تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۱۰
گزارش «اعتماد» از متن و حاشيه ديدار ليست اميد با رييس‌جمهور

گلايه دوستانه، حمايت اصلاح‌طلبانه

(روزنامه اعتماد ـ 1395/12/24 ـ شماره 3769 ـ صفحه 7)

حمايت همراه با نقد مشفقانه؛ اين جان كلام ديدار ديروز فراكسيون اميدي‌ها با رييس‌جمهور بود. اصلاح‌طلبان كه دو روز قبل در شوراي عالي سياستگذاري تصميم‌شان را براي حمايت از روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري به طور رسمي اعلام كردند روز گذشته به ديدار او رفتند تا صريح و بي‌پرده حرف‌هاي‌شان را به رييس‌جمهور بگويند. از همه نگراني‌ها و گلايه‌ها و انتقادهايي كه داشتند سخن گفتند. در اين ديدار اميري معاون پارلماني رييس‌جمهور، نهاونديان رييس دفتر، نوبخت سخنگوي دولت، مرتضي بانك، حسام‌الدين آشنا، مولاوردي، نجفي، ابوطالبي، مجيد انصاري و شريعتمداري از طرف دولت حضور داشتند. مجري برنامه هم حيدري بود. بعد از سخنان اميري و خير مقدم او، عارف، رييس فراكسيون اميد سخنانش را آغاز كرد. عارف تاكيد كرد كه اين ديدار فراكسيون اميد به همراه افرادي از ليست اميد است. اشاره او به چهره‌‌هايي همچون جعفرزاده ايمن‌آبادي بود كه از فراكسيون مستقلين در اين نشست حاضر شده بودند. عارف در سخناني راهبرد اصلي اين فراكسيون را مبتني بر تعامل، نقد مشفقانه و حمايت از دولت دانست و گفت: ما موفقيت دولت را در راستاي موفقيت خود مي‌دانيم و با اين ديدگاه معتقديم بايد با استفاده از نقد درون سازماني و نقش نظارتي مجلس در مسير پيشبرد امور كشور گام ‌برداريم. بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد نيز گزارشي از عملكرد اين فراكسيون ارايه و تصريح كرد: فراكسيون اميد بر اساس وعده‌اي كه در انتخابات به مردم داده در مسير حمايت از دولت از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد كرد. پس از آن تعدادي از نمايندگان بر اساس قرعه‌كشي سخنراني كردند.

انتقادات مشفقانه اميدي‌ها

در اين ديدار اكبري، نماينده شيراز درباره مشكلات كشاورزان، ميرزايي نماينده ايلام درباره مشكلات اصلاح‌طلبان در استان‌ها و كارشكني‌هاي فرمانداران غير همسو با سياست‌هاي دولت، و محمدرضا تابش نماينده اردكان درباره اهميت برجام و نقشي كه در عبور از تنگناها داشت سخن گفتند. همچنين رضا كريمي نماينده اردبيل، بختيار نماينده گلپايگان، ابراهيم‌پور نماينده شازند، ‌قاسم ميرزايي نماينده دماوند هم از ديگر نمايندگان فراكسيون اميد بودند كه در ديدار با رييس‌جمهور سخن گفتند. جان كلام آنها اين بود كه با وجود كمك در انتخابات به روحاني اما پيشنهادات و نقطه نظرات و انتقاداتي هم دارند. بيشتر انتقادات به نوع برخوردهاي اطرافيان آقاي روحاني و وزرا بود كه از نظر آنها تبديل به عادت شده است. اينكه وزراي آقاي روحاني با نمايندگاني كه برخوردهاي پرخاشگرانه و تهاجمي دارند و به دنبال سوال و استيضاح هستند تعامل بهتري دارند و به آنها توجه بيشتري مي‌كنند. درخواست‌هاي آنها راجع به جابه‌جايي مديران و فرمانداران‌شان و تخصيص بودجه براي شهرستان‌هاي‌شان را پاسخ مي‌دهند. اما نمايندگاني كه جزو فراكسيون اميد هستند و خيال‌شان از بابت حمايت آنها راحت است توجه نمي‌كنند و حتي وقت ملاقات هم نمي‌دهند.

سه پروژه سنگين دولت

علاوه بر اين جعفرزاده ايمن‌آبادي نماينده رشت و نايب‌رييس فراكسيون مستقلين هم درباره رفع ممنوع‌التصويري از سيد محمد خاتمي سخن گفت. همچنين الياس حضرتي نماينده تهران هم از ديگر سخنرانان اين ديدار بود. او به «اعتماد» مي‌گويد: من خطاب به رييس‌جمهور گفتم اگر قرار باشد سه پروژه سنگين را جزو ماموريت‌هاي اين دولت تلقي كنيم و نخستين پروژه را برجام و دومين پروژه را اقتصاد مقاومتي بدانيم قطعا سومين ماموريت برگزاري انتخابات ٩٦ است. انتخابات ٩٦ از اين جهت مهم است كه الان در سردترين شرايط خودش به سر مي‌برد. و آقاي روحاني كه در پرونده خودش انتخابات سال ٩٤ را با شكوه برگزار كرد حتما بايد با جديت و حساسيت اين انتخابات را هم دنبال كند و نه از موضع يك كانديدا بلكه از موضع يك رييس‌جمهور ظاهر شود. حضرتي ادامه مي‌دهد: به آقاي روحاني گفتم براي انتخابات پرشور فضاي با نشاط لازم داريم و فضاي بانشاط با رقيب جدي ايجاد مي‌شود. اگرچه دوستان رقيب ما دنبال خريد زمان و پايين آوردن ميزان مشاركت هستند؛ چون در مشاركت پايين و خلوت حضور مردم آنها امكان خودنمايي دارند و اين استراتژي آنهاست. اما اين استرات‍ژي عليه سياست‌ها و موقعيت فعلي نظام در سطح منطقه و جهان است. از سوي ديگر در اطرافيان شما علايمي از سرزندگي ديده نمي‌شود. اگر شما دلتان به حال خودتان نمي‌سوزد لااقل به حال اين ملت و به حال ما بسوزد كه از شما حمايت مي‌كنيم. متاسفانه هفته آخر اسفند هستيم اما ستاد انتخاباتي شما هنوز آغاز به كار نكرده است. لذا به ايشان توصيه كردم در مقام يك رييس‌جمهور اولا بايد از همه افراد قوي و جريانات حتي مخالفين خودشان دعوت كند كه به ميدان بيايند و از موضع رييس‌جمهور به تمام كانديداها اطمينان بدهد كه قرار است انتخابات با آرامش و سالم و رقابتي برگزار شود و اگر حق و حقوقي از رقباي خودش ضايع شد حتي از اطرافيان احمدي‌نژاد، به سختي دفاع كند و تصويري از رييس‌جمهوري كه حق و حقوق همه براي او مهم است، ارايه دهد.

نكته دومي كه درباره نشاط انتخابات به ايشان گفتم فعال كردن نهادهايي است كه موتور حركت جامعه‌اند. دانشگاه در راس اين نهادها است. من گفتم آقاي روحاني شما نتوانستيد دانشگاه را زنده كنيد. دانشگاه فضايي مرده و يخ‌زده دارد. وزير شما هنوز جرات ندارد به تشكل‌هاي دانشجويي مجوز بدهد. جرات ندارد كه اتحاديه‌ها را به ثبت برساند و از نشريات دانشجويي حمايت كند يا معاونيني انتخاب كند كه حامي همه تشكل‌هاي دانشجويي باشند. تشكل‌هاي جناح مقابل مشكلي ندارند. آنها بودجه و امكانات و فضا و امنيت خاطر دارند. اما دانشجوها و تشكل‌ها و روزنامه‌نگاران جناح اصلاح‌طلب با مشكل مواجه هستند. شما خبر داريد كه احسان مازندراني را دستگير كردند.خبر داريد در دانشگاه‌ها دانشجويان طرفدار شما كه سينه‌شان را براي شما سپر كردند خسارت ديده‌اند و كميته انضباطي رفته‌اند الان براي فعاليت‌هاي عادي روزمره به كميته انضباطي مي‌روند و ممنوع‌الفعاليت مي‌شوند؟ نشريات‌شان تعطيل شده است و انگيزه‌اي براي فعاليت ندارند. مگر اينكه در اين مدت باقي مانده اقدام و دلجويي كنيد و ترميمي صورت دهيد. به ايشان گفتم علاوه بر دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش هم اين مشكل را داريم. و علاوه بر اين نهادهاي فرهنگي در نهادهاي اقتصادي هم مشكلاتي داريم. شما خبر داريد آخرين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد هزينه‌هاي جاري رشد ٢١ درصدي داشته و هزينه‌هاي عمراني ١٩ درصد كاهش داشته است. نقدينگي ٦ درصد بالا رفته و بدهي بانك‌ها به بانك مركزي رشد چشمگيري داشته است. گفتم بازتاب اين تصوير در سفره مردم تصويري كدركننده و نگران‌كننده خواهد بود. به ايشان گفتم ما نگران هستيم. اين‌طور نيست كه چون اصلاح‌طلبان از شما حمايت كردند حتما شما با آراي ميليوني بالا مي‌رويد. ما ٥٠ ميليون راي‌دهنده داريم. شما بايد حداقل ٢٥ميليون راي بياوريد تا در منطقه بتوانيم عرض اندام كنيم.

لزوم افزايش تعامل با مقام معظم رهبري

نكته مهم ديگري كه به ايشان توصيه كردم اين بود كه براي دور بعد تعامل سازنده و مثبت خودشان را با رهبري بيشتر كنند. چون اگر اين تعامل نباشد مشكلات همچنان ادامه خواهد داشت. نخستين نتيجه تعامل مثبت اين است كه سايه سنگين پرونده ٨٨ بر ملت را برطرف مي‌كند. دوستان اصولگرا بايد بدانند با وجود اينكه مي‌گويند اين موضوع تمام شده و حل شده است اما قرائت رسمي نتوانسته در اين مورد مردم را قانع كند و بايد اين موضوع حل شود. اگر اين موضوع در زمان حيات رهبري حل نشود مانند دعواي شيعه و سني در طول تاريخ اسلام همچنان باقي خواهد ماند. گفتم دومين نكته كه در اين تعامل مي‌توانيد حل كنيد بازگشت نيروهاي نظامي به انجام وظايف قانوني است. اين نيروها بايد برگردند و فعاليت‌هاي نظامي خودشان را انجام دهند و فعاليت‌هاي اقتصادي و امنيتي را به نهادهاي مربوطه واگذار كنند. سومين مساله‌اي كه در چارچوب تعامل مثبت شما با رهبري حل مي‌شود اجراي كامل قانون است. در اين كشور تا قانون حاكم نشود كاري صورت نمي‌گيرد.

طرح اضطراري گفت‌وگوي ملي

احمد مازني هم در گفت‌وگو با «اعتماد» سخنانش در حضور رييس‌جمهور را اين‌گونه بيان مي‌كند: من درباره طرح گفت‌وگوي ملي صحبت كردم. من گفتم اضطراري‌ترين موضوع در حال حاضر تنازعات حاكم بر فضاي سياسي كشور است. در حالي كه ما وجوه مشترك‌مان بسيار بالاست در ميان اقوام ايراني و جناح‌هاي سياسي اما متاسفانه موارد اندك اختلافي بر اين مسائل گسترده اشتراكي سايه افكنده است و ما حتي نمي‌توانيم با هم حرف بزنيم. لذا اين پيشنهاد را مطرح كرديم تا از مجلس اين گفت‌وگو را آغاز كنيم. اما حتما از پارلمان بايد به بيرون پارلمان سرايت كند. علاوه بر اين گفتم ما نگران انتخابات ٩٦ نيستيم و شما رييس‌جمهور دور بعد خواهيد بود. اما نگران دوره بعد از آن هستيم كه از الان بايد به فكر باشيم. همچنين به ايشان گفتم ما به شما براي رفتن به پاستور چك سفيد مي‌دهيم اما براي كابينه شما سختگيري خواهيم كرد و تركيب كابينه جديد حتما بايد با هماهنگي نمايندگان مجلس انجام شود تا كابينه هماهنگ‌تر و بهتري شكل بگيرد.

لزوم به كارگيري بيشتر زنان

همچنين فاطمه حسيني، نماينده ديگر تهران هم درباره سخنان خودش به ايسنا گفت: من در اين ديدار عنوان كردم كه انتظار بود دولت از حضور زنان متخصص و توانا در عرصه‌هاي مديريتي بهره بيشتري بگيرد. در وزارت خارجه بعد از ٤٠ سال يك سفير زن در اين دولت منصوب شد كه البته اين امر قبل از انقلاب نيز سابقه داشته و در وزارت علوم بعد از ٤٠ سال از بين ١٤٠ دانشگاه فقط دانشگاه الزهرا و سه دانشگاه غيرانتفاعي روساي زن دارند. اين در حالي است كه در وزارت اقتصاد هيچ زني عضو هيات‌مديره بانك‌هاي دولتي و خصوصي نيست و در وزارت كشور بعد از ٤٠ سال هيچ زني استاندار نشده است. لذا ارتقاي جايگاه مديريتي زنان رضايتبخش نبوده است.

گزارش اقتصادي آقاي رييس‌جمهور

پس از سخنان نمايندگان، نوبت به سخنان رييس‌جمهور رسيد. روحاني با قدرداني از تعامل و همكاري سازنده مجلس دهم با دولت، به ارايه گزارشي از عملكرد اقتصادي دولت پرداخت. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رييس‌جمهور، وي گفت: در دولت يازدهم با وجود اينكه درآمد نفت حتي در مقطعي به حدود يك‌سوم الي يك چهارم كاهش يافت و از ١٢٠ دلار به حدود ٣٠ دلار رسيد، اما تلاطمي در بازار به وجود نيامد و زندگي مردم دچار اختلال نشد كه اين موضوع مي‌تواند بزرگ‌ترين معيار براي حركت در مسير اقتصاد مقاومتي باشد. چرا كه نشان‌دهنده آن است كه اقتصاد كشور در برابر فشار خارجي مقاوم بوده و مي‌تواند امور خود را مديريت كند. روحاني با اشاره به گزارش روز گذشته بانك مركزي در هيات دولت، كه رشد اقتصادي ٩ ماهه كشور در سال جاري را 11/6درصد اعلام كرده است، گفت: دستيابي به رشد اقتصادي ٢ رقمي را نه تنها دشمنان، بلكه بسياري از دوستان ما در داخل كشور هم باور نمي‌كردند و اين تحول بسيار بزرگي است. رييس‌جمهوري اضافه كرد: ميزان رشد اقتصادي بر مبناي گزارش مركز آمار هم بيش از ٧ درصد است و اين در حالي است كه وعده ما در ابتداي امسال رسيدن به رشد ٥ درصدي بود و زماني هم كه اين رقم را اعلام كرديم، بسياري دستيابي به آن را سخت مي‌دانستند. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: در ١١ ماهه سال ٩٥ به طور متوسط روزانه بيش از ٢ ميليون و ٦٠٠ هزار بشكه صادرات نفت خام و ميعانات گازي داشتيم در حالي كه اين رقم در سال گذشته حدود يك ميليون و ٣٠٠ هزار بشكه بود و از آنجايي كه چند بند از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مربوط به برخورداري كشور از قدرت صادراتي به ويژه در حوزه انرژي است، اقدام دولت در حوزه افزايش صادرات نفت و ميعانات گازي به معناي حركت ملموس در مسير اقتصاد مقاومتي است. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: اگر در برخورداري از ابزار تبليغاتي تعادل در جامعه وجود ندارد، اين بدان معنا است كه بايد با تلاش، جهاد و فعاليت بيشتر كمبودها را جبران كنيم و در اين مسير سكوت و نااميدي هيچ فايده‌اي ندارد. همه بايد اميدوار به آينده بوده و دست به دست هم در مسير خدمت به مردم و تعالي كشور گام‌ برداريم. روحاني تصريح كرد: بايد از همه توان و امكانات خود براي بيان واقعيت‌ها به مردم استفاده كنيم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70686

ش.د9504434

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات