صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۹۴

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 7 مهر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وظیفه دولت، مجلس و مسئولان بخش‌های مختلف و همچنین آحاد مردم، برنامه‌ریزی و اقدام در نقطه مقابلِ هدف‌گیری دشمن است. (95/6/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
قضاوت تاریخ

«شیمون پرز مُرد»؛ این خبر کوتاه که نیمه‌های شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شاید مرهم کوچکی بر قلب هزاران خانواده فلسطینی باشد که دستورات و اقدامات «شیمعون برنسکی» معروف به شیمون پرز آنها را از سرزمین مادری‌شان آواره کرده و عزیزان‌شان را از آنها گرفته است؛ اما بی‌تردید مرگ این سلاخ پیر صهیونیست بر روی تخت بیمارستان و تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی بدون آنکه در این سال‌ها حتی یک بار در محکمه‌ای در برابر جنایاتش پاسخگو باشد، به مثابه نقطه سیاه در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد.
در تاریخ خواهد آمد، شیمون پرز که در مناصب مختلف نظامی و سیاسی رژیم غاصب صهیونیستی حضور داشت و پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1947 در مقام مسئول خرید سازمان شبه نظامی و تروریستی «هاگانا»- مأموریت حمله علیه اعراب را برعهده داشت‌- فعال بود و از اولین کسانی بود که تلاش برای دستیابی رژیم صهیونیستی به سلاح هسته‌ای را آغاز کرد، پس از گذشت دو هفته از سکته مغزی‌اش در بیمارستان «شیباتل هاشومیر» تل‌آویو در 93 سالگی مرد؛ اما آثار تجاوز جنگی به لبنان در سال 1982 و قتل‌عام بیست هزار غیرنظامی، به‌کارگیری مشت آهنین ارتش برای مقابله با انتفاضه اول فلسطین 1987، عملیات «خوشه‌های خشم» علیه مقاومت لبنان و جنایت هولناک در حمله به اردوگاه آوارگان «قانا» در سال 1996، عملیات «سرب گداخته» در سال 2008، حمله کشتی «ماوی مرمره» که حامل کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه بود و به شهادت 9 نفر از حامیان فلسطین منجر شد و ده‌ها جنایت سنگدلانه دیگر وی در دل هزاران مرد و زن و کودک فلسطینی همچنان زنده است و افکار عمومی جهان هرگز از یاد نخواهد برد که این ژنرال قسی‌القلب در سکوت محض مدعیان حقوق انسانی با حمایت تام و تمام سران کاخ سفید هزاران هزار انسان بی‌گناه را به شهادت رساند و هیچ محکمه بین‌المللی وجود نداشت که از او بپرسد به کدام حق به چنین اقداماتی دست زده است، هیچ دادگاهی وجود نداشته و ندارد که بپرسد گناه مردم مظلوم فلسطین، لبنان و... چیست که در ظلمی آشکار سال‌های سال از خانه خود آواره شده‌اند؟!

▼ گزارش روز 
موفقیت مشروط

ایده صدور کارت‌های اعتباری در راستای ایجاد رونق اقتصادی، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و در سال پایانی دولت به مرحله اجرا در آمده است. بر اساس این طرح با هماهنگی دولت و پشتیبانی چند بانک کارت‌هایی با سه اعتبار متفاوت 10، 30 و 50 میلیون تومانی برای متقاضیان واجد شرایط صادر می‌شود و دارندگان این کارت می‌توانند نسبت به خرید کالاهای مشمول طرح که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کنند، اقدام کنند. البته امکان نقد کردن اعتبار موجود در این کارت‌ها به هیچ وجه وجود ندارد و صاحبان این کارت‌ها تنها می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان مستقر در فروشگاه‌های تعیین شده به خرید کالا‌های مورد نیاز خود بپردازند و اعتبار موجود را در اقساط بلندمدت بازپرداخت کنند؛ طرحی که با استقبال خوبی نیز روبه رو شده است، چنانچه بر اساس اعلام اولیه بانک‌های عامل از ابتدای مهر تاکنون حدود 20 هزار درخواست کارت اعتباری در این بانک‌ها به ثبت رسیده است.
طرحی که بیشتر کارشناسان حوزه اقتصاد کشورمان درباره آن اشتراک نظر داشته و بر این باورند که اجرای این طرح همان‌گونه که در طرح اولیه آن پیش‌بینی شده، می‌تواند هدف دولت یازدهم در تحریک تقاضا در بازار و ایجاد رونق در صنعت کشور را محقق کند، البته به شرط آنکه از یک سو سهم کارخانه‌های ایرانی و تولیدات داخلی در نظر گرفته شود و برخلاف گذشته، اعتبارات موجود به سمت کالاهای وارداتی و بعضاً قاچاق هدایت نشوند و از سوی دیگر، بانک‌های عامل با محاسبات دقیق و تصمیمات درست، تنها بر اساس اعتبار و منابع مالی موجود خود، به صدور این کارت‌های اعتباری مبادرت کرده و از ایجاد هرگونه خلل منابع ممانعت به عمل آورند.

▼ خبر ویژه
بزرگ‌ترین اقدام امنیتی ضد داعش در ایران

چندی قبل در یکی از شهرهای مرزی کرمانشاه فردی که ادعا می‌شد قرار است به عنوان امیر داعش در ایران اعلام شود، در عملیات پیچیده و گسترده‌ای با همت سربازان گمنام امام زمان(عج) به هلاکت رسید. در حالی که منابع داخلی نام این فرد را فاش نکرد‌ه‌اند؛ ولی برخی منابع محلی از وی با عنوان «ابوعایشه» نام برده‌اند که البته این اسم، نام و عنوان واقعی وی نیست و صرفاً در تشکیلات‌شان به این نام معروف شده است. «ابوعایشه، سرکرده خودخوانده داعش برای کل ایران بود و داعشی‌ها برای عملیات متعددی در ایران وارد شده بودند، ولی در تمام این عملیات‌ها به دام نظام جمهوری اسلامی و دستگاه‌های اطلاعاتی می‌افتادند.» این بار ابوعایشه خودش داخل ایران آمده بود تا با سرعت بالا داعش در ایران شکل بگیرد و برای این عملیات پیگیری می‌کرد که رهگیری شد و در این رهگیری یک تک‌تیرانداز، نامبرده را به هلاکت رساند. در این عملیات نیروهای بخش‌های مختلف سپاه، ناجا و ارتش نیز یاری‌رسان بوده‌اند و گویا تک‌تیراندازهای نوپو نیز نقش جدی داشته‌اند. یکی از اقدامات مؤثر و تحسین‌برانگیز سربازان گمنام امام زمان(عج) این بوده که با همکاری سپاه از داخل عراق ردّ پای گروه تروریستی را گرفتند. نکته بسیار مهم درباره این عملیات موفقیت‌آمیز همکاری گسترده و صمیمانه علمای اهل سنت و مردم حاضر در این منطقه با نیروهای امنیتی است که نمونه مثال‌زدنی از وحدت در کشور را به نمایش گذاشت.
 
▼ اخبار
1- شروط دولت برای پیوستن به FATF
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی روز گذشته با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: امروزه مبارزه با پولشویی به سیاست مورد توافق در کشورهای مختلف برای مواجهه با گردش مالی فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی درآمده است؛ زیرا راه اصولی برای محدود کردن قاچاق کالا، مواد مخدر، فرار مالیاتی، فساد مالی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی است و تلاش برای قطع شریان مالی این اقدامات بهترین شیوه برای مقابله با مفاسد مالی و اقتصادی است. وزیر اقتصاد با تشریح شروط ایران برای پیوستن به FATF، گفت: اجازه اشراف اطلاعاتی به هیچ نهاد بین‌المللی را نمی‌دهیم و مصادیق و تعریف هیچ مرجعی درباره گروه‌های تروریستی را نمی‌پذیریم.
2- رهبری اجازه مذاکره با آمریکا درباره منطقه و سوریه را ندادند
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: در ماه‌های اخیر آمریکایی‌ها به طور غیرمستقیم تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را به روش دیپلماتیک وادار کنند که بپذیرد بشار اسد در آینده سوریه نقش نداشته باشد که مواضع دقیق رهبر معظم انقلاب و راهبرد نظام مانع تحقق اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در این موضوع شد. وی افزود: رهبر معظم انقلاب با درایت همیشگی اجازه مذاکره با آمریکا را در موضوع منطقه و سوریه ندادند؛ چراکه تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر اثبات می‌کند وعده دولتمردان آمریکایی به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست.
3- تشکیل کمیته حلّ اختلاف در جامعه روحانیت مبارز
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از تشکیل کمیته حلّ اختلاف در تشکل متبوع خود خبر داد. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی با اشاره به تصمیمات جدید جامعه روحانیت مبارز در راستای وحدت اصولگرایان برای انتخابات سال 96، گفت: در جامعه کمیته‌ای با عنوان کمیته حلّ اختلاف تشکیل داده‌ایم؛ ولی هنوز درباره تعداد اعضای این کمیته تصمیمی گرفته نشده است و احتمال دارد این تعداد افزایش پیدا کند. گفتنی است، آیت‌الله موحدی کرمانی و حجج‌الاسلام مروی، تقوی، ابراهیمی، پورمحمدی و رئیسی اعضای کمیته حلّ اختلاف جامعه روحانیت را تشکیل می‌دهند.
4- ترفند جدید آل‌سعود برای احیای نیروهای از نفس افتاده
رسانه‌های سعودی، اماراتی و قطری در راستای گمراه کردن افکار عمومی از طریق دروغ، شایعه‌پراکنی و وارونه جلوه دادن حقایق در تلاش هستند که به ارتش در ورطه سقوط سعودی در یمن روحیه بدهند. گفتنی است، شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و رسانه‌های‌ همسو با سعودی از آغاز هجوم عربستان به یمن، درباره درگیری در صعده بین نیروهای ویژه عربستان با یگان ویژه عبدالملک الحوثی، رهبر انقلابی یمن خبررسانی کرده‌اند. واضح است که رسانه‌های عربی هم‌پیمان با عربستان نتوانسته‌اند بین اخبار دروغ خود ربط دهند و روی افکار عمومی جهان عرب و غرب تأثیرگذار باشند.
5- پارلمان سوئیس ممنوعیت پوشیدن روبنده را تصویب کرد
پارلمان سوئیس در مصوبه‌ای که هنوز لازم‌الاجرا نیست، با ممنوعیت پوشیدن روبنده در اماکن عمومی موافقت کرد. این طرح با 88 رأی مثبت و 87 رأی منفی در شورای ملی این کشور تصویب شد. در بخشی از این طرح عنوان شده است، «هیچ‌کس نباید در اماکن عمومی (به جز اماکن مقدس) صورت خود را بپوشاند.»، همچنین «الیزابت اشنایدر اشنیتر» عضو شورای ملی سوئیس در این زمینه گفت: «برقع (روبنده) نشانه‌ای ضد زن در ایدئولوژی اسلام‌گرایانه است.»

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر سابق اطلاعات گفت: بعد از شهادت مصطفی احمدی روشن، بر اساس اطلاعات به دست آمده از موساد، صهیونیست‌ها از ترور فیزیکی با گلوله پشیمان شدند؛ چراکه پس از ترور وی جمعیت دانشجوی کشور به سمت رشته‌های هسته‌ای رفتند و این برخلاف خواسته آنها مبنی بر ایجاد وحشت در میان نخبگان بود.
بر اساس خوداظهاری بانک‌ها، مانده کل تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۶ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۱ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان (9/31 درصد) به کارکنان بانک‌ها پرداخت شده است؛ این در حالی است که بانک مرکزی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها را ممنوع کرده بود.
یعقوب شیویاری، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده به منظور حفظ ماهیت تولیدی کارخانه ماشین‌سازی تبریز و تداوم اشتغال کارگران و بهبود شرایط آن، جلسات مختلفی برگزار شد که در نهایت در نشست مشترک نمایندگان استان با وزیر کار و رئیس هیئت مدیره شستا، کارخانه به شستا واگذار شد.
وزارت اطلاع‌رسانی کویت گفته است، چهار یادداشت منتشرشده در روزنامه «الرأی» توهین به ایران است و به روابط میان کویت و ایران آسیب می‌زند. همچنین، مسئولان این روزنامه اعلام کرده‌اند، با وجود اینکه سفارت ایران در کویت شکایتی علیه این روزنامه کویتی نداشته، اما وزارت اطلاع‌رسانی کویت شکایت کرده است.
مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور از ورود 16 میلیون گردشگر خارجی به ایران در سه سال گذشته خبر داد و گفت: گردشگران خارجی که در سه سال و نیم گذشته به ایران سفر کردند، هر یک 1500 دلار هزینه‌کرد داشتند که درآمدی برابر با 24 میلیارد دلار عاید کشورمان شده است.
طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، شرکت ایران‌خودرو از سال 91 زیان‌ده شده و همچنان با افزایش زیان روبه‌رو است. گفتنی است، زیان انباشته گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال 92 نسبت به سال 91 بیش از 5/2 برابر شده و از 580 میلیارد به 1430 میلیارد تومان رسیده است.
محمدعلی نجفی با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره ریاست وی برای ستاد انتخاباتی حسن روحانی، گفت: درباره ریاست ستاد انتخاباتی آقای روحانی هنوز بحثی مطرح نشده و اطلاعی در این زمینه ندارم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات