تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۹۲

پوست‌خربزه احمدی‌نژادی‌ها زیر پای اصولگرایان

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/12/12 – شماره 4564 – صفحه 1)

مشاور رئیس دولت سابق طی نامه ای به وزارت کشور با ادعای اینکه " محمدرضانجفی " منتخب اصلاح طلب تهران درزمان مقرر از سمت سرپرستی معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مرکزی استعفا نداده ، خواستار حذف وی و جایگزینی حداد عادل به جای او شد .

این در حالی است که به نظر می رسد جریان احمدی نژادی به دنبال به بیراهه کشاندن اصولگرایان در پی پیروزی قاطع اصلاح طلبان استآفتاب یزد- گروه سیاسی: بهمن 78. انتخابات مجلس ششم برگزار شده، نتایج نشان می دهد که بیش از 90 درصد لیست اصلاح طلبانقرار است به نهاد قانوگذاری کشور راه پیدا کنند، اما نه!انگار به همین سادگی هاهم نیست . عده ای به تکاپو افتادند تا اعلام نتیجه نهایی انتخابات مدام به تاخیر بیفتد، آنها مدعی تخلف در انتخابات هستند، برای همین خبر می رسد که آرای حدود 20 درصد از صندوق های رای، باطل اعلام شده است. باطل شدن آرای این صندوق ها همانا و تغییرات در نام برخی از راه یافتگان به مجلس همان.

در کنار این تغییرات، حذف نام علیرضا رجایی، نامی که در رده 28 ام ورودی های به مجلس ششم قرار داشت و جایگزین شدن غلامعلی حداد عادل به جای او را هم بگذارید.

از آن روزها، 16 سال گذشته ولی انگار یکسری وقایع در پی تکرارند. البته با شدت و حدت بیشتر و کمتر! اینبار به جای 90 درصد، 100 درصد لیست اصلاح طلبان در تهران وارد مجلس شورای اسلامی می شود و کسی مثل غلامعلی حداد عادل بازهم در نتایج اولیه چون سال 78 از ورود به مجلس بازمانده است.

هرچند، این همه ماجرا نیست، مثل آنکه چند نفری به فکر مشابهت سازی انتخابات مجلس ششم افتاده اند و اتفاقا اینبارهم هدفشان شده اسم بیست وهشتم لیست اصلاح طلبان است! یعنی « محمدرضا نجفی ».

یک ادعا

عبدالرضا داوری مشاوردولت احمدی نژاد در نامه ای که اخیر ا به وزیر کشور نوشته، نشان داده، بدش نمی آید تا باری دیگر نام بیست و هشتم لیست اصلاح طلبان حذف شود و به جایش کسی مثل غلامعلی حداد عادل بیاید داخل مجلس. داوری بعد از حال و احوالپرسی های رسمی اداری در نامه اش آورده:« محمدرضا نجفی در تاریخ 94/4/31 با حکم استاندار مرکزی به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی و امور اقتصادی و بین المللی استاندار مرکزی منصوب شده و حداقل تا تاریخ 94/6/2، در سمت مذکور اشتغال و فعالیت داشته است لذا با استناد به ردیف 18 از بند الف در ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری نامبرده به دلیل عدم استعفا از مسئولیت معاونت استانداری تا تاریخ 94/3/28 ناقص مفاد اطلاعیه شماره 2 ستاد کشور بوده و اعلام نام وی به عنوان راه یافته به مجلس نقض صریح قانون اساسی است. "

داوری اما در ادامه این نامه به هدف اصلی خود نیز اشاره دارد و برای رسیدن به هدفش به فکر صیانت از آرای مردمی افتاده که اتفاقا به نجفی رای داده اند!:"از ادامه این قانون شکنی که نتیجه ای جز زیرپا نهادن آرا ی مردم به عنوان حق الناس در پی نخواهد داشت ممانعت به عمل آمده و ضمن حذف نام وی از فهرست منتخبین حوزه انتخابیه ذیربط نفر معرفی شده در رده سی و یکم حائزین آرا به عنوان جایگزین معرفی شود!"

البته ادعای داوری از چند حیث قابل بررسی است، نخست اینکه چرا یاران احمدی نژاد در این نامها به دنبال حذف کسی مثل "محمدرضا نجفی" افتاده‌اند؟ دوم اینکه تاچه‌حدادعای مشاور دولت سابق وارد است و ممکن است این اعتراض به ثمر بنشیند و به جای او حداد عادل باری دیگر راهی مجلس شود؟ و سوم اینکه چه شده فیل آقایان، یاد هندوستان اصولگرایی کرده و سنگ حداد عادل را به سینه می زنند و شده اند کاسه‌های داغ‌تر از آش؟ و آیا جریان اصولگرایی از چنین اتفاق و نامه ای خرسند است و خود را در مسیر تقابل با آرای مردم خواهد انداخت؟

محمدرضا نجفی کیست!؟

شاید نام محمدرضا نجفی از همان دست کاندیداهای ناشناخته ای باشد که صرفا به خاطر حضور اسمش در فهرست گام دوم (لیست اصلاح طلبان) رای آورد و به مجلس راه یافت. اما این همه آنی نیست که باید از او دانست.

46 ساله است، نه پیر و نه خیلی جوان، اما جا افتاده و به زبان امروزی ها کاردان. در انقلابی بودنش همین بس که جانباز دفاع مقدس است و رزمنده. از جنس همان نیروهای جبهه و جنگ و به قولی ارزشی.

آنچه که باعث شده تا بر روی او به عنوان یک شخصیت درجهت آینده جریان اصلاحات سرمایه گذاری شود به‌خاطر چند ویژگی است؛ بیش از هرچیزی "نجفی" را به‌عنوان یک چهره کاملا اقتصادی می شناسند و مدیریت و سوابق اجرایی وی هم زبانزد است. مدیرعامل و نائب‌رئیس هیئت مدیره شرکت شهر صنعتی کاوه، مدیرعامل سابق شرکتهای پیشگامان الکترونیک ایران، مدیر شرکت الیاف، شرکت نساجی کردستان، شرکت عمران و توسعه شهرک غرب، معاون برنامه ریزی اقتصادی استانداری مرکزی، و البته همانطور که "داوری" گفته سرپرستی معاونت هماهنگی و امور اقتصادی و بین‌الملی استاندار مرکزی، از جمله مواردی است که از او چنین چهره ای ساخته است.

اما در کنار همه اینها "نجفی" با اصلاحات و مبارزات سیاسی هم آشناست، شاید نگاهی بر جوانی وی دال برهمین موضوع است، او از نیروهای جنبش دانشجویی کشور است، کسی که روزی روزگاری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر بوده و البته سوابق سیاسی اش در این سالها از زمان اصلاحات بگیرید تا امروز، نشان داده که زیادی بی محابا حرف می زند و شجاعانه نطق می کند، پشت تریبون که برود از اقتدارگرایان هراسی نداردوهرچه باشد و باید گفت می گوید. شاید همین مسئله است که به مزاج برخی از اصولگرایان خوش نیامده و در صدد حذف او برآمده اند. در حقیقت مجموعه ویژگی‌های نجفی و ترس از شکل گیری یک چهره نوظهور اصلاح طلب است که خیلی ها می خواهند او (نجفی) نباشد.

از طرفی دیگر در این ناباوری شکست اصولگرایان، یک نفر هم یک نفر است! اگر بشود بهانه ای یافت برای حذف یک منتخب اصلاح طلب تا بلکه با این حربه کسی مثل حداد عادل را وارد مجلس کرد که چه بهتر! اصولگرایان هم که سابقه این اقدامات را دارند درست مثل مجلس ششم.

بررسی حقوقی ادعای داوری

دیروز کسری نوری مشاور رسانه ای محمد رضا نجفی در اینباره واکنش نشان داد. وی گفته "ادعای داوری به لحاظ حقوقی و اداری مبنایی ندارد؛ خود مراجع ذی صلاح هم می دانند و با قضیه آشنا هستند؛ اگر صلاح دانستند و پاسخ خواستند آقای نجفی پاسخ خود را به مراجع ذی‌صلاح می‌دهد، ضمن این که مراجع قانونی به این موضوع اشراف دارند و می دانند که تخلفی صورت نگرفته است."

نوری ادامه داده: "آقای نجفی قطعا در فهرست انتخاب‌شدگان خواهد بود و ادعای مطرح شده دلیل قانونی و قابل قبولی ندارد."

نظر یک حقوقدان

درباره اینکه پیرامون حرف ها و حدیث ها درباره محمد رضا نجفی، گفته های مشاور احمدی نژاد درست تر است و یا مشاور نجفی با "هوشنگ پور بابایی "وکیل دادگستری و حقوقدان گفتگو کرده ایم.

وی در اینباره به آفتاب یزد گفت:" اینکه آیا سرپرستی یک بخش از سازمان دولتی جزو شغل هایی محسوب می شود که باید پیش ازکاندیداتوری مجلس از آن استعفا داد، نیاز به تفکیک نوع سرپرستی ها دارد، اساسا شغل سرپرستی شغل موقتی و نیابتی است به این معنا که فرد سرپرست به عنوان نیابت از فرد اصلی، امور محوله را انجام می دهد. بنابراین نه عزل و نه استعفای آن سرپرست، تابع احکامی که به یک رئیس نسبت داده می شود نیست، چون هر لحظه ممکن است به دلیل معرفی رئیس اصلی، سرپرست، خود به خود مستعفی یا منعزل قلمداد شود. بنابراین کسانی باید استعفای خودشان را به مدیران بالاتر بدهندو به شرط سلسله مراتب حقوقی، استعفایشان پذیرفته شود که در قانون به عنوان رئیس، حکم گرفته اند."

وی افزود:" مصداق این موضوع را می توانیم در سرپرستی و ریاست سعید مرتضوی بر صندوق تامین اجتماعی تعریف بکنیم، در آن روزها که دیوان عدالت اداری، ایشان (مرتضوی ) را به عنوان رئیس از ریاست سازمان تامین اجتماعی عزل کرد او مجددا حکمی مبنی بر سرپرستی گرفت، با این استدلال که ریاست و سرپرستی دو موضوع متفاوت است که احکام مشخص و جداگانه‌ای دارند. "

پوربابایی ادامه داد:"بنابراین چون سرپرستی شغل دائم محسوب نمی شود -اگر چه حقوق دائمی می گیرد- تابع احکام استخدامی تلقی نخواهد شد پس به نظر می آید که (حکم سرپرستی ) مشمول تخلفات مندرج در قانون انتخابات نیست."

این وکیل دادگستری افزود:" از طرفی هیئت های اجرایی و نظارت استانی زمانیکه صلاحیت آقای «نجفی» را به عنوان کاندیدا تایید کردند، اگر چنانچه ایشان را واجد شرایط نمی دانستند هیچ گاه او تایید نمی شد. چون او از هر سه فیلتر هیئت اجرایی، نظارت و شورای نگهبان گذشته است و در معرض افکار عمومی و آرای انتخاباتی قرار گرفته، خود یک نگاه تلویحی بر این موضوع است که شورای نگهبان و هیئت های اجرایی قانونی هم، احکام سرپرستی ایشان را مشمول بر حکم ریاست که نیاز به استعفای قبل از کاندیداتوری داشته باشد قلمداد نکردند."

هوشنگ پور بابایی اضافه کرد:" به نظر نمی رسد که بعد از اعلام نتیجه آرای مردم، بازگشت به تصمیمات سابق که یک اعتبار و امر مختومه دارد عمل درستی باشد و ایجاد چنین شبهه هایی نگاه بدبینانه ای است که توسط جناح مقابل ایجاد شده تا بلکه بر نظر و دیدگاه مردم درباره این کاندیدای اصلاح طلب تردید بیندازند."

این وکیل دادگستری گفت:" اینکه ایجاد چنین شبهاتی به ثمر می نشیند یا نه را مراجع قضایی تصمیم می گیرند ولی از لحاظ حقوقی نباید به این شائبه توجه کرد."

همه اینها در حالی است که نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان به فارس گفته: "تاکنون شکایتی در خصوص موضوع انتخاباتی محمدرضا نجفی در جلسه شورای نگهبان مطرح نشده است."

اصولگرایان در دام احمدی نژادی‌ها؟

این روزها برخی از چهره های شکست خورده اصولگرا تصمیم گرفته‌اند تا با نوشتن نامه هایی به مردم و یا توییت کردن نظراتی در باب شوخی هایی که ملت با آنها می کنند، مانور نمایشی ظرفیت بالای خود در شکست انتخاباتی شان را به‌منصه ظهور بگذارند، مثلا اینکه یکی از این اصولگرایان از مردمی که به او رای نداده اند تشکر می کند و دیگری با ابراز خرسندی از شوخی هایی که در فضای مجازی بااو می شود، می‌خواهد تمکینش به مردم رابه رخ بکشد.

اما به نظر می آید اینبار احمدی نژادی ها هم به کمک شکست خوردگان اصولگرا آمده اند و شاید خط غلطی به آنها می دهند، خطی شبیه به ایستادگی در مقابل آرای مردم.

حال با ادعاهای جدید و فرصت بهره برداری تازه برای اصولگرایان، آیا ممکن است آنها به یکباره "شوی" ظرفیت سیاسی خود را از یاد ببرند و در دامی بیفتند که حامیان احمدی‌نژاد برای آنها پهن کرده‌اند؟ و به فکر رخنه در لیست واحدی باشند که از تهران به مجلس رفته است؟ و در پایان آنکه آیا پوست خربزه تیم احمدی‌نژاد زیرپای اصولگرایان موثر خواهد افتاد؟

http://aftabeyazd.ir/?newsid=28822

ش.د9406097

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات