عيد غديرخم را که در مکتب اهل بيت(ع) و ادبيات شيعه «عيدالله الاکبر» مینامند، ميتوان سرفصلي نو در سياستورزي و ارائه الگوي حکومت ديني دانست. در اين روز خداوند متعال با تثبيت جايگاه ولايت و رهبري جامعه و تعيين مصداق آن، دين خود را کامل و نعمتش را بر آدميان تمام کرد و «اسلام با ولايت» را دين مطلوب و مورد رضايت خود براي هدايت بشريت معرفي نمود[...]
یادداشت: عيد
غديرخم را که در مکتب اهل بيت(ع) و ادبيات شيعه «عيدالله الاکبر»
مینامند، ميتوان سرفصلي نو در سياستورزي و ارائه الگوي حکومت ديني
دانست. در اين روز خداوند متعال با تثبيت جايگاه ولايت و رهبري جامعه و
تعيين مصداق آن، دين خود را کامل و نعمتش را بر آدميان تمام کرد و «اسلام
با ولايت» را دين مطلوب و مورد رضايت خود براي هدايت بشريت معرفي نمود.
براي
فهم دقيق حماسه غدير بايد به اين مقدمه توجه کرد که اسلام آخرين و
کاملترين نسخه هدايت بشري است که از طريق خاتمالنبیین(ص) ارائه شده است.
نگاه اسلام نگاهي فردگرايانه و تلاش براي هدايت معدودي از مردم در يک زمان و
مکان خاص نيست؛ بلکه اسلام آن نسخه شفابخشي است که براي هدايت تمام بشريت
در همه زمانها و مکانها آمده است. چنين ديني نميتواند نسبت به مهمترين
نهادهاي اجتماعي اثرگذار بر سرنوشت آدميان بيتوجه باشد. چطور ميتوان در
جامعهاي که حاکميت و ساختار و کارگزاران آن مبتني بر شرک و بيخدايي چينش
شدهاند، انتظار داشت که تودهها و اکثريت جامعه به سمت اهداف دين که نجات
انسان از اسارتهاي دروني و بيروني از طريق عبوديت و بندگي و اطاعت خداوند
متعال است، حرکت کنند؟!
غدير فراتر از آن آمده است تا اين حقيقت را
آشکار کند که تنها شايستگان حق حاکميت دارند و حکومتي که مبتني بر
صلاحيتهای اسلامي شکل نگيرد، نامشروع خواهد بود.
از سويي ديگر، غدير با
معرفي اميرالمؤمنين علی(ع) به منزله اسوه و الگوي حاکميت، مسئله چگونگي
حکمراني را نيز تعيين تکليف کرده است. در اين الگو اگر اهداف حکومت اسلامي
را تحقق چهارگانه عدالت، امنيت، معنويت و رفاه بدانيم، مکتب غدير اين حقيقت
را آشکار می کند که اين مهم از طريق آموزههايي، چون تحقق تمسک به شرع
مقدس، اجراي حدود الهي، مردمسالاري ديني، عدالتورزي حاکمين و کارگزاران
نظام اسلامي، اولويت دادن به محرومان و مستضعفان و... ممکن خواهد بود.
در
دنياي جاهليت مدرن که نفسانيت و اهوای آدمي خود را در قالب خرد ابزاري و
نظام ليبرال دموکراسي غرب صورتبندي کرده است، تنها راه تحقق عدالت، آزادي،
امنيت و سعادت بشري بازگشت و تمسک به غدير خواهد بود.