تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۹۴

ابتكار: نبايد لفظ برابري جنسيتي را به كار ببريم

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/06/07 ـ شماره 26805 ـ صفحه 2)

معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري با بيان اين که براي بهتر کردن قوانين مدني تلاش خواهيم کرد، اظهار داشت: اما اين که از چه زاويه اي و با چه رويکردي و استراتژي مي‌خواهيم پيش برويم بايد مورد به مورد روي آنها کار کرد.

ابتکار در گفتگو با ايرنا، درباره اين که نبايد الفاظ برابري خواهي، تعادل و برابري جنسيتي براي زنان را به کار ببريم، اظهار داشت: در هويت انساني هيچ تفاوتي بين اين دو نيست اما در نقش‌هاي اجتماعي و مسئوليت‌ها و حقوق به صورت دو جنس خلق شده اند و در اين موضوع تفاوت‌هايي وجوددارد.

وي به برخي از مشکلات در حوزه زنان مانند مساله افزايش مرخصي زايمان بانوان شاغل از 6 به 9 ماه اشاره کرد و گفت: اين مساله به دليل شرايط دشوار بانوان و اين که يک خانواده را حمايت و پشتيباني مي‌کنند، نيازمند حمايت است.

ابتکار درباره مساله خروج زنان از کشور با اجازه همسر يا پدر، گفت: در اين زمينه براي موارد خاص يعني بانوان فرهنگي، سياسي و ورزشي اقداماتي در حال انجام است‌. البته راه حل‌هاي مياني را مي‌توان پيدا کرد تا بحران‌ها رفع شود تا به سمت مباحث کلان تر برويم.

معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري همچنين درباره اعتيادزنان، گفت: در بحث اعتياد بايد آموزش ملاک اصلي ما باشد چون ريشه اعتياد دختران در فرهنگ و آموزش است.

وي ادامه داد: بايد فعاليت‌هاي حوزه آموزش و پرورش به گونه اي باشد که فرزندان ما بتوانند قدرت "نه گفتن "را ياد بگيرند و در برابر پيشنهادها "نه "را به کار ببرند. بايد توجه داشت که اکنون جوانان ما قدرت نه گفتن ندارند و بايد اين را آموزش داد.

ابتكار در گفتگو با مهرهم درباره راهکار عملي معاونت امور زنان و خانواده براي رسيدن به وضع مطلوب و رفع محدوديت‌هاي موجود، گفت:در همه زمينه‌ها بايد ديده بان وضع زنان، فعال شود و نقاط قوت و البته محدوديت‌ها و موانع شناسايي شود. در همه حوزه‌ها مثل ورزش، بهداشت و آموزش زنان و دختران بايد موانع مشخص شود و سپس به فکر راهکارها باشيم. به ويژه پيگيرهمه لوايح حقوقي در حوزه زنان و خانواده هستيم وسعي مي‌کنيم مشکلات با تعامل رفع شود.

وي افزود: آموزش حقوقي و حقوق شهروندي از مطالبات جوانان و دختران امروز است. بايد روشن شود جايگاه دختران و زنان در نظام حقوقي کجاست. چه حقوق و چه مسئوليت‌هايي دارند. موضوع مهارت آموزي در زندگي اجتماعي و اشتغال که زنان و خانواده‌ها بتوانند روي پاي خودشان بايستند مورد توجه ما خواهد بود. از ديگر موارد، توجه به مشارکت‌هاي عمومي‌جامعه و سازمانهاي مردم نهاد است زيرا اين مشارکت‌ها در کاهش آسيب‌ها بسيار موثر است.

ابتكار درباره خشونت عليه زنان، تصريح كرد: خشونت در جامعه وجود دارد. اين خشونت در سطح خانواده، جامعه و در محيط کار ديده مي‌شود که ريشه فرهنگي دارد. تامين امنيت زنان در برابر خشونت و تدوين لايحه اي در اين زمينه با همکاري قوه قضائيه يکي از برنامه‌هاي خوب معاونت امور زنان در دوره گذشته بود که اين موضوع با تعامل با قوه قضائيه پيگيري خواهد شد. براي رسيدن به نقطه مورد نظر، همچنين نيازمند آموزش حقوقي و مهارت آموزي اجتماعي به زنان و دختران و چه بسا مردان هستيم.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\08\08-28\22-14-57.htm&storytitle=%C7%C8%CA%DF%C7%D1:%20%E4%C8%C7%ED%CF%20%E1%DD%D9%20%C8%D1%C7%C8%D1%ED%20%CC%E4%D3%ED%CA%ED%20%D1%C7%20%C8%E5%20%DF%C7%D1%20%C8%C8%D1%ED%E3

ش.د9603373

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات