دیدار دوم طلاب تهرانی با امام خامنهای(مدظلهالعالی) ششم شهریور امسال با رویکردی متفاوت از سال گذشته برگزار شد. این دیدار به خواست خود ایشان، کاملاً طلبگی بود و مدیران و مسئولان برخلاف سال گذشته، صحبتی در محضر ایشان نداشتند[...]
یادداشت: دیدار
دوم طلاب تهرانی با امام خامنهای(مدظلهالعالی) ششم شهریور امسال با
رویکردی متفاوت از سال گذشته برگزار شد. این دیدار به خواست خود ایشان،
کاملاً طلبگی بود و مدیران و مسئولان برخلاف سال گذشته، صحبتی در محضر
ایشان نداشتند و طلاب حوزههای علمیه استان تهران فرصت یافتند بدون واسطه
دغدغه و مسائل مدنظر خود را در این دیدار مطرح کنند.
رهبر حکیم انقلاب
در بخشی از سخنان خود در این دیدار با بیان اینکه «امروز بشریت به ویژه
نسلهای جوان به شدت نیازمند حرفهای نو هستند و اسلام حرفهای نو و جذابی
در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود،
قطعاً پذیرنده بسیاری خواهد داشت»، در بخشی از بیانات خود ویژگیهای خاص
حوزه و روحانیت امروز را تشریح کردند و یکی از این موارد را تکثر سؤال و
خلق پرسش در دوران حاضر نام بردند. امام خامنهای کثرت سؤال را برکتآفرین
دانسته و از روحانیون خواستند برای همه سؤالات بدون سهلاندیشی جواب متقن و
منطقی پیدا کنند.
در این باره میتوان گفت استقبال از پرسشگری و وفور
شبهات شیوه مرسوم حوزهها بوده است و حتی علمای سلف گاه برای پاسخ به یک
شبهه، خودشان دست به پرورش آن شبهه و خلق پرسشهای دیگر در حاشیه آن
میزدند و آنگاه از همه زوایا پاسخهای درست و مستدل را بیان میکردند.
امروز این پرسشها به مراتب بیشتر، متنوعتر و گاه عمیقتر شده است و فرار
از پرسش و سرکوب آن به جای اقناع و پاسخ میتواند سم مهلک حوزههای علمیه
باشد.
وظیفه حوزه و روحانیت با سایر دستگاهها متفاوت است و در دوران
جنگ نرم، که اذهان مملو از سؤالات ریز و درشت است، این طلاب و روحانیون
فاضل هستند که با استفاده از هنرهای پاسخگویی باید به نبرد شبهات اعتقادی،
مذهبی و ایمانی بروند.
حوزه مرکز آزاداندیشی و آزادی بیان بوده است و
اگر قرار باشد به جای شوق علمی و بحث و تبادل نظر، محافظهکاری جای آن را
بگیرد، رابطه حوزه با مراکز علمی و دانشجویی و جوانان اخلال روبهرو خواهد
شد. حوزه باید به استقبال جوانان با پرسشگر رود و در دفاع از نظام و اسلام
خود را به علم و هنر برای پاسخگویی مجهز کند.