صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 25 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تفکرات امام و انقلاب باید کاملاً بر مجمع تشخیص مصلحت حاکم باشد، انقلابی فکر و عمل کند و هیچ مصوبه، موضع‌گیری یا اقدامی متفاوت با مبانی اصلی انقلاب و میراث گرانقدر امام از آن مشاهده نشود.(1396/6/22)

▼ حرف روز
بازی فرسایشی برجام!
آمریکا در رویکردی دوگانه همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، تعلیق تحریم‌های برجامی ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. از یک سو، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه از اضافه شدن نام پنج شخص و دو مؤسسه ایرانی به اتهام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا خبر داد و از سوی دیگر، در کنار این تحریم‌ها «دونالد ترامپ» تعلیق تحریم‌های ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای «برجام» را نیز تمدید کرد. تمدید تعلیق تحریم‌های برجامی ایران که هر چهار ماه یک بار صورت می‌گیرد، بر اساس تأییدیه‌ای است که ترامپ دو ماه پیش درباره پایبندی ایران به برجام صادر کرد.
بر اساس مواد 26 و 28 برجام که به عادی‌سازی روابط اشاره دارد، آمریکا یا دیگر کشورهای طرف قرارداد با ایران نباید محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد کنند؛ اما با توجه به سخنان جدید ترامپ موقع امضای تعلیق چهار ماهه تحریم‌ها مبنی بر اینکه «در گزارش ماه اکتبر خواهید دید که با برجام چه می‌کنم» به نظر می‌رسد، کاخ سفید بازی جدیدی را علیه ایران «با ابزار برجام» آغاز کرده است. مطلوب کاخ سفید در سیاست جدید این است که بدون خروج از برجام، از طریق حفره‌های حقوقی و سیاسی که آنها در هنگام انعقاد با آگاهی و استادی(!) در آن تعبیه کرده‌اند، به فرسایش برجام با چاشنی بازگرداندن مجدد تحریم‌ها برسند. بر اساس این، سیاست جدید ترامپ موضوع تازه‌ای نیست و بیشتر عملیاتی کردن و اجرای نظرات کارشناسی «مایکل روبین» کارشناس مسائل خاورمیانه در «مؤسسه امریکن اینترپرایز» است که چند ماه پیش در گزارشی، پنج راهبرد مقابله با ایران را به وی توصیه کرد که مهم‌ترین راهبرد آن، همراستا با خط جدید تحریمی کنگره آمریکا، دستور به تحریم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. خلاصه کلام وی در این راهبرد این بود که «از توافق هسته‌ای پا پس نکشید، اما تهران را متعهد به آن کنید... چه توافق هسته‌ای را دوست داشته باشید یا از آن بدتان بیاید، زمان به سمت خاتمه آن پیش می‌رود. پس وقت آن رسیده است که اهرم‌هایی برای فردای خاتمۀ توافق بسازیم.»
البته رفتارها و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نشان داد که رهبر معظم انقلاب چقدر درست و زیبا ماهیت آنها را شناختند و بارها هشدار دادند که نباید به آمریکا و متحدانش دل بست!

▼ گزارش روز
ضرورت تغییر رفتار
«وزارت خزانه‌داری به اقدامات قاطع برای مقابله با تحریکات ایران، شامل حمایت از نیروی قدس سپاه و افراط‌گرایان تروریست، خشونت‌ها در سوریه و حملات سایبری با هدف ثبات‌زدایی از شبکه مالی ایالات متحده، ادامه خواهد داد. این تحریم‌ها یک شرکت ایرانی که از برنامه موشک‌های بالستیک سپاه پشتیبانی می‌کند، خطوط هوایی که از انتقال نیرو و سلاح به سوریه حمایت می‌کنند و هکرهایی که به نهادهای مالی آمریکا حمله سایبری می‌کنند، را هدف قرار داده است.» این جملات بخش‌هایی از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکاست که پس از وضع تحریم‌های جدید موسوم به «استیو منوشین» منتشر شده است؛ تحریم‌هایی که همزمان با آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی بار دیگر ایران را به نقض روح توافق هسته‌ای «برجام» متهم کرد؛ اما جالب اینجاست که سخنان ترامپ و وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که ترامپ نیز تعلیق تحریم‌های ایران را برای چهار ماه دیگر تمدید کرده است؛ اقداماتی که به وضوح رویکرد و راهبرد ایالات متحده آمریکا را در قبال برجام روشن می‌کند! رویکردی که عبارت است از نقض‌های مکرر برجام در کنار نمایش پایبندی به این توافق، نمایشی که به واسطه آن بتوان افکار عمومی جهان را قانع کرد که آمریکا به توافق پایبند بوده است و در مقابل با تحریم‌های موازی و جایگزین، ایران را آنقدر تحت فشار قرار دهد که در نهایت خروج از برجام را با همه پیامدهای آن انتخاب کند؛ راهبردی که متأسفانه در سایه حرکت دست به عصا و مماشات‌های بیش از حد دستگاه دیپلماسی کشور با اقدامات ایالات متحده به شکل مطلوبی به نفع آمریکایی‌ها پیش می‌رود و اگر اکنون مسئولان کشورمان دست به اقدامات سیاسی جدی و مؤثر در این زمینه نزنند، مشخص نیست در ماه‌های آینده چه بر سر برجام خواهد آمد.

▼ خبر ویژه                             
بازگشت آمریکا به خانه اول
اندیشکده آمریکایی «امریکن‌تینکر» در گزارشی نوشت: «ترامپ برای متوقف کردن ایران چند راه بیشتر ندارد؛ یکی از مهم‌ترین آنها این است که با فشار به ایران، دوباره این کشور را برای مذاکره درباره توافق برجام به پای میز مذاکره بکشاند. آمریکا با ایجاد بحث دوباره در زمینه توافق برجام می‌تواند فشار را به خریداران نفتی ایران افزایش دهد. یکی دیگر از روش‌های مهمی که ترامپ می‌تواند برای فشار به تهران استفاده کند، این است که با حمایت از مخالفان ایران، برنامه تغییر رژیم در ایران را دنبال کند. هم اکنون نیز یک گروه مخالف ایران به نام «مجاهدین خلق» وجود دارد که از نفوذ بالایی نیز برخوردار است و ترامپ می‌تواند برای فشار بیشتر به ایران، این گروه مخالفان را به رسمیت شناخته تا بتواند آرام آرام سیاست تغییر رژیم در ایران را اجرایی کند.» گفتنی است، گزارش این اندیشکده آمریکایی در شرایطی منتشر می‌شود که اعمال تحریم سیاست همیشگی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران بوده است و اکنون نیز علناً از انجام مذاکرات جدید برای تغییر روند برجام سخن به میان می‌آورد. از سوی دیگر، در دو ماه اخیر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی اعلام کرده‌اند،‌ سیاست تغییر رژیم و همچنین سیاست فشار علیه ایران کارساز نبوده و دولت ترامپ باید از راه درست با ایران وارد مذاکره شود. نکته آخر اینکه حمایت ترامپ از گروه رسوای منافقین که نه جایگاهی در میان ملت ایران دارد و نه نقشی در معادلات منطقه، رسواترین پیشنهاد این اندیشکده آمریکایی به دولت ترامپ است.
 
▼ اخبار
1ـ 98 درصد از درآمدهای دولت صرف امور جاری شد

آخرین ارقام عملکرد بودجه سال 96 در قالب گزارش وضعیت بودجه عمومی از سوی بانک مرکزی منتشر شد. در این گزارش آمده است: در چهار ماهه اول امسال از مجموع کل درآمدها ۷۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان به بخش جاری و یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص یافته است. به این ترتیب، نسبت بودجه عمرانی محقق‌شده در چهار ماهه اول امسال به کل درآمدهای محقق‌شده 7/1 درصد بوده است؛ به عبارت‌ دیگر دولت از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیرماه 96 در مجموع 3/98 درصد از کل درآمدهای خود را به بخش جاری اختصاص داده است. گفتنی است، مجموع درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه امسال 29 هزار و 690 میلیارد تومان بوده که طبق برش چهار ماهه پیش‌بینی بودجه باید 39 هزار و 560 میلیارد تومان درآمد وصول می‌شد. دیگر درآمدها هفت هزار و 790 میلیارد تومان بوده است؛ اما پیش‌بینی چهار ماه در بودجه 19 هزار و 580 میلیارد تومان درج شده است.

2ـ کلید رفع حصر دست خودشان است
داریوش سجادی با بیان اینکه درباره رفع حصر عده‌ای کاسبی راه انداخته‌اند تا برای خود «نان‌دانی» درست کنند، گفت: «آقایان اگر از حصر ناراحت هستند، راه حل آن بسیار ساده است. راه حل حصر در دست نظام نیست و در دست خودشان است؛ ولی به دلیل آنکه می‌خواهند هم از توبره بخورند و هم از آخور صادقانه با موضوع برخورد نمی‌کنند... درست یا غلط آقایان در سال 88 مدعی تقلب در انتخابات شدند و از طرفی می‌گویند نظام تریبون در اختیار ما نمی‌گذارد، این در حالی است که امروز با در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند تمام امکانات رسانه‌ای در اختیار هر فردی است، حال با گذشت بیش از هشت سال آقایان اگر واقعاً قائل به تقلب هستند و آن تقلب وجود دارد، برای بی‌گناهی خودشان بیایند و تمام اسناد مربوط به تقلب را ارائه دهند، در آن صورت افکار عمومی می‌تواند حصر را بشکند و اگر این‌گونه نیست عذرخواهی کنند.»

3ـ دگرگونی بزرگ سیاسی در عربستان
وبگاه عربی «نون‌پست» در یادداشتی با عنوان «آیا موج بازداشت‌ها در عربستان نشانه هراس از چیز بزرگی است»، بازداشت‌های اخیر چهره‌های دینی، آکادمیک و رسانه‌ای در این کشور را نشانه قوی احتمال وقوع تحول سیاسی بزرگ در این کشور دانست. در این یادداشت آمده است: «احتمالاً شکل و سیاق حکومتی در عربستان در مرحله پیش‌رو لائیک خواهد بود؛ به گونه‌ای که دین از حکومت جدا می‌شود و بن‌سلمان در آن نخست‌وزیر عربستان خواهد بود و خادم حرمین شریفین هم فرد دیگری متعلق به نهادی دینی خواهد بود. ناظران معتقدند در این مسیر نشانه‌های بیشتری از روابط بین عربستان و اسرائیل نیز برملا خواهد شد که در نهایت عادی‌سازی کامل این روابط و توسعه آن در سطوح اقتصادی، سیاسی و امنیتی را به همراه خواهد داشت.»

4ـ نفوذ سپاه به مراکز کنترل ‌فرماندهی آمریکا
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «همه جهان از جمله آمریکایی‌ها به سوریه و عراق آمده‌اند تا این کشورها را تجزیه کنند؛ اما نهایت آنچه اتفاق افتاد خواست ایران بود و من هیچ ارتشی را در جهان هم‌تراز با سپاه پاسداران نمی‌بینم.» وی همچنین با بیان اینکه در سال‌های اخیر توانسته‌ایم به مراکز کنترل‌ فرماندهی آمریکا نفوذ کنیم، ‌اظهار داشت: «اسنادی در اختیار داریم که رفتار آمریکایی‌ها در عراق و سوریه را نشان می‌دهد و می‌دانیم که آمریکایی‌ها در اینجا چه کردند، از کنار چه چیزی عبور کرده و چطور از داعش حمایت کردند؛ اگر به ما اجازه بدهند و این اسناد منتشر شود، آمریکایی‌ها بیشتر از گذشته افشا و مفتضح خواهند شد.»

▼ اخبار کوتاه
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در تماسی تلفنی با برشماری پیامدهای سوء اجرای همه‌پرسی در کردستان عراق بر مصالح مردم منطقه، هماهنگی بین کشورهای همسایه عراق در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی و ممانعت از اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه را که می‌تواند کشورها را گرفتار مشکلات عدیده سیاسی، اجتماعی و امنیتی کند، ضروری دانستند.
منابع خبری اعلام کردند، جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در حال رایزنی با اعضای کنگره و مقامات اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است. گفتنی است، تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای موجب شده است وزیر خارجه سابق آمریکا که نقشی اساسی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 داشت، دست به این اقدام بزند.
خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: به گفته شش مقام کنونی و اسبق آمریکایی، دونالد ترامپ قصد دارد راهبرد جدیدی را در دستور کار قرار دهد تا موضع خصمانه‌تری در قبال ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه اتخاذ کند. به گفته چندین منبع، هدف از این طرح افزایش فشار بر تهران برای توقف پیشبرد برنامه‌های موشک بالستیک و حمایت از برخی گروه‌ها در منطقه است.
بررسی خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های نظام بانکی نشان می‌دهد، بانک‌های خصوصی بیشترین نقش را در رشد شدید بدهی به بانک مرکزی دارند؛ به گونه‌ای که بدهی این بانک‌ها در یک سال منتهی به تیر ماه امسال با رشد 9/227 درصدی روبه‌رو بوده و فقط در تیر ماه شش هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان رشد داشته است.
رئیس نظام صنفی انجمن‌های کشاورزی ایران گفت: میزان تولید پسته از نظر کمی در آمریکا بالاست، ولی از نظر کیفی به پسته ایران نمی‌رسد؛ به همین منظور آمریکا برای فروش محصولات خود و جلوگیری از واردات پسته ایران تعرفه 200 درصدی وضع کرده است؛ البته بازار فقط به این کشور محدود نیست.
سردار حسین نجات، جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به برخی جوسازی‌ها درباره نامه نوشتن به رهبری برای رفع حصر گفت: «اصلاً رهبری در امور حصر دخالت نداشتند و ندارند و این موضوع براساس درخواست رئیس قوه قضائیه و مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود.»
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی گفت: از آنجا که قراردادهای خرید هواپیماهای جدید در سطح بین‌المللی منعقد شده است، مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تأثیری بر اجرای این قراردادها ندارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات