صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۱۱

از جمله معروف تا راهبرد جدید

1ـ تأیید نکردن پایبندی ایران نقض برجام نیست
«تد کروز» سناتور جمهوریخواه در مصاحبه با «واشنگتن فری بیکن» گفت: رئیس‌جمهور آمریکا هیچ گزینه‌ای جز تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام ندارد و باید به کنگره اجازه دهد اقدامات تنبیهی سختی علیه تهران به کار گیرد تا از این طریق پایه و اساس از بین رفتن کامل برجام یا مذاکره مجدد با ایران فراهم شود. «تام کاتن» سناتور آمریکایی نیز در مصاحبه‌ با «واشنگتن‌پست» از منقضی شدن برخی محدودیت‌های مندرج در برجام برای ایران در سال‌های آینده، تحقیقات در زمینه سانتریفیوژها، آزمایش موشک‌های بالستیک و نبود گزینه‌های لازم برای پاسخ به پایبند نبودن ایران به توافق را از جمله نقایص اصلی برجام دانست و گفت: دولت و کنگره باید با متحدان اروپایی و به ویژه رژیم صهیونیستی و متحدان عربی خود برای رفع این نقایص همکاری کنند. این نماینده آمریکایی گفت: اقدام احتمالی ترامپ برای تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام، آمریکا را فوری از برجام خارج نمی‌کند و واشنگتن، با چنین اقدامی هیچ یک از  مفاد توافق هسته‌ای را نقض نکرده است.

2ـ جمله معروف رئیس‌جمهور را نمی‌توانیم باور کنیم
«فاطمه هاشمی» فرزند مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه «جهان صنعت» در پاسخ به پرسشی درباره وعده‌ انتخاباتی روحانی در زمینه انتصاب وزیر زن، گفت: «مطمئناً این جمله معروف روحانی در مجلس که گفتند «دلم می‌خواست وزیر زن انتخاب کنم اما نشد» را نمی‌توانیم باور کنیم. بنده اطلاع دقیقی از اتفاقات پشت پرده ندارم؛ اما چیزی که از ظاهر قضیه می‌فهمم این است که خود آقای روحانی نخواستند وزیر زنی را معرفی و انتخاب کنند و شاید تشخیص دادند که زنی مناسب وزارتخانه‌های دولتش نیست. بنده فشاری را برای عدم انتخاب وزیر زن به آقای روحانی ندیدم و اگر چنین فشارهایی وجود داشته باشد، حتماً در دوران آقای احمدی‌نژاد هم بوده، اما دیدیم که او سه زن را برای وزارت به مجلس معرفی کرد.»

3ـ راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران
بلومبرگ نوشت: «راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران نوعی رویکرد تهاجمی برای مقابله با تهدیدهای ایران در سراسر جهان و استفاده از تهدیدهای ترامپ به منزله اهرم فشار برای جلب حمایت متحدان آمریکا به منظور تغییر مفاد این توافق را شامل خواهد شد که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از محورهای اصلی این راهبرد است.» در این زمینه دو مقام اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده‌اند رئیس سیا اختیارات جدیدی برای مقامات اطلاعاتی آمریکا در نظر گرفته تا آنها بتوانند مأموران اطلاعاتی ایران را رصد کرده و علیه آنها عملیات انجام دهند. همچنین با شبکه‌های ایران در داخل آمریکای لاتین، برنامه موشکی این کشور و حمایت ایران از گروه‌هایی، مانند حزب‌الله مقابله کنند.

4ـ ایران بر سر توان دفاعی‌اش مذاکره نخواهد کرد
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با «نیوزویک» گفت: «ایران بر سر توان دفاعی‌اش مذاکره نخواهد کرد.» وی تأکید کرد: «تهران در چارچوب توافق هسته‌ای هیچ بندی برای محدود کردن توافق دفاعی‌اش را نپذیرفته است.» محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا برنامه موشکی ایران نقض روح توافق به شمار می‌رود، تأکید کرد: «آنها (موشک‌های ایران) دفاعی هستند.» ظریف اضافه کرد: «موشک‌های بالستیک ایران برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند و علت اینکه ما آنها را آزمایش می‌کنیم بالا بردن دقت آنها است. اگر موشکی برای حمل سلاح هسته‌ای ساخته شده باشد، شما نیازی به دقت ندارید. در آن صورت فقط شما به برد نیاز دارید، چون آنها بازداری لازم را ایجاد می‌کنند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات