صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۵۰

از پابرجایی تحریم‌ها تا آیه یأس وزیر

1ـ تحت هیچ شرایطی به بازدید از مراکز نظامی تن نمی‌دهیم
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارات مقامات آمریکایی برای بازدید از مراکز نظامی ایران، گفت: مراکز نظامی ایران هیچ ارتباطی با تأسیسات هسته‌ای ندارد و از اساس با فعالیت‌های هسته‌ای ما بی‌ارتباط است. وی با بیان اینکه مراکز نظامی در همه کشورها جزء بخش‌های سرّی محسوب می‌شود، تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی به بازدید از مراکز نظامی تن نمی‌دهیم و ممکن نیست اجازه دهیم طرف خارجی از مراکز نظامی ما بازدید کند؛ اگر آنها در زمینه برجام بحث یا موضوعی دارند، می‌توانند با دیپلمات‌های ما در میان بگذارند و با آنها گفت‌‌وگو کنند؛ اما باید بدانند دولتی‌ها هم گفته‌اند که مراکز نظامی ایران سرّی است و درهایش به روی نامحرمان همیشه بسته خواهد ماند. گفتنی است، مقامات آمریکایی به ویژه نیکی هیلی،‌ نماینده این کشور در سازمان ملل متحد در هفته‌های اخیر بارها بر لزوم بازدید از مراکز نظامی ایران تأکید کرده‌اند و این موضوع را جزء مفاد برجام دانسته‌اند.

2ـ مسجد در اسلام مرکز همه امور است
حسن رحیم‌پور‌ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسجد در اسلام تنها یک ساختمان مقدس نیست؛ بلکه مرکز همه امور است. مسجد یک جایگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و همه جنبش‌ها و انقلاب‌ها، از جمله نهضت عظیم مشروطه از مساجد آغاز شده‌اند. اوایل انقلاب هم که نظام شاهنشاهی سرنگون شده بود، همه چیز در مسجد بود. مسجد، کانون تمدن‌سازی، مرکز تعلیم و تربیت، مشاوره دفاعی، امنیتی و نظامی برای عزت و آرامش جامعه اسلامی، مرکز گفت‌وگو بین ادیان و مذاهب مختلف و کانون روابط بین‌الملل، مدرسه و دانشگاه است. مسجد در اسلام، خانه مردم، پناهگاه فقرا، دادگاه برای دفاع از مظلومین، پادگان و دانشگاه بوده است. مسجدها را دریابید و تنها به فکر حفظ وضع موجود نباشید؛ بلکه سعی در اصلاح داشته باشید. ما در همین مساجد شاه و صدام را پایین کشیده‌ایم. باید با مساجد فعال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در ارتباط باشید.

3ـ مشکل تحریم بانکی هنوز حل نشده است
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: جمعیت حدود 80 میلیونی ایران و همچنین بازار 400 میلیونی اطراف کشور در کنار ظرفیت‌ها، منطقه سوق‌الجیشی ایران و وجود جوانان تحصیل‌کرده شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان فراهم آورده است؛ اما با این شرایط و با وجود آنکه سالیانه به 50 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم، همچنان در جذب سرمایه موفق نیستیم. وی در ادامه درباره علت ناتوانی کشور در این زمینه گفت: گرچه در دو سال گذشته اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده، اما از آنجا که هنوز پس از تحریم‌ها مباحث بانکی بین ما و دیگر کشورها به طور کامل حل نشده است، نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کنیم.

4ـ آیه یأس وزیر کار درباره ظرفیت اشتغالزایی
در حالی که پیش‌بینی برنامه ششم ایجاد اشتغال فراگیر برای ۹۷۰ هزار نفر است، عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار تحقق اشتغال برای ۹۷۰ هزار نفر را مشروط به مداخله درست در بازار کار می‌داند. همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: اقتصاد ایران در بهترین حالت ممکن و با رشد 6 درصدی می‌تواند ۵۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند؛ از این رو باید سیاست‌های مبتنی بر مدیریت بازار کار را در پیش بگیریم. گفتنی است، با وجود آنکه دولت برنامه اشتغال فراگیر را برای ایجاد ۹۷۰ هزار شغل تهیه و ابلاغ کرده است؛ اما محاسبات ربیعی از هم اکنون از تحقق نیافتن این برنامه خبر می‌دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات