تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۰۰

عباس عبدی: ترور سیاسی به جای ترور فیزیکی

اشاره: پيشنهاد شد دیدارهای مردمی مجلس شورای اسلامی به دلایل امنیتی لغو شود. این خبر باعث واکنش‌هایی بین مردم در شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی شده بود. عواقب این تصمیم را در صورت اجرائی‌شدن با عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی، در میان گذاشته‌ایم.

(روزنامه شرق – 1396/04/18 – شماره 2906 – صفحه 19)

‌* اعلام شد که به دلیل برقراری امنیت، دیدارهای مردمی مجلس لغو می‌شود. فکر می‌کنید این دستور بتواند اجرائی شود؟ چه آسیب‌های مادی و معنوی‌ای به رابطه مردم و نمایندگانشان می‌زند؟

** درباره اینکه امکان اجرائی‌شدن این ممنوعیت وجود دارد یا خیر، نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم. پاسخ درباره عملی‌بودن طرح‌های اجرائی، به کسانی که اطلاعات کاملی درباره ملاقات‌های مردمی دارند، برمی‌گردد. مثلا اینکه مردم با چه انگیزه‌ای و از کجا می‌آیند، چه تعدادی از آنان هر روز مراجعه می‌کنند یا از چه شیوه‌های جایگزین دیگری می‌توانند استفاده کنند، مانند شیوه‌های اینترنتی یا ملاقات در حوزه نمایندگی. اما تجربه‌ای را که در گذشته داشته‌ایم، می‌توانیم یادآوری کنیم.

اوایل انقلاب فاصله ارتباطی، کلامی، دیداری و... بین مسئولان و مردم کم بود؛ اما بعد از اتفاقات سال ٦٠ که ترورها آغاز شد، از نظر مسائل امنیتی محدودیت‌هایی را در نظر گرفتند که این فاصله‌ها افزایش یافت و در ادامه نیز به همین شکل باقی ماند؛ بنابراین همیشه باید حواسمان به این نکته باشد. یکی از نتایج اقدامات ضدامنیتی و تروریستی، فقط این نیست که فرد خاصی را بکشند، ترور کنند یا از بین ببرند، یک هدف ناخواسته‌اش احتمالا همین است که فاصله عمیقی بین مردم و مسئولان برقرار کنند و آنان را از دسترس مردم خارج کنند و این خود بدتر از ترور آن مقامات و مسئولان است. در این صورت، می‌توان گفت شاید موفق شوند جلوی ترور فیزیکی افراد را بگیرند؛ اما از لحاظ سیاسی و اجتماعی، این افراد در واقع ترور شده‌اند.

‌* چه نکته‌ای باید در نظر گرفته شود؟

** فراموش نکنیم این دیدارها یکی از آخرین راه‌هایی است که مردم در بن‌بست‌های خود از آن استفاده می‌کنند و اگر این دیدارها ناممکن شود، در واقع این حس به مردم دست داده می‌شود که نماینده‌ها غیرقابل دسترس و برج عاج‌نشین شده‌اند؛ آن هم به دلیل هراس از اتفاقی که لزوما هم تداوم ندارد.

باید یک موازنه بین ملاحظات امنیتی و نیازهای ارتباطی مردم با مسئولان و اینکه دسترسی و ارتباط بین آنها ضروری است، برقرار باشد. از این نظر معتقدم این کار درستی نیست. این اصلا به این معنی نیست که ملاحظات امنیتی را برقرار نکنند؛ اما اگر این کار را انجام می‌دهند، نباید به‌گونه‌ای باشد که ارتباط مردم و نماینده‌ها دچار اختلال شود؛ چراکه به مراتب از ترور نماینده بدتر است. ما از ترس مرگ نباید خودکشی کنیم.

* این تصمیم یک وجه دیگر هم دارد. وقتی بعد از عوض‌شدن فرمانده سپاه حفاظت مجلس و حضور داعش این تصمیم گرفته می‌شود، آیا این ماجرا سبب هراس مردم نمی‌شود؟

** طبعا در این شرایط برداشت‌هایی می‌شود که می‌تواند مثبت یا منفی باشد؛ ولی همان‌طور که در حین عملیات تروریست‌ها، نمایندگان به کار خود ادامه دادند و این بسیار خوب بود، الان هم لازم است نشان داده شود تروریسم نمی‌تواند موجب هراس یا مانع انجام وظیفه از جمله ارتباط با مردم شود.

http://www.sharghdaily.ir/News/135541

ش.د9602962

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات