تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۳۱

شكست سياست سعودي در لبنان

(روزنامه جوان ـ 1395/08/15 ـ شماره 4950 ـ صفحه 6)

پنج شنبه 13 آبان ميشل عون، رئيس‌جمهور جديد لبنان، سعد حريري رئيس جريان المستقبل را به عنوان نخست‌وزير جديد اين كشور براي تشكيل كابينه معرفي كرد. رئيس دفتر ميشل عون در بيانيه‌اي اعلام كرد پس از رايزني‌هاي لازم با پارلمان، رئيس‌جمهور، حريري را مأمور تشكيل دولت كرد. اين تحول درست سه روز بعد ازمعرفي ميشل عون براي احراز پست رياست جمهوري و تأييد آن از سوي پارلمان صورت گرفت. پارلمان و فراكسيون‌هاي موجود در آن در خلال دو سال و نيم قبل از آن نتوانسته بودند در زمينه نامزدي پست رياست جمهوري به توافقي دست يابند و در نتيجه كرسي رياست جمهوري در اين مدت خالي مانده بود. گره كور خلأ رياست جمهوري پس از آن به‌تدريج باز شد كه سعد حريري به تبعيد خودخوانده خود پايان داد و به بيروت بازگشت. وي با اين اميد به خارج رفته بود كه بعد از براندازي دولت سوريه و تشكيل دولت مورد نظر جناح موسوم به 14 مارس در اين كشور بتواند متناسب با جابه‌جايي قدرت و حكومت در سوريه دولت مورد انتظار خود و عربستان را در لبنان برپا كند اما دو عامل باعث شد كه اين هدف نقش بر آب شود: نخست اينكه نه‌تنها دولت سوريه سرنگون نشد بلكه حزب‌الله به عنوان يكي از متحدان نزديك دولت سوريه بيش از پيش تقويت شد و به عنوان يكي از بازيگران مؤثر و موفق مبارزه با تروريسم نه تنها در سطح منطقه بلكه در سطح جهان شناخته شد.

دوم اينكه عربستان به علت عواقب ناشي از اتخاذ سياست‌هاي نظامي‌گرانه و مداخله‌گرانه و همچنين كاهش بهاي نفت در بحران‌هاي داخلي به‌خصوص در عرصه مالي و اقتصادي گرفتار شد و ديگر همچون گذشته نتوانست به بخشودگي‌هاي مالي خود به سعد حريري ادامه دهد. آنتوان باسبوس (Antoine Basbous )، سياستمدار فرانسوي لبناني تبار در گفت‌وگو با فرانس 24 در اينباره گفت:«سعودي‌ها سعد حريري را كه حامي سنتي‌اش بودند، رها كردند. از سوي ديگر، شركت معروفش در عربستان سعودي به نام «سعودي اوجيه» كه در حوزه‌هاي ساخت‌وساز و توسعه املاك و مستغلات، مخابرات و فناوري اطلاعات فعال است، در حال ورشكستگي است. در نتيجه او مجبور شد اين واقعيت را بپذيرد كه عربستان سعودي لبنان را ترك كرده است. همچنان كه عربستان اكنون در لبنان ديگر سفيري ندارد. سعد حريري به اين درك رسيد كه عربستان سعودي اكنون گرفتار مشكلات خاص خودش شده است. همچنان كه اكنون مجبور است در چندين جبهه از يمن گرفته تا عراق و سوريه درگير باشد. در نتيجه، سعد حريري براي بقاي حيات سياسي خود مجبور شد زير بيرق جنبش حزب‌الله لبنان در‌آيد. در چنين شرايطي بود كه سعد حريري به بيروت بازگشت كه به اعتقاد برخي از كارشناسان اين اقدام نمي‌توانست بدون تضمين امنيت وي از سوي حزب‌الله صورت گرفته باشد زيرا بيم آن وجود داشت كه باز رژيم صهيونيستي وي را هماند رفيق حريري ترور كند و مسئوليت آن را بر گردن حزب‌الله بيندازد. با اين حال در حالي كه بيشتر نشانه‌ها و شاخص‌ها از نااميدي سعد حريري از عربستان و تضعيف نقش و جايگاه اين كشور در لبنان حكايت دارد كه مي‌تواند سردي روابط ميان دو طرف را نيز در پي داشته باشد اما عربستان در تلاش است به گونه‌اي وانمود سازد كه همان جايگاه قبلي خود را در لبنان حفظ كرده و در بازشدن گره كور بحران رياست جمهوري نيز دست داشته است. در اين راستا سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان ضمن ارسال پيام تبريك به ميشل عون به وي گفته است:«شما در هر لحظه و در خصوص براي هر آنچه نياز داريد و لبنان به آن نياز دارد مي‌توانيد به عربستان تكيه كنيد.» هر چند ميشل عون در اين گفت‌وگو از تمايل خود براي توسعه روابط با عربستان سخن گفته اما سخناني كه وي در پارلمان پيش از رأي‌گيري ايراد كرد چيزي نبود كه باب ميل و طبع عربستان باشد.

به نوشته روزنامه السفير پايگاه اينترنتي روزنامه السفير لبنان «عون خطوط عريض رياست جمهوري‌اش را در سخنراني تحليف ترسيم كرد و فراكسيون‌هاي مختلف از آن استقبال كردند به اين اعتبار كه نقطه اشتراك بين همه آنهاست. رئيس‌جمهور از قبل موفق شد از دام‌هاي نهاده شده براي ادامه رابطه خويش با مقاومت در جايگاهش به عنوان رئيس‌جمهور عبور كند. در اينجا رئيس‌جمهور خواستار دور كردن لبنان از نزاع‌هاي خارجي شد با اين تعهد كه به منشور اتحاديه عرب به ويژه ماده هشت آن احترام بگذارد و سياست خارجي مستقلي را در پيش بگيرد كه براساس منافع عاليه لبنان و احترام به قوانين بين‌المللي باشد. در اين سخنراني وي به مسئله سلاح به صورت مستقيم اشاره نكرد اما بر حق لبنان براي مقاومت در برابر اشغالگر، حمايت ازخود و آزاد‌سازي بقيه اراضي اشغالي تأكيد كرد و متعهد شد با تروريسم پيشدستانه مقابله و با آن مبارزه كند تا آن را نابود سازد. در اينجا حزب‌الله به اندازه كافي امتياز درباره سقف لازم براي ايفاي نقش خود و مشروعيت بخشيدن به سلاحش در دو عرصه مقاومت و مبارزه با تروريسم دريافت كرد.» همچنين به نوشته النشره «ميشل عون» پس از انتخاب به رياست ‌جمهوري با «سيد حسن نصرالله» دبيركل حزب‌الله ملاقات كرده و عون در اين ديدار به نصرالله گفته است:«سيد، در دوره رياست‌جمهوري نيز مانند دوره قبل از رياست‌جمهوري خواهيم بود؛ سخن سيد براي ما مقدس است. سيد حسن نصرالله نيز گفته است اعتماد ما به رئيس‌جمهوري ميشل عون بسيار است.»

اين اظهارات نشان مي‌دهد كه عربستان تسليم شرايط جديد در لبنان شده است و اگر شرايط داخلي و خارجي‌اش اجازه مي‌داد تا مرز نابودي لبنان نيز همانند سوريه و عراق پيش مي‌رفت. در واقع يكي از عواملي كه موجب مي‌شود چشم انداز دور جديد تحولات سياسي در لبنان تا حدودي خوشبينانه و اميدوار كننده به نظر برسد اين است كه عربستان تقريبا همه كارت‌هاي بازي خود را در لبنان به مصرف رسانده است و چاره‌اي جز همراهي با تحولات جديد ندارد . لذا در كاهش نسبي سنگ‌اندازي‌هاي عربستان همدلي و وحدت نظر بين اشخاص و فراكسيون‌هاي حاضر در مجلس كه زماني دشمن هم تلقي مي‌شدند افزايش يافته است. در اين راستا حريري پس از ديدار با ميشل عون رئيس‌جمهور لبنان كه او را مأمور تشكيل كابينه جديد كرد، گفت: «من اكنون قصد دارم رايزني‌ها را براي تشكيل دولت وفاق ملي آغاز كنم كه فراتر از جناح بندي‌هاي سياسي باشد و اساس تشكيل آن اتفاق نظر همه نيروهاي سياسي باشد» و نبيه بري رئيس پارلمان نيزدر پاسخ به سؤالي درباره مشاركتش در كابينه جديد به خبرنگاران گفت: اين تصميمي است كه فراكسيون توسعه و آزادي (وابسته به جنبش امل) و جنبش امل اتخاذ كرده‌اند و اگر ما قصد همكاري نداشتيم، سعد حريري را براي نخست‌وزيري پيشنهاد نمي‌كرديم.

http://www.javanonline.ir/fa/news/820757

ش.د9504511

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات