تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۸۱

اجتماع تهديدآميز غرب براي نجات تروريست‌ها از حلب

(روزنامه جوان ـ 1395/08/01 ـ شماره 4938 ـ صفحه 15)

دولت‌هاي غربي در حال تشــديد تلاش‌هاي خود عليه روسيه در حلب هستند. آنجلا مركل، صدراعظم آلمان كه پيش از نشست روز پنج‌شنبه سران اتحاديه اروپا شش ساعت تمام با پوتين ملاقات كرده بود، گفت كه اگر وضعيت فعلي در حلب ادامه داشته باشد، اتحاديه اروپا همچنان ناظر اين وضعيت نخواهد ماند.

دولت‌هاي غربي در حال تشــديد تلاش‌هاي خود عليه روسيه در حلب هستند. آنجلا مركل، صدراعظم آلمان كه پيش از نشست روز پنج‌شنبه سران اتحاديه اروپا شش ساعت تمام با پوتين ملاقات كرده بود، گفت كه اگر وضعيت فعلي در حلب ادامه داشته باشد، اتحاديه اروپا همچنان ناظر اين وضعيت نخواهد ماند. دونالد تاسك، رئيس شوراي اروپايي نيز روز پنج‌شنبه در نشست سران اروپا در بروكسل گفت: «اگر جرايم در سوريه ادامه يابد، ما بايد تحريم‌ها عليه روسيه را مدنظر قرار دهيم.»

به گزارش «جوان»، همزمان، فشارها از طريق نهادهاي حقوق بشري نيز در حال تشديد است. روز گذشته به درخواست انگليس نشست فوق‌العاده شوراي حقوق بشر با هدف بررسي اوضاع در حلب در شهر ژنو برگزار شد كه در جريان آن، كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل خواستار ارجاع وضعيت انساني در حلب به دادگاه كيفري بين‌المللي و محاكمه متخلفان شد. زيد رعد الحسين، كميسيونر حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار كرد: بسياري از رويدادهايي كه در سوريه به وقوع مي‌پيوندد جنايت جنگي محسوب مي‌شود. وي در ادامه، محاصره و بمباران حلب را جنايتي در ابعاد تاريخي قلمداد كرد. بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد نيز كه به زودي جاي خود را به دبيركل پرتغالي خواهد داد گفته كه حملات هوايي روسيه و سوريه عليه شهر حلب از ۲۲ سپتامبر تا كنون بيش از ۵۰۰ كشته و 2هزار زخمي به جا گذاشته است.

بان‌كي‌مون گفته است: «در چنين وضعيت قرون‌وسطايي بيش از همه گروه‌هاي ضعيف جامعه رنج مي‌برند.» استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه نيز در اين نشست بار ديگر پيشنهاد تحويل شرق حلب به گروه‌هاي مخالف ميانه‌رو و ارسال كمك‌ها به اين مناطق بعد از خارج شدن جبهه النصره و افراد مسلح با «بزرگواري» را مطرح كرد. ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل از اين اظهارات بان كي‌مون درباره حلب ابراز تعجب كرد و گفت: «بان كي‌مون حتي يك كلمه هم از گروه‌هاي تروريستي حرف نزد گويي دليل بحران سوريه طوفاني است كه در هائيتي اتفاق افتاده است! آيا مبارزه با تروريسم هدفي از اهداف سازمان ملل نيست؟» وي گفت: «استفان دي‌ميستورا درباره داعش و جبهه النصره صحبت كرد اما گفت كه آماده است با «بزرگواري» تروريست‌هاي النصره را از شرق حلب تا حومه ادلب همراهي كند. من نمي‌دانم بان كي‌مون و دي‌ميستورا از چه بزرگواري صحبت مي‌كنند.» چوركين تأكيد كرد: «براساس قطعنامه‌هاي 2249 و 2254 شوراي امنيت بايد كشورها مقرهاي تروريست‌ها در بخش‌هاي وسيعي از سوريه را از بين ببرند. سؤال من اين است كه آيا بان‌ كي‌مون در جريان صحبت‌هايش درباره سوريه به اين قطعنامه‌ها هم توجه مي‌كند؟»

دمشق: جنگنده‌هاي تركيه را مي‌زنيم

دولت تركيه به اين برآورد رسيده كه نتيجه جنگ در حلب سوريه و موصل عراق، سرنوشت آينده منطقه را تعيين خواهد كرد؛ برآوردي كه باعث شده سياست خارجي تركيه بعد از يك دوره تنش‌زدايي مقطعي بعد از كودتاي گولن، به دليل مداخله در عراق و سوريه، به سطحي جديد از تنش با همسايگان برسد. نيروي هوايي تركيه مواضع يگان‌هاي مدافع خلق در شمال سوريه را بمباران كرد؛ عملياتي كه به كشته شدن 200 شبه‌نظامي كرد منجر شده است. وزارت دفاع سوريه هشدار داده كه اگر جنگنده‌هاي آنكارا، حريم هوايي سوريه را نقض كنند، آنها را ساقط خواهد كرد.

جنگنده‌هاي نيروي هوايي تركيه روز پنج‌شنبه مواضع گروه كردي يگان‌‌هاي مدافع خلق (YPD) را در شمال حلب بمباران كردند، اقدامي كه در جريان آن حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر كشته، ۹ ساختمان ويران و پنج خودرو نيز منهدم شد. دويچه‌وله گزارش كرده كه يگان‌هاي مدافع خلق، يكي از متحدان اصلي امريكا در جنگ با داعش است و ترك‌ها با اين عمليات، عملاً در مقابل امريكا قرار گرفته‌اند ولي اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا همزمان با اين حمله ترك‌ها به آنكارا رفته و بعد از ملاقات نيم ساعته با رجب طيب اردوغان در پشت درهاي بسته، گفته كه امريكا از اقدامات تركيه در راستاي حفاظت از امنيت مرزهايش حمايت مي‌كند؛ موضعي كه نشان مي‌دهد حمله به كردهاي سوريه با تأييد واشنگتن انجام شده است. برآورد معاون نخست وزير تركيه اين است كه در منطقه «سايكس پيكوي جديدي جريان دارد» و تحولات «دو شهر حلب و موصل سرنوشت منطقه را تعيين خواهد كرد».

ورورد نظامي تركيه به جنگ سوريه (و البته عراق) را بايد در همين چارچوب ارزيابي كرد، كورتولموش، معاون نخست‌وزير تركيه مي‌گويد: «كليد حل بحران منطقه تركيه است و عبور از آن منطقه را متلاشي مي‌كند و امريكا بايد بين تركيه و دشمنانش يكي را انتخاب كند. »با اين حال، حدود 70 روز بعد از تنش‌زدايي تركيه با روس‌ها كه با سفر اردوغان به مسكو به نقطه اوج رسيد، تنش‌ها بين دولت تركيه با همسايگانش بار ديگر در حال تشديد شدن است. ارتش سوريه روز گذشته با صدور بيانيه‌اي با اشاره به اقدامات نظامي تركيه در خاك سوريه، هشدار داد در صورتي‌كه هواپيماهاي آنكارا حريم هوايي سوريه را نقض كنند، آنها را منهدم خواهيم كرد. روس‌ها طي ماه‌هاي گذشته، سامانه اس300 و اس400 خود را در سوريه مستقر كرده‌اند. فرماندهي كل ارتش سوريه پيش از اين هم اعلام كرده بود كه حمله جنگنده‌هاي تركيه‌ به حومه شمالي حلب كه چهارشنبه گذشته رخ داد، موجب كشته شدن 150 غيرنظامي شد كه اين امر اقدام خصمانه‌اي آشكار عليه شهروندان بي‌گناه به شمار مي‌رود و موجب پيچيده شدن موضع‌گيري‌ها مي‌شود. در اين بيانيه درباره عواقب اقدامات تركيه بر امنيت منطقه هشدار داده شده و تأكيد شده است: « در صورت هرگونه نقض حريم هوايي سوريه از سوي اين هواپيماها، با آنها برخورد خواهد شد و از همه ابزارها براي انهدام آنها استفاده خواهد شد.»

شصتمين تماس لاوروف با كري

آتش‌بس هشت ساعته‌اي كه از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه در حلب برقرار شده، تا 72 ساعت تمديد شد. آلكسي بورودافكين، نماينده دائمي روسيه در مقر اروپايي سازمان ملل در ژنو گفته كه بنا به ملاحظات انساني آتش‌بس در حال اجرا تا روز دوشنبه تمديد شده است. بورودافكين گفته كه امكان تمديد بيشتر اين آتش‌بس نيز وجود دارد، به اين شرط كه گروه تروريستي جبهه النصره آن را نقض نكند. روس‌ها مي‌گويند كه هدف اين آتش‌بس، ايجاد يك كريدور انساني براي خروج غيرنظاميان از حلب است. دولت سوريه هم روزجمعه مسير جديدي به مسير‌هاي خروج غيرنظاميان از حلب اضافه كرد، ولي امريكا آتش‌بس موقت در حلب را ناكافي مي‌داند و جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفته كه اين آتش‌بس بايد «عمق و بسط» بيشتري يابد. با اين حال، سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه در تماس تلفني با جان كري همتاي امريكايي خود گفته كه گروه‌هاي مسلح «براي ناكام گذاشتن آتش‌بس تلاش مي‌كنند و مانع خروج ساكنان مي‌شوند. » او در اين تماس تلفني كه اينترفكس روسيه آن را شصتمين تماس تلفني لاوروف-كري در سال 2016 خوانده، از امريكا خواسته كه به تعهدات خود كه پيش از اين در قبال تروريست‌ها داده بود، عمل كند. بر اساس روايت اينترفكس روسيه از اين تماس تلفني، لاوروف به كري گفته كه واشنگتن پيش از اين تعهد داده بود «گروه‌هاي مسلح ميانه‌رو» را از تروريست‌ها جدا كند؛ يكي ديگر از قول‌هاي امريكايي كه در حد قول باقي مانده است.

http://www.javanonline.ir/fa/news/818003

ش.د9504493

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات