(روزنامه مردم سالاري – 1396/08/21 – شماره 4461 – صفحه 13)
** موضوع آن نامه در رابطه با مشکلاتی بود که جامعه اهل سنت داشتند، مهم ترین مشکلاتشان تبعیض و نابرابری است، هم در استخدام نهادها، ارگانها و ادارات مشکل دارند و هم در واگذاری مسئولیت و مناصب مشکل دارند.
من این مشکلات را برای مقام معظم رهبری نوشتم. نوشتم اقلیتها بعضی جاها حتی برای نماز مشکل دارند. البته الحمد الله در استانهایی مثل سیستان و بلوچستان، گلستان ، هرمزگان و خراسان این مشکلات کمتر است؛ اما در مناطقی که اهل تسنن در اقلیت هستند، مشکلاتی دارند. من در نامهام به رهبری از مشکلات نوشتم.
* درخواست شما از ایشان چه بود؟
** درخواست کردیم که ایشان فرمان تاریخی صادر کنند تا فرمان ایشان فصل الخطاب شود. بسیاری از مدیران میگویند ما تحت فشار هستیم و نمیگذارند از اهل تسنن استفاده کنیم، میگویند ما دارای مشکل هستیم. من گفتم وقتی رهبر فرمان صادر کنند، دیگر کسی نمیتواند فشار بیاورد و با دستور ایشان جلوی کسانی که با تنگ نظریشان فشار اعمال میکنند گرفته میشود. ما در خواست دادیم تا ایشان فرمانی صادر کنند که به این مسائله رسیدگی کنند. فرمان مقام معظم رهبری الحمدالله صریح و شفاف بود، جای تعلل در آن فرمان وجود ندارد و برای کسی که پیش از این گریز میکرد ،نیز جای گریز نمیگذارد.
* این فرمان را تا چه اندازه در برطرف شدن مشکلات راهگشا میدانید؟
** ما اعتقاد داریم که این فرمان تاثیر گذار است. گرچه برخی ممکن است اجرای آن را به تاخیر بیندازند، اما انصافا فرمان چنان صریح است که باید همه به آن توجه کنند. در خواست ما از وزرا و مدیران ارشد و مدیران منطقه ای این است که به این فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب توجه کنند. هرکس که نخواست به ما کمک کند کافی ست فقط به این دستور رهبر در استفاده از نیروهای اقوام و مذاهب توجه کند.
* آینده اقلیتهای قومیو مذهبی را با توجه به این فرمان صریح رهبری چه طور ارزیابی میکنید؟
** اینکه در آینده چه اتفاقی میافتد را باید به خود آینده واگذار کنیم، اما در کل به آینده امیدواریم.
* پس از انتخابات میزبان آقای رئیسی بودید. بعد از این دیدار تعبیری مطرح شد مبنی بر اینکه مولوی عبدالحمید که در زمان انتخابات سال96 از حسن روحانی و جریان اصلاح طلب حمایت کرده، گردش به سمت اصولگرایان داشته است و ممکن است در انتخابات آتی ظرفیت اهل سنت به سمت اصولگرایان بچرخد. تا چه اندازه این نظر درست است؟ فکر میکنید مطالبات اهل سنت در کنار همکاری با کدام یک از جریانهای سیاسی بیشتر و بهتر تحقق پیدا میکند؟
** من از آقای رئیسی شناخت دیرینه داریم. سلامعلیک داریم و در زمانی که در تهران معاون قوه قضاییه بودند، اینجا رفت و آمد میکردند. در انتخاباتی که ایشان برای مجلس خبرگان از بیرجند شرکت کردند، من هم به مردمم توصیه کردم به ایشان رای دهند؛ چرا که انسان موجهی است. من همیشه منافع ملی را اول در نظر میگیرم و بعد منافع جامعه اهل سنت که در مشکل هستند را در نظر میگیریم . در انتخابات ریاست جمهوری گذشته احساس کردم تحقق خواسته مردم و منافع مناطق و اقوام و مذاهب مختلف با جناب آقای روحانی و دولت ایشان بیشتر امکان پذیر است.
* همین شناخت را هم از آقای روحانی داشتید که باعث نزدیکیتان به ایشان در دوران انتخابات شد؟
** من پیش از انتخابات سال 92 هم به آقای روحانی نزدیک بودم.
* آیا ملاقات با رئیسی به معنای حمایت اهل تسنن از اصولگرایان است؟
** آقای رییسی بعد از انتخابات تشریف آوردند اینجا که این آمدن از روی رفاقتها بوده است. ایشان یک شخصیت هستند. هم مسئول آستانه قدس رضوی وهم مقام بالایی در قوه قضاییه هستند، نماینده ولی فقیه هم هستند ، حرمتشان برای من لازم است، اما اینکه در چهار سال بعد چه اتفاقی میافتد به شرایط بستگی دارد.
* شرایطی که باعث میشود طرف حمایت شونده تغییر کند چیست؟
** اعتقاد من بر آن است که هر دو جناح پر قدرت اصولگرا و اصلاح طلب باید در خودشان تغییر ایجاد کنند. ما معتقد هستیم اصلاح طلبان هم باید در خود تغییر ایجاد کنند، اگر نه خود جناح اصلاحطلبی ضربه میخورد. اصولگرایان هم باید تغییراتی در خود ایجاد کنند، اینکه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای شهر و شوراها رای نیاوردند نشان داد که ملت خواهان تغییر هستند و آنها باید بر اساس شرایط تغییر کنند.
اصولگرایان باید به نحوی این تغییر را انجام دهند که نظر عموم مردم را جلب کنند. اصلاح طلبان هم با رای مردم پیروز شدند و باید به وعدههای خود وفا کنند. کل ملت ایران خواهان تغییر هستند. اقوام و مذاهب هم خواهان تغییر هستند. باید این تغییرها صورت گیرد تا بار دیگر بتوانند در انتخابات آتی پیروز شوند.
اصلاحطلبان باید به خواستههای کل ملت، اقوام، مذاهب و اهل سنت که در انتخابات همراهیشان کردند، توجه کنند. اصلاحطلبی جریانی است که الان در بیشتر حوزهها حضور دارد؛ بنابراین باید تند تند درون خود تغییراتی بر اساس خواستههای مردم ایجاد کند. باید چنان اثر بگذارد که دولت به خواستههای مردم ایران، منافع ملی و اقوام و مذاهب توجه بیشتری کند. نباید تلاش کنند که برای خودشان پست و مقام نگه دارند بلکه باید برای همه مردم تلاش کنند .
اصولگرایان هم باید دید و نظرشان را وسیعتر کنند. در نظر بگیرند که شرایط بینالمللی، داخلی و منطقه ای به کدام سمت و سو میرود و خواستهها و مطالباتی که از سوی مردم مطرح است چگونه اجرایی میشود. اگر اصولگرایان در خود تغییر ایجاد کرده و به اقوام و مذاهب نیز توجه کنند، امکان حضور در آینده را دارند. نتیجه انتخاب آینده به برنامه اصولگرایان و عملکرد اصلاحطلبان بستگی دارد.
* همیشه جوانان مخاطب اصلی خطبههای شما هستند و تشویقشان میکنید تا در عرصههای مختلف خود را قوی کنند. آیا میشود این تفسیر را کرد که میخواهید با تقویت بنیه علمیاهل تسنن و پر کردن ضعفهای آنها در این بخش زمینه ورودشان به ارکان حکومتی و دولتی را فراهم کنید؟
** با توجه به شرایط جغرافیایی در کشور ایران، اهل سنت بیشتر در حاشیه کشور ساکن هستند، البته در همه جا زندگی میکنند، اما بیشتر جمعیتشان در حاشیه است و از مرکز کشور فاصله دارند به همین دلیل عقب افتادگی از لحاظ تخصص و علم در اهل سنت زیاد است. تاکید من این است که این عزیزان در دانشگاه به تحصیل علم بپردازند. ما عقیده داریم تحصیل علم نه برای استخدام و گرفتن مسئولیتها، بلکه برای پیشرفت جامعه است. معتقد هستیم که باید اهل سنت به دنبال علم و دانش بروند. هرچه ما در کشور پیشرفت و ترقی داریم از علم ودانش است و نه جهل. دنیا با علم پیشرفت کرده است. بدون علم نمیشود پیش رفت.
وقتی جوانان به علم و دانش روی بیاورند و کسب علم کنند مایه پیشرفت منطقه ما میشوند. اگر به آنها موقعیتی برسد میتوانند به کشور، منطقه و حتی جهان خدمت کنند. روی همین مسئله است که به جوانان تشویق میکنم که به دانشگاه بروند و والدین را توصیه میکنم که به فرزندانشان علم بیاموزند. این جوانان میتوانند از طریق علم به کشور کمک کنند. به طور کلی اگر علم وجود داشته باشد راه برای رسیدن به مناسب و پیش رفت هم وجود دارد.
کسی که میخواهد به منصبی برسد باید سلسله مراتبی را طی کند و تجربههایی کسب کند . اهل سنت موقعیتهای زیادی برای کسب تجربه نداشتند. افرادی هستتند که توانسته اند تجارب خوبی به دست آوردند اما همانها هم اغلب به کار گرفته نشدهاند و بعضا سرگردان هستند، اما به هر روی من عقیده دارم این شرایط باقی نمیماند. ما ایرانی هستیم و ایران برای همه ایرانیان است. ایران نه یک قوم و زبان و نه یک مذهب است، بلکه ایران برای همه است .
وطن ما است و ان شاءالله مشکلات با تلاش حل میشود. ماهم پیگیری این مشکلات در جهت حل آن را رها نمیکنیم . با خشونت، افراط گرایی و تند روی مخالف هستیم، فکر میکنیم از طریق قانون، عرف و راههای صحیح گفتمان و گفتوگو به نتیجه میرسیم. با استدلال و منطق پیگیر مسائل خواهیم بود. مسئولیتها باید بر اساس شایستگی و شایسته سالاری تقسیم شوند، امیدواریم در آینده به این موضوع برسیم.ما با همین مطالبات پیش میرویم. وقتی مردم میدانند که خواستهها و حرفشان مطرح میشود به افراط گرایی و تندروی پناه نمیبرند. امیدوار میشوند.
* شما در بیانیهای از جداییطلبی اقلیم کردستان حمایت کردید، اما این موضوع با نظر حاکمیت در ایران متفاوت بود، تحلیلتان در این باره چه بوده و چیست؟
** صدام به کردهای عراق خیلی ظلم کرد. از حق و حقوقشان کم کرد، کشته دادند، بمباران شیمیایی شدند. معروف بود صدام 200 هزار نفر از کردها را کشتهاست. این مردم خیلی رنج دیدههستند. من معتقدم که باید به این افراد بیشتر رسیدگی شود. دولت به آنها بیشتر توجه کرده و مشکلاتتان را با مذاکره حل کنند. به جنگ اعتقادی ندارم.
کردستان رنج زیاد تحمل کرده و جای رنج دیگری ندارد. من به مسئولان اقلیم کردستان و هم دولت مرکزی عراق توصیه میکنم که با هم بنشینند و مسائلشان را با مذاکره حل کنند که این کار بهترین راه است. اگر به حق و حقوق آنها توجه شود، انگیزه جدایی پیدا نمیشود. من در مساله اقلیم کردستان از گفتمان و مذاکره حمایت میکنم. حمایت میکنم که مسائلشان را با رضایت طرفین و گفتمان حل کنند .
* در یکی از گروگان گیریهای انجام شده در منطقه کمک شما که منجر به آزادی سربازان گروگانگرفته شده گردید، همانطور که میدانید اخیرا سربازی ایرانی گروگان گرفته شده که هنوز آزاد نشده؛ گفته بودید در مورد اخیر از شما خواسته نشده کمک کنید، آیا باید حتما از شما کمک خواسته شود یا نجات جان یک انسان میطلبد فراتر از این درخواستها عمل کنید.
** همان زمان که آن موضوع را پیگیری کردیم و الحمدالله مشکل حل شد خیلی حساسیتها برانگیخته شد. میگفتند چرا به من گفتند پیگیر این موضوع شده ام، والا وظیفه من است که هر مشکلی که برای این کشور ایجاد میشود و یا حتی اگر برای مردم سایر کشورها اگه کاری از دستم بر میآید انجام دهم. به همین دلیل است که میگویم هرگاه که خواسته بشود من وارد موضوع میشوم. مثلا در مورد مشکل آب سیستان یک بار تلاش کردیم، مشکل حل شد، اما باز هم عده ای سر و صدا کردند.
من اصراری ندارم کاری انجام میدهم سرو صدا شود. آن موضوع گروگان گیری خود به خود خبری شد والا از این گروگان گیریها دهها نوع دیگر داشتیم. گروگانها آلمانی بودند که مسئولین محلی به من گفتند ، پیگیری کردم و از کانال ما آزاد شدند، ولی جایی درز نکرد خبرش و ما هم به کسی نگفتیم.
یک بار صدراعظم آلمان از آقای خاتمی(رییس جمهور وقت) سر آن گروگان گیری تشکر کرد و آقای خاتمیهم از وزیرش آقای یونسی(وزیر اطلاعات وقت) تشکر کرد، اما از این طرف نام و نشانی هم نبود. کسانی که پشت ما حرف زدند در این باره تنگ نظر و تند رو هستند و من هم هراسی ندارم از این حرفها .
* آیا همچنان آمادگی دارید که در موارد اینچنینی کمک کنید؟
** بله هرجا مشکلاتی باشد که از دست من بر بیاید حتما انجام میدهم ، از انجام هیچ کاری برای هموطنان عزیزم دریغ نمیکنم. آن اوایل عده ای از هموطنان ما در سوریه گرفتار شده بودند، به من گفتند در قبال کمک چه میخواهید گفتم من هیچ خواسته ای مقابل کاری که برای هموطنانم انجام میدهم ،ندارم. حتی اگر پول داشته باشم هزینه میکنم . در مسائل انسانی خواستهای ندارم. خواستههای قانونی خود را هم در جای خود پیگیری میکنیم.
* چرا مولوی عبدالحمید تنها به تهران سفر میکند؟
** منع و نوشتهای نیست و کسی به من نگفته که شما سفر نکنید، اما یک بار من به مشهد سفر کردم و خیلی بر عدهای سخت شد من را به تهران فرستادند و دوباره با اصرار مسئولین بازگشتم به مشهد و از آن به بعد در این مورد احتیاط میکنم. احساس من این است که با سفرم هم من به زحمت میافتم و هم میزبانم.
* چرا مولوی عبدالحمید با همه تاکیدش بر ایرانی بودن و فرهنگ غنی ایران از معماری عثمانی در ساخت بزرگترین مسجد اهل تسنن ایران در زاهدان استفاده میکند؟
** مسجد مکی مقداری بزرگ ساخته شده است، به این خاطر که جا برای نماز در فصلهای گرم و سرد نداشتیم. مجبور شدیم مسجد را گسترش دهیم.
فرهنگ اسلامیهم منحصر به ایران نیست ، بنابر این از ترکیب سبکهای ایرانی و اسلامیاستفاده کردیم که هم فرهنگ وطنمان را رعایت کنیم و هم خوبی جاهای دیگر را استفاده کنیم . این کار ملتهای با فرهنگ است که خوبیهای خود را میفرستند و خوبیهای دیگر را هم میگیرند.
http://www.mardomsalari.net/4461/page/10/26184
ش.د9603204