدیریت کلان شهری، باید با شرایط مدیریتی شهری که منحصرا مرتبط با جایگاه شهرداری تهران و رابطه آن با سایر قوای حکومتی، نهادها و سازمان‌ها، احزاب و گروه‌هاست آشنایی داشته باشد و به نوعی بتواند با تعامل سازنده از تمام ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی استفاده کند.

مهم‌ترین شاخص ومعیارها برای اتنخاب شهردار تهران عبارتند از:

1 – قانونمند، پاسخگو و مشورت‌پذیر باشد و روحیه تعامل با شورای شهر را داشته باشد.2 – داشتن تحصیلات مرتبط با مسایل شهری یا اطلاعات، تجربه و شناخت از وضع موجود شهر تهران.3 – متخصص و عامل به تخصص محوری باشد و افراد متخصص، کاردان و متعهد را قربانی اشخاص سفارشی از طرف گروه‌ها و صاحبان قدرت و ثروت نکند.4 – اشتهار به پاکدستی و سابقه شفافیت مالی در کار و زندگی. 5 – چالش‌های مهم شهر تهران(وضع موجود) از قبیل؛ مشکلات ترافیکی - آلودگی هوا – تعهدات و بدهی‌های مالی و بحث قراردادهای میان‌مدت و بلندمدت – وضعیت نیروهای انسانی شاغل در شهرداری- مشکلات رو به افزایش اجتماعی، فرهنگی و افزایش سطح انتظارات شهروندان در شهر تهران را به خوبی بشناسد و برای هرکدام از آنها برنامه داشته باشد.6 – قدرت و جسارت لازم در تصمیم‌گیری‌های بزرگ مدیریتی را داشته باشد.

7 –برای توسعه و درآمد مالی پایدار شهر و کاهش سهم تراکم ‌فروشی در تامین درآمد مالی برنامه داشته باشد.8 - توسعه زیرساخت‌های اصلی را نسبت به پروژه‌های روبنایی و تبلیغاتی در اولویت قرار دهد و برای رسیدن به شهر هوشمند و خلاق برنامه‌ای اجرایی ارائه دهد. 9- داشتن روحیه، توان و انگیزه لازم برای مبارزه با فساد اداری در سیستم زیر مجموعه خود. 10- دارای حسن شهرت اداری، سیاسی، مقبولیت مردمی و توانمند در دیپلماسی شهری، توانایی برقراری ارتباط خوب و سازنده با قوای سه‌گانه و سازمان‌ها و همه ارکان و گروه‌های درون حاکمیت ملی داشته باشد و اینکه همواره به جای تنش‌زایی دنبال تعامل سازنده برای پیشبرد امور شهر باشد.

http://hamdelidaily.ir/index.php?newsid=34022

ش.د9601424

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات