صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 25 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت‌آمیز قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.(1392/10/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آزمون مجلس

نظام اسلامي مبتني بر منطق شايسته‌سالاري شکل گرفته است. دال مرکزي منطق انتخاب و گزينش مسئولان و سپردن امور کشور به افراد براي قرار گرفتن در رأس قدرت را بايد تأکيد بر شايستگي دانست. هيچ مسئولي بدون اينکه صلاحيت لازم براي انجام امور را داشته باشد، مشروعیتی براي تصدي قدرت نخواهد داشت.
اين منطق بايد در همه دستگاه‌هاي کشور اعم از اجرايي، تقنيني و قضايي جاري باشد و مبتني بر قانون نهادينه شده باشد. تشکيل کابينه نيز مبتني بر اين اصل حياتي مشروعيت‌بخش، صورت‌بندي قانوني يافته است. بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، رئيس‌جمهور موظف است وزيران پيشنهادي کابينه‌اش را براي گرفتن رأي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي کند. بر این اساس اکنون تشکيل کابينه پس از مشخص شدن وزراي پيشنهادي از سوی رئيس‌جمهور به مجلس شوراي اسلامي واگذار شده و مجلس در آزمون بزرگ خود قرار گرفته است. هرچند انتظار می‌رود بين قواي سه‌گانه تعاملات مثبتي برقرار باشد و اين تعاملات و همکاري خود يکی از عوامل مؤثر در کارآمدي نظام سياسي است، اما اين به معنای آن نيست که مجلس از انجام امور محوله دست بردارد و با چشم‌پوشي به مواجهه با افراد پیشنهادی برای حضور در کابینه رود. مجلس مطابق قانون موظف است با نظارت کامل، افراد امين، متخصص و شايسته را براي مهم‌ترين پست‌هاي اجرايي کشور برگزیند.
بی‌دقتی در اين امر گاه خسارات جبران‌ناپذيري را براي کشور به همراه داشته است. بخش عمده‌اي از نقص‌هاي موجود در بوروکراسي کشور در طول سال‌هاي گذشته که اعتراضات مردمي را نيز به همراه داشته، محصول قرار گرفتن افرادي در رأس امور است که توانايي مديريت کلان کشور را نداشته‌اند. بی‌شک، ضعف در رأس مديريت حاصلي جز توزيع ناکارآمدي در بدنه هر مجموعه‌ای نخواهد داشت! به نظر مي‌رسد، اگر نمايندگان مجلس در مرحله رأي اعتماد با همه توان دقت و تيزبيني به خرج مي‌دادند، در طول چهار دهه گذشته، نظام اجرايي کشور از کارآمدي بيشتري برخوردار ‌بود!
اين روزها چشم مردم به مجلس است تا نمايندگان‌شان در اقدامي انقلابي و به دور از هرگونه سهم‌خواهي و مقدم دانستن مصالح کشور بر منافع سياسي و گروهي بهترين‌ها را برگزينند؛ اميد که چنين شود.

▼ گزارش روز
بازی پنهان

«جدایی میان اصلاح‌طلبان و روحانی»، «قهر و کناره‌گیری جهانگیری از دولت دوازدهم»، «بیرون آمدن رئیس‌جمهور از پوست اصلاح‌طلبی خود»، «اتحاد روحانی و لاریجانی برای انتخابات 1400» و... از جمله عناوینی است که در روزهای اخیر بارها در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اصلاح‌طلب منتشر شد؛ اما آیا واقعاً اصلاح‌طلبان و رئیس دولت دوازدهم در برابر هم قرار گرفته‌اند؟ اگرچه افراد  معرفی شده به مجلس شورای اسلامی برای حضور در دولت دوازدهم از ناکامی این طیف در تحمیل گزینه‌های مطلوب خود به حسن روحانی برای حضور در رأس وزارتخانه‌ها حکایت دارد؛ اما بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل سیاسی کشور معتقدند این همه ماجرا نیست؛ بلکه بیش از آنکه روحانی در فکر کنار گذاشتن اصلاح‌طلبان باشد که نقش مهمی در پیروزی وی داشتند، این اصلاح‌طلبان هستند که به دنبال فاصله‌گذاری با حسن روحانی و دولت او هستند؛ چرا که تصمیم‌گیران و رهبران اصلاحات از یک سو با توجه به اوضاع کشور در زمینه‌های مختلف، اعم از مسائل اقتصادی به ویژه بحران بیکاری و رکود بی‌سابقه، پابرجا ماندن تحریم‌های خارجی و توفیق نیافتن برجام و از سوی دیگر با توجه به سابقه چهار ساله دولت گذشته و ناتوانی آن در حل مشکلات و ضعف‌های متعدد آن به این جمع‌بندی رسیده‌اند که از هم اکنون راه خود را از دولت یازدهم که نتیجه عملکرد آن با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو است، جدا کنند و به جای حضور مستقیم با بازی پنهان و نفوذ و فشار منافع خود را تأمین‌ کنند تا در بزنگاه 1400 نتیجه عملکرد دولت دوازدهم به نام این جریان نوشته نشده و به سهولت بتوانند با عبور از حسن روحانی بدون دردسر در جایگاه منتقد نشسته و خود را به منزله آلترناتیوی ایده‌آل مطرح و کرسی ریاست‌جمهوری را از آن خود کنند.

▼ اخبار ویژه         

مخالفت با وزیر جوان به دلیل قطع شدن منافع!

رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مردم سبزوار که موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: آقای جهرمی کسی است که به حوزه کاری‌اش اشراف دارد و عملکرد او سبب از بین رفتن فساد سیستماتیک شده است. وی ادامه داد: عملکرد آقای جهرمی در زمان معاونت وزیر اطلاعات در دولت یازدهم سبب شد قرارداد ۲۵۰ میلیون دلاری خرید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات به ۱۲۰ میلیون دلار کاهش یابد. این نماینده مجلس در واکنش به طرح مطالبی علیه جهرمی در فضای مجازی گفت: امروز عده‌ای در فضای مجازی علیه آقای جهرمی دست به تخریب می‌زنند؛ زیرا آنها از قطع شدن منافع‌شان ترس دارند. یکی از نمونه‌های کاری او عقد قرارداد پروژه‌ای به نام توانا با مشارکت دانشگاه شریف است که این نمونه‌ حکایت از توجه او به استفاده از تولیدات داخلی دارد.

اعتراف جالب موساد درباره ایران

یوسی کهن، رئیس موساد (مهم‌ترین رکن امنیتی رژیم صهیونیستی) گفته است، ایران در حال تبدیل شدن به قدرت برتر و بلامنازعه در منطقه است. این گفته یوسی کهن نشان‌دهنده تغییر موازنه راهبردی در بالاترین حد خود است. وی مأموریت اصلی رژیم صهیونیستی را مبارزه با نیروهای نیابتی ایران در منطقه دانسته است. در واقع رژیمی که روزگاری با متحد اصلی خود موازنه قدرت را در منطقه تشکیل می‌داد، باید با بازوان پرقدرت ایران اسلامی مبارزه کند؛ چرا كه چیزی برای عرض اندام در برابر ایران اسلامی ندارد. گفتنی است، چند روز پیش نشریه آمریکایی «هافینگتون‌پست» نیز پایان هژمونی آمریکا در منطقه را تصدیق کرده بود و تأکید داشت، قدرت آمریکا قابل برگشت نیست.

 ▼ اخبار
1ـ بی‌بی‌سی «ماشین خون‌شویی» است

«علی علیزاده» کارشناس بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های ضدنظام، در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و توئیتر از رسانه دولتی انگلیس و رویکرد دروغ‌پردازانه آن به ‌شدت انتقاد کرد. او در صفحه تلگرام خود نوشت: «بی‌بی‌سی رسانه برتر است. نه چون حقيقت می‌گويد؛ بلكه چون به آخرين فناوری تحريف واقعيت مجهز است و طی قتل‌عام صد هزار يمنی از سوی سعودی با بمب بريتانيا، هر روز از افسانه جنگ نيابتی ايران در يمن گفته است.» وی در تکمیل جمله فوق، این پیام را از طریق توئیتر منتشر کرد: «می‌گوید شیوع وبای یمن نیم میلیون مبتلا و 1975 کشته داشته، اما از نقش بمباران سعودی با بمب‌های بریتانیایی هیچ نمی‌گوید،‌‌ بی‌بی‌سی ماشین خون‌شویی است.» گفتنی است، علی علیزاده به‌ دلیل برخی مواضع منصفانه‌اش هدف رفتارهای خصمانه از جانب نیروهایی در دایره مخالفان نظام قرار گرفته و چندی پیش جمعی از ضد انقلابی‌ها با ارسال نامه‌ای سرگشاده، از گردانندگان بی‌بی‌سی تقاضا کردند دیگر از او به ‌عنوان کارشناس در این شبکه استفاده نشود.

2ـ روایت حجاریان از لابی‌ها در دولت و شهرداری

سعید حجاریان طی مطلبی با عنوان «قدرت به مثابه کالا» به کالایی شدن قدرت انتقاد کرد و نوشت: ما شاهد آن هستیم که برخی از یک سو بعضی از پست‌های سیاسی، مانند وزارت، قضاوت، مدیریت کل، سفارت، ریاست بانک و... را از پیش می‌خرند و از سوی دیگر افراد را در جایگاه‌های مختلف، همچون کالا در تملک خود در می‌آورند. حجاریان درباره دولت دوازدهم گفت: گاه صدایی از منازعات بر سر تصرف منابع ملی به بیرون درز می‌کند؛ در گمانه‌زنی‌ها و فرایند چینش کابینه دوازدهم نیز مشاهده کردیم که یکی از وزرا میان معاونان خود تقسیم کار کرد و به آنان مأموریت داد تا با نمایندگان لابی‌ کنند. وی همچنین به آنچه خرید رأی در انتخاب شهردار تهران می‌خواند، اشاره کرد و گفت: در جریان معرفی گزینه‌های شهرداری تهران نیز بعضی برای کسب منصب چنین تقلایی می‌کنند و می‌خواهند با تعرفه مشخص رأی شورای شهر یا رابطین با اعضا را بخرند.

3ـ معرفی وزرای زن بر اثر فشارها محقق نشد

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس در مخالفت با برنامه دولت دوازدهم، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما دولت اولی نیستید، بلکه دولت دوازدهم هستید که در استمرار دولت قبلی است و ای کاش گزارشی از عملکرد دولت یازدهم ارائه می‌کردید تا برنامه دولت دوازدهم در استمرار آن باشد. وی خاطرنشان کرد: اگر یک نفر وزیر جوان را از کابینه برداریم، سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده، در حالی که وعده جوان‌گرایی از جمله وعده‌های رئیس‌جمهور بود. وی همچنین با اشاره به وجود تناقض در سخنان حسن روحانی در مجلس برای دفاع از کابینه اظهار داشت: رئیس‌جمهور گفت در تعیین اعضای کابینه فشاری بر روی من نبوده است، اما اندکی پس از آن گفت سه وزیر زن در نظر گرفته بودم که بر اثر فشارها امکان معرفی آنها محقق نشد.

4ـ هزینه سه میلیون و 275 هزار تومانی در ماه

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، در سال 1395 متوسط «هزینه ناخالص یک خانوار» به 3 میلیون و 275 هزار تومان در ماه رسیده است. این رقم طی یک سال معادل 39 میلیون و 300 هزار تومان است. می‌توان گفت: هزینه اسمی متوسط یک خانوار در سال 1395 نسبت به سال 1394 به میزان 4/11 درصد رشد کرده است. آمارهای ارائه ‌شده نشان می‌دهد، بیشترین سهم را در بین مخارج هزینه‌ای خانوارها، گروه مخارج مسکن (مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها) داشته است. براساس آمارهای بانک مرکزی، 5/35 درصد (بیش از یک‌سوم) هزینه خانوارهای ایرانی در سال 1395 صرف مسکن و هزینه‌های مربوط به انرژی شده، 23 درصد صرف تهیه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» شده و 6/10 درصد از کل هزینه‌های خانوارها به حمل و نقل اختصاص یافته است.

▼ اخبار کوتاه
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس همکاری‌های انجام شده با وزارت بهداشت در سال گذشته‌ یک هزار و 200 کودک به سازمان بهزیستی معرفی شدند که 600 نفر از این تعداد را نوزادان تشکیل می‌دادند. آنها در معرض آسیب بودند و مراقبت‌های لازم از این نوزادان به عمل نمی‌آمد یا اینکه مادر نمی‌توانست به نوزاد شیر بدهد و مجبور می‌شد غذای آلوده به نوزاد بدهد؛ همچنین برخی از این نوزادان در معرض فروش و دیگر آسیب‌ها بودند.
فروش پژو 301 با قیمت ۸۳ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان از امروز آغاز شده است که پس از اضافه شدن مبالغ قانونی و الزامی مازاد، قیمت نهایی قابل پرداخت از سوی متقاضیان، معادل ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سال گذشته «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت پژو 301 را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. گفتنی است، قیمت داخل با قیمت جهانی آن 30 میلیون تومان فاصله دارد.
«جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق اعلام کرد، تهران و بغداد در حال بررسی پروژه خط انتقال نفت از چاه‌های کرکوک به پالایشگاه «کرمانشاه» به منظور پالایش آن است. وزیر نفت عراق در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که کرکوک یکی از مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل است و منطقه کردستان به شدت با این مسئله مخالف است.
گروه طالبان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ترامپ اعلام کرد: نظامیان آمریکایی پس از شانزده سال جنگ باید خاک افغانستان را ترک کنند. در این نامه تأکید شده است، گویی دونالد ترامپ به اشتباهاتی که رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا درباره افغانستان مرتکب شده‌اند، پی برده و درصدد برآمده است تا راهبرد آمریکا را در افغانستان بازبینی کند.
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در مراسم گزارش سالیانه آزادی مذهبی در جهان، چند کشور از جمله ایران را به محدود کردن آزادی‌های مذهبی متهم کرد. در این گزارش آمده است، از وضعیت آزادی‌های دینی در عربستان نگران هستیم؛ از عربستان می‌خواهیم تا آزادی دینی بیشتری برای همه شهروندان خود فراهم کند.
وزارت خارجه آمريکا بيانيه سابق خود درباره سفر اتباع اين کشور به ايران را به‌روزرساني کرد و درباره سفر شهروندان خود به ايران و آنچه خطرهای تهديدکننده خوانده است، هشدار داد.
دسترسی «تمپ بنک» روسیه به سوئیفت قطع شد؛ این بانک روسی پس از گشایش حساب برای بانک‌های ایرانی نامه تهدید به تحریم و هشدار دریافت کرده بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات