بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۴۸
پروفسور جیمز دی سویج در گفت‌وگو با بصیرت:

پیامدهای عملی تحریم های آمریکا علیه سپاه پاسداران ناچیز است/انجام مذاکره مجدد برای برجام بسیار سخت خواهد بود

وزارت خزانه‌داری بر روی سه شبکه حمایتگر تدارکات نظامی سپاه پاسداران هدف‌گیری کرده است: توسعه وسایل نقلیه بدون سرنشین و تجهیزات نظامی برای سپاه پاسداران و تولید و نگهداری قایق‌های تندروی تهاجمی برای نیروی دریایی سپاه پاسداران. در این میان هیچ قانون بین‌المللی وجود ندارد تا از این اقدام ایالات‌متحده جلوگیری کند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا با اشاره به اینکه دولت ترامپ به پایبندی ایران به برجام معترف است، تصریح کرد که اگر ترامپ توافق را پایان دهد، ایالات‌متحده ممکن است برای ایجاد مجدد تحریم‌های جهانی علیه ایران که قبل از برجام وجود داشتند، زمان بسیار سختی را داشته باشد.
پروفسور جیمز دی سویج با بیان اینکه ترامپ اگر بخواهد برجام را پایان دهد، کار بسیار دشواری خواهد داشت، گفت: ترامپ در طول انتخابات اعلام کرد که برجام "بدترین معامله انجام‌شده" و "فاجعه‌بار" است. ترامپ اظهار داشت که او قصد مذاکره مجدد و یا "پاره کردن توافق" را دارد. به عنوان رئیس‌جمهور، ترامپ این اختیار را دارد تا به مشارکت آمریکایی در برجام پایان دهد. بااین‌وجود، مذاکره مجدد توافق دشوار خواهد بود.
ترامپ به رضایت سایر قدرت‌های جهانی یعنی انگلستان، روسیه، فرانسه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا که برجام را پذیرفتند، نیازمند است. واقعیت دیپلماتیک این است که بعید به نظر می‌رسد این دولت‌ها "تحریم‌های ثانویه" اضافی را حمایت کنند؛ تحریم‌هایی که شرکت‌های غیر آمریکایی را برای انجام تجارت با ایران تنبیه می‌کند.
جیمز دی سویج، پروفسور علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیاست که در دپارتمان سیاست، دانشکده رهبری و سیاست عمومی فرانک بتن، سیاست عمومی تدریس می‌کند. او همچنین کارشناس بودجه دولت و سیاست‌های مالی و نظریه بودجه است. سویج مدرک فوق دکترای خود را در دانشگاه هاروارد کسب کرده است و دارای تألیفات زیادی است. کتاب بودجه متوازن و سیاست‌های آمریکا ازجمله کتاب‌های او است.
متن کامل گفت‌وگو با پروفسور جیمز دی سویج در ادامه قابل‌مشاهده است:

بصیرت: آیا محبوبیت دونالد ترامپ در میان مردم آمریکا افزایش یافته است؟
سویج: از زمانی که ترامپ، رئیس‌جمهور شده، میزان محبوبیتش کاهش یافته است. میزان رضایت از او در ژانویه 45 درصد بود و در حال حاضر (سپتامبر) 37 است. این رقم فریبنده است؛ چراکه میزان رضایت از او را در میان همه پاسخگویان می سنجد. در میان جمهوری‌خواهان، پذیرش ترامپ 80 درصد است، درحالی‌که در میان دموکرات‌ها، این رقم تنها 9 درصد است. این بدین معنا است که پایه جمهوری‌خواه ترامپ، هنوز هم او و اقداماتش را به صورت جدی حمایت می‌کند.

بصیرت: برخی اخبار از احتمال استیضاح دونالد ترامپ خبر می‌دهند. به نظر شما تا چه اندازه ممکن است ترامپ استیضاح شود؟
سویج: استیضاح ترامپ امکان‌پذیر نیست. کنگره توسط حزب جمهوری‌خواه ترامپ کنترل می‌شود و جمهوری‌خواهان هیچ‌گاه رأی به استیضاح ترامپ را تائید نمی‌کنند.

بصیرت: اجازه دهید به برجام بپردازیم. در نگاه شما، سیاست ترامپ در قبال آن چه خواهد بود؟
سویج: در آوریل و جولای 2017، دولت ترامپ پذیرفت که ایران نسبت به برجام پایبند بوده است. بااین‌وجود، دونالد ترامپ اظهار داشت که انتظار دارد تا اواسط اکتبر، عدم پایبندی ایران (نسبت به برجام) اعلام شود؛ یعنی دفعه بعدی که او باید گواهی سه ماهه توافق را امضا کند. گزارش‌هایی وجود دارد که مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده زیر فشار قرار دارند تا از اعلام عدم پایبندی حمایت کنند؛ بنابراین ماه اکتبر آزمون بزرگ ترامپ در مورد توافق خواهد بود.

بصیرت: در خصوص سایر قدرت‌های جهانی (انگلستان، روسیه، فرانسه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا) چه می‌توان گفت؟ آیا آن‌ها با سیاست‌های ترامپ همراه خواهند شد؟
سویج: ترامپ در طول انتخابات اعلام کرد که برجام "بدترین معامله انجام‌شده" و "فاجعه‌بار" است. ترامپ اظهار داشت که او قصد مذاکره مجدد و یا "پاره کردن توافق" را دارد. به عنوان رئیس‌جمهور، ترامپ این اختیار را دارد تا به مشارکت آمریکایی در برجام پایان دهد. با این‌ وجود، مذاکره مجدد توافق دشوار خواهد بود. ترامپ به رضایت سایر قدرت‌های جهانی یعنی انگلستان، روسیه، فرانسه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا که برجام را پذیرفتند، نیازمند است. واقعیت دیپلماتیک این است که بعید به نظر می‌رسد که این دولت‌ها "تحریم‌های ثانویه" اضافی را حمایت کنند؛ تحریم‌هایی که شرکت‌های غیر آمریکایی را برای انجام تجارت با ایران تنبیه می‌کند.
ترامپ خودش در جریان انتخابات عنوان کرد که "من شنیده‌ام که بسیاری از مردم می‌گویند که "ما می‌خواهیم توافق را پاره کنیم." زمانی که بگویید "توافق را پاره کن" بسیار دشوار است تا انجام شود." این بدان معنا است که اگر ترامپ توافق را پایان دهد، ایالات‌متحده ممکن است برای ایجاد مجدد تحریم‌های جهانی علیه ایران که قبل از برجام وجود داشتند، زمان بسیار سختی را داشته باشد.

بصیرت: ایالات‌متحده در نظر دارد تا تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد کند. در چارچوب قوانین بین‌المللی آیا چنین امکانی برای آمریکا وجود دارد؟
سویج: در 18 جولای، وزارت امور خارجه و خزانه‌داری ایالات‌متحده تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران اعلام کرد. وزارت امور خارجه تحریم‌هایی را علیه سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه (ASF SSJO) اعمال کرد. سازمانی که در تحقیقات و آزمایش پرتاب موشک بالستیک ایران شرکت دارد. علاوه بر این،  وزارت خزانه‌داری، تحریم‌هایی را علیه سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات سپاه پاسداران (RSSJO) که مسئول تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک است، اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری بر روی سه شبکه حمایتگر تدارکات نظامی سپاه پاسداران هدف‌گیری کرد: توسعه وسایل نقلیه بدون سرنشین و تجهیزات نظامی برای سپاه پاسداران و تولید و نگهداری قایق‌های تندروی تهاجمی برای نیروی دریایی سپاه پاسداران. در این میان هیچ قانون بین‌المللی وجود ندارد تا از این اقدام ایالات‌متحده جلوگیری کند.

بصیرت: اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده شود، چه پیامدهای منطقه‌ای برای ایران دارد؟ در خصوص آمریکا وضع از چه قرار است؟
سویج: در حال حاضر سپاه پاسداران موضوع تحریم‌ها است و تحت حداقل پنج برنامه تحریم‌های جداگانه آمریکا قرار گرفته است. این تحریم‌های کنونی ایالات‌متحده محدودیت‌هایی را برای طرف‌های خارجی ازجمله مؤسسات مالی خارجی، معامله و یا انواع دیگر داد و ستد با سپاه پاسداران و نمایندگان، اعضا و مقامات معین‌شده آن در پی دارد. این بدان معنی است که با وجود دوچندان شدن تحریم‌های موجود ایالات‌متحده و حتی تعیین صدها نفر از اشخاص ایرانی که ادعا می‌شود تحت مالکیت و یا کنترل سپاه پاسداران هستند و احتمالاً موجب تنبیه‌های اضافی برای سپاه پاسداران می‌شود، پیامدهای عملی تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران ناچیز است./

از پرفسور سویج به خاطر وقتی که گذاشته است، تشکر می کنیم.
مصاحبه از: امیرمحمد اسماعیلی
منبع: بخش انگلیسی بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات