صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 8 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مانند وجود پیامبر(ص)،‌ محبت اهل ‌بیت(ع) هم می‌تواند عامل وحدت باشد... پیکر دنیای اسلام زخم خورده و دشمن با جنگ و اختلاف، دنیای اسلام را فشل کرده و در غرب آسیا رژیم صهیونیستی در امنیت به سر می‌برد.(1396/9/2)

▼ حرف روز
شعبده‌بازی سیاسی!
حفظ انسجام جامعه و تلاش براي همگرايي و همدلي، يکي از ضرورت‌هايي است که اين روزها جامعه اسلامي بيش از گذشته به آن نيازمند است. کافي است مروري بر رهنمودهاي رهبر حکيم انقلاب اسلامي داشته باشيم تا توصيه‌هاي مکرر معظم‌له را درباره ضرورت حفظ آرامش جامعه و پرهيز از ايجاد تنش و درگيري سياسي ملاحظه کنيم.
کشور مشکلات فراوانی دارد و ديگر نياز نيست کاسبان و حاشيه‌سازان سياسي‌کار با جنجال‌سازی افکار عمومي و اذهان جامعه را به خود مشغول کنند! اما متأسفانه اين کار اشتباه و منطق غلط به رويه برخي جريان‌هاي سياسي تبديل شده که هرگاه دچار انفعال مي‌شوند، تلاش مي‌کنند با ايجاد جنجال خود را در صدر اخبار سياسي کشور قرار دهند و مورد توجه قرار گيرند!
آخرين نمونه جرياني است که رسيدگي به پرونده بعضي اعضاي آن در دستگاه قضايي، موجب شده است تا به زعم خود پرچم عدالت‌خواهي را بلند کرده و خود را مدافع مظلومان و منتقدان بي‌عدالتي معرفي کند! اين جريان در اين هفته‌ها تلاش کرده است با مظلوم‌نمايي و عوام‌فريبي همه توان رسانه‌اي خود را بسيج کرده و با افشاگري عليه برخي مسئولان، نظام اسلامي را نظام فاسدي معرفي کند که در آن نقطه سفيدي ديده نمي‌شود! اين جريان پس از شکست سناريوي بست‌نشيني و عدم اقبال مردمي، اين‌بار به افشاگري روي آورده و با انتشار فايل‌هاي تصويري و برخي اسناد گذشته تلاش دارد براي تبرئه خود، ديگر مسئولان کشور را متهم کند!
اين جريان در آخرين اقدام، نامه‌اي را که پيش از اين به رهبر معظم انقلاب نوشته بود، علني کرده است! جالب آن است که متن نامه کلياتي است که همه قواي نظام را به فساد متهم کرده و خود را منجي حل مشکلات کشور معرفي مي‌کند! اين در حالي است که سال‌هاي متمادي متولي رياست قوه اجرايي بوده و به عملکرد اين تيم نيز انتقادات جدي وارد است! انتشار عمومي اين نامه‌ بدون پاسخ تلاش براي تداوم اين جنجال‌آفريني و فشار بر دستگاه قضايي با هدف برخورد نکردن با متخلفان است.
در برابر اين تحرکات و جنجال‌آفريني‌ها که تنها مبتني بر منافع باندي و جناحي طرح‌ريزي شده است، بايد هوشيار بود و اجازه نداد که چنين شعبده‌بازي‌هاي سياسي که متأسفانه به واسطه گسترش فضاي مجازي روز به روز رونق بيشتري يافته است، افکار عمومي را به بازي بگيرد.

▼ گزارش روز
بازوی دشمن!
«یک نکته را نباید فراموش کرد. پیروزی‌هایی که در عراق و سوریه به دست آمده با تلاش رزمندگان مقاومت و حمایت لجستیکی ایران بوده است. حال در صبح روز بعد از پیروزی، ایران می‌تواند غنیمت‌های جنگی‌اش را استفاده کند تا بتواند روی میز مذاکره امتیازات لازم را به دست آورد... برای رسیدن به چنین هدفی لازم است مانند مذاکرات هسته‌ای، پرونده موشک‌ها هم در اختیار دیپلمات‌های وزارت خارجه قرار بگیرد تا ادبیات حقوقی و سیاسی جایگزین نگاه نظامی شود. می‌توان با یک دید استراتژیک موشک‌های بالستیک را که نقش تعیین‌کننده دفاعی برای ایران دارد، از روی میز مذاکره برداشت. برای برداشتن موشک‌ها از روی میز مذاکره باید تن به معامله بدهیم.» همین عبارات درج شده در روزنامه اصلاح‌طلب «جامعه فردا» با عنوان «چرا باید برای موشک‌ها مبارزه کرد» کافی است تا مشخص شود جریان سازش‌طلب و غربگرا از هر فرصتی برای امتیاز دادن به غرب به منظور جلب رضایت کدخدا و حتی دست‌نشانده‌های دست چندمش غافل نمی‌شوند و این بار به دنبال زدن چوب حراج به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و اتحاد و هم‌پیمانی ایران اسلامی با کشورهای منطقه هستند. گویا این جریان عادت کرده است دستاوردهای بزرگ ملت ایران را که با خون دل و اهدای بهترین جوانان و نخبگان خود به دست آورده، برای جلب رضایت آمریکا و غرب به ثمن بخس بفروشند و به حراج بگذارند! برجام به منزله یک تجربه نو که با کاهش فعالیت و تعطیلی فناوری‌ای‌ که با تقدیم خون شهیدان هسته‌ای و تحمل تحریم‌های ظالمانه و... به دست آمده بود، در پیش چشم ماست و جریان لیبرال و غربگرای داخلی از معامله جدید حرف می‌زنند! همان‌هایی که تا دیروز از مذاکره بر سر موشک‌ها و صرف نظر کردن از توان دفاعی مقاله چاپ می‌کردند، امروز می‌گویند برای حفظ موشک‌ها باید بر سر نفوذ منطقه‌ای‌مان معامله کنیم و شک و تردیدی وجود ندارد که پس از این معامله بار دیگر از مذاکره بر سر موشک‌ها سخن خواهند گفت! متأسفانه گویا برخی در داخل در نقش بازوی دشمن عمل می‌کنند.

▼ اخبار ویژه
دولت ریشه مشکلات را نمی‌شناسد
روزنامه اصلاح‌طلب «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «یأس هواداران؛ رشد فقر و بیکاری» نوشت: «با گذشت ۱۰۰ روز از روی کارآمدن دولت دوازدهم این ضعف در عملکرد دولت وجود دارد که ریشه مشکلات در جامعه ایران را نمی‌تواند پیدا کند و درک درستی از شناسایی و ارائه راه حل برای آنها ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد، تردید درباره تشخیص ریشه‌های مشکلات در ایران سبب شده است سیاست‌هایی دنبال شود که سنخیتی با وضعیت کنونی جامعه ندارد. در واقع دولت به جای اینکه رکود تورمی را بررسی کند، این بحث را تنها در تورم خلاصه کرده و روی آن مانور می‌دهد.»

جهانگیری باید از دولت جدا شود!
محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات گفت: «شرایط زمان نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری مؤلفه‌های خاصی دارد که نمی‌توان از الآن پیش‌بینی و قضاوت خاصی کرد، اما حمایت دکتر روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین‌کننده نیست.» وی همچنین تأکید کرد: «با توجه به شرایط آینده، شخصی باید کاندیدا شود که بتواند رأی مردم را به سمت خود جذب کند و در چنین شرایطی عملکرد فرد بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و بر همین اساس اگر آقای جهانگیری خودش را از دولت فعلی کنار بکشد، آن زمان است که می‌تواند تنها پاسخگوی کارهای خودش باشد.»
 
▼ اخبار
1ـ ادعاهای تازه رژیم صهیونیستی علیه ایران
به گزارش رادیو النور، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: اسرائیل اجازه تأسیس پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را نمی‌دهد. وی همچنین اعلام کرد: برخی از مشاوران و کارشناسان ایرانی در سوریه حضور دارند؛ اما نیروهای نظامی ایرانی در اراضی سوریه بر عکس آنچه در این باره گفته می‌شود، حضور ندارند و برخی از گروه‌هایی را که در کنار نظام سوریه می‌جنگند، مورد حمایت قرار می‌دهند. لیبرمن مدعی شد: ایران راهبرد مشخصی دارد و آن، ایجاد وکلایش در هر مکان است. برای نمونه آنها در لبنان حضور فیزیکی ندارند؛ اما از طریق حزب‌الله حضور دارند. آنها در یمن حضور ندارند؛ اما از طریق حوثی‌ها حضور دارند. در سوریه نیز همین خط‌مشی دنبال می‌شود و آنها گروه‌هایی از شیعیان عراقی، افغانستانی و پاکستانی را حمایت می‌کنند. وی اذعان کرد: مأموریت رژیم صهیونیستی ممانعت از حضور ایران در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی است.

2ـ طرح رئیس‌جمهور روسیه برای سوریه
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: منابع آگاه می‌گویند، مسکو در حال برنامه‌ریزی برای ارائه فرمولی است که به موجب آن، هیچ کشور خارجی مجاز به تبدیل سوریه به یک پلت‌فرم برای حمله به کشورهای همسایه نباشد. اگر چنین فرمولی اجرایی شود، از ایجاد پایگاه‌های نظامی در غرب سوریه جلوگیری خواهد شد. بنیامین نتانیاهو ممکن است چنین فرمولی از سوی روس‌ها را نپذیرد؛ ولی بعید است انتخاب‌های زیادی داشته باشد. آندره کورتونوف، مدیر کل شورای امور بین‌الملل روسیه‌ـ مؤسسه‌ای با نفوذ در مسکوـ که شش سال پیش دفتر رئیس‌جمهور آن را تأسیس کرد، در این باره می‌گوید: «پوتین نمی‌خواهد ایران یا اسرائیل را از دست بدهد.» این روزنامه صهیونیستی در ادامه تأکید کرد: پوتین هم اکنون معتقد است می‌تواند توافقی را میان ایران و اسرائیل در سوریه به وجود آورد تا از درگیری میان آنها جلوگیری کند.

3ـ سلاح مقاومت، خط قرمز ماست
خلیل حیه، معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در نشست خبری در غزه گفت: سلاح مقاومت خط قرمز است و قابل مذاکره نیست. این سلاح برای درهم کوبیدن اشغالگران به کرانه باختری منتقل خواهد شد و این حق ماست تا پایان اشغالگری در برابر اشغالگران مقاومت کنیم. وی افزود: سلاح مقاومت شرف و عزت ماست و نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری قادر به خلع سلاح مقاومت نیست. معاون رئیس حماس از همه طرف‌های سیاسی خواست از هر گونه اظهار نظر درباره سلاح مقاومت پرهیز کنند. پیشتر ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین در دیدار با رهبران حماس گفته بود: حماس هرگز خلع سلاح نخواهد شد. گفتنی است، جنبش‌های فتح و حماس در قاهره 21 مهر ماه سال جاری توافق آشتی ملی را امضا کردند.

4ـ کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در هشت ماه امسال‌ به ترتیب شامل چین به ارزش پنج میلیارد و 748 میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و 351 میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و 893 میلیون دلار، جمهوری کره با دو میلیارد و 747 میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و 849 میلیون دلار بوده است. همچنین کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با هفت میلیارد و 951 میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و 749 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 221 میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و 844 میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و 792 میلیون دلار بوده است.

▼ اخبار کوتاه
عبدالله ناصري با انتقاد از عملکرد رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته است: واعظي نقش وزير خارجه و معاون اول و نقش وزارت كشور را ايفا مي‌كند. منطقاً در دولت‌ها‌، برخي از وزرا معاونان را با اطلاع رئيس‌جمهور انتخاب می‌کنند؛ اما اطلاعات موثق داريم كه واعظي اجازه نمي‌دهد اين تصميم‌گيري به روحاني برسد تا تصميم نهايي را بگيرد و خودش امر و نهي مي‌كند. وی همچنین نارضایتی جهانگیری از این شرایط را افشا کرده و گفته است: من براساس شنيده‌هاي موثقي كه دارم، اين دلخوري يا بهتر بگويم اين دغدغه را از آقاي جهانگيري شنيده‌ام.
امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی ایران گفت: در هفت ماهه نخست سال شاهد کاهش چهار درصدی تولید و توزیع بوده‌ایم. وی با اشاره به اینکه گردش مالی سالیانه صنعت روغن نباتی بیش از 11 هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: صنعت روغن نباتی یکی از بزرگ‌ترین صنایع ملی کشور به شمار می‌آید که متعهد به حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی است و همواره از مسئولان تقاضا دارد که در جهت حمایت از بخش کشاورزی، این صنعت را از عوارض متعددی که سبب افزایش قیمت تمام شده محصول است، معاف کنند.
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دونالد ترامپ فعالانه در حال بررسی راه‌های انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به بیت‌المقدس است. گفتنی است، انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به بیت‌المقدس از وعده‌های انتخاباتی ترامپ است که رژیم صهیونیستی به شدت از آن استقبال کرده؛ اما با مخالفت فلسطینی‌ها و جامعه جهانی مواجه است.
در پی ادعای یکی از مسئولان دولت دهم مبنی بر اهدای سکه به افراد حاضر در یک جلسه، از جمله سرلشکر محمدعلی جعفری، دفتر فرماندهی کل سپاه اعلام کرد: ادعای مطرح شده مضحک و کاملاً کذب است و  معاونت حقوقی سپاه با طرح شکایت رسمی، این تهمت و اقدام خلاف اخلاق را دنبال خواهد کرد.
مرتضی لطفی، مدیرعامل شستا با ردّ هرگونه خرید املاک جدید برای این هلدینگ، با اعلام ادغام برخی شرکت‌ها گفت: برای اینکه بدهی‌های بانکی بابت ۱۶۰۰ میلیارد تومان وامی که دریافت کرده‌ایم را بپردازیم، در حال فروش املاک مازاد خود هستیم.
نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی از حضور نمایشی برخی از وزرا در نقاط زلزله‌زده گلایه و تأکید کرد: در این حادثه تلخ این نیروهای سپاه و ارتش بودند که سنگ تمام گذاشتند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات