صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۲۹

حرف روز/ ناجی منطقه

شکست داعش و حامیانش در عراق و سوریه‌ از یک‌سو و روند قدرت‌گیری روزافزون طرفداران و حامیان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مانند حزب‌الله در لبنان و انصارالله در یمن و... از سوی دیگر حکایت از شکل‌گیری و آغاز روند جدیدی در منطقه دارد[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: شکست داعش و حامیانش در عراق و سوریه‌ از یک‌سو و روند قدرت‌گیری روزافزون طرفداران و حامیان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مانند حزب‌الله در لبنان و انصارالله در یمن و... از سوی دیگر حکایت از شکل‌گیری و آغاز روند جدیدی در منطقه دارد. به عبارتی، واقعیت مهم در پسِ تحولات منطقه، بروز و ظهور قدرتمندانه و جدی محور مقاومت و به ویژه جمهوری اسلامی در منطقه است که نه تنها مانع تغییر جغرافیای سیاسی منطقه و ایجاد نظم مطلوب بیگانگان در منطقه شده است؛ بلکه امکانات مورد نیاز برای ایجاد یک نظم مطلوبِ مبتنی بر مقاومت را فراهم آورده است.
بر اساس این، می‌توان گفت کشورمان در مقام هژمون منطقه‌ای می‌تواند تشکیل‌دهنده و استحکام‌بخش به نظم منطقه‌ای، با مشارکت کشورهای منطقه و بدون دخالت قدرت‌های خارجی و غیرمنطقه‌ای باشد. در واقع، با توجه به اینکه چندین سال است که منطقه غرب آسیا به طور جدی با مسائلی، چون تروریسم، ناامنی،‌ خشونت، ‌توسعه‌نیافتگی و... مواجه است که البته ریشه بسیاری از این مسائل به حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه در منطقه برمی‌گردد، اکنون و با توجه به موفقیت محور مقاومت اسلامی در منطقه به طور اعم و جمهوری اسلامی ایران به طور اخص، در مبارزه با تروریسم و شکست سهمگین‌ترین نوعِ آن در عراق و سوریه و با توجه به رویکرد این محور در تأمین امنیت منطقه به صورت مشارکتی، به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای کشورهای منطقه، به منظور مبارزه با تروریسم، ‌خشونت و ناامنی در منطقه، پذیرش قدرت مقاومت،‌ کنارآمدن با آن و حتی همکاری و هم‌افزایی با آن است. افزون بر این، کشورهای غربی نیز اگر واقعاً به دنبال مبارزه با تروریسم هستند، باید هژمونی مقاومت در منطقه را بپذیرند و نه تنها علیه آن توطئه نکنند، بلکه به آن نیز کمک کنند. در واقع، در سایه‌ نقش‌آفرینی‌های موفق و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اکنون کشورمان به ناجی منطقه تبدیل شده و کشورهای دیگر باید بکوشند از مزایای همکاری و اتحاد با ایران به نحو مطلوب بهره‌مند شوند. البته مبرهن است که جمهوری اسلامی در این الگوی رفتاری، امنیت و ثبات در منطقه را یک کالای همگانی می‌داند و برای تأمین آن،‌ بر نفی حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه، مشارکت همه‌ کشورهای منطقه و بازی با حاصل جمع مثبت تأکید دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات