تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۲۹
لزوم یادآوری نتایج مهم‌ترین دستاورد دولت به مخالفان

اگر برجام نبود...

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/05/08 ـ شماره 4953 ـ صفحه 1)

انگار که بی‌صبرانه منتظر همین روز بودند. در انتظار یک اتفاق تا دوباره فیل‌شان یاد هندوستان کند و ادبیات خاص خود را با هدف حمله به دولت و توافق هسته‌ای با شور و شوق بیشتری دنبال کنند. خبر این بود: « ... کنـــگره آمریکا تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد.» همین کافی است تا دوباره تریبون‌های مختلف در یک روز خاص، به جای حفظ جایگاه مقدس خود، به حمله به دولت و دستاورد برجام بپردازند. یکی از این تریبون داران می‌گوید بعد از برجام سایه جنگ دور نشده است، مذاکره توان این کار را ندارد آن هم در حالی‌که در انتخابات اخیر، کسی آمد که آمریکا تبلیغ می‌کرد.

- در این جملات حسن روحانی به شکل بی سابقه و عجیبی از یک تریبون به تبلیغ برای آمریکا متهم شده است(!)-

در همین روز یکـــی دیگر می‌گوید:

در همین روز یکی دیگر می‌گوید:" از ابتدای امضای برجام یک نفر بگوید چند دلار پول از خارج آمده؟ مایه تاسف است که در داخل نظام و کشور برای آمریکا و استکبار جهانی در حوزه تحریم‌ها ریل‌گذاری می‌شود و این در حالی است که بعضی از آقایان می‌گویند پس از امضای برجام تحریم‌ها افزایش پیدا نکرده است."

و یا شخص دیگری که گفته: " تحریم‌ها موجب خیر است؛ نباید از وجودش ناراحت شویم."

صحبت‌های هماهنگ و سخنرانی‌ها‌ی علیه برجام و مدح و ثناگویی تحریم‌ها‌(!) بیانگر آن است که ظاهرا تحریم‌های کنگره فضای خوبی برای بهره برداری سیاسی و سخنان ضد برجامی فراهم کرده است؛ نکته‌ای که باعث شده تا بار دیگر بازگشت ادبیات دلواپسانه به عرصه سیاست ایران با موضوعیت هسته‌ای و برجام را شاهد باشیم.

تحریم‌ها نعمت است

این در حالی است که از زمان تحقق برجام تا به امروز حتی بسیاری از چهره‌های اصولگرا (معتدل) به این مطب اذعان دارند که وقوع برجام امر غیرقابل‌گریز و ضروری برای کشور بود و با موافقت عالی‌ترین مقامات کشور صورت گرفت.

اما ظاهرا بار دیگر نگاه‌ها‌ی سلبی و شعاری عده‌ای با درونمایه دلسوزی برای مردم، برجام و توافق هسته‌ای را مورد هدف قرار داده است و این عده تلاش دارند تا با حسرت، از وضعیت کشور در دولت دهم یاد کنند. شگفت اینکه در این راه، تحریم را نعمت می‌دانند، حسن روحانی را مبلغ برای آمریکا و از سایه جنگ بر ایران در پسابرجام سخن می‌گویند. (!)

و جالب آنجاست که اظهارات‌شان را حرف دل مردم می‌دانند. این در حالی است که مردم در سال 92 وقتی به حسن روحانی برای ریاست جمهوری رای دادند گفتمان مذاکره با جهان غرب بر سر موضوع هسته‌ای را تایید کرده و در یک شبه رفراندوم همگانی اعلام داشته‌اند که به دنبال توافق هسته‌ای هستند.

رفراندومی که دوبار دیگر در سال 94 و در انتخابات مجلس و در سال 96 در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن مجدد دولت حسن روحانی تکرار شد و برجام بار دیگر به تایید مردم رسید وگرنه رئیس جمهور هیچ گاه برای چهار سال دیگر در ردای ریاست جمهوری باقی نمی‌ماند.

همگامی عده‌ای در داخل با آمریکا!

اما ظاهرا عده‌ای این رای مردمی را نپذیرفته اند، چرا که اکنون در پشت میکروفن‌ها و در پشت تصاویر تلویزیونی، تنها سخنان ضد برجامی و این نکته که دولت ایران در توافق هسته‌ای کلاه گشادی بر سرش رفته تکرار می‌شود.

این درحالی است که مقامات آمریکایی هم از بدی‌های توافق می‌گویند(!) دونالد ترامپ این توافق را تلخ‌ترین توافق تاریخ آمریکا می‌داند و از این سخن می‌گوید که باید برجام را پاره کرد، سناتور باب کورکر از این می‌گوید که اگر زیر برجام بزنیم همه کشورهای اروپا علیه ما خواهند شد و ما منزوی می‌شویم و باید به فکر عصبی کردن ایران و برهم خوردن برجام از سوی این کشور باشیم، یا لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه، برجام را ‏'احمقانه‌ترین توافق در تاریخ بشریت' نامید و معتقد است این ‏توافق به واشنگتن اجازه تحریم ایران را نمی‌دهد و دستهای ما را بسته است.

حال آنکه ظاهرا برخی اشخاص خاص در ایران همگام با آمریکایی‌ها‌ شده و در صدد تامین منافع ایالات متحده به فکر برهم زدن توافق هسته‌ای سر و دست می‌شکنند و از این میکروفن به آن میکروفن، از این مکان به آن مکان، فریاد وامصیبتا علیه برجام و توافق سر می‌دهند.

این در حالی است که نه اشاره‌ای به آنچه در این دوسال که توافق هسته‌ای صورت گرفته می‌کنند و نه یادی از شرایط اسفبار قبل از برجام و این سوال که اگر برجام نبود الان چه اتفاقاتی می‌افتاد؟

تبعیض رسانه‌ای

محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه همواره عده‌ای که سود خود را در تحریم می‌بینند از نعمت‌های تحریم صحبت می‌کنند، به آفتاب یزد گفت: بعد از آنکه مذاکرات برجام صورت گرفت این عده ترجیح دادند به خاطر افکار عمومی تا مدتی سکوت کنند. هرچند در زمان امضای برجام برای ایجاد اختلال در توافق نامه به تکاپو افتادند. پس از برجام این عده در آستانه انتخابات94 و انتخابات 96 نیز به برجام هجمه کردند که بار دیگر با پاسخ رای مردم مواجه و مجبور به عقب نشینی شدند.

وی اضافه کرد: اما بسیاری از تریبون‌های اصلی همچنان در دست همین گروه است، در این میان صدا و سیما نیز همچنان با برنامه‌های خاص خود اکثرا به انعکاس دیدگاه دلواپسان درباره برجام می‌پردازد، در حالی که در دولت سابق هیچ گاه نظر کسانی که موافق با مذاکره بودند انعکاس داده نمی‌شد. بلکه لحظه به لحظه و از این جلسه به آن جلسه نشست‌های جلیلی و آقای باقری را با انعکاس ویژه‌ای تحویل مردم می‌دادند.

استاندار سابق سمنان افزود: امروز هم رسانه ملی و تریبون‌های جریان مخالف دولت و مذاکرات، ضدیت خودشان با برجام را درصدر اخبار قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: به خاطر مدیریت جریان سیاسی امروز، تریبون داران با حرف‌هایی چون بازگشت به تحریم، عدم کارایی برجام و... به بزرگنمایی دشمن می‌پردازند.

استاندارسابق آذربایجان غربی ادامه داد: این در حالی است که در صحبت‌ها‌ی وزیر خارجه آلمان و بیانیه وزارت خارجه فرانسه و... اعلام شده که در تحریم‌ها‌ی اخیر، هرگز با آمریکا همراهی نمی‌کنند. من این سوال را می‌پرسم که آیا این رفتار اروپا، با رفتار چند سال پیش آنها در زمان دولت اوباما و دولت دهم ایران قابل قیاس است؟ در آن زمان هر اراده‌ای که دولت آمریکا برای قطعنامه شورای حکام علیه ایران انجام می‌داد بلافاصله توسط همه اعضای شورای سازمان ملل (به جز کشورهای غیرمتعهد) پذیرفته می‌شد.

یادشان رفته

وی افزود: در تریبون‌ها می‌گویند که برجام چه شد؟ ظاهرا این‌ها‌ نمی‌خواهند حقایق را ببینند. اینها آن زمان که کشتی‌های ما با پرچم جزایر آفریقایی تردد می‌کرد و آن همه مزاحمت برایش ایجاد می‌شد، یا آن همه هزینه‌های اضافی ارز برای دور زدن تحریم‌ها پرداخت می‌کردیم یادشان رفته؟ به‌واسطه تحریم‌ها‌ 18درصد پول‌های نفت ایران در کره از بین می‌رفت، گاهی اوقات 50 دلار هم از نفت 100دلاری آن موقع عاید کشور نمی‌شد، به خاطر نقل و انتقال مجبور بودیم که زباله‌ها‌ی صنعتی چین و هند را برای همکاری‌شان با ایران بخریم، چون پول‌های ما در آن جا مانده بود و راهی برای نقل و انتقال به جز این کشورها نداشتیم، دکل‌های گمشده، هواپیماهای نرسیده، همه اینها از اتفاقات دوره تحریم است.

وی گفت: اما بعد از برجام همه مبادلات ما به یورو انجام می‌شود و بانک‌های بزرگ خارجی همکاری‌هایشان را شروع کردند، خرید هواپیماها و بهبود اوضاع اقتصادی نیز به شکل چشمگیری رونق پیدا کرد.

میرلوحی افزود: دستاوردهای برجام جز از سوی کسانی که از تحریم سود و منفعت داشتند تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد. امروز آمریکا، اروپا و آسیا برجام را پذیرفته‌اند و دونالد ترامپ به حاشیه رفته است. این یک دستاورد بزرگ است.

بازتاب اظهارات ضد برجامی در افکار عمومی

مرتضی مبلغ دیگر فعال سیاسی و معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه اظهارات ضدبرجامی کار خطرناکی است، گفت: این اظهارات در ایران دو بازتاب در افکار عمومی دارد. نخست اینکه گروه مخالف برجام چون به هر بهانه‌ای می‌خواهد علیه دولت سخن بگوید اینگونه علیه برجام صحبت کرده است و اما بازتاب دومی که این گفتارها نزد مردم خواهد داشت این است که مخالفین برای این به برجام حمله می‌کنند که حتما در تحریم‌ها، منافعی داشته‌اند(!) و اکنون با رفع تحریم‌ها و وقوع برجام، منافع آنها در خطر افتاده است وگرنه کیست که از رفع تحریم‌ها استقبال نکند؟ دود تحریم‌ها در چشم مردم می‌رود و کاهش هر تحریمی باعث گشایش در کار و زندگی مردم می‌شود.

مبلغ گفت: معلوم نیست اگر برجام نبود، کشور امروز وارد چه چالش‌های بسیار گسترده و خطرناکی می‌شد، تورم افسارگسیخته و ایجاد مشکلات برای مردم جزو تهدیدهایی بود که با روند برجام جلوی آن گرفته شد، در غیر این صورت امروز وضعی بسیار اسفناکی برای جامعه و ملت ایران به وجود می‌آمد.»

این فعال سیاسی اضافه کرد: همت مردم در انتخابات سال 92 و بعد از آن همت همه مسئولان و همه مقامات باعث شد تا با برجام، روند سابق متوقف و گشایش‌های نسبی در جامعه به وجود بیاید، ولی ظاهرا امروز عده‌ای منطق را از یاد برده و صحبت‌هایی مطرح می‌کنند که به هیچ وجه به سود جامعه ایران نیست.

اگر برجام نبود

مرتضی مبلغ افزود: در قبل از برجام صادرات نفت به زیر یک میلیون یعنی 750 هزار بشکه رسیده بود و اگر روند تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کرد امروز به صفر بشکه می‌رسید و معلوم نبود به چه وضع اسفناکی دچار می‌شدیم اما صادرات ما اکنون حتی نسبت به قبل از تحریم‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: از سویی دیگر، گشایش‌های بانکی اتفاق افتاده است. درحالی که قبل از برجام به دلیل انسداد بانکی در زمان تحریم‌ها فسادهای گسترده پنهانی رخ داده بود، بانک‌ها توانایی‌ جابه‌جایی پول را نداشتند و نفت هم از طریق بازارهای سیاه به فروش می‌رفت و همین باعث فساد و تاراج اموال ملت شد.

معاون سابق وزارت کشور ادامه داد: در قبل از برجام مشکلات جدی برای تولید و سرمایه‌گذاران به‌وجود آمده بود و حالا برجام این موارد را رفع کرده درحالی‌که تداوم آن روند به گونه‌ای بود که کشور را بیشتر از هر زمانی تحت فشار قرار می‌داد.

وی گفت: دشمنان قسم خورده ایران دست از سر کشور برنمی‌دارند و برجام بهترین روش برای خنثی‌سازی تلاش‌های آنها بوده است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=79571

ش.د9601563

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات