تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۳۹

يك لانه‌ جاسوسي به وسعت جهاني

پایگاه بصیرت / سيدرحيم لاري

(روزنامه جوان – 1395/12/21 – شماره 5049 – صفحه 6)

دانشجويان پيرو خط امام با تسخير سفارت امريكا در 13 آبان 1358 فقط مي‌خواستند مطالبه ملت ايران براي استرداد شاه مخلوع و دارايي‌هاي ايران را به گوش جهانيان برسانند اما زود متوجه كاركرد واقعي آن سفارت شدند.

دانشجويان پيرو خط امام با تسخير سفارت امريكا در 13 آبان 1358 فقط مي‌خواستند مطالبه ملت ايران براي استرداد شاه مخلوع و دارايي‌هاي ايران را به گوش جهانيان برسانند اما زود متوجه كاركرد واقعي آن سفارت شدند. دانشجويان با هزاران سندي مواجه شدند كه نشان مي‌داد كاركنان سفارت امريكا برخلاف پروتكل‌هاي رسمي و عرف متداول بين‌الملل و تحت پوشش ديپلمات، طي سال‌هاي متمادي و به طور گسترد‌ه‌اي مشغول جاسوسي از ملت ايران بودند. انتخاب نام لانه جاسوسي براي اين سفارت به همين دليل بود و حالا با افشاگري‌هاي ويكي‌ليكس، اين نام ابعاد جهاني پيدا كرده چراكه اسناد ويكي‌ليكس نشان مي‌دهد كه سازمان اطلاعات مركزي امريكا، سيا، از طريق سفارتخانه‌ها و كسنولگري‌هاي خود دست به جاسوسي گسترده‌اي زده كه از حد جاسوسي‌هاي متعارف خارج است.

سيا اين بار نه تنها نهادهاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و نظامي‌كشورهاي جهان را مورد هدف خود قرار داده بلكه با نفوذ به خانه‌ها و وسايل شخصي افراد، رفتار مردم عادي را در اقصي‌نقاط جهان زير نظر گرفته و از ‌آنها جاسوسي مي‌كند. به اين ترتيب، نامگذاري دانشجويان پيرو خط امام بر سفارت امريكا حالا با هزاران سند اثبات مي‌شود كه با افشاگري ويكي‌ليكس بعد جهاني پيدا كرده و امريكا نگران پس‌لرزه‌هايي است اين لرزه سنگين به دنبال خواهد داشت.

زرادخانه ‌بدافزارها

تارنماي ويكي‌ليكس روز سه‌شنبه هفتم مارس حدود 9‌هزار سند را در مجموعه‌اي تحت عنوان سال صفر، Year Zero، منتشر كرد كه پرده از بدافزارهاي سيا براي جاسوسي و هك كردن از كامپيوترها، گوشي‌هاي هوشمند، مودم‌هاي خانگي و حتي وسايل خانگي مثل تلويزيون‌هاي هوشمند برمي‌داشت. برخي از اين اسناد نشان مي‌دهند كه سيا در طراحي اين بدافزارها دست تنها نبوده و سازمان اطلاعات و امنيت داخلي انگليس به نام MI5 هم در طراحي بدافزاري دخالت داشته كه براي حمله به تلويزيون‌هاي هوشمند مشاركت داشته است. از آنجايي‌كه كنسولگري امريكا در شهر فرانكفورت آلمان يكي از پايگاه‌هاي سيا براي توسعه و استفاده بدافزارها و ابزارهاي جاسوسي در حوزه ‌اروپا، خاورميانه و شمال آفريقا بوده، مي‌توان احتمال همكاري ديگر سازمان‌هاي اطلاعاتي به غير از MI5 را هم در نظر گرفت؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد مبدل به يكي از دغدغه‌هاي مقامات آلمان شده و سخنگوي دفتر دادستان فدرال آلمان و وزارت خارجه اين كشور قول بررسي صحت و سقم اين اسناد را داده‌اند.

در هر صورت، سيا با استفاده از هكرهاي خود و همكاران اروپايي برنامه طراحي و توليد بدافزارها را براي جاسوسي جهاني به راه انداخته تا از طريق تلويزيون ‌خانگي يا گوشي‌هاي همراه و ديگر ابزار الكترونيكي مثل سامانه موقعيت‌ياب جهاني يا سيستم GPS در اتومبيل‌ها، بدافزارهاي سيا مشغول جاسوسي باشد. اين بدافزارها به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه مي‌توانند حتي در صورت خاموش بودن دستگاه الكترونيكي، از آنها براي جاسوسي استفاده كنند. بنابر اين، يك تلويزيون هوشمند يا گوشي همراه اپل و اندرويد در هر صورت ابزار جاسوسي هستند كه مي‌توانند مكالمات افراد را به مراكز جاسوسي سيا انتقال بدهند و از اين بدتر، بدافزار براي كنترل GPS اين امكان را به مأموران سيا مي‌دهد تا گذشته از نظارت بر تحرك و مسيرهاي هدف مورد نظر، از اين برنامه براي حذف فيزيكي و ترور او آن هم به صورتي طبيعي استفاده بكنند. ويكي‌ليكس با اين نحو افشاگري تنها پرده از ابعاد تازه و غير‌متعارف جاسوسي سيا برنداشته بلكه با اسناد خود نشان داده كه سيا با به راه انداختن زرادخانه‌اي از بدافزارها، چگونه به اين روش‌ها و ابعاد غير متعارف جاسوسي دست پيدا كرده است.

نگراني آمريكايي‌ها

امريكايي‌ها روز چهارشنبه هشتم مارس يا درست يك روز بعد از افشاگري ويكي‌ليكس، خبر از همكاري مشترك دو نهاد اطلاعات داخلي و خارجي امريكا، FBI و سيا، براي بررسي اين افشاگري ويكي‌ليكس دادند در حالي كه حاضر نشدند صحت و سقم اسناد افشا شده را رد كنند. هيتر فريتز هورنياك، سخنگوي سيا، يك روز بعد از اين به خبرنگاران جاسوسي سازمانش از كامپيوترها، تلفن‌هاي هوشمند و وسايل خانگي در اقصي نقاط جهان را رد كرد و گفت: «افكار عمومي امريكا بايد در خصوص انتشار اسناد در سايت ويكي‌ليكس نگران باشد، اقدامي كه توانايي دستگاه اطلاعاتي امريكا را در حمايت از امريكا در برابر تروريست‌ها و ديگر دشمنان تضعيف مي‌كند.»

اين نحو واكنش امريكايي‌ها به روشني حكايت از شتابزدگي آنها در برابر افشاگري ويكي‌ليكس دارد و نشان‌مي‌دهد كه آنها نگران پيامدهاي احتمالي اين اتفاق هستند به خصوص اينكه به نظر مي‌رسد اين دور افشاگري به همين حد ختم نمي‌شود و ويكي‌ليكس وعده داده اسناد ديگري را هم كه در اختيار دارد به مرور منتشر خواهد كرد. نگراني امريكايي‌ها چندان بي‌جهت نيست چراكه آنها در اين سال‌ها مدام درگير افشاگري‌هاي ويكي‌ليكس بودند و در برخي از موارد مثل جاسوسي از گوشي همراه آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، توسط مأموران آژانس امنيت ملي امريكا، NSA، كار را به جايي رساند كه باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق امريكا، خود به ميدان آمد تا خيال آلمان‌ها و شخص مركل را از عدم تكرار آن اتفاق راحت كند.

به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها اين بار نمي‌توانند پيامدهاي افشاگري ويكي‌ليكس را جمع و جور بكنند چراكه گفته مي‌شود همين حد از اسناد بزرگ‌ترين افشاگري از سيا است كه گذشته از افشاي روش‌هاي جديد جاسوسي سيا و نحوه عمل مأموران آن، اطمينان به غول‌هاي الكترونيكي مثل اپل، سامسونگ و ويندوز به خطر افتاده و توضيح اين غول‌ها به مشتريان‌شان در مورد تأمين امنيت و برطرف كردن حفره‌هاي امنيتي هم جوابگو نيست. در واقع، افشاگري ويكي‌ليكس پيامدهاي امنيتي، سياسي و اقتصادي براي امريكايي‌هاي به وجود آورده و به همين‌جهت هم هست كه آنها با جديت تمام به دنبال منبع ويكي‌ليكس هستند تا از ميزان اطلاعات درز شده و نحوه درز آنها مطلع بشوند.

لرز‌ه‌ها و پس‌لرزه‌هاي ويكي‌ليكس

افشاگري اخير ويكي‌ليكس بي‌شك لرزه‌هايي سنگين به تن سيا و ديگر دستگاه‌هاي اطلاعاتي - امنيتي امريكا انداخته كه نگراني اصلي امريكايي‌ها بابت اين لرزه‌ها است. يكي از اصلي‌ترين لرزه‌ها عبارت از درز اطلاعات محرمانه‌اي است كه از دست سيا خارج شده و باعث شده تا بر وجه حفاظت اطلاعات در اين سازمان كهنه‌كار جاسوسي خدشه اساسي وارد شود. ادوارد اسنودن در 2013 چنين خدشه‌اي را بر NSA و با افشاي اطلاعات محرمانه آن وارد كرده بود اما سيا از آن جريان مصون ماند تا حالا ويكي‌ليكس اين ضربه را بر سيا وارد كرده با اين تفاوت كه منبع درز اطلاعات ويكي‌ليكس معلوم نيست.

در واقع، دونالد ترامپ از زمان ورودش به كاخ سفيد درگير درز اطلاعات در نهادهاي اطلاعاتي- امنيتي تحت امرش بود كه عليه او به راه افتاده بود و در حدود جنگ داخلي قدرت پيش مي‌رفت و ربطي به امنيت و حفاظت اطلاعات اين نهادها نداشت اما ويكي‌ليكس دست‌كم اين حفاظت اطلاعات در سيا را زير سؤال برده و با اين كار به وجه امنيتي سيا در عرصه جهاني و رقابت با ديگر سازمان‌هاي اطلاعاتي ضربه زده است. اعتبار و آبروي امنيتي سيا يك وجه قضيه از افشاگري ويكي‌ليكس است و وجه ديگر به واكنشي است كه ديگر كشورهاي يا حتي نهادهاي مدني در داخل امريكا به اين افشاگري نشان مي‌دهند. روسيه نخستين كشوري است كه از بررسي دقيق اسناد ويكي‌ليكس مي‌گويد تا از شنود مكالمات تلفني ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، توسط سيا اطمينان به دست بياورد.

دولت آلمان كه به نوعي در مظان همكاري با سيا قرار دارد، سعي در سر‌پوش گذاشتن بر ماجرا دارد و استفان زايبرت، سخنگوي وزارت خارجه آلمان، تنها از پيگيري موضوع مي‌گويد و دادستان فدرال هم وعده بررسي دقيق موضوع را مي‌دهد اما اين چيزي نيست كه پاسخگوي احزاب مخالف دولت باشد. كونستانتين فون نوتز، كارشناس اطلاعاتي حزب سبز آلمان، با توجه به افشاگري‌هاي اسنودن از مشكل امنيتي عظيم آلمان در زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعاتي گفته و حزب چپ آلمان هم مستقيم دولت را مورد خطاب قرار داده تا مشخص كند در برابر «اين قانون‌شكني بديهي سازمان سيا»، دست به چه اقداماتي خواهد زد و علاوه بر اين، ‌خواهان اخراج جاسوسان سايبري امريكا شده كه با پوشش ديپلمات در اين كشور اقدام به جاسوسي كرده‌اند.

واكنش غول‌هاي الكترونيكي نسبت به افشاگري‌هاي ويكي‌ليكس وجه ديگر ماجرا است كه به واسطه اسناد منتشر شده مورد هجوم بدافزارهاي سيا قرار گرفته‌اند و با وجود تمام ادعاهاي اين غول‌ها مبني بر داشتن پروتكل‌هاي امنيتي قابل اطمينان، حالا معلوم شده كه جاسوسان سيا چگونه از خلأهاي امنيتي آنها سوء‌استفاده كرده‌اند. به همين جهت است كه اپل، سامسونگ و مايكروسافت به سرعت دست به كار شده‌اند تا مانع بي‌اعتمادي مشتريان نسبت به محصولاتشان بشوند اما معلوم است كه اسناد ويكي‌ليكس و حمله سايبري سيا به محصولات اين غول‌هاي الكترونيكي به قدر كافي بر اعتبار و آبروي آنها ضربه زده است. در هر صورت، افشاگري ويكي‌ليكس به نحوي لانه جاسوسي امريكا را به نمايش درآورده كه حالا حضور جاسوسان امريكايي در يك تلويزيون، تلفن همراه يا كامپيوتر شخصي و در هر خانه‌اي احساس مي‌شود و اين چيزي است كه امريكا نمي‌تواند به راحتي از افكار عمومي جهانيان پاك بكند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/842600

ش.د9505032

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات