صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۳۹

اخبار ویژه روزنامه های23 آبان1396

کیهان

40 نماینده جدا شدند فراکسیون «امید» منحل شد

فراکسیون «امید» به پایان راه رسید. گردانندگان این فراکسیون پس از چند بار کاهش اعضا اکنون تصمیم گرفته‌اند نام فراکسیون را از «امید» به «اصلاح‌طلبان» تغییر دهند.

روزنامه آرمان با پیش‌بینی انحلال فراکسیون موسوم به امید نوشت: این روزها ابرهای تیره در برخی نقاط در حال حرکت است؛ ابرهایی که دیگر مانند قبل بارانی با خود ندارند تا نمایانگر طراوت و روزهای خوب باشند. انتقادات به فراکسیون امید زیاد شده است. واقعیت این است که ائتلاف به معنی حضور همه اعضا از یک طیف و گروه نیست، بلکه حضور افراد دارای محبوبیت از طیف‌های مختلف در ائتلاف برای رسیدن به هدف، یعنی پیروزی است. چنانکه اگر اصلاح‌طلبان به پیروزی طیف خود به تنهایی اعتقاد داشتند، هیچ‌گاه اقدام به دعوت از اصولگرایان میانه‌رو نمی‌کردند تا امروز با مشکلاتی مواجه شوند که شاید تصور آن را نداشتند. غیرقابل انکار است که محمدرضا عارف در جایگاه ریاست فراکسیون امید تلاش زیادی برای وحدت اعضای این فراکسیون در مجلس دارد، اما زمانی شرایط به سمتی حرکت می‌کند که نه جای نقد به رفتار اعضای فراکسیون است و نه می‌توان ادعا کرد که وحدت کامل در فراکسیون امید برقرار است. مانند ماجرای رأی به وزیر علوم که در نهایت منجر به تصمیم غیرفراکسیونی شد. از معرفی کابینه در مرحله اول و رأی ندادن به حبیب‌الله بی‌طرف گرفته تا به اجماع نرسیدن در مورد رأی دادن یا ندادن به منصور غلامی و یا نمونه واضح‌تر آن رای ندادن به عارف برای ریاست مجلس که هنوز علت این تصمیم فراکسیون امید مشخص نیست، همه و همه موضوعاتی قابل بحث و بررسی هستند. دو سال از عمر فراکسیون امید می‌گذرد و شرایط این فراکسیون به مثابه پایان ماه عسل است که در آن اختلافات به تدریج نمود پیدا می‌کند. برخی اعضا صراحتا اعلام کردند مواضعشان متفاوت از اصلاح طلبان یعنی اکثریت اعضای فراکسیون است و برخی دیگر ترجیح دادند سکوت کنند، اما در زمان رأی‌گیری هر آنچه خواستند انتخاب کنند عارف شاید بیش از دیگران از عدم انسجام در فراکسیون امید ضرر کرد، چنانکه چندی قبل از کسانی که با فهرست امید وارد مجلس شدند و راه خود را جدا کردند، گلایه و بر ضرورت انتشار فهرست تاکید کرد.
ناصر قوامی نماینده مجلس ششم به آرمان گفت: «به نظر من بهترین راه این است که آقای عارف فراکسیون امید را منحل کرده و یک فراکسیون اصلاح طلبان تشکیل دهند. در این صورت مشخص خواهد شد که چه کسانی به اصلاح‌طلبان وفادار هستند.» قوامی با تاکید بر اینکه فراکسیون امید در این مدت بسیار ناتوان بوده، گفت: «مشکل این فراکسیون آن است که از ابتدا راه را اشتباه رفتند.»
در همین حال سایت «فرارو» در گزارشی نوشت: دو سال از آغاز به کار فراکسیون امید می‌گذرد اما اصلاح‌طلبان بهارستان نتوانسته‌اند انتظار هم‌طیفان خود را جلب کنند. بعد از اینکه محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در جلسه رأی اعتماد وزرای علوم و نیرو اعلام کرد که این فراکسیون نتوانسته به جمع‌بندی برسد که به غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم رای اعتماد بدهد یا خیر و اعضای فراکسیون می‌توانند آتش به اختیار عمل کنند، بر شدت انتقادها به عملکرد آنها افزوده شد.
مدتی قبل نایب رئیس فراکسیون مستقلین که خود با لیست امید وارد مجلس شده بود به نکاتی اشاره کرد که حاکی از ضعف‌ها و شکاف‌های جدی در فراکسیون امید بود. غلامعلی جعفرزاده با اشاره به برخی انتقادها نسبت به عدم همراهی تعدادی از اعضای «لیست امید» با این فراکسیون در مجلس دهم و تاسیس فراکسیونی به عنوان «مستقلین» اعلام کرد، واقعیت این است که از همان روز نخست که وارد مجلس شدیم، احساسمان این بود که قول و قراری که در انتخابات با مردم داشتیم، با این فراکسیون امید محقق نمی‌شود.
وی گفت: دلایل بسیاری وجود دارد که چندان تمایل به اظهارنظر درباره آن ندارم. قطعا برای همه اعضای این فراکسیون احترام خاصی قائلم و اما واقعیت این است که به اصطلاح یک نوع «گپ» یا «شکاف» در این فراکسیون دیده می‌شود.
همچنین عبدالرضا هاشم‌زایی عضو فراکسیون امید به فرارو گفت: «زمانی که وارد مجلس شدیم در جلسات نخست فراکسیون، حدود 120 نفر حضور داشتند که این نتیجه آن ائتلاف بود. اما آرام آرام هر جلسه این تعداد کمتر شد و متوجه شدیم که اصولگرایانی که ما آنها را در لیست امید قرار داده بودیم فراکسیون مستقلین را تشکیل دادند. به هرحال تعداد فراکسیون امید از آن عدد اولیه کاهش پیدا کرد و به 85 نفر رسید.
او افزود: «در زمان رای اعتماد وزرا دولت دوازدهم، فراکسیون امید با برخی افراد به شدت مخالفت کرد و حتی اگر به تعداد مخالفان این وزرا مراجعه شود می‌بینید که حدود 80 نفر مخالفت کردند. البته نمی‌خواهم بگویم که همه اینها از فراکسیون امید بودند اما به هر حال ما رای منفی دادیم اما با توجه به اینکه بعضا برخی افراد رای غیر فراکسیونی می‌دهند و ما هم تعدادمان زیاد نیست، نمی‌توانیم حرفمان را به کرسی بنشانیم.»

آقای ظریف! کابوس سوریه را مدافعان حرم برطرف کردند و نه مذاکره

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب و مشاور کروبی می‌گوید ظریف دچار رویااندیشی است.
داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: «محمدجواد ظریف در توئیتر اعلا کرد: به هر اندازه که در پایان دادن به کابوس سوریه از طریق گفت‌وگویی فراگیر نزدیک می‌شویم، همین کار را برای یمن هم باید انجام دهیم. نباید بحران تازه‌ای به وسیله بمباران، تهدید و یا استعفا تحمیل شود. هیچ بحرانی نیست که با دیپلماسی قابل حل نباشد. ما یک بار آن ‌را ثابت کردیم.
آقای ظریف - حال شما خوبه؟
در پایان دادن به کابوس سوریه از کدام گفت‌وگوی فراگیر حرف می‌زنید؟!
ظاهرا بعد از شکست برجام مبتلا به رویااندیشی شده‌اید!
کابوس سوریه با سرانگشت تدبیر و رشادت سردار سلیمانی و نیروهای تحت امر ایشان و امثال محسن حججی‌ها مرتفع شد. شما و دیپلماسی تعامل و گفت‌وگوی‌تان کجای این ماجرا بودید که اینک از میانه راه رسیده و غنیمت جنگی می‌طلبید؟!

هاآرتص: اسرائیل نباید با تحریک عربستان به جنگ حزب‌الله برود

یک روزنامه صهیونیستی با لحنی هشدارآمیز نوشت: اسرائیل باید مراقب باشد تا با طناب عربستان سعودی وارد چاه جنگ با حزب‌الله و ایران که سرانجام آن معلوم نیست، نشود.
هاآرتص به قلم دانیل شاپیرو سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نوشت: با وجود آنکه استعفای ناگهانی سعد حریری به تهدیدهای حزب‌الله علیه اسرائیل نیز ربط پیدا می‌کند اما با این وجود اسرائیل نباید با تصمیمات عجولانه ریاض وارد یک رویارویی زودرس با حزب‌الله و ایران شود. سعد حریری در حالی از پست خود استعفا داد که هیچ وقت در خدمت‌رسانی به کشورش دست برنده نداشت، او حتی با کمک عربستان یک امپراطوری اقتصادی و مالی بزرگ نیز برای خودش در منطقه فراهم آورد.
هاآرتص در ادامه می‌نویسد: بعد از ملک عبدالله، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و فرزندش محمدبن سلمان شمشیر مخالفت با ایران و منافع منطقه‌ای آن را از رو بسته و تصمیم گرفتند با ایران در یمن، سوریه و لبنان رویارو شوند. پس از آن بود که مصایب جدی حریری آغاز شد. البته با آغاز جنگ داخلی سوریه، روند توازن قدرت در لبنان نیز رو به وخامت گذاشت چرا که حزب‌الله  با کمک تسلیحاتی ایران بر حمایت نظامی از بشار اسد افزود در نتیجه آینده بشار اسد هم با حمایت‌های ایران و حزب‌الله تقویت و تثبیت شد.
سعودی‌ها دریافتند که با ادامه حکومت بشار اسد در سوریه و شکست شورشیان آن کشور که از قضا تحت امر عربستان هم هستند، دیگر نمی‌توانند کاری در آن کشور از پیش ببرند و لذا به ناچار متوجه لبنان شدند و امیدوارند قافیه سیاست خارجی خود را حداقل در آن کشور از دست ندهند.
به همین دلیل، سعودی‌ها این بار با بیرون کشیدن سعد حریری از مدار قدرت در لبنان سعی دارند مسئولیت‌های این تصمیم شخصی خود را به عهده حزب‌الله بیاندازند.
آنها سعی می‌کنند حزب‌الله را به یک جنگ مستقیم با اسرائیل سوق دهند اما اسرائیل باید هوشیاری خود را حفظ کرده و مستقل از عربستان تصمیم بگیرد و دقیقا بررسی کند که آیا زمان واقعی برای این رویارویی با ایران فرا رسیده است یا خیر؟
سران اسرائیل باید مراقب باشند تا خود را به واسطه مانورهای متحدان منطقه‌ای خود در ریاض وارد یک جنگ زودرس با ایران نکنند چون هنوز نمی‌توان آینده مشخصی برای این جنگ تصور کرد.

برخی رسانه‌ها در داخل به سربازان دشمن تبدیل شده‌اند

برخی رسانه‌ها و سیاسیون به مثابه شوالیه‌های آمریکا و فرانسه در داخل عمل می‌کنند.
روزنامه جوان در یادداشتی در این‌باره نوشت:  رئیس‌جمهور فرانسه که ظاهراً در پروسه تقسیم کار میان اتحادیه اروپا و آمریکا وظیفه زمینه‌سازی برای برجام موشکی و تعدیل راهبردهای منطقه‌ای ایران را برعهده دارد، در جریان سفر به امارات در واکنش نسبت به دفاع انصارالله از مردم مظلوم یمن بدون ارائه هیچ سندی با ادعای اینکه موشک‌های شلیک شده به سمت عربستان به وضوح ایرانی است، اظهار می‌دارد نگرانی‌های شدیدی درباره ایران وجود دارد که باید درباره آن مذاکره کنیم. او که ظاهراً در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایران است، پا را فراتر از این گذاشته و با استناد به مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌کند که در صورت نیاز باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران در این عرصه اعمال شود.
آنچه درمورد سیاست‌های راهبردی اروپا و آمریکا در ورای تهدیدنمایی نسبت به توان هسته‌ای و یا موشکی ایران قابل ذکر است، توجه به این نکته است که نگرانی آنها نه نسبت به تهدید ایران، بلکه ناشی از این واقعیت است که از منظر قدرت‌های سلطه، کشور مستقلی مانند ایران نباید از آنچنان ظرفیتی در عرصه‌های صنعتی و یا نظامی برخوردار باشد که به عنوان یک الگو در میان نظام‌های سیاسی مطرح باشد.
اما فراتر از اهداف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در زمینه‌سازی برای این مذاکرات و دستاوردهایی که برای آنها دارد، مواضع عوامل رسانه‌ای و برخی جریان‌های داخلی برای بسترسازی و توجیه فشارها و تهدیدات آنهاست که متأسفانه در عین بهره‌گیری‌های دشمنان، در تضعیف و تخریب روحیه نیروهای داخلی و توده‌های مردم نقشی اساسی دارد که شاید در عرصه مذاکرات هسته‌ای در این منظر هزینه‌های سنگینی بر نظام متحمل شد.
مشابه همان مواضع این روزها در مورد بحث موشکی در داخل مطرح می‌شود. اخیراً روزنامه زنجیره‌ای آرمان، که به انعکاس مواضع مشوش در میان رسانه‌ها شهره است، در مطلبی تحت عنوان «اروپایی‌ها خواهان مذاکرات موشکی» به قلم یکی از اعضای کارگزاران، تلاش کرده است با محق جلوه دادن اروپایی‌ها در تحمیل مذاکرات موشکی، عملاً بر القائات آنها نسبت به اتهاماتی که در مورد اقدامات طبیعی ایران در ارتقای توان موشکی دنبال می‌کنند، صحه بگذارد و نهایتاً ایران را به پذیرش برجامی دیگر توصیه کند.
آیا انجام مذاکرات هسته‌ای و پذیرش برجام، اقدامات فزون‌طلبانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را متوقف کرد که مذاکرات موشکی متوقف کند، اتفاقاً طرح برجام موشکی متعاقب برجام هسته‌ای مطرح و به اذعان غربی‌ها با هدف الگوسازی از همان مذاکرات مطرح می‌شود.
ایشان مدعی است که اگر ما برجام موشکی را نپذیریم، اروپایی‌ها هم ممکن است با مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها همراهی کنند. بسیار ساده‌اندیشی است که ما مواضع اصلی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را اینگونه متفاوت ببینیم، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها همانگونه که در مراکز نظریه‌پردازی و رسانه‌های خودشان اعلام کرده‌اند، در مواجهه با ایران نقش پلیس خوب و بد را ایفا می‌کنند و هر دو در مهار اقتدار و نفوذ منطقه‌ای ایران نگاه واحد دارند و معطوف کردن هدف آنها به مهار توان هسته‌ای و یا موشکی ایران ساده‌اندیشی مضاعفی است، چرا که آنها قدرت مستقلی نظیر ایران را برنمی‌تابند.
آیا برای توسعه توان نظامی رقبای منطقه‌ای ما حدی وجود دارد که برای توان موشکی ما حدی قائل شویم؟ آخرین تجهیزات روز نظامی و پیشرفته آمریکایی‌ها در اختیار صهیونیست‌ها و سعودی‌ها قرار گرفته است و آنها هم از تهدید مستقیم ایران ابایی ندارند، آیا در آن صورت توقف فرآیند توسعه و تکمیل اقتدار نظامی همان می‌شود که سرمقاله‌نویس روزنامه آرمان توصیه می‌کند که البته خوشحالی و رضایت حکام نورسیده سعودی را به دنبال خواهد داشت.

خراسان

هشدار درباره شیوه های فعالیت باندهای ترانزیت موادمخدر

با توجه به برنامه ریزی دستگاه های نظارتی برای مقابله جدی تر با شبکه ها و باندهای ترانزیت موادمخدر، یک نهاد مسئول در بخشنامه جدید خود به تعدادی از دستگاه های فعال در حوزه حمل و نقل، از آن ها خواسته نسبت به سوء استفاده این باندها از ترانزیت کالاهای تجاری توجه بیشتر داشته و حمل کالاهایی چون انواع کنسرو یا میوه، انواع شکلات، تولیدات صنعتی و کشاورزی و نیز فرش، جارو، چوب و پارچه را به علت این که بیش از سایر اقلام، احتمال جاسازی موادمخدر در آن است با دقت بیشتری بررسی کنند.

مجوز دولت به وزارت خارجه درباره مذاکره با دولت انگلیس

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزیر خارجه ، مقرر شده وزارت دادگستری با همکاری وزارت امورخارجه نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت چهار موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی متحده بریتانیای کبیر در خصوص معاضدت قضایی در امور کیفری و مدنی، استرداد مجرمان و انتقال محکومان به حبس ، ظرف سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کند.     

آرمان

هشدار اردوغان نسبت به بحران خلیج فارس

رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری در فرودگاه استانبول پیش از سفر به روسیه، کویت و مصر گفت: هر چه بحران خلیج فارس طولانی‌تر شود، همه طرف ها متحمل خسارت‌های بیشتری خواهند شد. اردوغان افزود: همه طرف‌ها در این بحران باید بر اساس درایت عمل کنند. وی ادامه داد: در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد نتیجه گفت‌وگوهایش با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه سخن خواهم گفت.

تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد: ایران به تعهدات خود در چارچوب پرونده هسته‌ای عمل کرده است. آژانس همچنین اعلام کرد ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران تا تاریخ پنجم نوامبر برابر با 96 و هفت دهم کیلوگرم بوده است. این در حالی است که این رقم در ماه اوت برابر با 88 و چهار دهم کیلوگرم اعلام شد. این رقم، پایین تر از حد 202 و هشت دهم کیلوگرم است که در موافقتنامه هسته‌ای سال 2015 به آن اشاره شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود اعلام کرد ذخیره آب سنگین ایران در تاریخ ششم نوامبر برابر با 114 و چهار دهم تن بوده است. این در حالی است که این رقم در ماه اوت برابر با 111 تن بود. این میزان، پایین تر از حد 130 تن است که در توافق هسته‌ای ایران با کشورهای قدرتمند جهان به آن اشاره شده است. آژانس همچنین در گزارش خود نوشت ایران به آژانس اعلام کرده است قصد دارد به منظور تحقیقات، در آینده نزدیک یک «رآکتور آب سبک بحرانی» را در محل سازمان انرژی اتمی ایران طراحی کند و آن را بسازد.

ادعای تغییر مبنایی ناطق نوری

دبیر جبهه پایداری در خراسان رضوی گفت: باید قبول کنیم که آقای ناطق نوری تغییر مبنا داده و ایشان باید بیاید شفاف مسائلش را مطرح کند. نصرا... پژمانفر درباره تلاش اصولگرایان برای بازگرداندن ناطق نوری به این جریان با توجه به صحبت‌های محمدرضا باهنر گفت: من نمی توانم در مورد اظهار نظر دیگران صحبت کنم. به هر صورت آقای باهنر نظری داشته است و خودشان باید در این باره توضیح دهند. وی ادامه داد: فعال سیاسی آن کسی است که می‌خواهد در صحنه حضور داشته باشد. اینکه افرادی بخواهند او را بیاورند یا نیاورند، نیست. پژمان‌فر افزود: باید قبول کنیم که آقای ناطق‌نوری تغییر مبنا داده و روش‌های ایشان تغییر کرده است؛ خیلی‌ها نسبت به رفتار ایشان گلایه‌مند هستند و سوال و انتقاد دارند بر این اساس ایشان هم باید بیاید و شفاف مسائلش را مطرح کرده و اعلام موضع کند؛ قطعا این آیه قرآن«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ...» صادق خواهد بود یعنی صحبت ها را بشنوند و اتباع احسن کنند که آیا آقای ناطق مسیر گذشته اش را دارد یا خیر؟

خودکشی جانباز 58 ساله

رئیس مرکز بهداشت روانی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: موضوع اعلام شده مبنی بر خودکشی یکی از جانبازان اعصاب و روان در یکی از بیمارستانهای تهران در حال پیگیری است. محمداسماعیل علیپور اظهارکرد: این جانباز 58 ساله، جانباز اعصاب و روان شدید با تشخیص «اختلال فشار روانی پس از سانحه» بود که به عنوان یکی از بیماریهای روانپزشکی مرتبط با جنگ شناخته می‌شود. ایرنا نوشت؛ وی افزود: در حال حاضر بنیادشهید پیگیری‌های لازم را انجام داده است و همچنین پزشکی قانونی نیز باید موضوع را بررسی کند تا مشخص شود که آیا اصلا این مورد خودکشی تایید می‌شود یا نه. علیپور گفت: از طریق مراجع قضائی هم باید موضوع بررسی شود که در محیط بیمارستان چرا این اتفاق افتاده است و اگر قصوری رخ داده باشد، باید مشخص شود مربوط به چه کسانی بوده و پس از آن پیگیری بعدی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه علت اصلی مرگ این جانباز مشخص نیست، اضافه کرد: تا بررسی بیشتری صورت نگیرد، نمی‌توانیم نظر نهایی را اعلام کنیم.

فخاری، رئیس شورای استان تهران شد

عصر دیروز انتخابات اعضای شورای اسلامی استان تهران با حضور 16 عضو این شورا برگزار شد که «الهام فخاری» با کسب 9 رای به ریاست این شورا رسید. جلسه انتخابات شورای اسلامی استان تهران با حضور استاندار تهران و در استانداری تهران برگزار شد که در این انتخابات الهام فخاری با کسب 9رای از 16 رای ماخوذه به عنوان ریاست این شورا انتخاب شد. بهزاددرخشان از شورای اسلامی شهریار تنها رقیب فخاری برای ریاست این شورا بود که توانست 7 رای کسب کند. در ادامه، رای گیری برای نایب رئیسی این شورا برگزار شد که اکبر نصیری از نصیرشهر رباط کریم و محمد عظیمی از قرچک برای نائب رئیسی کاندیدا شدند. هر دوی این افراد توانستند 8 رای کسب کنند که بر اساس قانون اکبر نصیری به دلیل داشتن مدرک تحصیلی بالاتر به نایب رئیسی شورای اسلامی استان تهران رسید. شمس‌الدین هداوندخانی از روستای زواره بید پیشوا و حسن دانایی‌فر از ورامین برای سمت منشی هیات رئیسه کاندیدا شدند که هداوند با 15 رای منشی اول و دانایی فر با 14 رای به عنوان منشی دوم انتخاب شدند.

احتمال تفکیک برخی وزارتخانه‌ها

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از برگزاری جلسه ‌این کمیسیون با رئیس مجلس درباره تفکیک برخی وزارتخانه‌ها و تغییر ساختار دولت خبر داد. ناهید تاج‌الدین با بیان اینکه بحث درباره اعمال تغییراتی در ساختار دولت و وزارتخانه‌ها موضوع اصلی این جلسه بود، خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی در ابتدای جلسه نظرات و پیشنهادهای خود را در این رابطه بیان کرده و به‌طور کلی و بدون اشاره مستقیم به مصادیق بر لزوم اعمال این تغییرات تاکید کرد. نماینده اصلاح‌طلب اصفهان در مجلس با اشاره به بررسی لایحه‌ای برای تفکیک ۳ وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «ورزش و جوانان» و «مسکن و شهرسازی» که تصویب نهایی آن در نهایت برخلاف انتظار و خواست دولت تا پیش از تشکیل کابینه و معرفی وزرای جدید میسر نشد، اظهار داشت: ازجمله وزارتخانه‌هایی که احتمالا دستخوش تغییر خواهند شد، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نفت هستند که البته هیچ تصمیم قطعی اخذ نشده و این جلسه صرفا به‌منظور طرح مباحث مقدماتی و کلی تشکیل شد. تاج‌الدین درباره برخی از موارد مورد اشاره رئیس مجلس گفت: لاریجانی تاکید داشتند که به‌عنوان مثال تفکیک وزارت ورزش و جوانان چندان در اولویت قرار ندارد و با این حال گفتند که‌ این وضعیت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متفاوت بوده و امکان جداسازی بخش «رفاه» از این وزارتخانه وجود دارد. همچنین درباره تفکیک وزارت صنعت و معدن تاکید ویژه‌ای نداشتند.

ایران

واکنش‌های منفی عربی به رویکرد جنگ‌طلبانه ریاض علیه ایران


مقام‌های پیشین و کنونی برخی کشورهای عربی نسبت به رویکرد جنگ‌طلبانه ریاض علیه ایران واکنش نشان دادند. «کامل ابوجابر» وزیر خارجه پیشین اردن در گفت‌وگو با اسپوتنیک  ضمن بیان اینکه جنگ عربستان با ایران برای ما منافعی نخواهد داشت، گفت: اگر عربستان با ایران وارد جنگ خونین شود، این جنگ به نفع اردن و مصر نخواهد بود، زیرا فاجعه‌ای برای تمام منطقه خواهد بود.»  به گزارش ایسنا، «محمد بن عبدالرحمان الثانی»، وزیر خارجه قطر نیز با تأکید بر اینکه «ایران همسایه کشورهای خلیج (فارس) است و با آن منافع مشترک داریم»، در گفت‌وگو با شبکه تی‌آرتی ترکیه گفت: «تنش میان ایران و عربستان می‌تواند بحران جدیدی را به وجود آورد که منطقه توان تحمل آن ‌را ندارد. بحران با ایران را باید از طریق گفت‌وگو حل کرد.»
این اظهارات در حالی است که گفته می‌شود سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز روز یکشنبه به منظور کاهش تنش میان ایران و عربستان سفری سه روزه به عمان، اردن، عربستان، کویت، امارات و بحرین را آغاز کرد و قرار است پیام‌هایی از طرف عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌جمهوری مصر به سران کشورهای عربی تحویل دهد. در آخرین تحولات منطقه مربوط به ایران و عربستان، انصارالله یمن فرودگاه ملک خالد ریاض را مورد هدف موشکی قرار دادند. در پی این حمله موشکی مقامات سعودی ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند که با واکنش شدید مقامات ایرانی مواجه شدند.

تأکید 3 کشور اروپایی بر لزوم حفظ برجام


وزیر خارجه آلمان بر اتفاق نظر برلین، لندن و پاریس درباره حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد. به گزارش فارس، «زیگمار گابریل» پیش از نشست وزرای اروپایی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در نشست به آن پرداخته می‌شود، موضوع برجام است، گفت:«ما متفق‌القول هستیم  ،ما می‌خواهیم که توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند. در غیر این صورت این خطر وجود دارد که این کشور تسلیحات هسته‌ای بسازد.» گابریل افزود: «امریکا می‌کوشد آن را زیر سوال برد اما اروپا تمایل دارد که این توافق ادامه داشته باشد.»

مشایی به دادسرا احضار شد


اسفندیار رحیم مشایی به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. به گزارش تسنیم، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد به اتهام تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شده است. سایت «دولت بهار» نیز با اعلام این خبر نوشت که رئیس دفتر رئیس جمهوری سابق، پنج روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد خود را به شعبه بازپرسی معرفی کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات